Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Over de strip zelf wordt er eigenlijk niet echt gemekkerd. 

Buiten :  

si Dupuis le publie en France, y'a qq stéréotypes qui passeront pas...)

Die perceptie is nog al terug gekomen. Opletten daarmee.

 

Er wordt meer geleuterd over te veel series en over het feit dat Robbedoes tegenwoordig alle kanten op zwalpt. Tegen het betere werk van Bravo of Yann/Schwartz kan deze serie niet op.

 

Persoonlijk vond ik het heel verdienstelijk getekend, maar het scenario was weer zo'n Legendre-scenario waarvan je je op het einde afvraagt wat het nut was van het verhaal.Er is niets wezenlijks gered. De wereld is er niet beter op geworden. Enkel wat amusante slapstick onderweg waar je wel wat glimlachen van krijgt, maar nooit van zult moeten schateren. En die je al snel vergeet. Cambré heeft het tekentalent om een internationale hit te scoren. Maar dan moet hij wel met een nieuw IP afkomen, met een goede tekenaar bij voorkeur bij de grote uitgeverijen (Dupuis, Dargaud,...). Ik vrees dat hij nog jaren gaat vast zitten op Amoras.

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
23 minutes ago, Ambreville said:

Maar dan moet hij wel met een nieuw IP afkomen, met een goede tekenaar bij voorkeur bij de grote uitgeverijen (Dupuis, Dargaud,...).

Internationaal portfolio...?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik herlas onlangs De Marsupilami is Woest en ik merkte dat het album eindigde met een setup voor het volgende verhaal,

iets met Hollywood en nazis.

Ik veronderstel dat we dat volgende deel niet meer gaan krijgen in de hoofdreeks.

 

Die cover voor De Marsupilami is Woest was geweldig trouwens. Mijn favoriet van de Yoann&Vehlmann-run.

 

9789031433865-couv-M800x1600.jpg

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Goed om te weten dat er gewerkt wordt aan een nieuw album van De Kleine Robbe.

 

Kleine-Robbe-18.jpg

 

van stripspeciaalzaak.be:

Quote

Scenarist Tome had het zeer moeilijk na het overlijden van Stéphane De Becker alias Stuf, in 2015. Stuf was de inkleurder van de reeks. Ze kenden elkaar van hun studentenjaren en samen met Janry vormden Tome, Stuf en later ook Dan Verlinden een studio die aan de reeksen Robbedoes en Kwabbernoot, De Kleine Robbe en Soda werkten. Het is een verklaring voor de lange pauze voor De Kleine Robbe en ook Soda. Volgens een interview was Tome in shock. Sinds enkele maanden herneemt hij stilaan zijn schrijversactiviteiten. Ook Soda is intussen veel verder gevorderd.

 

En dan is er ook nog Fabrice Tarrin's nieuwe Robbedoes Door op scenario van Fred Neidhardt die er volgend jaar aankomt.

 

Spirou-Sovjets.jpg

Link naar reactie

Bon, het staat dus redelijk vast ... De Robbedoes & Kwabbernoot hoofdreeks staat inderdaad on hold, enkel NR 56 staat nog op de planning, maar flink uitgesteld.  Yoann & Vehlmann gaan zich volledig concentreren op Supergroom, wat dus wel degelijk de hoofdreeks zal vervangen qua focus.  En als die laatste een succes is, zullen uiteindelijk (alweer) andere auteurs de 'gewone' Robbedoes & Kwabbernoot overnemen.

Kijk ... bij dat laatste hoop ik stiekem gewoon op de terugkeer van Tome & Janry. ;) Een mens mag hopen, nietwaar?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Een Robbedoes door de tekenaar van G. Raf Zerk lijkt mij sowieso interessant.  Benieuwd hoe dat er zal uitzien.

Had Tome zijn afwezigheid niet vooral te maken met het verlies van Stéphane De Becker?  Hij heeft naar verluid diep gezeten.  Elders ook wel gelezen dat hij terug aan 't werk wil.  Goed nieuws, voor hem en voor de fans. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Die laatste heb ik hier ook al een paar keer gepost, mijn hartje doet een beetje pijn telkens ik deze voorbij zie komen.  Laat het dan toch gewoon verschijnen, desnoods in de "door" reeks?  Enfin, dat is luidop wensen natuurlijk. Wie weet, als iedereen elkaar weer de hand kan schudden, wie weet.  

@Kameraad Mauser, T&J wilden vooral het contrast tussen De Kleine Robbe en R&K groter maken.  Zowel visueel als inhoudelijk moest het net dat tikkeltje 'volwassener' worden.  Ze waren inderdaad vrij enthousiast over de gag-reeks, dat klopt.  Maar het is dus, zoals Cinco ook zei, het "Als in een Droom" avontuur dat voor hen het einde betekende.  Jammer.  Hoewel ik hun tekenstijl vóór die update het meest kon smaken, vond ik ook de nieuwe stijl enorm goed.  Op alle mogelijke vlakken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Voor mij mogen ze direkt weer R&K gaan schrijven en tekenen.

Feitelijk is er met hun nieuwe stijl niet zo heel veel veranderd. Buiten het feit dat R&K een iets minder ronder hoofd hebben, hun neus en ogen iets meer realistischer zijn uitgewerkt. Vanaf Robbedoes in NY was die stijl al grotendeels aanwezig.

Link naar reactie

Iets wat goed blijft, is nooit passé.  Yoann en Vehlmann doen dat OK.  Hun avonturen kunnen er absoluut mee door, daarover geen twijfel, maar ze zijn weinig memorabel.  De zin om ze meermaals te lezen is toch wel afwezig.  En ik heb ook niet het gevoel dat zij de persoonlijkheid van onze helden echt in de vingers hebben.  Vooral Robbedoes wringt soms een beetje.  Niets tegen dat duo overigens.  Maar ik zou ook niet meteen protesteren als de wissel er inderdaad komt.  We zijn dat nu toch al gewoon in deze reeks. Morvan en Munuera namen een valse start, maar werden gaandeweg wel beter.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
16 uren geleden, Tom B zei:

Tuttut, Tome & Janry zijn passé. Die moeten niet meer terug komen. Kan je evengoed vragen om de terugkeer van Fournier. Yoann en Vehlmaan doen dat prima. Alhoewel ik ze ook wel liever gewone R&K zie maken dan Supergroom.

Ben het met je eens. Anderzijds leven we in een tijd van remakes, reboots en reunietjes.  Waarom zou Dupuis daar niet op inhaken? Geef het publiek wat het wil. 

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Is die SuperGroom  al verschenen in het Nederlands?

Nope.  Die bestaande SuperGroom (een bundeling kortverhalen uit het weekblad) zal ook geen vertaling krijgen.  Vreemde keuze, laat het publiek dan toch al kennis maken.

image.thumb.png.c498d9fce3c47be7bb7876ecf3505497.png

 

@Retardi, eigenlijk zou dat nog niet eens een slecht idee zijn.  De verkoopcijfers van de hoofdreeks waren bij Tome & Janry nog prima.  Dat heb ik destijds althans gelezen.  De "problemen"op dat vlak zijn gekomen nadat zij de reeks verlaten hebben.  Enfin, ik acht de kans zo goed als onbestaande dat zij terugkeren.  Ik zou het ook maar een rare zet vinden.  Maar op het Cuba-album blijf ik (mogelijk tevergeefs) hopen.  Het ligt er.  Zo goed als.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Bij wijze van spreken hé, Tom.  Het was volledig geschreven en mogelijk lagen de overige pagina's er al in schets.  Dan kan het, opnieuw bij wijze van spreken, snel gaan.  Wat die rek betreft ben ik het niet eens.  Ik vond Tome & Janry over het algemeen een zeer sterke, misschien zelfs lichtjes stijgende, lijn aanhouden. 
 

33. Virus (1984)

34. Avontuur in Australië (1985)

35. Malle Marilyn (1985)

36. De komeet van de tijd (1986)

37. De terugkeer van Z (1986)

38. De jeugd van Robbedoes (1987)

39. Robbedoes in New York (1987)

40. Paniek in Khoudistan (1988)

41. De vallei der bannelingen (1989)

42. Robbedoes in Moskou (1990)

43. Vito Fiasco (1991)

44. De zwarte straal (1993)

45. Luna fatale (1995)

46. Als in een droom (1998)

14 albums die mij ten zeerste konden bekoren, zélfs 'De Jeugd van Robbedoes', die in discussies omtrent het duo toch meestal de minst populaire is.  En ik ben van mening dat geen van de opvolgers ooit het niveau gehaald heeft van T&J.  'Virus' is ook een minder gewaardeerde, maar die vond ik eveneens te pruimen.  Ik zou zelfs niet weten welke ik als 'minste' moet aanduiden, I love them all.  Ook na de 735ste herlezing.

Wat opvolgers betreft, na het doorbladeren van de laatste Marsupilami-albums, kon ik alleen maar denken dat Batem (Luc Collin) een goede R&K-tekenaar zou zijn.  Dat zal nooit gebeuren, maar toch.  Het idee vond ik wel fijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Alhoewel ik Munuera een verdomd goede tekenaar vind, vond ik het algehele niveau van tekenwerk soms te haastig, alsof er nog een rondje detailwerk overgeslagen werd. Ook de inkleuring kon iets beter. Hetgeen hij deed met Fraternity had ik graag gezien voor R&K.

De stijl van een Tarrin en Yoann sluit dan weer iets meer aan bij Janry.

Hetgeen R&K door T&J oa onderhoudend werd gehouden waren stereotiepen die humoristisch werden gebracht. Janry kan dan ook goed gekke bekken tekenen en types neerzetten die geloofwaardig zijn binnen hun komisch-avontuurlijke setting. Falende maffiosi, achterdochtige KGB'ers, ambitieuze rebellen met een sociaal bewogen agenda die bij nader inzien toch niet zo heel fris ruikt...

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

 Wat die rek betreft ben ik het niet eens.  Ik vond Tome & Janry over het algemeen een zeer sterke, misschien zelfs lichtjes stijgende, lijn aanhouden. 
 

33. Virus (1984)

34. Avontuur in Australië (1985)

35. Malle Marilyn (1985)

36. De komeet van de tijd (1986)

37. De terugkeer van Z (1986)

38. De jeugd van Robbedoes (1987)

39. Robbedoes in New York (1987)

40. Paniek in Khoudistan (1988)

41. De vallei der bannelingen (1989)

42. Robbedoes in Moskou (1990)

43. Vito Fiasco (1991)

44. De zwarte straal (1993)

45. Luna fatale (1995)

46. Als in een droom (1998)

 

Ik bedoelde eigenlijk dat ze zelf een beetje uitgekeken leken te zijn op de reeks. Als je het lijstje hierboven bekijkt zie je hoe ze begonnen zijn met twee albums per jaar, dan eentje per jaar, daarna één om de twee jaar en op het einde één om de drie jaar. Terwijl ze zich duidelijk liever bezig hielden met hun nevenreeks. Exact zoals Franquin voor hen. En de inhoudelijke en vormelijke veranderingen van Als in een droom bewijst dat ze uitgekeken waren op R&K zoals de reeks tot dan toe bestond.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Jammer ook dat er in de periode na T&J amper wordt geput uit de personages en ideeën die zij aan de reeks toegevoegd hebben.

Ook geen Robbedoes Door die bijvoorbeeld teruggrijpt naar de Cortizone clan.

Dat zou een rechtenkwestie kunnen zijn. Misschien liggen de rechten voor die personages bij T&J en niet bij Dupuis.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...