Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Op 3/9/2020 om 11:47, TDPB zei:

 

Net gelezen, en dankzij dat album en wat opzoekingswerk weet ik nu dat Stravinsky stierf in 1971, net voor ik geboren werd. Ik zou hem veel vroeger in de tijd gesitueerd hebben. Weer iets bijgeleerd.

't is een goed album, maar bij het doorbladeren valt me nu op dat twee van de drie gadgets van meneer R niet gebruikt worden in het verhaal. Het zou bij Q geen waar geweest zijn.

 

Ik zit hem nu ook door te lezen.

Al dadelijk wat Kuifje-verwijzingen met die droom en Le Petit Vingtième.

Interessant dat de kantoren van Dupuis worden bezocht, wat cameo's van de Guust-cast.

 

De Marsupilami staat op de achterflap, maar ik veronderstel dat hij niet in de strip voorkomt.

Link naar reactie

Die laatste 9 pagina's van Robbedoes bij de Sovjets waren geweldig. Origineel idee. Mocht zelfs een wat groter aandeel in de strip hebben ingenomen.

En de invloed dat het allemaal op Guust heeft, haha.

 

Tarrin's stijl doet me denken aan die van Conrad ten tijde van De Onnoembaren.

Werkt wel voor een Robbedoes-strip, zeker als het een wat ruwere verhaallijn heeft.

 

 

Link naar reactie

Vandaag 'bij de Sovjets' gelezen. Leuk, maar het heeft mij ook benieuwd gemaakt naar de originele versie.

  • Heet de werkster op het einde daar ook Sidonia?
  • De pasjes die Rob en Kwab krijgen op pagina 10 komen in de NL-versie van de Waakhond? Wat is dat in het Frans en is het ook een referentie aan vervlogen tijden? Die hond komt me ergens wel bekend voor...
  • De baas van Dupuis komt me bekend voor. Is hij op iemand, fictief of bestaand, gebaseerd?
  • De douaniers zijn fans van Suzzenwis. Ik kan me niet voorstellen dat daar in de Franse versie staat dat ze fan zijn van Bobébobet?

Blijkt maar weer eens hoe lastig vertalen af en toe kan zijn!

Link naar reactie

De baas van Dupuis is getekend zoals de eerste meneer Dupuis werd getekend door o.a. Franquin in Guust. Dus, ja, hij komt terecht bekend voor

 

Overigens vond ik het album wel amusant om te lezen, maar toch maar een heel flauwe poging om filosofisch of maatschappelijk betrokken uit de hoek te komen.

"Het moet uit het hart komen..." Tja ...  Ze ken ik ook wel wat tegeltjeswijsheden.

Link naar reactie
1 uur terug, Daan zei:

Vandaag 'bij de Sovjets' gelezen. Leuk, maar het heeft mij ook benieuwd gemaakt naar de originele versie.

  • Heet de werkster op het einde daar ook Sidonia?
  • De pasjes die Rob en Kwab krijgen op pagina 10 komen in de NL-versie van de Waakhond? Wat is dat in het Frans en is het ook een referentie aan vervlogen tijden? Die hond komt me ergens wel bekend voor...
  • De baas van Dupuis komt me bekend voor. Is hij op iemand, fictief of bestaand, gebaseerd?
  • De douaniers zijn fans van Suzzenwis. Ik kan me niet voorstellen dat daar in de Franse versie staat dat ze fan zijn van Bobébobet?

Blijkt maar weer eens hoe lastig vertalen af en toe kan zijn!

 

Zowel die Sidonia (als je goed kijkt kan je de poetsvrouw zien staan) als die Suzzenwis zal een grapje van de vertaler zijn.

Meneer Dupuis is gebaseerd op meneer Dupuis.

 

afbeelding.thumb.png.16074f75bf3c6c18c4115f2144b8955d.png

Link naar reactie

Ah, dat verklaart al iets! Is de man op de foto dan Jean Dupuis, de oprichter? Op deze foto geflankeerd door Morris en iemand die ik niet ken... De tekeningen van mijnheer Dupuis zijn in ieder geval goed getroffen.

 

1 uur geleden, TDPB zei:

Zowel die Sidonia (als je goed kijkt kan je de poetsvrouw zien staan) als die Suzzenwis zal een grapje van de vertaler zijn.

 Juist daarom ben ik benieuwd wat de originele Franse grap is!

Link naar reactie
Op 11/9/2020 om 17:04, Daan zei:
  • De pasjes die Rob en Kwab krijgen op pagina 10 komen in de NL-versie van de Waakhond? Wat is dat in het Frans en is het ook een referentie aan vervlogen tijden? Die hond komt me ergens wel bekend voor...
  • De douaniers zijn fans van Suzzenwis. Ik kan me niet voorstellen dat daar in de Franse versie staat dat ze fan zijn van Bobébobet?

Het blad waar Robbedoes en Kwabbernoot zogenaamd voor werken is in de originele versie Vaillant (later Pif Gadget), wat in het echt een stripblad was met communistische inslag. Het stripfiguur dat ze voor de douaniers moeten tekenen is Pif le chien.

 

spirou vaillant.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, Werner zei:

Ik snap niet waarom al die Rob en Kwab-spinoffs niet in de gewone telling van de albums werden opgenomen. De reeks is toch al tig keer van auteur gewisseld sinds Rob-Vel.

 

Chronologie. De meeste van die strips spelen in andere tijdskaders af.

En ze nemen meestal alleen maar elementen over van de Rob-Vel, Jije of Franquin-periode.

Ik heb nog geen Snuffeleirs, Itoh Katas, Vito Cortizones of andere latere bijdrages gerefereerd zien worden in die Robbedoezen door.

Ook gaan sommige van die verhalen enkele stappen verder dan we van de hoofdreeks gewoon zijn. Of ze hebben een heel andere toon of look dan de gebruikelijke Robbedoezen.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Of ze hebben een heel andere toon of look dan de gebruikelijke Robbeedoezen.

Tja, dat vind ik geen reden. Die van Jijé hebben ook een andere toon dan die van Fournier, en die van Franquin een andere dan die van Munuera. Feitelijk hebben heel weinig auteurs randfiguren overgenomen. Tome en Janry hebben weliswaar bijvoorbeeld John Helena wel eens opnieuw opgevist, maar na Fournier bijvoorbeeld zie je Ororea ook nooit meer.

 

Ik vind het allemaal te verwarrend. Dat, en sommige vind ik echt niet goed. Feitelijk was de meest frisse benadering van de laatste tijd die van Cambré. (De nieuwe moet ik nog lezen)

Link naar reactie
19 minuten geleden, Werner zei:

Aan Het Graf Van De Rommelgems kon je dat ook al niet meer zien.

 

Dat is eigenlijk het album dat perfect als een regulier album zou kunnen heschouwd worden.

Maar die van Emile Bravo, Schwartz, Kolk of Frank Pé om er maar enkele te noemen, staan te ver af van de hoofdreeks. En maar goed ook. Want dat was toch het concept achter Robbedoes door. Stripmakers de kans geven om iets met Robbedoes te doen zonder te veel gebonden te zijn aan bepaalde conventies of continuïteit.

 

Merk ook op dat Yoann en Vehlmann eerst een Robbedoes door hadden gemaakt voordat ze op de hoofdreeks werden gezet.

Als je Versteende Reuzen qua stijl, toon en inhoud vergelijkt met hun reguliere bijdrages, zie je toch grote verschillen in aanpak, wat onderlijnt hoeveel verschil in benadering het met zich meebrengt als men zo goed als carte blanche heeft of als men zich aan bepaalde regels van de hoofdreeks moet houden.

 

 

afbeelding.thumb.png.8e3254b5a6dbcb84d6cd67a6001725e4.png

 

afbeelding.thumb.png.900db2e23767421068746d6e4e2fa471.png

 

Link naar reactie

Misschien krijgen de auteurs van de reguliere reeks een lijst eisen waarmee ze rekening moeten houden, terwijl ze tegen de anderen alleen maar zeggen: "Doe maar, stuur in voorstel in, dat bekijken we dan eens.", zonder dat er verder veel wordt geëist of beperkt. Dan kun je dus evengoed albums krijgen die erg lijken op de reguliere reeks, als albums die er ver vanaf staan.

Wat Sovjet betreft: de reguliere reeks vertrekt altijd vanuit het heden, Sovjet speelt zich echter in het verleden af. Daardoor past het dus al niet in de reguliere reeks. Bovendien eindigt het in wat we een soort "parallel universum" zouden kunnen noemen. Het kan daardoor zeker niet in de reguliere reeks worden ingelast.

Link naar reactie

De reguliere reeks is misschien weggezonken, maar terwijl ik tussen de soep en de aardappelen controleerde hoeveel albums uit "Een avontuur van Robbedoes door ..." ik in het weekblad Spirou heb, merkte ik dat er in 5 jaar tijd 8 albums zijn verschenen, zonder De Kleine Robbe of Supergroom mee te tellen.

Het personage is dus zeker nog niet verdwenen. Er gebeurt nu meer mee dan ooit.

Link naar reactie
17 uren geleden, Werner zei:

Aan Het Graf Van De Rommelgems kon je dat ook al niet meer zien.

Ik bedoelde niet het verhaal op zich (inhoud en tekenstijl), maar de opmaak van het album. Nergens wordt vermeld dat het om een nevenreeks gaat. Nergens zie je dat het niet om de hoofdreeks gaat. Geen nummering. Geen verwijzing naar vorige albums uit een van beide reeksen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Ik bedoelde niet het verhaal op zich (inhoud en tekenstijl), maar de opmaak van het album. Nergens wordt vermeld dat het om een nevenreeks gaat. Nergens zie je dat het niet om de hoofdreeks gaat. Geen nummering. Geen verwijzing naar vorige albums uit een van beide reeksen.

Ik vind het ook een vreemde keuze om de marsupilami met R&K op de achterflap af te beelden.

Dat doet je ervan uitgaan dat hij ook in het album opduikt.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Toch vreemd hoe nog niemand van die bewerkers van Spirou een vrouwelijk personage heeft gemaakt.

 

edit: op zoek naar een tekening van een vrouwelijke Robbedoes die ik lang geleden eens meen ergens gezien te hebben, kwam ik dit tegen:

afbeelding.thumb.png.7b29732a847c84ac9604b810fca4c476.png

 

Er is nog altijd de moeder van kleine Robbe die er perfect uitziet als een vrouwelijke Robbedoes.

 

1f3a16df-30fb-444e-93d4-85f758511785.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...