Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

30 minuten geleden, Peter Motte zei:

Please, geen cross-overs. Ik vind dat er de laatste jaren al genoeg gerommeld is aan de R&K-reeks. Ze is haar gezicht volledig verloren. Er moeten echt geen cross-overs bijkomen.

 

Uit die Robbedoes door-reeks zijn toch wel interessante albums voortgekomen.

Ik zou ook wel een vervolg willen zien gebreid worden aan de hoofdreeks, maar dat zit er voorlopig niet in.

Link naar reactie
Op 12/2/2021 om 20:27, cinco zei:

 

Uit die Robbedoes door-reeks zijn toch wel interessante albums voortgekomen.

 

Dat zijn geen cross-overs.

Een cross-over is als personages uit verschillende reeksen in hezelfde verhaal optreden.

Bijv. Lucky Luke die Blutch en Chesterfield tegenkomt.

Of Lucky Luke en Blueberry die samen optreden.

 

Het komt zeer veel voor in American comics. Enige doel: de lezers van de ene reeks de andere reeks in de maag splitsen.

 

Het is niet hetzelfde als een cameo.

Spoiler: een cameo is niet hetzelfde als gebrek aan inspiratie.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Dat zijn geen cross-overs.

Een cross-over is als personages uit verschillende reeksen in hezelfde verhaal optreden.

 

 

Ik doelde niet op crossovers maar op dit:

 

Op 12/2/2021 om 19:55, Peter Motte zei:

Ik vind dat er de laatste jaren al genoeg gerommeld is aan de R&K-reeks. Ze is haar gezicht volledig verloren.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

Persoonlijk ben ik het zicht op de uitgaven van Robbedoes volledig kwijt. Daarom geef ik de voorkeur aan albums met een nummertje. Niet inhoudelijk, maar puur voor het bijhouden van een overzicht. 

 

Op de wikipedia-pagina kan je wat overzicht vinden:

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Robbedoes_en_Kwabbernoot

 

De hoofdreeks ligt sinds 2016 stil.

 

afbeelding.thumb.png.ca1135ba939b9a20d733568b50049560.png

 

Wel is er nu Supergroom van hetzelfde team dat sinds 2010 aan de hoofdreeks werkte.

 

- Superheld tegen wil en dank (2020)

 

afbeelding.thumb.png.0d5382e15caa3815e11f849a2282b539.png

 

 

De nevenreeks met wisselende tekenaars en scenaristen zijn hoofdzakelijk allemaal one-shots.

De uitzonderingen zijn:

 

De Emile Bravo strips

 

- Het dagboek van een fantast (2008)

- Hoop in bange dagen: deel 1 (2019)

- Hoop in bange dagen: deel 2 (2019)

- Hoop in bange dagen: deel 3 (te verschijnen)

- Hoop in bange dagen: deel 4 (te verschijnen)

 

afbeelding.thumb.png.faf58e9c2bb0c68fb4cb75f785e09bb3.png

 

De Schwartz & Yann strips

 

- Piccolo in veldgroen (2009)

- De luipaardvrouw (2014)

- De meester van de zwarte hosties (2017)

 

afbeelding.png.ed191b8e78da4d93a9ca5a2972e0b4d3.png

 

Dan heb je nog de spin-offs rond Zwendel en Rommelgem.

 

En Mademoiselle J. waarvan de eerste strip gebaseerd is op het verhaal van de piccolo die de inspiratiebron is geweest voor de creatie van Robbedoes.

 

- Ze noemden hem rooie (2017)

- Ik zal nooit trouwen (2020)

 

afbeelding.png.210b3060378b35647857449d4b2ad509.png

 

 

Verder zijn er nog de 3 Robbedoezen van Legendre/Cambré. Deze reeks is ook stopgezet.

 

- Happy family (2017)

- Het plan van Wiebeling (2017)

- De wolfman (2018)

 

afbeelding.thumb.png.b6ea428328f7ad5130e12f850012826b.png

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Is eigenlijk bekend of Mademoiselle J. deel 2, het vervolg op Ze Noemden Hem Rooie ook als SC zal verschijnen?  Want nu zit je daar met een SC en HC naast elkaar ...

 

Alleen maar in HC verkrijgbaar. Daarom hebben ze het eerste deel ook heruitgebracht in HC met aangepaste cover en enkele extra pagina's om het consistent in uitgave te maken met deel 2.

(en ze hopen op die manier dat degenen die het origineel al hebben gaan double dippen)

Link naar reactie

Ik heb onlangs Terug naar Z herlezen and oh my... het heeft nog meer paradoxen dan ik mij herinnerde.

Ik weet niet waar te beginnen.

Hoe kan het bijvoorbeeld dat die bokswedstrijd van Robbedoes met Pinnekeshaar (één van die eerste verhalen) zich afspeelt in dezelfde periode dat Rommelgem en Zwendel jong waren??

 

afbeelding.png.3cb71e134ffc5a1e860a99f0ed68b6eb.png

Link naar reactie

Dat kan omdat de scenarist dat zo schreef. Verder is daar geen verklaring voor.

Ik las gisteren iets over kijkers van de Simpsons die klagen over een recente flashback naar de jeugd van Homer waaruit bleek dat hij een tiener was in de jaren '90. Wat hem dus jonger maakt dan zijn zoon Bart.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Dat kan omdat de scenarist dat zo schreef. Verder is daar geen verklaring voor.

Ik las gisteren iets over kijkers van de Simpsons die klagen over een recente flashback naar de jeugd van Homer waaruit bleek dat hij een tiener was in de jaren '90. Wat hem dus jonger maakt dan zijn zoon Bart.

 

Bij the Simpsons speelt een dynamische tijdlijn mee.

Het voorbeeld van het Robbedoesalbum gaat over een scène waarin de Robbedoes van album 50 letterlijk terugflitst naar die tijd waarin Robbedoes met Pinnekeshaar moet boksen en in datzelfde tijdsframe zien we ook een jonge Rommelgem en Zwendel. De kwestie is dat hierdoor beide heren 3 keer zo snel verouderd moeten geweest zijn, want in het heden van dat album (en de reeks) is Robbedoes nog steeds jeugdig, terwijl Rommelgem en Zwendel toch al een gevorderde leeftijd hebben.

Zie je, het gaat niet om een vergelijk met verschillende albums, het gaat om een contradictie in éénzelfde album.

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Ik vond het bij de introductie van Zwendel al vreemd dat die voorgesteld werd als een klasgenoot (en dus leeftijdsgenoot) van Rommelgem. Maar ondertussen weet ik maar al te goed dat de ene 50-er eruit kan zien alsof hij 60 is en de andere 50-er alsof hij 40 is.

 

Zwendel verft zijn haar waarschijnlijk. (en Rommelgem niet)

Ook is Zwendel het type dat gesteld is op zijn voorkomen terwijl Rommelgem daar amper mee bezig is.

 

 afbeelding.png

Link naar reactie
51 minuten geleden, cinco zei:

Volgens mij liggen de problemen van album 50 trouwens niet bij de makers.

Was het geen verzoek van de uitgeverij om de resetknop in te drukken met deze strip zodat er vanaf 51 met een nieuwe lei kon gestart worden?

 

Welke reset?

In plaat van Als in een droom te vergeten moeten ze nu Terug naar Z negeren. Komt op hetzelfde neer.

Link naar reactie
39 minuten geleden, TDPB zei:

 

Welke reset?

In plaat van Als in een droom te vergeten moeten ze nu Terug naar Z negeren. Komt op hetzelfde neer.

 

Oorspronkelijk was de suggestie dat het Robbedoespersonage vanaf 51 een figuur met minder bagage was, letterlijk geplukt uit de periode van zijn eerste verhalen.

Hier wordt in 51 door Kwabbernoot nog een allusie op gemaakt.

Dit concept hebben ze echter al snel laten varen.

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, cinco zei:

 

Oorspronkelijk was de suggestie dat het Robbedoespersonage vanaf 51 een figuur met minder bagage was, letterlijk geplukt uit de periode van zijn eerste verhalen.

Hier wordt in 51 door Kwabbernoot nog een allusie op gemaakt.

Dit concept hebben ze echter al snel laten varen.

 

image.thumb.png.9de53cd4bc732c2cfe32ad75e30cbbdc.png

Link naar reactie
12 minuten geleden, fantasiooo zei:

image.thumb.png.9de53cd4bc732c2cfe32ad75e30cbbdc.png

 

Yep. Een beetje een raar idee toch dat Kwabbernoot uiteindelijk het enige personage is dat nog kennis heeft van alle voorgaande avonturen in hun totaliteit. Maar waar de afsplitsing nu precies gebeurd is, blijft mij onduidelijk omdat er tegenstrijdige argumenten hiervoor zijn.

 

multipletimelines.png

Link naar reactie
51 minuten geleden, cinco zei:

Eén van de redenen van die zogezegde back-to-basics Robbedoes was voor Dupuis om hem terug standaard in zijn piccolo-pak te krijgen, iets dat hij gedurende de periodes van Tom & Janry en Morvan & Munuera niet meer droeg.

 

Marsupilami_51.jpg

Daarvoor moet je zo geen ingewikkelde constructies verzinnen.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Daarvoor moet je zo geen ingewikkelde constructies verzinnen.

 

Denk aan het excuus in album 55 waarom Marsupilami indertijd is verdwenen.

In dat verhaal wordt ook weer retroactief het verleden van de reeks aangepast. Wiebeling vertelt hoe hij Robbedoes en co met de zwendelstraal manipuleerde om Marsupilami weg te doen, de herinnering hieraan wiste en hen conditioneerde om het onderwerp van de Marsupilami in toekomstige gesprekken te ontwijken.

 

afbeelding.thumb.png.b333de2e3b7471b814f5deb83fb4fef1.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
2 uren geleden, cinco zei:

Vraagje: welke van deze twee is de interessantere aankoop?

 

Ik zou ze allebei nemen!

 

Ik heb een lichte voorkeur voor de super quick boven een rustige vakantie. Het verhaal heeft meer gewicht, maar eigenlijk zijn ze allemaal de moeite waard. Het zijn uiteindelijk toch de reproducties van de originelen waarom je de boeken in huis haalt. Dit geldt voor mij althans. De dossiers zijn niet echt blijven hangen.

 

Beste van de serie is bravo brothers. Beste verhaal toch, inclusief reproducties van alle originelen.
Minste vind ik de graaf is verstrooid. Dit verhaal is zo'n 10 pagina's korter en nogal wat originelen ontbreken.

 

 

Link naar reactie
Op 17/4/2021 om 00:05, Captivant zei:

 

Ik zou ze allebei nemen!

 

Ik heb een lichte voorkeur voor de super quick boven een rustige vakantie. Het verhaal heeft meer gewicht, maar eigenlijk zijn ze allemaal de moeite waard. Het zijn uiteindelijk toch de reproducties van de originelen waarom je de boeken in huis haalt. Dit geldt voor mij althans. De dossiers zijn niet echt blijven hangen.

 

Beste van de serie is bravo brothers. Beste verhaal toch, inclusief reproducties van alle originelen.
Minste vind ik de graaf is verstrooid. Dit verhaal is zo'n 10 pagina's korter en nogal wat originelen ontbreken.

 

 

 

Helemaal juist!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

We hebben hier net Pacific Palace gelezen en daar blijven toch wel wat vragen over...

 

Spoiler

 

Waarom moet het hotel aan het eind bedolven worden?

Waarom zien we IJzerlijm amper nog terug? Ze wordt in het begin toch als een plotelement neergezet?

 

 

@Kool Thing, jij hebt het album hoog in de toplijst 2021 geplaatst. Zag jij er symboliek in, of zie ik iets over het hoofd...

Link naar reactie
1 uur terug, Daan zei:

We hebben hier net Pacific Palace gelezen en daar blijven toch wel wat vragen over...

 

  Verberg inhoud

 

Waarom moet het hotel aan het eind bedolven worden?

Waarom zien we IJzerlijm amper nog terug? Ze wordt in het begin toch als een plotelement neergezet?

 

 

@Kool Thing, jij hebt het album hoog in de toplijst 2021 geplaatst. Zag jij er symboliek in, of zie ik iets over het hoofd...

 

 

Het einde had Durieux al lang in zijn hoofd, en het leek hem een mooi moment om de geheimen definitief te bewaren. Hij maakte er ook een raamvertelling van door te koppelen met de openingspagina.

 

Ijzerlijm haar rol is puur journaliste die informatie geeft ( vertellervorm ). kwabbernoot is de echte journalist hier. En waarom niet ijzerlijm gebruiken, zo heb je toch een extra linkje met het universum van Robb.

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Kool Thing zei:

Hij maakte er ook een raamvertelling van door te koppelen met de openingspagina.

 

 

 

Ik wil niet pedant zijn, maar toch: dat is geen raamvertelling. The Canterbury tales is een raamvertelling, of de Decamerone. In een raamvertelling wordt binnen het verhaal een reeks andere verhalen verteld.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Raamvertelling

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...