Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )

Recommended Posts

Janry heeft laten verstaan dat ze de reeks verder willen zetten als nagedachtenis aan Tome, maar ook dat het verdriet nog veel te groot is om nu al concrete plannen te maken.  Dat hij nog niet klaar is om daar snel mee te beginnen.  Dan Verlinden zei iets gelijkaardigs.

Link naar bericht
Gast Kameraad Mauser

Mijnheer Peuk, blijft een van de meest kleurrijke personages in het Kleine Robbe universum.

Ooit in de lagere school zelf zo'n leraar gehad.  De man kon het roken niet laten, dus tijdens de lessen stak hij er soms wel eentje op. Zonder echt het klaslokaal te vullen met dampen en walmen. Ruit open en naar buiten exhaleren van de rook. Soms werd de peuk in de plantenbak uitgeduwd. Dat dan weer wel.

Nadeel van die leraar zijn karakter en aanpak was dat hij er ook niet voor terugdeinsde om eens een oorveeg uit te delen.

Later in het middelbaar dan nog eens een Leraar Fransch gehad, mijnheer Rodenbach - ik verzin dit niet - die al graag eens een alcoholische versnapering tot zich nam. Met indutten tijdens de les als gevolg.

Aah...het reilen en zeilen van het katholiek onderwijs komende uit de Guimardstraat...wat een tijden...

Een turnleraar wiens gewrichten kraakten was er ook, nu ik het mij bedenk...

Link naar bericht

Eens wat de kleurrijke Peuk betreft.  We hebben allemaal wel op één of ander moment zo'n leerkracht gehad, denk ik? :)  Dat herkenbare maakt hem zo leuk.

Bij ons was het de informatica-leerkracht, die ik Balthazar noemde.  Not kidding, dat was echt de vleesgeworden Balthazar uit Kiekeboe, die kop, dat gestalte, dat haar, grijs streepjespak inclusief.  Hij verliet voortdurend de les om stiekem te gaan roken en de Jupiler-achtige walm was ook niemand ontgaan.  Zijn motivatie was heel ver te zoeken.  Dat was dan onze klastitularis.

En mij deed het niets, maar in het middelbaar hebben we toch een paar Juf Cijfer exemplaren gehad. ;)  Het viel op dat de gasten daar een pak aandachtiger waren.

Link naar bericht
Gast Kameraad Mauser

Juffrouw Cijfer was bij ons eens in het derde en vierde middelbaar, in de hoedanigheid van een interim lerares Frans en de andere was godsdienstlerares. Juffrouw Godsdienst en Moraal had lang blond haar, een fijn snoetje - hetgeen je meestal ziet bij lingeriemodellen - met zo'n grote bril erop en een ietwat hese stem. Ik had wel vrij veel punten voor dat vak. Enfin, niet dat het eigenlijk moeilijk was die godsdienslesjes, gewoon een cursusje wat memoriseren en je hoofd leeggieten op een toets of examen.

Link naar bericht

Wat een toeval!  Bij ons was het mevrouw Cassiman.  En wat gaf die?  Godsdienst en Frans. :) Je ziet dat het kan helpen, zo'n lerares.  Zelf ook eens gehad met een stagair godsdienst in het 6de middelbaar.  Ik deed opeens wel héél hard mijn best om mee te doen, zeg maar.

Voornamelijk waren het echter wel eerder karakters als Peuk.  Mannelijk en vrouwelijk.

Link naar bericht
Gast Kameraad Mauser
38 minutes ago, esteban² said:

Voornamelijk waren het echter wel eerder karakters als Peuk.  Mannelijk en vrouwelijk.

O zekers.

Fin de carriere types. Uitgeblust en uitgezakt. Inwisselbaar in gelijk welk overheidsdepartement/ministerie.

Ik herinner mij een leerkracht economie. Echt een ramp, die kerel. Wij hadden economie net na de les L.O. - voor onze Nederlandsche mederepers: L.O.  staat voor Lichamelijke Opvoeding - en nu wil het wel eens lukken dat er soms op verplaatsing gegymnastiekt diende te worden. Rondjes gaan lopen op een veldje of atletiekpiste 3 straten verderop, of indien het zwemles was, naar het stedelijk zwembad. Dus het kwam erop neer dat we altijd wel een tiental minuten later het economielokaal binnenkwamen geschuifeld vanwege van en naar andere lokaties te moeten gaan rondsjokken.

Mijnheer den economist was daar niet zo mee opgezet en had al heel het bord volgekalkt - hij had het uur dat wij ons gingen afbeulen met lopen en zwemmen ( sport is nutteloos, beste mensen. Uw gewrichten slijten daarvan ) vrij - met een of ander hoofdstuk uit zijn handboek. Te weten: voorkant van het bord en ook de beide achterkanten van de zijborden.

Dus wij kwamen binnen en hij dus: "ja kom zet jullie maar vlug en begin maar met over te schrijven." En 2 minuten later begon die halve zool al met een zijbord volledig uit te vegen.

Om de 2 tot 3 weken een kleine overhoring bij het begin van de les. We kwamen dus binnen en hij: "Neem een baadje papie en schijf op..."
Soms was hij zo gehaast dat hij letters inslikte.

Samen met die andere rokende leerkracht was hij nog zo'n oldschool type dat een grijze stofjas droeg. Een van de laatste uit de oude garde die nog de jaren '50 uitademde.

Link naar bericht
  • 1 month later...

image.thumb.png.7e598aac96fc58e575e54e8f85629cef.png

Onvoltooid project : Robbedoes en Kwabbernoot door Vincent en Fred Weytens.

Sinds diverse tekenaars en scenaristen de kans kregen om een eigen Robbedoes en Kwabbernoot-verhaal te maken, regende het projecten die het niet altijd tot een concreet album schopten. Sommige auteurs werden gevraagd door uitgeverij Dupuis, anderen boden spontaan hun voorstel aan, meestal met proefplaten onder de arm. Scenarist Fred Weytenshad zo'n voorstel met tekenaar Vincent waarvan je hierboven twee proefplaten ziet staan.

Weytens is samen met Hub (Okko) de co-scenarist van Aslak en de scenarist van De Tijgerwals. Vincent (voluit Vincent Beaufrère) kennen we van de reeksen Albatros, Chimère(s) 1887, De Minderbroederschool en het bij Microbe te verwachten Liberty Bessie. Op hun proefplaten komen Robbedoes, Kwabbernoot, Spip en de Marspilami voor en er zijn decors uit Parijs en Rommelgem te herkennen.

,- SSZ.be

Link naar bericht

@Tanuki

Om er nog even verder op in te gaan.

Charel Cambré solliciteerde eigenlijk naar een éénmalige "Robbedoes door ..." in semi-Amoras-stijl.  Dupuis kwam met een ander idee en vroeg uitdrukkelijk om een visueel ouderwetse en zeer toegankelijke mini-serie te maken, voor een heel breed publiek.

Dit is wat Cambré in gedachten had voor zijn oorspronkelijke "Robbedoes door ..."

image.thumb.png.c22f7c6ecd4d3fbec503f0de525437e0.png

Link naar bericht
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Ziet er inderdaad weer aanlokkelijk uit. Met interessante historische periodes als achtergrond waartegen het avontuur zich afspeelt. Zowel beide regimes zijnde de USSR als nazi-Duitsland hadden in den beginne stijl*, mooie aantrekkelijke agitprop en technologie. Jammer van het politieke systeem dat in beide gevallen bagger was en deels aan elkaar verwant was.

*Naar gelang de regimes zich ontwikkelden degenereerde ook de stijl. Experimenteren met oa zielloze architectuur, bureaucraten die alles aan de tekentafel van de centrale plankamer uittekenden zonder kennis. Bv. op een bepaald moment werd in nazi-Duitsland de gotische typografie, het fraktuurschrift weggelaten. Zoiets kan enkel maar voortkomen uit de koker van een ambtenaar die helemaal geen voeling heeft met bv. typografie, om maar iets te noemen.

Link naar bericht
29 minuten geleden, cinco zei:

88 pagina's telt die strip. Dat verrast me wel aangenaam.

Ondertussen wordt het meer norm dan uitzondering dat Robbedoes-spinoffs een zeer hoog aantal bladzijden tellen.

met maar 5 prentjes per pagina zo te zien. Dus dat komt op hetzelfde neer.

Link naar bericht
1 minuut geleden, Ambreville zei:

Ik heb hem net gehaald. In het Nederlands toch braaf standaard formaat softcover. In het Frans is het een vrij dikke, comic-formaat hardcover.

Oef, toch standaard formaat.

Of vind je voor deze strip het comic-formaat beter passen?

Link naar bericht

Ergens kan ik wel inzien waarom ze voor de Nederlandstalige markt niet voor comic-formaat gaan.

Ze gaan er waarschijnlijk van uit dat dat hier minder gaat pakken, aangezien comics en manga hier ook niet zo verkopen zoals op de Franse markt.

Link naar bericht

Ik was een klein beetje verwonderd dat de naam Robbedoes niet op de cover stond. Maar in een tijd waarin de "Robbedoes door" reeks gewoon "Robbedoes" op de cover heeft staan kan alles natuurlijk. Ik denk niet dat de doorsnee koper nog weet wat ze precies kopen.

Link naar bericht
11 uren geleden, esteban² zei:

Zou de doorsnee-koper niet denken dat dit gewoon een "Robbedoes door ..." is? 

Wellicht. Maar wat gaan ze dan denken van Robbedoes bij de Sovjets?

Anyway, ik heb gisteren Supergroom gelezen. Het is inderdaad jammer dat ze overal de franse opschriften en namen hebben laten staan in de tekeningen. En Yoann is een geweldige tekenaar, maar hij mag toch wel eens beslissen hoe het gezicht van Robbedoes er uitziet (en opzoeken naar welke kant een hakenkruis draait).

Het is geen slecht album, maar voor mij moet dit geen reeks worden. Ik lees veel liever een normaal R&K-album. Bij dit album vond ik de eerste 20-tal pagina's het leukst om te lezen, wellicht niet geheel toevallig omdat dat de pagina's zijn die nog het meest op een normaal R&K-verhaal lijken.

Link naar bericht
6 uren geleden, TDPB zei:

Wellicht. Maar wat gaan ze dan denken van Robbedoes bij de Sovjets?

Dat het ook gewoon 'n "Robbedoes door ..." is.  Waarschijnlijk schaart de massa dat sowieso wat onder die noemer, I guess.

Iets anders.  Is het eigenlijk de bedoeling dat er nog albums van "Rommelgem" komen?  Ik heb daar, denk ik, nog niets over gelezen.

Link naar bericht
16 uren geleden, esteban² zei:

Dat het ook gewoon 'n "Robbedoes door ..." is.  Waarschijnlijk schaart de massa dat sowieso wat onder die noemer, I guess.

Dat staat nochtans nergens op de cover vermeld en het ziet er in alle opzichten uit als een gewone R&K. Ik heb het gevoel dat ze bij Dupuis het onderscheid niet meer maken, het is gewoon allemaal Robbedoes. (Kwabbernoot lijkt definitief geschrapt te zijn uit de reekstitel).

Link naar bericht
  • 2 weeks later...

Ik ben, rijkelijk laat, in Hoop in Bange Dagen begonnen. Op zich is dat geen slechte strip, maar het is inhoudelijk niet veel meer dan een geschiedenisles in stripvorm. En ja, het hoofdpersonage is een piccolo met rood haar die Robbedoes noemt en er doet ook een Kwabbernoot in mee, maar voor mij is dit geen Robbedoes en Kwabbernoot-strip. Daarvoor is -om het met een modieuze uitdrukking te zeggen- het DNA van de reeks te afwijkend.

Heel vreemd ook; pas na tien pagina's had ik door dat Spip ook meedoet.

Link naar bericht
22 uren geleden, TDPB zei:

Daarvoor is -om het met een modieuze uitdrukking te zeggen- het DNA van de reeks te afwijkend.

Ik ken te weinig van de geschiedenis van de reeks, maar ik heb de indruk dat men op één of andere manier nostalgisch terugkijkt naar het begin van de reeks, telkens dat hotel Moustique of Humoradio vernoemd wordt. Waarin Robbedoes dus daadwerkelijk als piccolo in een hotel werkt.

Is de reeks zo begonnen of heeft men dat verzonnen? Geen idee. Robbedoes begint in mijn ogen pas in de Franquin-periode, alles van daarvoor is voor mij vrij onbekend. Zijn er van Jijé of Rob-Vel eigenlijk albums verschenen? Ik vermoed van niet.

Link naar bericht
1 uur terug, Tanuki zei:

Ik ken te weinig van de geschiedenis van de reeks, maar ik heb de indruk dat men op één of andere manier nostalgisch terugkijkt naar het begin van de reeks, telkens dat hotel Moustique of Humoradio vernoemd wordt. Waarin Robbedoes dus daadwerkelijk als piccolo in een hotel werkt.

Is de reeks zo begonnen of heeft men dat verzonnen? Geen idee. Robbedoes begint in mijn ogen pas in de Franquin-periode, alles van daarvoor is voor mij vrij onbekend. Zijn er van Jijé of Rob-Vel eigenlijk albums verschenen? Ik vermoed van niet.

Ja, dat is zo begonnen en ja er zijn zo een paar recente buiten reeks-bundelingen verschenen. Maar dat is het nu juist: enkel in de allereerste gags van Rob-Vel werkte Robbedoes in dat hotel, hij trok al vlug (ik heb het eens nageteld: na 27 pagina's ) op avontuur in de wijde buitenwereld en keerde daarna nog amper terug naar de hotelsetting. Rob-Vel was duidelijk zoekend dat eerste jaar en al vlug bleek dat die hotel setting niet zijn ding was (een beetje zoals de Blauwbloezen begon als een gagreeks rond vier soldaten in een fort tussen de indianen tot de scenarist vond wat hij écht wou doen met die reeks). Toen Jijé na een paar jaar de reeks overnam was er van dat hotel al lang geen sprake meer en was Robbedoes al een klassieke avonturenstrip geworden. Enkel dat rode kostuum bleef herinneren aan die eerste stripjes. In de albumreeks die begon met Franquin is er welgeteld één kortverhaal waarin Robbedoes als piccolo werkt, en dat is in een Tome & Janry verhaaltje waarin ze moesten uitleggen waarom Robbedoes zo'n raar kostuumpje droeg.  99% van de Robbedoes (& Kwabbernoot) lezers heeft die hotel Moustique verhalen dus nooit gezien of gelezen en dus kunnen ze er ook niet nostalgisch op terugkijken.

Voor mij voelt Hoop in Bange Dagen teveel aan als een strip waarin de maker moeite moest doen om de personages uit R&K in te wringen.

afbeelding.thumb.png.f7137e8c7166a82e4fcc770cc897841b.png

Link naar bericht