cinco Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 Persoonlijke mening: de moeder van Filiberke is de knapste vrouw van de Jommekesreeks. En De Zeepkoning bewijst dat ze ook nog een pittig en ietwat geschift karakter heeft. Een Dupré of Bosschaert-versie van dat verhaal zou best mogen. De krachtige uitstraling die ze heeft op die ex libris is immers moeilijk uit het hoofd te krijgen. Quote Link to comment
cinco Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Let op de elegante manier waarop de patiënt bij de dokter wordt binnengebracht, gevolgd door een subtiel staaltje van geneeskundig handelen. Met deze fysieke humor voelen de beginjaren van de reeks weer even teruggekeerd. Quote Link to comment
cinco Posted August 23, 2020 Share Posted August 23, 2020 Kan die Koningin van Onderland-strip ooit eens opnieuw in zijn oorspronkelijke versie worden uitgegeven? Kijk naar die vijfde prent. Een veel realistischer gelaat dan we in Jommeke gewend zijn. Die ogen staren gewoon recht in de ziel van de jeugdige lezer. Die dreiging, die intensiteit, daar is in de hertekende kleurenuitgave niets meer van terug te vinden. Quote Link to comment
Ambreville Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Breek me de bek niet open over de Zonnemummie en de Purperen Pillen. Totaal geruineerd in de hertekening. Quote Link to comment
Roque Ja Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Soms slaat het verhaal ook nergens meer op. De Zwarte Bomma bijvoorbeeld, de scène waarin Flip achtervolgd wordt door die kat. Dat moest volledig herschreven worden omdat het gebaseerd was op Filiberke die de R had leren uitspreken. Maar de tekeningen hebben ze wel gerecupereerd, en daardoor krijg je hele vreemde dialogen... In de oorspronkelijke versies was Flip ook veel harder trouwens. Pekkie en de kat van de buren werden haast mishandeld door hem, Filiberke werd keihard uitgelachen omwille van zijn spraakgebrek. Het verkeerde land blijkt ook plots een droom van Jommeke te zijn, in de heruitgave. Vroeger was dat... euh... "echt gebeurd". In de strip dus... nu ja, jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik had er als kind al een hekel aan, als een volledige strip in het laatste prentje werd afgedaan als een droom. Quote Link to comment
TDPB Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 20 minuten geleden, Roque Ja zei: Het verkeerde land blijkt ook plots een droom van Jommeke te zijn, in de heruitgave. Vroeger was dat... euh... "echt gebeurd". In de strip dus... nu ja, jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik had er als kind al een hekel aan, als een volledige strip in het laatste prentje werd afgedaan als een droom. Bij De Grote Knoeiboel hebben ze dat ook zo aangepast, dacht ik. Op een gegeven moment vond Nys dat alles in Jommeke (min of meer) echt moest kunnen. Vandaar die retroactieve aanpassingen. Quote Link to comment
Werner Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 5 uren geleden, Roque Ja zei: Ik had er als kind al een hekel aan, als een volledige strip in het laatste prentje werd afgedaan als een droom. De ultieme gemakkelijkheidsoplossing. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
Ambreville Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 9 uren geleden, Werner zei: De ultieme gemakkelijkheidsoplossing. Ze zouden beter van die oudjes afblijven. Zo spectaculair blijven die herdrukken toch ook niet verkopen. Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 "Maar moeder, nu hebt ge me een kletskop geknipt!" Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Een bronstige Flip die wil paren met Gravin Van Stiepelteen kan niet langer op de cover van de herdruk. Quote Link to comment
Simon Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 1 uur terug, cinco zei: Een bronstige Flip die wil paren met Gravin Van Stiepelteen kan niet langer op de cover van de herdruk. Die oude cover vind ik mooier dan de herdruk. Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 34 minuten geleden, Simon zei: Die oude cover vind ik mooier dan de herdruk. De oude covers hadden een rijke inkleuring met schakeringen, textuur, schaduw en kleurovergangen. De vernieuwde covers hebben een vlakke inkleuring en onderscheiden zich niet meer van de binnenkant. Quote Link to comment
Mzee Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Op 25/8/2020 om 14:13, cinco zei: "Maar moeder, nu hebt ge me een kletskop geknipt!" Dit zijn voor mij ook de echte Jommekes wel verbaasd om hier een foto/scan te zien van een pagina die in mijn verzameling zit Quote Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen. Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. https://www.2dgalleries.com/profile/mzee Link to comment
cinco Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 58 minuten geleden, Mzee zei: Dit zijn voor mij ook de echte Jommekes wel verbaasd om hier een foto/scan te zien van een pagina die in mijn verzameling zit De wegen van het internet zijn ondoorgrondelijk. Quote Link to comment
cinco Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 Ontdek de fout in deze quote van de wikipedia-pagina. Quote De Miekes komen voor het eerst voor in het tweede album uit de reeks, De zingende aap. Vanaf album 39, Lieve Choco hebben ze in navolging van Jommeke en Filiberke een huisdier, de aap Choco. Choco wordt hun oogappel en bezorgt hen heel wat plezier en avonturen. De Miekes zijn de dochters van Bert en Greet. Ze zijn het evenbeeld van hun moeder. Hun ouders komen pas heel laat voor het eerst in beeld (album 100, Het jubilee), waardoor het er tot dan soms op lijkt dat de Miekes alleen wonen. https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Miekes Quote Link to comment
cinco Posted August 28, 2020 Share Posted August 28, 2020 Hoe zit het ondertussen met de Chinese vertalingen van Jommeke? Geven ze de ganse reeks ginder uit of laten ze bepaalde albums weg? Quote Link to comment
Tanuki Posted August 30, 2020 Share Posted August 30, 2020 Ik denk niet dat bovenstaand album de censuur overleeft, net als elk album met gele mannetjes en konijnentanden. De kimono van dinges zal er trouwens ook niet doorgeraken, te Japans. Quote Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Een nieuw jubilee en een nieuwe poging van Jampudding om madam Pepermunt aan de haak te slaan. Al moet'ie zijn snor wel dringend trimmen. Quote Link to comment
Werner Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 5 uren geleden, cinco zei: Een nieuw jubilee en een nieuwe poging van Jampudding om madam Pepermunt aan de haak te slaan. "Watte? Goudmijn???" Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
cinco Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 3 minuten geleden, Werner zei: "Watte? Goudmijn???" Zelfs al was hij samen met Madam Pepermunt, dan nog zou hij zijn gasten waarschijnlijk gemalen gras voorschotelen. Quote Link to comment
cinco Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Ik zat nog wat op te zoeken over de voorloper van de Jommekesstrip. Weet er iemand in welk verhaal van Seppeke kasteelvrouw Zagoga Kwist voorkwam? Quote Link to comment
TDPB Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 in 'De diamanten Mummie', een soort mix tussen de Zonnemummie en De Koningin van Onderland. Quote Link to comment
cinco Posted September 6, 2020 Share Posted September 6, 2020 Het aantal keren dat die twee op een schoolbank hebben gezeten, is op één hand te tellen. Quote Link to comment
TDPB Posted September 6, 2020 Share Posted September 6, 2020 Nog altijd vier vingers meer dan Suske en Wiske (als die plots op school blijken te zitten, of zelfs vrienden blijken te hebben, wringt dat enorm). Quote Link to comment
Werner Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 Op 31/8/2020 om 17:06, cinco zei: Zelfs al was hij samen met Madam Pepermunt, dan nog zou hij zijn gasten waarschijnlijk gemalen gras voorschotelen. Is het tegenwoordig wel politiek correct om Schotten als gierig af te schilderen? Schotten zijn heel ingenieuze mensen, ze hebben zelfs de koperdraad uitgevonden (door twee Schotten die aan het vechten waren om een penny). Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
Tanuki Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 Op 6/9/2020 om 16:54, cinco zei: Het aantal keren dat die twee op een schoolbank hebben gezeten, is op één hand te tellen. Ik kan me eigenlijk maar één album voorstellen, al kom ik niet meer op de titel. Iets met een hoog Voyage au centre de la terre-gehalte... Quote Link to comment
cinco Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 36 minuten geleden, Tanuki zei: Ik kan me eigenlijk maar één album voorstellen, al kom ik niet meer op de titel. Iets met een hoog Voyage au centre de la terre-gehalte... Quote Link to comment
Tanuki Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Juist ja! De vraag blijft echter: zijn er nog andere albums waarin ze naar school gaan? Quote Link to comment
Werner Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 1 uur geleden, Tanuki zei: Juist ja! De vraag blijft echter: zijn er nog andere albums waarin ze naar school gaan? Ik dacht De Vruchtenmakers, omdat er daar in de klas ruzie is omdat ze fruit van elkaars kop aan het plukken zijn... Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
lukoste Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 De crowdfunding is toch al aan 48÷! https://mobile.ulule.com/65jaarjommeke-collectie/?lang=nl Quote Link to comment
Hamirubi Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Twijfel over het formaat - eerst niet vermeld op de crowdfundingpagina (nu wel?) - heeft ons niet doen toehappen. Maar voor de funders hoop ik van harte dat het aantal wordt gehaald. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Dus Jommeke zag het verschil niet tussen Annemieke en Rozemieke. Waarom wou hij dan absoluut met Annemieke trouwen als hij die twee meiden toch niet uit elkaar kon houden? Quote Link to comment
TDPB Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 53 minuten geleden, cinco zei: Dus Jommeke zag het verschil niet tussen Annemieke en Rozemieke. Waarom wou hij dan absoluut met Annemieke trouwen als hij die twee meiden toch niet uit elkaar kon houden? de nerduitleg: dat is een scene uit een tijd dat ze elkaar nog niet zo lang kennen, later leerde Jommeke ze wat beter uit elkaar houden. de realistische uitleg: de scenarist is zijn eigen werk vergeten en doet maar wat Quote Link to comment
TDPB Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Op 8/9/2020 om 08:25, Tanuki zei: Juist ja! De vraag blijft echter: zijn er nog andere albums waarin ze naar school gaan? ik herinner me wat gags waarin ze op de schoolbanken zitten. In Kinderen baas komt er zeker een school aan te pas. Er is dit album: en dit album: In De gestrande pennenzak keren Jommeke en Filiberke in het begin van het verhaal terug van school. En ook niet onbelangrijk, er is af en toe sprake van vakantie, wat toch wel impliceert dat ze de rest van de tijd geen vakantie hebben en dus op school zitten. Hoe dat te rijmen valt met hun wereldreizen die soms maanden duren weet ik niet. Steiner onderwijs? Quote Link to comment
cinco Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 7 minuten geleden, TDPB zei: En ook niet onbelangrijk, er is af en toe sprake van vakantie, wat toch wel impliceert dat ze de rest van de tijd geen vakantie hebben en dus op school zitten. Hoe dat te rijmen valt met hun wereldreizen die soms maanden duren weet ik niet. Steiner onderwijs? In het allerlaatste album zal blijken dat Gobelijn van in het prille begin een resetknop bezat, waarmee hij de tijd telkens terugschakelde naar het tijdstip van de startpagina. Al onthielden de personages wel de gebeurtenissen van de teruggespoelde tijd. Quote Link to comment
cinco Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 Ik hoop dat er opnieuw een Jomme gemaakt wordt, al zou-ie ondertussen al moeten aangekondigd geweest zijn als er effectief een derde op komst was dit najaar. Quote Link to comment
cinco Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 Voor Stallaert definitief met tekenen stopt, zou ik hem toch nog iets met Jommeke willen zien doen. Quote Link to comment
cinco Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Er komt een Jomme uit van Conz op 11 december. Quote Link to comment
cinco Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 De Haaienrots was wel een album dat ik er als kind bovenuit vond steken. Terragoras en zijn organisatie voelde aan als een groter gevaar dan dat we gewoon waren in de Jommekesstrips. Voeg daar dan nog haaien bij (waarschijnlijk door het succes van de Jaws-films in die periode) en de dreiging was compleet. Terragoras keerde ook nog terug in Het Bedreigde Paradijs. Achteraf gezien leek Terragoras, zijn acties en zijn plannen wel stevig aan te leunen bij Zwendel, gedragscontrolerende stralen inbegrepen. En met Boemerang heeft Conz ook al een soortgelijke strip geschreven in de S&W-wereld. Nu krijgt Jommeke en zijn clan dus opnieuw te maken met dit type van megalomane maniak en zijn met een nazistisch sausje overgoten organisatie. Quote Link to comment
cinco Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 Jer Nys ontwierp de vrouwen in zijn strip graag met grprononceerde neuzen. Quote Link to comment
Recommended Posts