Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Persoonlijke mening: de moeder van Filiberke is de knapste vrouw van de Jommekesreeks.

 

afbeelding.png.555eea238ac8208a931b8b3829838eab.png

 

En De Zeepkoning bewijst dat ze ook nog een pittig en ietwat geschift karakter heeft.

Een Dupré of Bosschaert-versie van dat verhaal zou best mogen.

De krachtige uitstraling die ze heeft op die ex libris is immers moeilijk uit het hoofd te krijgen.

 

afbeelding.thumb.png.f2d837e2bc0c13cfb29b71a09bf89eab.png

Link naar reactie

Kan die Koningin van Onderland-strip ooit eens opnieuw in zijn oorspronkelijke versie worden uitgegeven?

Kijk naar die vijfde prent. Een veel realistischer gelaat dan we in Jommeke gewend zijn.

Die ogen staren gewoon recht in de ziel van de jeugdige lezer.

Die dreiging, die intensiteit, daar is in de hertekende kleurenuitgave niets meer van terug te vinden.

 

afbeelding.png.e3903a7bd8030160074a0e1125275aa8.png

Link naar reactie

Soms slaat het verhaal ook nergens meer op. De Zwarte Bomma bijvoorbeeld, de scène waarin Flip achtervolgd wordt door die kat. Dat moest volledig herschreven worden omdat het gebaseerd was op Filiberke die de R had leren uitspreken. Maar de tekeningen hebben ze wel gerecupereerd, en daardoor krijg je hele vreemde dialogen...

In de oorspronkelijke versies was Flip ook veel harder trouwens. Pekkie en de kat van de buren werden haast mishandeld door hem, Filiberke werd keihard uitgelachen omwille van zijn spraakgebrek.

 

Het verkeerde land blijkt ook plots een droom van Jommeke te zijn, in de heruitgave. Vroeger was dat... euh... "echt gebeurd". In de strip dus... nu ja, jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik had er als kind al een hekel aan, als een volledige strip in het laatste prentje werd afgedaan als een droom.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Roque Ja zei:

Het verkeerde land blijkt ook plots een droom van Jommeke te zijn, in de heruitgave. Vroeger was dat... euh... "echt gebeurd". In de strip dus... nu ja, jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik had er als kind al een hekel aan, als een volledige strip in het laatste prentje werd afgedaan als een droom.

Bij De Grote Knoeiboel hebben ze dat ook zo aangepast, dacht ik. Op een gegeven moment vond Nys dat alles in Jommeke (min of meer) echt moest kunnen. Vandaar die retroactieve aanpassingen.

 

Link naar reactie
Op 25/8/2020 om 14:13, cinco zei:

"Maar moeder, nu hebt ge me een kletskop geknipt!"

 

afbeelding.thumb.png.be869c83141eb37ccb7addcbd5e081c4.png

Dit zijn voor mij ook de echte Jommekes

wel verbaasd om hier een foto/scan te zien van een pagina die in mijn verzameling zit

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ontdek de fout in deze quote van de wikipedia-pagina.

 

Quote

De Miekes komen voor het eerst voor in het tweede album uit de reeks, De zingende aap. Vanaf album 39, Lieve Choco hebben ze in navolging van Jommeke en Filiberke een huisdier, de aap Choco. Choco wordt hun oogappel en bezorgt hen heel wat plezier en avonturen. De Miekes zijn de dochters van Bert en Greet. Ze zijn het evenbeeld van hun moeder. Hun ouders komen pas heel laat voor het eerst in beeld (album 100, Het jubilee), waardoor het er tot dan soms op lijkt dat de Miekes alleen wonen.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Miekes

Link naar reactie
Op 31/8/2020 om 17:06, cinco zei:

 

Zelfs al was hij samen met Madam Pepermunt, dan nog zou hij zijn gasten waarschijnlijk gemalen gras voorschotelen.

Is het tegenwoordig wel politiek correct om Schotten als gierig af te schilderen? Schotten zijn heel ingenieuze mensen, ze hebben zelfs de koperdraad uitgevonden (door twee Schotten die aan het vechten waren om een penny).

Link naar reactie
53 minuten geleden, cinco zei:

Dus Jommeke zag het verschil niet tussen Annemieke en Rozemieke.

Waarom wou hij dan absoluut met Annemieke trouwen als hij die twee meiden toch niet uit elkaar kon houden?

de nerduitleg: dat is een scene uit een tijd dat ze elkaar nog niet zo lang kennen, later leerde Jommeke ze wat beter uit elkaar houden.

de realistische uitleg: de scenarist is zijn eigen werk vergeten en doet maar wat

 

Link naar reactie
Op 8/9/2020 om 08:25, Tanuki zei:

Juist ja!

De vraag blijft echter: zijn er nog andere albums waarin ze naar school gaan?

ik herinner me wat gags waarin ze op de schoolbanken zitten.

In Kinderen baas komt er zeker een school aan te pas.

afbeelding.thumb.png.4d706e6e568eb8cdd151f68c4181b69a.png

 

Er is dit album:

afbeelding.thumb.png.b674023a2a91cb8ae6035224c5452e1b.png

 

en dit album:

 

afbeelding.thumb.png.7529fe8367b52c592a056ee32e9ed5a9.png

 

In De gestrande pennenzak keren Jommeke en Filiberke in het begin van het verhaal terug van school.

 

En ook niet onbelangrijk, er is af en toe sprake van vakantie, wat toch wel impliceert dat ze de rest van de tijd geen vakantie hebben en dus op school zitten. Hoe dat te rijmen valt met hun wereldreizen die soms maanden duren weet ik niet. Steiner onderwijs?

 

afbeelding.png.2134f092391ad3b12690f4d1107cb260.png

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

 

En ook niet onbelangrijk, er is af en toe sprake van vakantie, wat toch wel impliceert dat ze de rest van de tijd geen vakantie hebben en dus op school zitten. Hoe dat te rijmen valt met hun wereldreizen die soms maanden duren weet ik niet. Steiner onderwijs?

 

 

 

In het allerlaatste album zal blijken dat Gobelijn van in het prille begin een resetknop bezat, waarmee hij de tijd telkens terugschakelde naar het tijdstip van de startpagina. Al onthielden de personages wel de gebeurtenissen van de teruggespoelde tijd.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De Haaienrots was wel een album dat ik er als kind bovenuit vond steken.

Terragoras en zijn organisatie voelde aan als een groter gevaar dan dat we gewoon waren in de Jommekesstrips.

Voeg daar dan nog haaien bij (waarschijnlijk door het succes van de Jaws-films in die periode) en de dreiging was compleet.

 

afbeelding.thumb.png.40320f76527692ff7f377763c2573822.png

 

Terragoras keerde ook nog terug in Het Bedreigde Paradijs.

 

jommeke-178-het-bedreigde-paradijs-eerst

 

Achteraf gezien leek Terragoras, zijn acties en zijn plannen wel stevig aan te leunen bij Zwendel, gedragscontrolerende stralen inbegrepen.

 

 

xufowNe5fIk4xUMjeKXJeiOVpE-qVbhjH-5FCkpz

 

 

En met Boemerang heeft Conz ook al een soortgelijke strip geschreven in de S&W-wereld.

 

afbeelding.thumb.png.bbbce4c595321d4de26db906300ca383.png

 

afbeelding.thumb.png.57e2459774c5e8a5327294b8cac774c0.png

 

 

Nu krijgt Jommeke en zijn clan dus opnieuw te maken met dit type van megalomane maniak en zijn met een nazistisch sausje overgoten organisatie.

Jomme-3-PL4.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...