Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

 

Er is een trappensysteem van wie wat ziet kwestie fouten.

De casual lezer staat er niet bij stil. De meer gepassioneerde lezer merkt al sneller onnauwkeurigheden op.

En de lezer die beroepsmatig ook in de sector werkt, gaat heel veel detecteren bij het doorlezen van een album.

 

Van deze S&W tekening heb je eens vermeld dat de vluchtpunten op verschillende hoogtes liggen, maar hoeveel mensen gaan dat effectief merken?

 

afbeelding.thumb.png.b680048014d6aa4e752bd9be6084a387.png

 

Link naar reactie

Ik denk dat veel mensen toch onbewust aanvoelen dat er iets niet klopt. Zeker als het vaak gebeurt.

(het prentje dat je toont heeft eerder een probleem met te grote personages tov de decors)

 

Beetje zoals je als niet zanger ook wel het verschil hoort tussen iemand die geweldig zingt en iemand die er af en toe naast zit.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu ik deze cover in een andere thread heb gebruikt, moest ik er ineens aan denken dat ze het in dit verhaal ineens wel te warm hebben om met hun standaardkledij in de jungle rond te hangen, terwijl ze in al die andere jungle-avonturen wel in hun vesten en debardeurs rondlopen.

 

afbeelding.png.cb68170ca063dffb659bca4ec7fb824a.png

Link naar reactie
Op 26/5/2021 om 15:38, cinco zei:

Die kledij van doodgeklopte wilde katten waarvan er één levend ertussen genaaid was, zoiets zouden ze nu zeker niet meer in een jeugdstrip verwerken:

Inderdaad, ik denk dat er minstens drie, vier lobbygroepen moord en brand zouden schreeuwen wegens aanzetten tot dierenmishandeling.
Vreemd dat ze dat niet deden met de remake van Paradijseiland trouwens... topless minderjarigen zonder parentaal toezicht op een afgelegen locatie...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik vroeg me af hoe ze in Jommeke de indianen (Dikke Springmuis en de Propere Voeten) tegenwoordig benaderen.

Wel, het antwoord is 'niet'. En ik vermoed omwille van de groeiende gevoeligheden rond de manier waarop native americans in diverse media worden opgevoerd.

 

Dit is een wikipedia-overzicht van de albums waarin de Propere Voeten voorkomen.

Je ziet dat ze gemiddeld om de 20 albums een dragende rol in het verhaal kregen.

Wel, nr. 222 Strijd om de Bizon is de laatste die echt de focus legt op Dikke Springmuis en co.

In nummer 238 en 260 worden ze heel beperkt opgevoerd als deel van de ensemblecast in deze albums.

En sindsdien... voor zover ik weet helemaal niks meer.

 

nr. 30: Jommeke in de Far West

nr. 41: Twee halve lappen

nr. 88: Jommeke in Bobbejaanland

nr. 100: Het jubilee

nr. 106: Zoete mosterd

nr. 114: Het kriebelkruid

nr. 139: De blauwe grot

nr. 144: De pijp van Geurig Gras

nr. 164: Het verdwenen kasteel

nr. 195: Gerommel in de Far West

nr. 211: De geest van Anakwaboe

nr. 222: Strijd om de bizon

nr. 238: Kamperen is plezant

nr. 260: Oost west, thuis best

 

afbeelding.png.9cad5f373da0c14133d5a1995d50c34b.png

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Ik vroeg me af hoe ze in Jommeke de indianen (Dikke Springmuis en de Propere Voeten) tegenwoordig benaderen.

Wel, het antwoord is 'niet'. En ik vermoed omwille van de groeiende gevoeligheden rond de manier waarop native americans in diverse media worden opgevoerd.

 

Dit is een wikipedia-overzicht van de albums waarin de Propere Voeten voorkomen.

Je ziet dat ze gemiddeld om de 20 albums een dragende rol in het verhaal kregen.

Wel, nr. 222 Strijd om de Bizon is de laatste die echt de focus legt op Dikke Springmuis en co.

In nummer 238 en 260 worden ze heel beperkt opgevoerd als deel van de ensemblecast in deze albums.

En sindsdien... voor zover ik weet helemaal niks meer.

 

nr. 30: Jommeke in de Far West

nr. 41: Twee halve lappen

nr. 88: Jommeke in Bobbejaanland

nr. 100: Het jubilee

nr. 106: Zoete mosterd

nr. 114: Het kriebelkruid

nr. 139: De blauwe grot

nr. 144: De pijp van Geurig Gras

nr. 164: Het verdwenen kasteel

nr. 195: Gerommel in de Far West

nr. 211: De geest van Anakwaboe

nr. 222: Strijd om de bizon

nr. 238: Kamperen is plezant

nr. 260: Oost west, thuis best

 

afbeelding.png.9cad5f373da0c14133d5a1995d50c34b.png

 

Dat was typisch iets voor strips: telkens de actie zich naar het westen van amerika verplaatste, leek iedereen minstens 50 jaar terug te keren in de tijd.

Link naar reactie

 

Even dat gesprek (eigenlijk monoloog :o ) over Jommeke in het S&W topic naar hier overhevelen.

 

Wie tekende bijvoorbeeld de cover van de Pijp van Geurig Gras?

De tekeningen in het album zijn (bladzijde 11 en 12 uitgezonderd) van de hand van Hugo De Sterck.

Maar die cover lijkt door iemand totaal anders getekend. En je ziet het vooral aan de kopjes van de kinderen.

afbeelding.png.5dbed354e6e8a57ab4f1bf6ff90d99a4.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, TDPB zei:

Ik heb die ooit wel gelezen hoor, maar nooit gekocht.

 

Ja, ik ben vooral opgegroeid met die albums tussen de 100 en de 200 en de albums van De Sterck in die periode vind ik zowat de best getekende Jommekes die na de gouden beginperiode van Nys zijn uitgekomen.

En ook kwestie verhaal zijn ze gedurfder. Als ik nu Jommekes in de rekken zie liggen zien ze er precies allemaal braver uit qua thematiek. Een album zoals de Documenten van Langneus was gewoon pure internationale spionage,

Kuifje op kindermaat. Kinderen die wel eens een pistool onder hun neus geduwd kregen.

 

afbeelding.png.74f639d56150e9f5a769749586d5c16b.png

 

Nu zien de meeste Jommekes er zo uit. Vaak een luchtige scène op de cover in plaats van dynamische intrige die voorheen regelmatig afgebeeld werd.

 

afbeelding.png.de0b840492a973f6cb14217c85a76691.png

 

Ook het personage van de Koningin van Onderland is serieus afgezwakt.

Waar ze vroeger een gevaarlijke gekkin was die mensen liet uithongeren in een vergeetput (album 118) is ze nu nog maar een schertsfiguur die zich laat doen door de eerste de beste kleine. (album 298)

 

 

afbeelding.png.eed4df0c5d766c71d94b6b994898f606.pngafbeelding.png.b9a588d7838fe3847acc16038092a8e8.png

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Tja, andere scenaristen, andere verhalen, he.

Ik vermoed dat veel van die detective/spionageverhalen indertijd van Leopold Vermeire kwamen. Edwin Wouters hield dan weer van exotisch avontuur: indiana jones op kinderformaat. En Jan Ruysbergh schreef ook graag De Vijf-achtige verhaaltjes. Maar die zijn ondertussen al lang niet meer actief (t is te zeggen, Wouters schrijft af en toe nog eens een verhaaltje). Philippe Delzenne is inderdaad niet zo voor het klassieke avontuur. Die steekt er graag een fantasie-element in. Terwijl Gerd Van Loock meer de humoristische richting uitgaat.

Link naar reactie

Wel geen transformatieverhalen tussen 100 en 200.

Maar wel veel meer focus op de bijfiguren zoals Jan Haring, Madam Pepermunt, Jampudding, gravin van Stiepelteen en dergelijke. Vooral Jan Haring en Madam Pepermunt die voor album 100 slechts eenmalig opgevoerde personages waren werden nu ook een vast deel van de reeks.

Ik denk ook dat ze met Jan Haring en zijn boten het reisaspect terug wilden opgraven wat met de vliegende bol altijd wat verloren ging aangezien ze daarmee in het volgende prentje al op hun locatie waren. (zie ook Felix Flint :P )

Met die vissersboten waren ze tenminste weer voor weken onderweg en bracht de zeereis met zijn tussenhaltes ook steeds verwikkelingen met zich mee.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 14/7/2021 om 17:54, TDPB zei:

Dat was typisch iets voor strips: telkens de actie zich naar het westen van amerika verplaatste, leek iedereen minstens 50 jaar terug te keren in de tijd.

 

Dit nog gemerkt in de Gelukzoekers.

Omdat ze zich vervelen en blijkbaar nooit naar school moeten gaan, bezoekt Jommeke met zijn aanhang madam Pepermunt. Ok, die woning van madam Pepermunt ziet er nog uit als een woning zoals je ze in 1983 (het jaar van het album) aantreft. Tot op dit punt nog alles normaal.

 

PHI_0018.thumb.JPG.98de509a892fe8084742cfd33b8e6dfe.JPG

 

Maar dan moeten er plots klompen goud naar een bank vervoerd worden en ja, dat gebeurt met paard en koets.

 

PHI_0019.thumb.JPG.b038724ac5f1b8a0ebf373ca6de9bd03.JPG

 

Vervolgens duiken er cowboys op, klaar om de koets te beroven alsof we ineens terug in de 19de eeuw zijn aanbeland.

 

PHI_0020.thumb.JPG.5f97dbcc44df0a5b682be7edb2639b7f.JPG

 

Die boeven worden verschanst doordat pepermunten in het Jommekesuniversum even effectief zijn als kogels.

Wanneer we dan in het stadje aankomen waar de bank ligt, wanen we ons ineens helemaal in een western.

Huizen opgetrokken in hout, mensen die zich hoofdzakelijk te paard verplaatsen...

 

PHI_0021.thumb.JPG.f47f59701f3e347842e62b26f261ab5b.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Gisteren kwam ik hier toevallig op uit:

 

https://www.koksijde.be/huisje-nys

 

Quote

Huisje Nys-Vermoote / Jommekeshuis

Vissershuisje met een familieverhaal

Het huisje Nys-Vermoote werd tussen 1855 en 1865 gebouwd door Carol Nys, die zelf nooit had kunnen vermoeden dat het ooit als ‘Jommekeshuis’ een beschermd monument zou worden. Enkele jaren later betrokken zijn dochter Mathilde Nys en haar man Isidoor Vermoote het vissershuisje.

Jef Nys, de ondertussen overleden geestelijke vader van Jommeke, bracht er als jonge snaak een groot deel van zijn jeugd door met zijn oom en grootvader. Hij leerde er vissen en was er getuige van het harde labeur van een keuterboer-visser. Hij zag er ook hoe het rustieke vissersdorp Koksijde zich geleidelijk aan ontpopte tot een florissante toeristische badplaats.

TIP: Tijdens de zomer zijn er gratis rondleidingen voor families met kinderen. Reserveer hier. 

Op stap met Jommeke en Flip

Het charmante vissershuisje werd in 2003 omgebouwd tot een klein museum met focus op de historische evolutie van Koksijde en met uiteraard ook de nodige aandacht voor Jommeke. Het werd ingericht met authentieke meubels van Karel Loppens (1875-1962), een heemkundige die onderzoek deed naar de abdijsite Ten Duinen.

Verwacht je vooral niet aan een saai museumbezoek want Jommeke leidt je er rond, samen met zijn trouwe vriend Flip. Aan de hand van authentieke tekeningen van Jef Nys en zijn kleindochter en typische oude postkaarten nemen ze je mee, terug in de tijd van toen. De allerkleinsten kunnen in het doe-atelier op ontdekkingstocht doorheen het Jommekeshuis.

Ontdek ook de link tussen Jef Nys en de Koksijdse kunstenaar Walter Vilain in het Vanneuvillehuis.

Praktische info

Tulpenlaan 46, Koksijde
Gratis toegang

Openingsuren: uitsluitend open tijdens de schoolvakanties.
Herfstvakantie, kerstvakantie en krokusvakantie: open op weekdagen 10-17 uur, weekend- en feestdagen 14-17 uur
Paasvakantie en zomervakantie: weekdagen 10-18 uur, weekend- en feestdagen 14-18 uur
Gesloten op maandagen, 24, 25 en 31 december en op 1 januari

Gidsbeurten zijn mogelijk doorheen het volledige jaar voor groepen

 

 

Spijtig genoeg zijn de rondleidingen nu afgelopen, maar misschien volgend jaar wel op de planning.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Een vlugge blik op de eerste 3 Jommekes...

Die kleine uk van de gags uit Kerkelijk Leven kreeg een serieuze groeischeut zodat-ie 11 jaar werd en in albumvullende verhalen kon meespelen.

En dan hup, al dadelijk zowel gangsters als politie achter hem aan!

 

afbeelding.png.d618cb993a1879822bb110d05a6a5bf2.png

 

Hoe dat overtreffen? Wel, laat hem een heel album ontvoerd wezen, in een kooi opgesloten en als slaaf in een circus werkend waar ze hem met behulp van wat haargroeimiddel omvormen tot een freak die voor aap moet doorgaan.

 

afbeelding.png.22a4ca2a17d8c10e990dc0223994bcc5.png

 

Eén elfjarige in gevangenschap houden is nog niks.

We kunnen een psychisch gestoord mens introduceren die er haar hobby van maakt om zoveel mogelijk kinderen uit hun bedje te roven.

 

afbeelding.png.20e8cd989008c42e146667901b8a740b.png

 

Die keiharde knakkers van lezers konden eind jaren '50 wel wat hebben in hun jeugdverhalen.

Weer een kapoentjesuitgave!

 

Benieuwd hoe gevaarvol het er tegenwoordig aan toe gaat in Zonnedorp?

 

Euhhh...

 

afbeelding.png.80b982912e517a9b8505ba68d113eb10.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Dat begin van de Kruik van Aztrakan. :P

Ze zitten gewoon al in de vliegende bol in het midden van de nacht en de gps geeft aan dat ze boven Marokko hangen.

Jommeke, Filiberke en de Miekes, 4 elfjarigen die zonder supervisie en zonder enige verklaring vanaf het eerste prentje al zitten rond te tuffen in de lucht boven het Afrikaanse continent.

 

 

afbeelding.thumb.png.0451c430a4e56966458b7a3baecf16d0.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Quote

Sinds het overlijden van Jef Nys heeft hij met zijn collega Philippe Delzenne de taak om de stripreeks Jommeke verder te zetten, onder de strikte regels van geen geweld, geen wapens, geen seks, geen drugs en dergelijke meer.

 

Nochtans worden ze met pistolen bedreigd in SOS Benistal, steelt Jommeke op een bepaald moment die pistolen uit de wagen van de gangsters en gebruikt de vader van Filiberke die wapens om de gangsters onder schot te houden.

 

Maar ja, dat was eind jaren '80, begin jaren '90 toen de reeks zijn stoute schoenen had aangetrokken. 

 

 

afbeelding.png.d66ff6002717deafa1031feff9ed4013.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...