WILCO Posted June 29 Share Posted June 29 Vandaag De wens van Amma-Moai (264) herlezen. Gobbelijn die voorstelt om meststof bij te brouwen in zijn kleinste kamertje, opnieuw een geniale grap van Van Loock. Quote Link to comment
cinco Posted July 5 Share Posted July 5 De Miekes hoeven hun kleren nog niet naar de kringloop te brengen. In de recentste animatieserie rond Superman draagt Supergirl een gelijkaardige outfit. Quote Link to comment
WILCO Posted July 10 Share Posted July 10 Op 26/1/2023 om 12:30, Kristof Berte zei: Kijkje in de keuken: halve pagina storyboard voor toekomstig album (publicatie waarschijnlijk ergens in het najaar) @Kristof Berte Enig idee wanneer dit album verschijnt? En zal Dieter Steenhaut dit tekenen? Quote Link to comment
WILCO Posted July 12 Share Posted July 12 Het is weer tijd om overdreven veel aandacht te geven aan Jommeke. Alstublieft @Waldorf! In het interview op de website van de SSZ lezen we dat Hugo De Sterk van 17 oktober 1977 tot 18 mei 1979 eventjes bij Studio Nys is weggeweest. Eric De Rop beweert dat Wim Haazen toen De Sterk heeft vervangen. De familie Nys kan dit niet bevestigen en denkt eerder dat Jef Nys tijdens de afwezigheid van De Sterk gewoon meer getekend heeft. De Sterk kon zich niet herinneren wat het laatste album was waaraan hij nog heeft meegewerkt vooraleer hij vertrok. Wat het eerste album was waaraan hij bij zijn terugkeer heeft meegewerkt, weet hij helaas ook niet meer. In die periode verschenen er 6 albums per jaar. De verhalen werden toen ook voorgepubliceerd in de krant en de tekenaars hadden meestal een kleine voorsprong op de krantenstrip. Rekening houdend met deze info vermoed ik dat de albums vanaf nummer 84 tot en met 95 getekend zijn tijdens de afwezigheid van De Sterk. Van die 12 albums zijn er 5 die van Wouters zijn: 85 (Granda Papiljan), 88 (Jommeke in Bobbejaanland), 91 (Prins Filiberke), 93 (De Haaienrots) en 95 (Melanie). In het interview op de website van de SSZ met Morjaeu en de familie De Nys wordt verwezen naar een fax waarop Nys had aangeduid welke albums hij goed vond (lees: albums die door hem volledig geschreven zijn en voor het grootste deel waarschijnlijk ook door hem zijn getekend). Het gaat over album 84 (De plank van Jan Haring), 86 (De lustige slurvers), 89 (Het piepende bed) en 94 (De supervrouw). Conclusie: Tijdens de afwezigheid van De Sterk zijn er 12 albums verschenen waarvan 4 door Nys en 5 door Wouters getekend zijn. Wie die andere 3 albums heeft getekend (of er voor het grootste deel aan heeft meegewerkt) - De stad in de vulkaan (87), De kleine professor (90) en Het aards paradijs (92) - is voorlopig nog een raadsel. Het kan wel degelijk Wim Haazen geweest zijn, maar evengoed ook Nys die voor deze albums waarschijnlijk meer uitgebreidere schetsen heeft gemaakt dan hij toen gewoonlijk deed en die hij dan vervolgens door De Rop liet inkten en door Haazen voorzien van decors. In dit opzicht was de inbreng van Haazen toen zeer gering. Suske 1 Quote Link to comment
TDPB Posted July 17 Share Posted July 17 Gary Larson (The Far Side) maakte in 1980 een Jommeke-hommage. (ik heb ondertussen al vaker tekeningen/cartoons zien passeren van mensen met bomen of planten op hun hoofd dat ik me begin af te vragen waar dat concept vandaan komt). Air 1 Quote Link to comment
WILCO Posted July 20 Share Posted July 20 Dit is de laatste pagina van Choco verliefd (album 253, scenario en tekeningen van Delzenne). Deze pagina bevat een opvallende fout. Een tip: Het heeft iets te maken met deze olifanten... ...en met het feit dat dit album zich afspeelt in het Congolese oerwoud. Quote Link to comment
Air Posted July 20 Share Posted July 20 De maat van de oren kloppen niet, dit zullen indische olifanten zijn Maar ze vermaken zich prima Quote . Link to comment
WILCO Posted July 20 Share Posted July 20 12 minuten geleden, Air zei: De maat van de oren kloppen niet, dit zullen indische olifanten zijn Maar ze vermaken zich prima Quote Link to comment
WILCO Posted July 20 Share Posted July 20 Savooien op de Galapagos (250) is het laatste album waarin Jef Nys als tekenaar en scenarist wordt vermeld (ook al tekende of schreef hij toen al lang geen albums meer). Vanaf de albums erna worden de namen van Van Loock of Delzenne wel telkens in de albums vermeld. Zo was Schattenjagers in Bokrijk (251) het eerste album waarin de naam van Van Loock stond. Album 250, Savooien op de Galapagos, verscheen begin 2010, enkele maanden na het overlijden van Nys. Het wordt gezien als het laatste album dat Nys gesuperviseerd heeft. Dit klopt niet. Het allerlaatste album dat Nys nog nagelezen, gecontroleerd en goedgekeurd heeft was namelijk Het spookdorp (252 /Delzenne). Dit album verscheen evenwel eind 2010, bijna een jaar na Nys´ dood. Toch was het in oktober 2009 al afgewerkt waardoor het nog door Nys op zijn sterfbed gesuperviseerd kon worden. Jos Van Brussel 1 Quote Link to comment
cinco Posted July 21 Share Posted July 21 Op 26/5/2024 om 18:41, WILCO zei: Dit prentje was me ook onmiddellijk opgevallen. Ik laat in het midden of dit in deze tijd nog gepast is of niet. Het blijft immers een familiestrip, maar ik vind dit op zijn minst gewaagd van Delzenne. Ik denk niet dat Nys dit goedgekeurd zou hebben. album 166: de mandoline van Caroline (1992) Quote Link to comment
WILCO Posted July 21 Share Posted July 21 26 minuten geleden, cinco zei: album 166: de mandoline van Caroline (1992) Zwemkledij is toch niet hetzelfde als ondergoed? Quote Link to comment
sporoi Posted July 21 Share Posted July 21 3 uren geleden, cinco zei: album 166: de mandoline van Caroline (1992) Dit doet me wat denken aan de flapperende korte rokjes van het meisje Tiny in die jeugdboekjes. Zelfs het standpunt is meestal ter hoogte van de bipsen. Quote Link to comment
TDPB Posted July 21 Share Posted July 21 1 uur terug, sporoi zei: Dit doet me wat denken aan de flapperende korte rokjes van het meisje Tiny in die jeugdboekjes. Zelfs het standpunt is meestal ter hoogte van de bipsen. Aangezien bij Jommeke de horizon meestal (heel onnatuurlijk) ter hoogte van het onderste kaderlijntje ligt, is het standpunt eigenlijk ter hoogte van de voeten. Quote Link to comment
WILCO Posted July 21 Share Posted July 21 Schattenjagers in Bokrijk (album 251) is een topalbum. Opnieuw enorm genoten van de typische humor van Van Loock (duidelijk bedoeld voor de mee- of voorlezende papa´s). En deze verspreking is ook goed gevonden: Quote Link to comment
WILCO Posted July 21 Share Posted July 21 Op 23/3/2024 om 16:35, WILCO zei: Of het Paradijsorkest onder leiding van Choco Quote Link to comment
WILCO Posted July 22 Share Posted July 22 Op 30/5/2024 om 18:48, WILCO zei: Het kistje van sir Pimpeldon (287) Het ene Mieke zit opgesloten in een onderaardse gang terwijl het andere Mieke en Jommeke en co naar haar op zoek gaan. Ook in Het Spookdorp (252) doet maar één van de Miekes mee. In dit album is Annemieke ziek en is Rozemieke met Jommeke en zijn ouders én Filiberke op reis met de caravan in Ierland. Quote Link to comment
cinco Posted July 22 Share Posted July 22 31 minuten geleden, WILCO zei: Ook in Het Spookdorp (252) doet maar één van de Miekes mee. In dit album is Annemieke ziek en is Rozemieke met Jommeke en zijn ouders én Filiberke op reis met de caravan in Ierland. Annemieke zal het graag horen dat Jommeke zijn zinnen zet op Rozemieke als ze er niet bij is. Quote Link to comment
WILCO Posted July 22 Share Posted July 22 Wiens liefje is Annemieke eigenlijk? In de albums van Nys is ze altijd het liefje van Jommeke geweest. Zoals hier bijvoorbeeld in Kinderen baas (26): ze biedt spontaan aan om Jommeke te helpen om als ´vader en moeder´ voor zijn ouders te zorgen die terug kinds geworden waren. Ook in De Samsons (28) is duidelijk dat ze ontzettend goed overeenkomt met Jommeke. Dat blijkt ook goed uit deze prent, in mijn ogen de meest intieme uit de reeks: In de albums van Nys is Annemieke het liefje van Jommeke en Rozemieke dat van Filiberke, wat nogmaals bevestigd wordt in Filiberke gaat trouwen (43). Delzenne heeft dit plots om een of andere reden (bewust of onbewust?) omgedraaid, onder andere in De blauwe wenssteen (256): ... en dus ook in Het spookdorp (252): Air 1 Quote Link to comment
cinco Posted July 23 Share Posted July 23 enkele beelden waarin we een blik krijgen op de totstandkoming van album 75: Prinses Pott (1976) Air 1 Quote Link to comment
acor Posted July 23 Share Posted July 23 Een jonge Eric De Rop aan het werk. Tegenwoordig rookt hij sigaartjes. Quote Link to comment
WILCO Posted July 23 Share Posted July 23 1 uur geleden, cinco zei: enkele beelden waarin we een blik krijgen op de totstandkoming van album 75: Prinses Pott (1976) Quote Link to comment
WILCO Posted July 23 Share Posted July 23 Uitzonderlijk aan de albums 250 (Savooien op de Galapagos) en 251 (Schattenjagers in Bokrijk) is dat dit 2 albums zijn van Van Loock die elkaar onmiddellijk opvolgen. Doorgaans wordt een album van Van Loock opgevolgd door minstens één maar meestal meerdere albums van Delzenne aangezien deze laatste sneller tekent dan Van Loock. Wat beide albums ook nog speciaal maakt is dat dit de eerste albums zijn waarin Jef Nys niet als tekenaar/scenarist wordt vermeld. Nys was toen al heel ziek, maar heeft deze albums wel nog kunnen ´superviseren´. Album 250 gaat over Teofiel die van zijn dokter te horen krijgt dat hij stervende is. Een foutieve diagnose zo blijkt want zijn medisch dossier werd per ongeluk verwisseld met dat van de 175-jarige schildpad Teofiel. Dat Nys op datzelfde moment ook ongeneeslijk ziek was en wist dat hij niet lang meer te leven had, maakt dit album wel heel bijzonder. Savooien op de Galapagos is een jubileumalbum want het was nummer 250. Het verscheen onder andere met een gewone cover, maar ook met een 3D-cover en zelfs in beperkte oplage met een cover ontworpen door een jonge lezer. Toch was de plot van dit verhaal minder typisch voor een jubileumalbum. Schattenjagers in Bokrijk (251) daarentegen bevat wel de ingrediënten van een jubileumalbum. Net zoals het Jubilee (100) of De gestoorde zeereis (150) is dit verhaal namelijk ook een soort van reuniealbum waarin verschillende personages uit de reeks (in dit geval allemaal bekende inwoners van Zonnedorp) de revue passeren. Toch is Savooien op de Galapagos het jubileumalbum geworden, wat ik altijd zeer vreemd heb gevonden. Jos Van Brussel 1 Quote Link to comment
cinco Posted July 23 Share Posted July 23 3 minuten geleden, WILCO zei: en zelfs in beperkte oplage met een cover ontworpen door een jonge lezer. Quote Link to comment
Aerogi Posted July 24 Share Posted July 24 17 hours ago, cinco said: enkele beelden waarin we een blik krijgen op de totstandkoming van album 75: Prinses Pott (1976) zijn dat screenshots van een filmpje dat ergens op youtube staat? Quote Link to comment
WILCO Posted July 24 Share Posted July 24 2 minuten geleden, Aerogi zei: zijn dat screenshots van een filmpje dat ergens op youtube staat? In het interview met Hugo De Sterk op de site van de SSZ. https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/de-jommeke-jaren-van-1-hugo-de-sterk Quote Link to comment
Kristof Berte Posted July 24 Share Posted July 24 15 uren geleden, WILCO zei: Uitzonderlijk aan de albums 250 (Savooien op de Galapagos) en 251 (Schattenjagers in Bokrijk) is dat dit 2 albums zijn van Van Loock die elkaar onmiddellijk opvolgen. Doorgaans wordt een album van Van Loock opgevolgd door minstens één maar meestal meerdere albums van Delzenne aangezien deze laatste sneller tekent dan Van Loock. Wat beide albums ook nog speciaal maakt is dat dit de eerste albums zijn waarin Jef Nys niet als tekenaar/scenarist wordt vermeld. Nys was toen al heel ziek, maar heeft deze albums wel nog kunnen ´superviseren´. Album 250 gaat over Teofiel die van zijn dokter te horen krijgt dat hij stervende is. Een foutieve diagnose zo blijkt want zijn medisch dossier werd per ongeluk verwisseld met dat van de 175-jarige schildpad Teofiel. Dat Nys op datzelfde moment ook ongeneeslijk ziek was en wist dat hij niet lang meer te leven had, maakt dit album wel heel bijzonder. Savooien op de Galapagos is een jubileumalbum want het was nummer 250. Het verscheen onder andere met een gewone cover, maar ook met een 3D-cover en zelfs in beperkte oplage met een cover ontworpen door een jonge lezer. Toch was de plot van dit verhaal minder typisch voor een jubileumalbum. Schattenjagers in Bokrijk (251) daarentegen bevat wel de ingrediënten van een jubileumalbum. Net zoals het Jubilee (100) of De gestoorde zeereis (150) is dit verhaal namelijk ook een soort van reuniealbum waarin verschillende personages uit de reeks (in dit geval allemaal bekende inwoners van Zonnedorp) de revue passeren. Toch is Savooien op de Galapagos het jubileumalbum geworden, wat ik altijd zeer vreemd heb gevonden. Schattenjagers in Bokrijk is een steengoed album. Het is zo één van die boekjes die ten onrechte nooit als een klassieker gaat beschouwd worden, wegens te recent (alhoewel toch ook al 2010 ondertussen). Maar die hoort voor mij bij de besten van de reeks. WILCO 1 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
cinco Posted July 24 Share Posted July 24 2 uren geleden, WILCO zei: In het interview met Hugo De Sterk op de site van de SSZ. Ik was er via het VRT-archief op uitgekomen, maar het videoformat van die versie was niet kleefbaar in dit topic zoals youtube-video's. Het is zowat de rosetta-steen van de studio, want vermoedelijk het enige beeldmateriaal van het team rond Nys uit die periode. Quote Link to comment
WILCO Posted July 26 Share Posted July 26 Zou muzikaal talent hebben een voorwaarde zijn om bij Jommeke aan de slag te kunnen gaan? Benieuwd welk instrument @Kristof Berte en Philip Delzenne spelen. Quote Link to comment
Suske Posted July 26 Share Posted July 26 Er zijn wel meer muzikale tekenaars, ik denk spontaan aan Wasterlain, stallaert, Van Liemt en Jannin. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
WILCO Posted July 27 Share Posted July 27 Van Philip Delzenne weten we dat hij vaak tekeningen van zijn personages in bepaalde poses recycleert om zo tijd te winnen en sneller te kunnen tekenen. In het album Filiberke en Biliferke (246) valt dit heel goed op. fantasiooo 1 Quote Link to comment
Kristof Berte Posted July 27 Share Posted July 27 20 uren geleden, WILCO zei: Zou muzikaal talent hebben een voorwaarde zijn om bij Jommeke aan de slag te kunnen gaan? Benieuwd welk instrument @Kristof Berte en Philip Delzenne spelen. Laten we zeggen dat muzikaal talent gelukkig GEEN voorwaarde is Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
WILCO Posted July 27 Share Posted July 27 Op 27/7/2024 om 16:38, WILCO zei: Van Philip Delzenne weten we dat hij vaak tekeningen van zijn personages in bepaalde poses recycleert om zo tijd te winnen en sneller te kunnen tekenen. In het album Filiberke en Biliferke (246) valt dit heel goed op. Deze lachende Jommeke kom je ook vaak tegen in de albums van Delzenne. Het vreemde avontuur Filiberke en Biliferke Het zwarte prikgevaar Air 1 Quote Link to comment
WILCO Posted July 27 Share Posted July 27 Zou Dieter Steenhaut ambidexter zijn? Quote Link to comment
cinco Posted July 27 Share Posted July 27 38 minuten geleden, WILCO zei: Zijn Jommeke heeft grote ogen. Het is een subtiel verschil maar het valt me wel op. Quote Link to comment
WILCO Posted July 28 Share Posted July 28 11 uren geleden, cinco zei: Zijn Jommeke heeft grote ogen. Het is een subtiel verschil maar het valt me wel op. Niet alleen bij Jommeke. De ogen van Filiberke zijn ook opvallend groter. Quote Link to comment
acor Posted July 28 Share Posted July 28 Dat komt door al die pillen en andere verboden substanties die Gobelijn die gastjes al jarenlang geeft. Air 1 Quote Link to comment
WILCO Posted July 28 Share Posted July 28 Hun vriend Jan Haring lust ook wel eens graag een pilletje... Quote Link to comment
WILCO Posted July 28 Share Posted July 28 In album 244 (Groene Haring van Van Loock) draagt Jan Haring een onderbroek met zeilbootjes op. Op de laatste pagina van dit album is er iets fout gelopen tijdens het drukken. Rond de laatste strookvullende prent is men de contourlijn vergeten. Air 1 Quote Link to comment
Recommended Posts