Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Ik heb De Marsupilami is Woest herlezen.

Als dit 55ste album de laatste in de originele reguliere reeks gaat blijven, is het toch een waardig afscheid met veel referenties naar de rijke geschiedenis van het Robbedoesuniversum.

Alleen al al de figuren die in de strip passeren: Robbedoes, Kwabbernoot, Spip, de Graaf van Rommelgem, Wiebeling, de burgemeester van Rommelgem, Planters, Frunnik, Pruimpit, Krasser, Guust, Demesmaeker, de Marsupilami, het Marsupilami-vrouwtje en referenties naar Zwendel, Ijzerlijm en de maffia van New York. En qua settings zien we oa. de Robbedoesredactie, Rommelgem, Palombië en een Zwendelbasis.

 

afbeelding.thumb.png.3377ef5a374919c2b7ec6ff8c7bd0037.png

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Het voelt toch een beetje als verraad aan. Belachelijk.

 

Wat voel je als verraad? Dat ze de reguliere reeks laten voor wat het is?

Ja, is inderdaad jammer. Al is verraad misschien een te krachtig woord.

Want er zijn toch wel sterke Robbedoesgerelateerde albums buiten reeks gemaakt gedurende het laatste decennium. Dat maakt het naar mijns aanvoelen wat minder erg.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Op 9/11/2020 om 17:00, cinco zei:

 

Wat voel je als verraad? Dat ze de reguliere reeks laten voor wat het is?

Ja, is inderdaad jammer. Al is verraad misschien een te krachtig woord.

Want er zijn toch wel sterke Robbedoesgerelateerde albums buiten reeks gemaakt gedurende het laatste decennium. Dat maakt het naar mijns aanvoelen wat minder erg.

 

Ik bedoelde dat het voor mij een beetje als verraad aanvoelde dat ik over een strip waaraan ik in mijn jonge jaren heel veel plezier heb beleefd (R&K dus), nu schrijf dat het voor mij een gepasseerd station is.

Link naar reactie
Op 25/11/2020 om 17:18, cinco zei:

Ijzerlijm zal er niet mee kunnen lachen dat ze voor een solostrip over het hoofd is gezien,

terwijl dat meisje uit Ze noemden hem Rooie er al dadelijk eentje krijgt.

 

afbeelding.png.0c2a4d2eb241c138b2f7b547c281a331.png

 

afbeelding.thumb.png.ce0c09b47dc3850fddefbec4537be309.png

 

Ze heeft ze ingekocht met het geld van haar rijke papa. Daar kan IJzerlijm met haar scootertje niet tegenop. 😒

Dupuis wil up-market gaan. 🤢🤮🥶

Link naar reactie
11 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Ze heeft ze ingekocht met het geld van haar rijke papa. Daar kan IJzerlijm met haar scootertje niet tegenop. 😒

Dupuis wil up-market gaan. 🤢🤮🥶

 

Sommigen weten de weg naar hun solostrips goed te vinden, terwijl anderen langs de zijlijn moeten toekijken.

 

stripfiguren ontstaan in Robbedoes / iets Robbedoesgerelateerd met een spin-off:

- Marsupilami

- Robbedoes als kind

- Zwendel

- Graaf van Rommelgem

- Juliette

 

Kwabbernoot, Ijzerlijm en Spip are not amused.

Kwabbernoot vooral. Want met de rol die hij in Guust toebedeeld kreeg, kon hij ook allesbehalve happy zijn.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

 

Sommigen weten de weg naar hun solostrips goed te vinden, terwijl anderen langs de zijlijn moeten toekijken.

 

stripfiguren ontstaan in Robbedoes / iets Robbedoesgerelateerd met een spin-off:

- Marsupilami

- Robbedoes als kind

- Zwendel

- Graaf van Rommelgem

- Juliette

 

Kwabbernoot, Ijzerlijm en Spip are not amused.

Kwabbernoot vooral. Want met de rol die hij in Guust toebedeeld kreeg, kon hij ook allesbehalve happy zijn.

Waarom zou Kwabbernoot jaloers moeten zijn? Hij speelt de hoofdrol in "Robbedoes & Kwabbernoot" nadat hij begon als nevenpersonage.

Akkoord, ze hebben zijn naam stilletjes van de nevenreekstitel gehaald, en daarvoor mag hij met recht pissed off zijn.

En in supergroom mag hij ook niet meedoen.

En die hoofdreeks van hem bestaat eigenlijk niet meer.

 

Oei, ja, ik begrijp waarop hij not amused is.

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Oei, ja, ik begrijp waarop hij not amused is.

 

Eerst raakt hij overspannen door Guust en vervolgens zakt hij in de Robbbedoesreeks ook nog eens in een depressie. In De Vallei der Bannelingen kon hij het allemaal ventileren, maar in Vito Fiasco raakt hij alweer in een fase van neerslachtigheid.

 

afbeelding.thumb.png.5293e433ee843df07b58e2fe4f0c968c.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

En wij maar ons best doen om mister o van het roken af te helpen...

Down with her!

Als de strip realistisch is, sterft ze van kanker.

Bovendien moet ze geweldig stinken naar verbrand papier en tabak, en zal er "op haar kamertje" een hoestopwekkende mistbank hangen.

Het kan wel verklaren waarom haar auto een cabrio is, want anders is het er niet in uit te houden.

En hoeveel bewijsmateriaal zou ze al hebben beschadigd, als ze er altijd met die stinkstok van haar bovenhangt?

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

En wij maar ons best doen om mister o van het roken af te helpen...

Down with her!

Als de strip realistisch is, sterft ze van kanker.

 

Elk nieuw deel zal een tijdsprong maken van 10 jaar. Dus het is gewoon maar een aantal albums afwachten hoe het afloopt met haar.

 

afbeelding.thumb.png.3b3db6839778350a0022cf07c21002df.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

Het kasteel van Rommelgem is toch een groot gebouw met vele ruimtes?

Toch verkiezen Robbedoes en Kwabbernoot om samen op dezelfde kamer te slapen als ze bij de graaf logeren.

 

De rest staat vol reageerbuizen en paddenstoelen.

Link naar reactie

Toen ik op 31 december in Durbuy was om de mogelijke problemen en overlast van de oudejaarsnacht in ons verstedelijkt Vlaanderen te ontlopen, zag ik meteen waar francofone strips zoals Robbedoes de inspiratie voor hun dorpse settings met in de verte de wat afgelegen kastelen vandaan halen.

 

afbeelding.thumb.png.1d6ec102a761e0da644e226c9468cdd0.png

 

afbeelding.png.ea6cbca7a567462773abb4926b4e10fe.png

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

Toen ik op 31 december in Durbuy was om de mogelijke problemen en overlast van de oudejaarsnacht in ons verstedelijkt Vlaanderen te ontlopen, zag ik meteen waar francofone strips zoals Robbedoes de inspiratie voor hun dorpse settings met in de verte de wat afgelegen kastelen vandaan halen.

 

afbeelding.thumb.png.1d6ec102a761e0da644e226c9468cdd0.png

 

afbeelding.png.ea6cbca7a567462773abb4926b4e10fe.png

 

Gezelligheid op en top! En zeer mooi dorpszicht. E wat anders dan die appartementsblokken die elk dorp hier in een stad veranderen.

Link naar reactie

Waarom zou dat plots veranderen? (ik weet het, R & K zelf wonen bij Yoann op een gegeven moment in een andere kast van een huis. En nu ik dit schrijf vraag ik me af of dat het huis is van Kwabbernoots oom uit De man die niet wou sterven)

Scenariotechnisch is dat natuurlijk het gemakkelijkst. Laat twee personages maar eens met elkaar praten als ze zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Niet echt handig.

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

Laat twee personages maar eens met elkaar praten als ze zich niet in dezelfde ruimte bevinden.

 

De laatste 20 jaar zijn daar methodes voor.

Maar inderdaad, visueel is dat ook minder interessant om personages op die manier te laten communiceren in een beeldend medium als strips.

Link naar reactie
Op 22/1/2021 om 12:33, TDPB zei:

Het is ook een behoorlijk krottig gebouw. Misschien is dat de enige deftige logeerkamer die er is.

(slapen R& K thuis in verschillende kamers?)

Volgens mij liggen ze samen in een bed in 1 van de eerste avonturen

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...