WILCO Posted September 16 Share Posted September 16 https://www.facebook.com/share/p/nT1s36m8ZfN9VrrT/ Quote Link to comment
cinco Posted September 17 Share Posted September 17 Online in de vlugte enkele pagina's van album 149 onder de loep genomen. Een erg zeldzame keer dat we het wit van de ogen bij één van de vaste kindpersonages zien. De gelaatsuitdrukking van Choco in het fotokader verandert van de ene prent op de andere. Ook atypisch voor de reeks. Dit album was zeker van Edwin Wouters? Nog enkele fragmenten: De pose van de drie personages in onderstaand kader sprong bij mij in het oog. Erg naturel en niet een typische houding voor de reeks die vaak wat theatraler is in lichaamstaal. Op 26/5/2024 om 18:41, WILCO zei: Dit prentje was me ook onmiddellijk opgevallen. Ik laat in het midden of dit in deze tijd nog gepast is of niet. Het blijft immers een familiestrip, maar ik vind dit op zijn minst gewaagd van Delzenne. Ik denk niet dat Nys dit goedgekeurd zou hebben. Ben er toevallig nog één tegengekomen. Quote Link to comment
TDPB Posted September 17 Share Posted September 17 47 minuten geleden, cinco zei: Dit album was zeker van Edwin Wouters? yep. Duidelijk zijn stijl. Quote Link to comment
WILCO Posted September 17 Share Posted September 17 Een originele pagina uit de hertekende versie van Neuzen bij de vleet van Delzenne. https://www.catawiki.com/nl/l/85327273-studio-jef-nys-1-original-page-jommeke-36-neuzen-bij-de-vleet-2004 Quote Link to comment
cinco Posted September 18 Share Posted September 18 16 uren geleden, WILCO zei: Een originele pagina uit de hertekende versie van Neuzen bij de vleet van Delzenne. https://www.catawiki.com/nl/l/85327273-studio-jef-nys-1-original-page-jommeke-36-neuzen-bij-de-vleet-2004 Hadden ze die varkensstaartneuzen ook in het origineel? Ik heb de oorspronkelijke versie als kind wel gelezen, maar ik kan me niet meer herinneren welke transformatie hun neus heeft gehad in die uitgave. Quote Link to comment
WILCO Posted September 18 Share Posted September 18 2 uren geleden, cinco zei: Hadden ze die varkensstaartneuzen ook in het origineel? Neen, hun neus zag er zo uit: Quote Link to comment
WILCO Posted September 22 Share Posted September 22 De huisregels van een tiener in Zonnedorp in 2001 waren nog zeer eenvoudig. Er kon nog niks gezegd worden over gsm-gebruik, vapen, elektrische steps, gamen, netflixen, .. Quote Link to comment
WILCO Posted September 22 Share Posted September 22 Op 17/9/2024 om 16:29, cinco zei: Een erg zeldzame keer dat we het wit van de ogen bij één van de vaste kindpersonages zien Hier zie je het bij allebei en ook bij een kleine Anatool (212, De limonadelelies). Quote Link to comment
WILCO Posted September 23 Share Posted September 23 Op 17/9/2024 om 20:50, WILCO zei: Een originele pagina uit de hertekende versie van Neuzen bij de vleet van Delzenne. https://www.catawiki.com/nl/l/85327273-studio-jef-nys-1-original-page-jommeke-36-neuzen-bij-de-vleet-2004 Daarnet verkocht voor amper 75 euro. Quote Link to comment
TDPB Posted September 23 Share Posted September 23 t is dan ook een van de minst interessante pagina's die Jommeke ooit heeft voorgebracht. En al zeker voor de oudere verzamelaars die dit soort dingen kopen, want het komt uit een album dat ze nooit in deze vorm hebben gelezen. Quote Link to comment
WILCO Posted September 24 Share Posted September 24 21 uren geleden, TDPB zei: t is dan ook een van de minst interessante pagina's die Jommeke ooit heeft voorgebracht. En al zeker voor de oudere verzamelaars die dit soort dingen kopen, want het komt uit een album dat ze nooit in deze vorm hebben gelezen. Niettemin is het een speciaal album dat op een bijzondere manier tot stand is gekomen (de eerste helft van Nys, de tweede helft van Wouters na ziekte Nys, Wouters´ deel op vraag van Nys geschrapt en volledig hertekend en herwerkt door Delzenne). Bovendien is die hertekende versie veel moeilijker te vinden (1 herdruk) terwijl de originele versie al 3x herdrukt is geweest. Quote Link to comment
Filliberke Posted September 24 Share Posted September 24 in mijn opinie is 75 euro toch weinig voor een originele pagina van een van de grootste Vlaamse strips ooit. Quote rood want ik wil niet dood wit want ik geef geen sikkepit blauw omdat ik van jou houw Link to comment
Waldorf Posted September 25 Share Posted September 25 14 uren geleden, Filliberke zei: in mijn opinie is 75 euro toch weinig voor een originele pagina van een van de grootste Vlaamse strips ooit. Het stond op Catawiki, dude. Als ge om morele redenen vindt dat 75 te weinig is moet ge zelf meer bieden, he. Nu ik weet dat ze aan 75 gaan wil ik ook wel eens zien of ik er eentje kan vangen. Gewoon voor de sport. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Ambreville Posted September 25 Share Posted September 25 Er was gewoon geen tegenbieder omdat er weinig interesse is voor een pagina als dit. - Pagina met blanco balonnen. Dan vallen er al veel af. Vooral omdat de meeste jommekes-paginas die je kan vinden wel geletterd zijn. De echte oude zijn zelfs bijgewerkt met tippex en herletterd toen de spelling upgedate werd. Dat geeft ook charme die deze pagina niet heeft. -Geen sleutelscene. Er gebeurt iets, maar niets belangrijk of duidelijk door het gebrek aan tekst. - Wel hoofdpersonnages. Dat is een voordeel, maar hier vooral hoofdpersonnages die steeds terugkeren zonder veel te doen. - Nys? Dat was me niet duidelijk uit het screenshot. Is het geen Nys, dan keldert de interesse diep. - Later album. Strict genomen zijn de interessante platen enkel binnen de eerste 20-40 albums te vinden. - Overaanbod. De kleinkinderen van Nys hebben de markt recent overspoeld met platen. Tot zelfs veilingen van complete albums. Dat op een verzadigde markt drukt de prijzen. - Jommeke, is en blijft een lokale kinderstrip. Dat geeft een heel beperkte groep die er meer dan 75 euro aan willen geven. Echte verzamelaars laten deze links liggen. Ik heb een paar jaar geleden de eerste bladzijde van de Zonnemummie verkocht voor 1200 €. Sindsien heb ik die plaat al een paar keer terug te koop zien staan voor steeds lagere prijzen. Er zit dus een verzadiging in de markt. Dus het verbazingwekkende hier is dat die plaat verkocht is uberhaupt. 75 € voor dit is echt niet te weinig. Quote Link to comment
Waldorf Posted September 25 Share Posted September 25 17 minuten geleden, Ambreville zei: - Wel hoofdpersonnages. Dat is een voordeel, maar hier vooral hoofdpersonnages die steeds terugkeren zonder veel te doen. Just, het gaat over de neuzen. Ik dacht dat we nog over de groene maskers bezig waren. Die hertekende platen zijn echt niets. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Gilles Posted September 25 Share Posted September 25 Ik zou ook graag eens een plaat inkaderen, bij voorkeur uit een album tussen nummer 30 en 160 (dus dat zijn er heel wat). Het mag echter geen herwerkte versie zijn, dan is de charme eraf. Ik vind 75 euro voor bovenstaande plaat dus ook al genoeg. Quote Link to comment
WILCO Posted September 25 Share Posted September 25 3 uren geleden, Waldorf zei: Nu ik weet dat ze aan 75 gaan wil ik ook wel eens zien of ik er eentje kan vangen. Gewoon voor de sport. Er staat sinds gisteren een andere pagina uit Neuzen bij de Vleet te koop op catawiki. Grijp je kans en succes. Quote Link to comment
WILCO Posted September 25 Share Posted September 25 2 uren geleden, Ambreville zei: Overaanbod. De kleinkinderen van Nys hebben de markt recent overspoeld met platen. Tot zelfs veilingen van complete albums. Dat op een verzadigde markt drukt de prijzen. Er is maar 1 kleinkind dat originelen verkoopt, weliswaar zeer sporadisch. Wat de kleinkinderen wel doen, is certificaten afleveren aan die andere verkopers als bewijs dat die pagina´s wel degelijk van Nys zijn. Quote Link to comment
WILCO Posted September 25 Share Posted September 25 2 uren geleden, Gilles zei: Ik zou ook graag eens een plaat inkaderen, bij voorkeur uit een album tussen nummer 30 en 160 (dus dat zijn er heel wat). Het mag echter geen herwerkte versie zijn, dan is de charme eraf. Ik vind 75 euro voor bovenstaande plaat dus ook al genoeg. Een plaat uit Luilekkerland (album 62) te koop op Tweedehands.be. Vraagprijs: 500 euro https://link.2dehands.be/m2162000093?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Quote Link to comment
Waldorf Posted September 25 Share Posted September 25 1 uur terug, WILCO zei: Er staat sinds gisteren een andere pagina uit Neuzen bij de Vleet te koop op catawiki. Grijp je kans en succes. Hertekende rommel. Als ik zo iets koop moet het uit mijn jeugd zijn, dwz minstens 35 jaar oud. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Ambreville Posted September 25 Share Posted September 25 1 hour ago, WILCO said: Er is maar 1 kleinkind dat originelen verkoopt, weliswaar zeer sporadisch. Wat de kleinkinderen wel doen, is certificaten afleveren aan die andere verkopers als bewijs dat die pagina´s wel degelijk van Nys zijn. zeer sporadisch, maar wel in bulk. Quote Link to comment
Ambreville Posted September 25 Share Posted September 25 53 minutes ago, WILCO said: Een plaat uit Luilekkerland (album 62) te koop op Tweedehands.be. Vraagprijs: 500 euro https://link.2dehands.be/m2162000093?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Dat zegt ook al veel. Verzamelaars van Vlaamse strips en originelen kennen tweedehands zeer goed. Als de prijs goed zat, was die al weg op dag 1. Quote Link to comment
WILCO Posted September 25 Share Posted September 25 34 minuten geleden, Ambreville zei: zeer sporadisch, maar wel in bulk. Klopt niet. Het is iemand anders die in bulk verkoopt. Onlangs stonden alle originele platen van De rib van Kalafar (138) en ik dacht ook van De Kikiwikies (74) te koop, per album ipv per plaat en de verkoper was alleszins geen familie van Nys. Quote Link to comment
Ambreville Posted September 25 Share Posted September 25 7 minutes ago, WILCO said: Klopt niet. Het is iemand anders die in bulk verkoopt. Onlangs stonden alle originele platen van De rib van Kalafar (138) en ik dacht ook van De Kikiwikies (74) te koop, per album ipv per plaat en de verkoper was alleszins geen familie van Nys. Ik ken hem. Hij heeft dat van een kleinkind dat in bulk verkocht. Quote Link to comment
Gilles Posted September 25 Share Posted September 25 Volgens mij probeert de eigenaar van stripwinkel Adhemar platen van De Gekke Wekker te verkopen aan duizend euro per stuk. Quote Link to comment
WILCO Posted September 25 Share Posted September 25 9 minuten geleden, Gilles zei: Volgens mij probeert de eigenaar van stripwinkel Adhemar platen van De Gekke Wekker te verkopen aan duizend euro per stuk. Idem voor platen uit De verloren zoon (24). Voor deze uit de Zeven snuifdozen (25) vraagt hij 800 euro. Van 24 en 25 zijn we 100% zeker dat Nys deze alleen heeft getekend en geïnkt. Aan De Gekke wekker (73) heeft Hugo De Sterk meegewerkt. https://adhemar.be/nl/online-shop/originele-tekeningen/jommeke Quote Link to comment
TDPB Posted September 25 Share Posted September 25 7 uren geleden, Ambreville zei: - Wel hoofdpersonnages. Dat is een voordeel, maar hier vooral hoofdpersonnages die steeds terugkeren zonder veel te doen. Waarvan Jommeke 4 keer in dezelfde houding getekend staat. Quote Link to comment
TDPB Posted September 25 Share Posted September 25 4 uren geleden, WILCO zei: Een plaat uit Luilekkerland (album 62) te koop op Tweedehands.be. Vraagprijs: 500 euro https://link.2dehands.be/m2162000093?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Dit is toch wel wat kopersbedrog. Jef Nys heeft weliswaar meegewerkt aan die pagina, maar een pagina die in potlood werd getekend door een medewerker en geinkt door een andere medewerker kan je bezwaarlijk original artwork by Jef Nys noemen. (waarom moet dat overigens in het engels zijn? alsof er ooit iemand buiten het nederlands taalgebied die dingen zal kopen). Quote Link to comment
Mzee Posted September 26 Share Posted September 26 19 uren geleden, WILCO zei: Er is maar 1 kleinkind dat originelen verkoopt, weliswaar zeer sporadisch. Wat de kleinkinderen wel doen, is certificaten afleveren aan die andere verkopers als bewijs dat die pagina´s wel degelijk van Nys zijn. Die certificaten worden alleen maar afgeleverd bij pagina’s & albums die door de kleinkinderen werden verkocht hoor. Er zijn dus wel degelijk heel veel extra originelen op de markt gekomen dit jaar. En je ziet ook niet alles natuurlijk, niet iedereen koopt in bulk om daarna door te verkopen, er zijn ook verzamelaars zoals ik die gewoon bijhouden. En eens je al wat hebt telt alleen de kwaliteit nog, dan ga je echt niet meer voor zo’n herwerkte pagina van Neuzen bij de vleet. Of dat album nu raar is doet er helemaal niet toe, in tegendeel zelf, het is toch vooral de nostalgie die telt volgens mij (in alle geval bij mij, ik koop enkel uit albums die ik in mijn jeugd had). Maar als er dan toch nog eens een interessante pagina langskomt van een ouder album (zoals eentje van de straalvogel enkele maanden geleden) kan de prijs nog steeds makkelijk over de 1.000 gaan. Quote Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen. Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. https://www.2dgalleries.com/profile/mzee Link to comment
sporoi Posted September 26 Share Posted September 26 Vandaag in de bib eens even bij de jeugdstrips gaan kijken, en ik was toevallig ter hoogte van de jommekesstrips. Achter een paar boekenrekken verderop een juffrouw die een troepje kinderen diets maakte hoe je kan ontlenen. Dan haar besluit: "En nu kunnen jullie zelf wat boeken ontlenen, maar rustig aan!" (enfin, niet woord per woord maar de boodschap kwam er op neer, vooral haar poging tot dwingende stem bij het woord 'rustig!' ). Kwam er dadelijk een stormloop achter de rekken naar de stripstand en het grootste gedeelte van de meute recht naar de Jommekes en schrijver dezes. Ik was in een paar seconden omringd door een joelende horde elkaar duwende, trekkende en grabbelende kinderen en heb het jeugdig ( en zeer onrustig) geweld maar snel moeten ontvluchten! (Ik was gelukkig nog ongehavend, dank u ) Als hartje onder de riem bedoeld voor alle medewerkers van de stripserie Jommeke. Kristof Berte and WILCO 2 Quote Link to comment
WILCO Posted September 27 Share Posted September 27 Een zeer mooie hommage aan Nys van Kristof Berte. Kristof Berte 1 Quote Link to comment
Hollywood Posted September 28 Share Posted September 28 Op 25/9/2024 om 14:43, WILCO zei: Klopt niet. Het is iemand anders die in bulk verkoopt. Onlangs stonden alle originele platen van De rib van Kalafar (138) en ik dacht ook van De Kikiwikies (74) te koop, per album ipv per plaat en de verkoper was alleszins geen familie van Nys. De verkoper was wel degelijk de familie Nys. gelieve enkel reacties te plaatsen indien 100% zeker Quote https://www.2dgalleries.com/profile/Hollywood Link to comment
cinco Posted September 28 Share Posted September 28 Ter info voor de geïnteresseerden, het ging over dit lot: Quote Link to comment
WILCO Posted September 28 Share Posted September 28 1 uur terug, Hollywood zei: gelieve enkel reacties te plaatsen indien 100% zeker Ik ben gewoon afgegaan op de username van de verkoper. In wiens opdracht hij verkoopt, kon ik onmogelijk weten denk ik... Quote Link to comment
srg131 Posted September 28 Share Posted September 28 Op 26/9/2024 om 14:18, sporoi zei: Als hartje onder de riem bedoeld voor alle medewerkers van de stripserie Jommeke. Wat een leuke anekdote! Leuke afwisseling tussen deze discussiërende zuurpruimen sporoi and Kristof Berte 1 1 Quote Link to comment
cinco Posted September 28 Share Posted September 28 Op 25/9/2024 om 17:55, TDPB zei: Dit is toch wel wat kopersbedrog. Jef Nys heeft weliswaar meegewerkt aan die pagina, maar een pagina die in potlood werd getekend door een medewerker en geinkt door een andere medewerker kan je bezwaarlijk original artwork by Jef Nys noemen. (waarom moet dat overigens in het engels zijn? alsof er ooit iemand buiten het nederlands taalgebied die dingen zal kopen). Misschien moet het geïnterpreteerd worden als werk onder Nys vervaardigd. Met albums onder de 100 kan ik het moeilijk zien, maar bij die van tussen de 100 en de 160 die ik in mijn jeugd dikwijls heb herlezen, kan ik wel uit het hoofd opmaken wie wat getekend heeft. Zo zag ik als kind al dat de Gelukzoekers anders was getekend dan het Kriebelkruid. Nu kan ik de stijl en de figuren van De Sterk uit die periode blindelings herkennen. We mogen hopen dat mensen die bereid zijn om honderden of duizenden euro's neer te tellen voor originelen toch wel de nodige kennis hebben van de reeks. Waarom anders zoveel geld betalen als het maar een vage interesse is? Quote Link to comment
cinco Posted September 28 Share Posted September 28 14 minuten geleden, srg131 zei: Wat een leuke anekdote! Leuke afwisseling tussen deze discussiërende zuurpruimen Welkom in de tijdlijn waar @sporoi de positieve baken van licht op het forum is geworden. sporoi 1 Quote Link to comment
WILCO Posted September 28 Share Posted September 28 22 minuten geleden, cinco zei: Misschien moet het geïnterpreteerd worden als werk onder Nys vervaardigd. Misschien beter interpreteren als "finaal goedgekeurd door Jef Nys" Quote Link to comment
Recommended Posts