Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

3 uren geleden, pudifar zei:

Weet iemand wie de medewerker is op 01:40?

Ik heb in deze draad al gelezen over de medewerker(s) die Jef Nys had en die hem assisteerden. Maakt de man op 01:40 zelf de potloodtekeningen, of inkt hij de tekeningen van Jef Nys?

En wat doet de persoon op 01:44?

Ik heb hem nooit eerder gezien, maar ik veronderstel dat dat Hugo De Sterk is, die gewoon alles in potlood tekende, gebaseerd op heel ruwe schetsen van Nys (zoals je Nys ziet maken rond 1:30). De tweede medewerker in beeld is Eric De Rop die op dat moment de decors uitwerkte/inkte.

 

Link naar reactie
  • 5 months later...
16 uren geleden, Hamirubi zei:

In de maand juni kreeg elke CERA-coöperant een gratis Jommeke-300.

Ik denk dat ik ook maar CERA-coop'er word: in het verleden waren er nog stripgerelateerde acties (Jommeke-box, wedstrijd, gratis albums, Comix Station-korting met gadget).

Die Jommeke-integrale (1-275) is een van de meest fantastische uitgaven ooit. Was €250 of zo. Echt waanzinnig. Heb toen veel geluk gehad ze van een CERA-coöperant op dit forum te kunnen overnemen. Mijn oudste (6j) verslindt op die manier de hele reeks. Samen met de Urbanus omnibus. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Ambreville zei:

Ik heb eens bij Cera gekeken. Je kan voor 50 euro cooperant worden. Betekent dan dat je voor die 50 euro ook al aan die strips kan geraken?

 

 

Achteraf niet komen zagen dat Arco (de coop, niet de Arco van Catawiki ) failliet is en ge uw geld kwijt zijt. 😉

Link naar reactie

De interesten zijn natuurlijk wat hoger dan op een modaal spaarboekje, en daarom al de moeite waard. Maar ik hoef niemand aan te sporen, en heb hier geen belangen bij. Zelf ga ik lid worden voor 600 euro (Arco indachtig) - want we kunnen ten huize Hamirubi wel wat profijt halen uit de urban walks-voordelen - en ik ben ook al Fidelio-coöperant (maar daar zijn de coop-voordelen om bij te huilen).

 

Mijn vriendin wil nu heel graag die Jommeke-box in groot pocketformaat (unieke uitgave!)... maar die vlieger is inderdaad gaan vliegen en die boot is al een tijdje gaan varen.

@lukoste Die box kostte toen 150 euro! Je bent een gelukzak.

Link naar reactie
Op 16/7/2020 om 20:39, Zwendel zei:

Achteraf niet komen zagen dat Arco (de coop, niet de Arco van Catawiki ) failliet is en ge uw geld kwijt zijt. 😉

Even off topic: het probleem met Arco was tweeledig: de mensen dachten dat het een spaarboekje was (dikwijls voorgelogen door de bank) terwijl het aandelen waren, én de bank wilde persé met de grote jongens meedoen en zijn keihard met hun bek tegen de muur gegaan. En toen kwam de politiek "helpen" en is men weer beginnen liegen tegen de coöperanten.

En ja, ik heb hier ook nog ergens een boekje liggen. Gelukkig hadden we er al een deel verkocht tijdens het bouwen, net voor het misging.

Link naar reactie
Op 16/7/2020 om 23:15, Hamirubi zei:

De interesten zijn natuurlijk wat hoger dan op een modaal spaarboekje, en daarom al de moeite waard. Maar ik hoef niemand aan te sporen, en heb hier geen belangen bij. Zelf ga ik lid worden voor 600 euro (Arco indachtig) - want we kunnen ten huize Hamirubi wel wat profijt halen uit de urban walks-voordelen - en ik ben ook al Fidelio-coöperant (maar daar zijn de coop-voordelen om bij te huilen).

 

Mijn vriendin wil nu heel graag die Jommeke-box in groot pocketformaat (unieke uitgave!)... maar die vlieger is inderdaad gaan vliegen en die boot is al een tijdje gaan varen.

@lukoste Die box kostte toen 150 euro! Je bent een gelukzak.

Al bij al geeft het wel een redelijk dividend. Dit jaar zal dat wel minder zijn.

 

En die Jommekes, ik heb er een tijd geleden een hoop tweedehands gekocht voor twee keer niks. Tenzij je kinderen hebt is dat toch een vrij overbodige aankoop. En neemt veel plaats in.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

De covers van de eerste Jommekes hadden een bepaalde stijl die bij de latere herwerkte versies verloren is gegaan.

De dikke omlijningen, een licht abstract gebruik van de achtergrond, de speelsheid van de letterplaatsing in de albumtitel.

De vernieuwde cover ziet er daarentegen gewoon uit als een plaat uit de binnenkant van het album.

Hetgene de cover onderscheidt van de rest van de strip is daarbij verdwenen.

 

afbeelding.png.093ecf0d98b95609018da8d97086243c.pngafbeelding.png.969bc95ea61b6ffe3e9591c4aabbfd3f.png

 

Het Hemelhuis was trouwens één van de eerste strips die ik ooit gelezen heb.

Mijn moeder had van haar jeugd enkele Jommekes liggen en die kreeg ik dan als zesjarige onder ogen.

Dit was ook nog van een periode in de reeks waarin Filiberke stotterde. Het boek dat hij vasthad in het origineel was om hem te helpen het stotteren af te leren. Deze verhaallijn over het gestotter van Filiberke die doorheen de eerste albums liep is totaal verdwenen bij de hertekende versies. Daarom heeft hij ook geen boek meer vast op de vernieuwe cover.

Ook voelde het aan alsof de originele versies van de figuren wat ouder waren, omwille van de verhouding tussen hun hoofd en hun lichaam.

Kinderen die op de rand van de adolescentie stonden.

De hoofden op de nieuwe cover zijn dan weer veel groter ten opzichte van hun lichaam, hun wenkbrauwen zijn weg en hun zwarte pupillen zijn gigantisch, waardoor ze een veel jongere uitstraling met zich meekrijgen.

 

Tot zover deze veel te ver doorgedreven analyse.

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Het boek dat hij vasthad in het origineel was om hem te helpen het stotteren af te leren. Deze verhaallijn over het gestotter van Filiberke die doorheen de eerste albums liep is totaal verdwenen bij de hertekende versies. Daarom heeft hij ook geen boek meer vast op de vernieuwe cover.

 

Wel raar dat zijn arm en hand nog steeds getekend zijn alsof hij een boek vasthoudt.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Wel raar dat zijn arm en hand nog steeds getekend zijn alsof hij een boek vasthoudt.

 

Geen tijd om een nieuwe houding te bedenken, zeker?

 

De evolutie van de achterflappen is ook interessant.

Er zijn er nog enkele andere geweest dan deze twee, maar deze zijn interessant omdat ze hetzelfde concept hebben, een line-up van de hoofdpersonages en de belangrijke nevenpersonages. Toch wat merkwaardige verschillen.

Eén van de dwergen van Langteen en Schommelbuik is prominent aanwezig. Deze figuren zijn echter maar een zeldzame keer opnieuw opgevoerd geweest in de Jommekesreeks. Ook die ooievaar van de begijntjes is amper hergebruikt.

Choco bestond nog niet ten tijde van die linkse achterflap, maar een Paradijseiland-aap is wel aanwezig.

Apen in Jommeke. Nog een interessant thema om eens op terug te komen.

 

 

afbeelding.thumb.png.36dc1fade7ffa1bc4072a575a22e7bbb.pngafbeelding.thumb.png.04403d836972edd784e0d485f06b26ba.png

 

Link naar reactie
Op 16/7/2020 om 13:17, Waakwater zei:

Je moet je trouwens niet veel voorstellen van dat coöperant zijn. Het brengt amper wat op, de voordelen zijn leuk maar na twee jaar heb je alles wel gezien en verder is het niet echt veel soeps. Je wordt het best coöperant omdat je gelooft in hun project en je je sociaal wilt engageren via een luie weg.

 

De aankondiging:

 

Exclusief voor Cera-vennoten:
Als Cera-vennoot heb je al een dagticket voor € 9 i.p.v. € 18, incl. een drankvoucher t.w.v. € 3.

OPGELET!! 
Het bestellen van tickets is door de huidige Covid-19 situatie uitgesteld. 
FACTS wil alle veiligheidsmaatregelen opgelegd door de GEES en de Nationale Veiligheidsraad nauwgezet volgen en hierdoor is de ticketverkoop uitgesteld tot er meer duidelijkheid is. 

Ten vroegste 15/07 zal hiervoor kunnen geboekt worden!

ik dacht dat Cera was opgegeten door de kbc, waar moet je dan zijn voor dat strip-lekkers?

Link naar reactie

Effe nog een ander Jommekesalbum onder de loep dat een blijvende invloed heeft gehad op de reeks: het Jubilee.

 

Deze honderdste strip heeft een boost gegeven aan vele personages die voor dit album slechts een éénmalige verschijning hadden:

Jan Haring, Tita Telajora, Mataboe, Estella Saprinetta, Madam Pepermunt, zelfs de Koningin van Onderland.

Al deze personages zijn wederkerende nevenfiguren geworden na dit honderdste album.

Waarschijnlijk werd het potentieel voor deze karakters ontdekt door hun vaak grappige onderlinge interactie in dit album.

En de Koningin van Onderland had Jommeke en co aan een foltertuig liggen om hun armen en benen uit de kom te rukken.

Natuurlijk laat je zo een sadistische antagoniste niet liggen.

18 albums later had ze Anatool in een vergeetput gestoken, waar hij achteraf als vel over been uitgevist werd.

Ja, zo krijgen die jeugdstrips toch weer de nodig pit.

 

afbeelding.png.2b12384881bf1ca9c3e541a0a0a6b5bf.png

Link naar reactie
19 minuten geleden, cinco zei:

Effe nog een ander Jommekesalbum onder de loep dat een blijvende invloed heeft gehad op de reeks: het Jubilee.

 

Deze honderdste strip heeft een boost gegeven aan vele personages die voor dit album slechts een éénmalige verschijning hadden:

Jan Haring, Tita Telajora, Mataboe, Estella Saprinetta, Madam Pepermunt, zelfs de Koningin van Onderland.

Al deze personages zijn wederkerende nevenfiguren geworden na dit honderdste album.

Waarschijnlijk werd het potentieel voor deze karakters ontdekt door hun vaak grappige onderlinge interactie in dit album.

En de Koningin van Onderland had Jommeke en co aan een foltertuig liggen om hun armen en benen uit de kom te rukken.

Natuurlijk laat je zo een sadistische antagoniste niet liggen.

18 albums later had ze Anatool in een vergeetput gestoken, waar hij achteraf als vel over been uitgevist werd.

Ja, zo krijgen die jeugdstrips toch weer de nodig pit.

 

afbeelding.png.2b12384881bf1ca9c3e541a0a0a6b5bf.png

Eén van de geestigste ingevingen van dit album is dat Gobelijn zich weer eens vergist en denkt dat hij op een begrafenis moet zijn...

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Eén van de dwergen van Langteen en Schommelbuik is prominent aanwezig. Deze figuren zijn echter maar een zeldzame keer opnieuw opgevoerd geweest in de Jommekesreeks. Ook die ooievaar van de begijntjes is amper hergebruikt.

Choco bestond nog niet ten tijde van die linkse achterflap, maar een Paradijseiland-aap is wel aanwezig.

 

Die eerste achtercover is gemaakt toen er nog niet zo heel veel albums waren, dus de keuze qua personages was beperkt.

Langteen had zijn eigen reeks waar toch een tiental verhalen van zijn gemaakt, dus zo onbekend was het personage in die tijd niet.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Die eerste achtercover is gemaakt toen er nog niet zo heel veel albums waren, dus de keuze qua personages was beperkt.

Langteen had zijn eigen reeks waar toch een tiental verhalen van zijn gemaakt, dus zo onbekend was het personage in die tijd niet.

 

Ja, maar zou dat niet hetzelfde zijn alsof Sleen Bolleke had staan op de achterflap van Nero? (of is dat misschien toch gebeurd?)

En ja, er waren een beperkt aantal albums, maar Gravin Van Stiepelteen en Fifi stonden er niet tussen, terwijl die twee toch ook al in verschillende albums waren opgedoken.

 

De strips die ik vroeger van Jommeke las, hadden deze ietwat ongeïnspireerde achterflap.

Nu ik er naar terugkijk, lijkt het wel alsof ze allemaal onthoofd zijn en hun koppen totemgewijs op elkaar gestapeld.

 

afbeelding.png.f32f94473a1033ce78927e599c906525.png

 

Misschien een alternatief einde van De Njam-Njambloem.

Ik herinner me toch dat er letterlijk bedreigingen betreffende onthoofdingen in bepaalde verhalen voorkwamen.

Van de strips na 200 weet ik niet veel, die heb ik niet meer echt gevolgd, maar aan de covers te zien zijn die wel wat tammer.

Een situatie als deze ga je om diverse redenen niet meer zien, denk ik.

 

afbeelding.png.a9902c89ec2c2b917973f9468a30eee4.png

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

 

Ja, maar zou dat niet hetzelfde zijn alsof Sleen Bolleke had staan op de achterflap van Nero? (of is dat misschien toch gebeurd?)

En ja, er waren een beperkt aantal albums, maar Gravin Van Stiepelteen en Fifi stonden er niet tussen, terwijl die twee toch ook al in verschillende albums waren opgedoken.

 

De albums van L&S worden zelfs vermeld op die achterflap, dus best wel logisch dat Nys daarvoor koos.

Ik weet niet of die tekening dateert van voor Diep in de put of niet, maar als het van daarna was waren de personages uit dat album sowieso nog niet teruggekeerd toen de tekening werd gemaakt. (zie de lijst van albums in het eerder getoonde voorbeeld).

(edit: ze werd gebruikt vanaf album 14)

 

Bolleke was effectief een personage uit een andere reeks. Langteen debuteerde in Jommeke. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

De albums van L&S worden zelfs vermeld op die achterflap, dus best wel logisch dat Nys daarvoor koos.

Ik weet niet of die tekening dateert van voor Diep in de put of niet, maar als het van daarna was waren de personages uit dat album sowieso nog niet teruggekeerd toen de tekening werd gemaakt. (zie de lijst van albums in het eerder getoonde voorbeeld).

 

Er was ook Met Fifi op Reis, maar de tekening zal waarschijnlijk dateren van ergens na Het Jampuddingspook en voor Diep in de Put.

 

Op een wat latere en vernieuwde achterflapversie zijn de gravin en Fifi wel aanwezig, ook nog de apen van Paradijseiland, maar de begijntjes en de Koningin van Onderland zijn weggelaten, en ook geen Langteen en Schommelbuik-referentie meer.

Dit is geloof ik de achterflap die voor de latere wit-zwart albums werd gebruikt en dan vervolgens vervangen door die oranje achterflap met de losse koppen van zodra de reeks volledig in kleur werd uitgegeven.

 

afbeelding.png.cc7e7b0cf00204d2d7f7c78d75a334db.png

Link naar reactie

Voor de volledigheid nog eens deze achterkant die  werd gebruikt op de achterkant van nr 4 tot 12

 

afbeelding.thumb.png.c8101464f9efd284303a5898b830f660.png

 

deze enkel op nr 13

 

afbeelding.thumb.png.78765457c72364cb6cca5b278bee30a9.png

 

daarna volgde 14 tot 49, de cover met Langteen en de paradijseilandaap (dus van voor Met Fifi op reis)

 

dit van 50 tot 91

afbeelding.thumb.png.f1c5b291cb6fa5b0fd096dfee4653a81.png

 

daarna de hoofdtotem van 92 tot 155  en daarna de twee rijen met hoofdjes.

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

Voor de volledigheid nog eens deze achterkant die  werd gebruikt op de achterkant van nr 4 tot 12

 

afbeelding.thumb.png.c8101464f9efd284303a5898b830f660.png

 

 

 

Ja, deze herken ik nog van enkele strips van mijn moeder.

Ook wel een mooi ontwerp voor de achterflap.

 

De huidige generatie zit met dit opgescheept.

Korte inhoud van het verhaal en 3 willekeurige albums in een witte cirkel op een blauwe achtergrond.

 

afbeelding.png.da04a6c2de63939c10a5ea103a3eace1.png

 

Al gebeurt de voorstelling van personages en de opsomming van de titels nu in de binnenflap.

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

 

Ja, deze herken ik nog van enkele strips van mijn moeder.

Ook wel een mooi ontwerp voor de achterflap.

 

De huidige generatie zit met dit opgescheept.

Korte inhoud van het verhaal en 3 willekeurige albums in een witte cirkel op een blauwe achtergrond.

 

afbeelding.png.da04a6c2de63939c10a5ea103a3eace1.png

 

Al gebeurt de voorstelling van personages en de opsomming van de titels nu in de binnenflap.

ongeveer hetzelfde concept als bij de huidige S&W, niet?

Lijkt inderdaad nergens op. Ze konden dat blauw gerust vervangen door een leuke tekening.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

ongeveer hetzelfde concept als bij de huidige S&W, niet?

Lijkt inderdaad nergens op. Ze konden dat blauw gerust vervangen door een leuke tekening.

 

Ik snap ook niet waarom een strip tegenwoordig een korte inhoud op de achterkant moet hebben.

Vaak wordt de helft van het verhaal hierdoor al prijsgegeven.

Maar dat is nu blijkbaar gangbaar bij verschillende Vlaamse reeksen.

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik snap ook niet waarom een strip tegenwoordig een korte inhoud op de achterkant moet hebben.

Vaak wordt de helft van het verhaal hierdoor al prijsgegeven.

Maar dat is nu blijkbaar gangbaar bij verschillende Vlaamse reeksen.

tja, nu ze de hele lijst met albums niet meer kwijtgeraken op de achtercover, moeten ze die toch ergens mee vullen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...