Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

15 uren geleden, Zwendel zei:

 

Als dat maar goedkomt. Jommeke is écht een strip voor de allerkleinsten (tot 10 jaar schat ik).

 

Maar zoals Alexis Dragonetti in het artikel ook zegt:"Elke Vlaming tussen 4 en 77 jaar weet wie Jommeke is. Iedereen heeft ooit al eens een album in zijn of haar handen gehad. Dat is een fantastisch potentieel."

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 1 year later...

image.thumb.png.42be2564ef5a1d3388159fb45cc34afb.png

Jommeke beleeft zijn avonturen voortaan ook in het Chinees

Alle albums van Jommeke verschijnen de komende jaren ook in het Chinees. Dat melden Ballon Media die hiervoor met een Chinese uitgeverij in zee gaan.

 

Vergeet Jommeke, Filiberke, Flip of Choco, voortaan heten ze Jié Miè, Féi Li Bei Ke, Fei Eur en Kô Kô. Tenminste: die naam krijgen de geesteskinderen van wijlen Jef Nys in China waar binnenkort overal in het land Chinese versies van de strips van Jommeke in de winkels liggen. Dat hebben Ballon Media vandaag bekendgemaakt.
 

Ballon Media gaan hiervoor in zee met Bright Media, een dochtermaatschappij van de Chinese multimediale groep Ru Yi Group. De beslissing om alle strips van Jommeke in het Chinees uit te brengen, volgt op een proefproject waarbij 25 testalbums in die taal zijn vertaald. Die verkochten als zoete broodjes in China met meer dan 20.000 exemplaren per album.
 

"Al meer dan 60 jaar is Jommeke niet alleen een sterkhouder op de Vlaamse stripmarkt, maar is het ook een sterk en innoverend merk", zegt CEO Alexis Dragonetti van Ballon Media. "Jommeke moedigt kinderen aan om uitdagingen niet uit de weg te gaan, om vriendschap te koesteren en om met een positieve kijk de mooie dingen van het leven te omarmen."
 

Zo lezen de namen van Jommeke & co in het Chinees:

Jommeke:  杰米  jié miè

Filiberke: 菲利贝克   féi li bei ke

Annemieke en Rozemieke:  安妮和露西  an ní hé lù xí

Flip:  费尔   fei eur

Choco:   可可   kô kô

Anatool:   阿纳图尔  A nà tú eur

Professor Gobelijn: 高伯利金教授    gao bó li jin jiao shou

Kwak en Boemel:   夸克和布莫尔   kua ke he bu mó eur

image.png.f44688b81239a54755e30702cf08049e.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 months later...

Eens! Verder zie ik ook De Koningin van Onderland graag opnieuw geïnterpreteerd worden, ook niet van de poes.

 

Wat deze Jomme betreft, de versie van de hoofdfiguur is gek genoeg haast exact wat ik voor ogen had, maar de rest is wat flauwtjes. Alsook tekenstijl van die figuren, zel ben ik niet meteen geneigd het in huis te halen. Al ben alsnog lichtjes nieuwsgierig natuurlijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
57 minuten geleden, esteban² zei:

Wat deze Jomme betreft, de versie van de hoofdfiguur is gek genoeg haast exact wat ik voor ogen had, maar de rest is wat flauwtjes. Alsook tekenstijl van die figuren,

Alhoewel ik hem toch in een lichtblauw truitje zou gestoken hebben ipv oranje of appelblauwzeegroen gestreept. Dat blauw hoort evenveel bij hem als dat kapsel.

 

Vraag me wel af hoe ze dit rijmen met Jef Nys' wens om niets aan het uiterlijk van zijn personages te veranderen. Of moeten we dit zien als een compleet andere figuur?

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

 De Koningin van Onderland graag opnieuw geïnterpreteerd worden,

Dat album zal zeker nog gedaan worden, er staan er genoeg te springen om dat te doen. Het was nooit mijn favoriete album, maar indien ik dat zou moeten bewerken zou het volledig vanuit het standpunt van de koningin verteld worden. Lekker duister. en absoluut niet geschikt voor de kindjes.

 

De enige strip die ik al jaren zou willen remake (bij voorkeur als een Kroepie en Boelie-album) is Merho's De Wollebollen. Ik denk dat ik daar een interessante draai aan kan geven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...