Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

1 uur terug, esteban² zei:

Dat Franse Spirou-kopers daadwerkelijk hun neus gaan optrekken voor een Vlaamse of Duitse interpretatie, ik twijfel daar sterk aan.  Ik vermoed zelfs dat de humor in Tulpen daar zeer in de smaak zal vallen.

Hanco Kolk is in Frankrijk geen mainstream "naam" en zijn stijl zal ook zeker niet aanslaan.

Ook: het speelt zich af in Nederland... 

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Dat Franse Spirou-kopers daadwerkelijk hun neus gaan optrekken voor een Vlaamse of Duitse interpretatie, ik twijfel daar sterk aan.  Ik vermoed zelfs dat de humor in Tulpen daar zeer in de smaak zal vallen.

Hanco Kolk is in Frankrijk geen mainstream "naam" en zijn stijl zal ook zeker niet aanslaan.

Ook: het speelt zich af in Nederland... 

Link naar reactie
44 minuten geleden, marioboon zei:

Hanco Kolk is in Frankrijk geen mainstream "naam" en zijn stijl zal ook zeker niet aanslaan.

Ook: het speelt zich af in Nederland... 

Daar ben ik mij volledig van bewust en dat feit werd mee opgenomen in mijn bedenking. Enkele Franse 'Robbedoes door' leveranciers zijn ook bij ons of elders niet 'mainstream', dat lijkt weinig uit te maken. Het gaat ook niet enkel over Kolk.

 

 

 

Je stelt het overigens met een schijnbaar grote zekerheid, dat het niet zal aanslaan, maar we weten het niet. Zo simpel is het eigenlijk. En ik zie het omgekeerd. Volgens mij zal er een pak minder naar de namen gekeken worden dan aangenomen word. Het gaat om een merk. Ik vond de Tulpen-pagina's spuuglelijk. De versie van de 'special' wist mij bij de previews ook niet echt te overtuigen. Maar ondertussen staan deze wel in mijn kast. En als er dan toch naar fora gekeken is, hier zitten veel twijfelaars die dezelfde aankoop deden.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 minuten geleden, esteban² zei:

Je stelt het overigens met een schijnbaar grote zekerheid, dat het niet zal aanslaan, maar we weten het niet. Zo simpel is het eigenlijk. En ik zie het omgekeerd. Volgens mij zal er een pak minder naar de namen gekeken worden dan aangenomen word. Het gaat om een merk.

We weten het nooit tot we het doen, natuurlijk, maar wie de Franse markt een beetje kent en volgt kan toch tendenzen en voorkeuren herkennen. Fransen zijn enorm chauvinistisch en hebben een heel speciale smaak voor sommige dingen. Hanco heeft een zeer artistieke stijl die niet echt toegankelijk is.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Ik heb de Vlaamse en Nederlandse versies eens op een Frans forum getoond en daar was allerminst sprake van enthousiasme voor die strips. De tekeningen van beide versies vielen niet in de smaak.

Dat betekent niet automatisch dat ze niet verkocht zouden worden. De stripwereld zit vol met completisten. 

Link naar reactie
1 uur terug, Red Arrow zei:

Dan heb je de albums van De Kleine Robbe niet meegeteld, neem ik aan? Anders zijn het er meer dan 100.

Toch wel. De R&k-reeks, Robbedoes (en kwabbernoot) door..., de kleine Robbe, Robbedoes special en hier en daar nog wat extraatjes.

Maar het kan zijn dat mijn informatie niet volledig was.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Toch wel. De R&k-reeks, Robbedoes (en kwabbernoot) door..., de kleine Robbe, Robbedoes special en hier en daar nog wat extraatjes.

Maar het kan zijn dat mijn informatie niet volledig was.

Op Wikipedia staat een lijst met alle albums: https://nl.wikipedia.org/wiki/Robbedoes_en_Kwabbernoot#Andere_reeksen

 

55 reguliere albums

17 Kleine Robbes

2 buiten de reeks

14 verhalen van Robbedoes en Kwabbernoot door... (incl. De luipaardvrouw deel 2)

2x Happy Family

5 dossiers

De Robinsons van het spoor

Robbedoes door Chaland

IJzeren Harten door Chaland

Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin (1948)

Robbedoes op avontuur door Jijé (1948)

Let op de foto!

 

Totaal: 101 albums. Er zijn dus bijna even veel niet-reguliere als reguliere albums.

 

Integralen en dubbelalbums niet meegerekend. "De ongelofelijke burp" (reclame?) en de luxe-editie van "QRN op Bretzelburg" ook niet meegerekend.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Red Arrow zei:

5 dossiers

De Robinsons van het spoor

Robbedoes door Chaland

IJzeren Harten door Chaland

Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin (1948)

Robbedoes op avontuur door Jijé (1948)

Let op de foto!

 

Integralen en dubbelalbums niet meegerekend. "De ongelofelijke burp" (reclame?) en de luxe-editie van "QRN op Bretzelburg" ook niet meegerekend.

Het hangt er maar vanaf hoe je telt. Die laatste lijken me toch op de een of andere manier allemaal heruitgaven te zijn. Die dossiers zeker, dat zijn allemaal verhalen die ook in de reguliere reeks staan. De rest is terug te vinden in de 2 buiten de reeks albums. 4 als je de twee niet vertaalde Franse meerekent. En Robinsons v h spoor is geen strip.

Ik hou het op ergens tussen de 90 en de 100 ;)

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

ah, is die al uit? goed om te weten.

Voila, voor mij moeten ze dat niet meer vertalen, ik heb het dan ook maar in het Frans gekocht. Ziet er een leuke, hedendaagse versie uit. Ik merk dat mijn voorkeur uitgaat naar de tekenaars die de reeks proberen te vernieuwen en minder naar de nostalgische versies. Le Triumphe de Zorglub en bijvoorbeeld Robbedoes special, dat is een wereld van verschil.

Link naar reactie
59 minuten geleden, Tom B zei:

Voila, voor mij moeten ze dat niet meer vertalen, ik heb het dan ook maar in het Frans gekocht. Ziet er een leuke, hedendaagse versie uit. Ik merk dat mijn voorkeur uitgaat naar de tekenaars die de reeks proberen te vernieuwen en minder naar de nostalgische versies. Le Triumphe de Zorglub en bijvoorbeeld Robbedoes special, dat is een wereld van verschil.

Le Triumphe de Zorglub is tock zeker ook vrij traditioneel? Kijkend naar de figuren op de cover, zie ik allemaal bekende gezichten. 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Tweetie zei:

Le Triumphe de Zorglub is tock zeker ook vrij traditioneel? Kijkend naar de figuren op de cover, zie ik allemaal bekende gezichten. 

Ik heb het over de tekenstijl, de inkleuring, de vormgeving, de manier waarop alles in beeld wordt gebracht. Niet over de inhoud (alhoewel het me wel wat tegenvalt dat de meeste auteurs er tegenwoordig voor kiezen om iets met Rommelgem en/of Zwendel te doen).

Link naar reactie
56 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb het over de tekenstijl, de inkleuring, de vormgeving, de manier waarop alles in beeld wordt gebracht. Niet over de inhoud (alhoewel het me wel wat tegenvalt dat de meeste auteurs er tegenwoordig voor kiezen om iets met Rommelgem en/of Zwendel te doen).

 

Awel, ik heb dat ook: Robbedoes is altijd al een strip geweest die in het heden en zelf nabije toekomst afspeelt* en ik gruw een beetje van de nostalgici die trachten Franquin weer tot leven te brengen.

De Zorglub spin-off van Munuera kon ik dan ook goed smaken.

 

*Wat enigzins grappig is: de vermaledijde Morvan&Munuera periode kon me minder boeien en was een algehele flop (al steek ik dat vooral op Morvan) maar hun strip "Paris Sous Seine" is heel actueel ;-)

Link naar reactie
28 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik vind het geen aanrader. Ik lees het momenteel in Spirou en het verhaal kan me weinig boeien.

Aan de tekeningen merk je ook dat het waarschijnlijk een haastklus was. Helemaal niet het niveau van Brice Cossu in FRNK. (Hulp van een assistent?)

 

Brice Cossu heeft ook op een 2 jaar tijd zo'n 200 pagina's van FRNCK getekend, dus waar ie die tijd nog gevonden had om er een zijprojectje bij te doen...

Link naar reactie
57 minutes ago, marioboon said:

De Zorglub spin-off van Munuera kon ik dan ook goed smaken.

 

*Wat enigzins grappig is: de vermaledijde Morvan&Munuera periode kon me minder boeien en was een algehele flop (al steek ik dat vooral op Morvan) maar hun strip "Paris Sous Seine" is heel actueel ;-)

Het lijkt of M&M te veel onder de indruk waren dat ze een Robbedoes mochten maken.

Robbedoes in Tokyo was nochtans wel goed. Het is vooral het eerste deel dat ze maakten, dat wat tegenviel.

De Zwendel-spin-off vond ik ook goed.

 

Allemaal die spin-offs en nevenreeksen ... Dat wordt wel véél. Maar de kwaliteit blijft hoog.

Toen ik Tulpen las, was ik aanvankelijk niet bijzonder enthousiast, maar ik bleef teruggrijpen naar het album en stukjes herlezen. ("Niet van Elvis?!" - Jaja, en Tulpen is niet van Franquin. - "Niet van Franquin?!")

Link naar reactie

Het idee van "Parijs onder de Seine" vond ik goed, maar de uitwerking beneden alle peil. Een dieptepunt in de reeks. En het tekenwerk was inderdaad wennen, manga is dan ook totaal mijn ding niet.  Vervolgens wisten ze mij zéér aangenaam te verrassen op alle mogelijke vlakken met "De Man die Niet wil Sterven", dat was helemaal mijn ding. Niet denderend ontvangen destijds, maar voor mij dé R&K bij uitstek van die periode. En ook "Tokio", wat ik al helemaal niet verwacht had, viel uiteindelijk goed mee.  Al was de manga daar iets teveel aanwezig, lijntjes-gewijs.  Edoch, het ging nu eenmaal samen met het onderwerp.  Van "Terug naar Z" kan ik mij niets meer herinneren.  Een beetje een haat/liefde verhouding met dat duo.

Al bij al vond ik Morva & Munuera de karakters beter in hun vingers hebben dan het huidige team.  Nu zie ik Robbedoes voortdurend gezichten trekken, reageren en acties ondernemen die langs geen kanten bij zijn persoonlijkheid passen.  In de verste verte niet.  Het zijn wel goede pogingen, 't is niet zo dat ik het niet meer kan smaken.  Dat nu ook weer niet.  Maar moest er opnieuw een nieuw duo boven komen, zou mij dat ook niet storen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik vind het geen aanrader. Ik lees het momenteel in Spirou en het verhaal kan me weinig boeien.

Het verhaal mist een beetje een degelijke plot, maar er zitten veel leuke momenten in en een paar goeie actiescènes. Vreemd ook dat ze zoveel kritiek op de film hebben. Benieuwd wat de makers van de film van deze strip vinden.

 

3 uren geleden, marioboon zei:

 

Awel, ik heb dat ook: Robbedoes is altijd al een strip geweest die in het heden en zelf nabije toekomst afspeelt* en ik gruw een beetje van de nostalgici die trachten Franquin weer tot leven te brengen.

 

Eigenlijk maakte Franquin in die tijd een extreem hippe, hedendaagse, moderne strip als het op de vormgeving aankwam.

Link naar reactie

Robbedoes door... deel 13 (Franse nummering) verschijnt op 20 april. Dit verhaal was jaren geleden al gepland, daarna zou het niet verschijnen en uiteindelijk wordt het dus toch een feit.

 

 

9791034730018-couv-M800x1600.jpg

Link naar reactie
13 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik vind het geen aanrader. Ik lees het momenteel in Spirou en het verhaal kan me weinig boeien.

Aan de tekeningen merk je ook dat het waarschijnlijk een haastklus was. Helemaal niet het niveau van Brice Cossu in FRNK. (Hulp van een assistent?)

Cossu heeft inderdaad een assistent voor dit verhaal, namelijk Alexis Sentenac.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
10 uren geleden, Kontiki zei:

Daar heb je het vaak voorkomende futurisme in de reeks weer.

De makers hebben die kritiek al op voorhand gepareerd door er nostalgisch-futurisme van te maken ;)

 

Buiten Versteende Reuzen en Het graf van de Rommelgems zijn er in de Robbedoes door... reeks eigenlijk bitter weinig rechttoe rechtaan hedendaagse avonturenverhalen verschenen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...