Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

1 uur terug, cinco zei:

Exact 4 albums hebben ze bovenstaande cover-layout voor 'Robbedoes door...' volgehouden voordat ze besloten om elk album zijn eigen ding te laten doen. En de vermelding van Kwabbernoot in de reekstitel viel vervolgens ook weg.

 

Ja, het is een boeltje. En het is niet alsof dat kleine strookje zo storend is. Je kon dat gerust boven al die coverontwerpen hebben geplakt. Jammer dat ze dat zo vlug hebben laren varen. (en zeggen dat FC De Kampioenen het al 112 albums volhoudt zonder enige verandering qua cover lay-out)

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ja, het is een boeltje. En het is niet alsof dat kleine strookje zo storend is. Je kon dat gerust boven al die coverontwerpen hebben geplakt. Jammer dat ze dat zo vlug hebben laren varen. (en zeggen dat FC De Kampioenen het al 112 albums volhoudt zonder enige verandering qua cover lay-out)

 

 

In het Duits doen ze het zo:

 

afbeelding.png.70b1567419ec77f2cfaa00014ba05691.pngafbeelding.png.ae95e439551ccf9b45cf97b05666dbbf.png

afbeelding.png.f1dead2b9763f2c2a6a4946463a2b012.pngafbeelding.png.47518a2ecdfee76fcca6f3bf7ad7fc1a.png

 

Gek genoeg ook deze:

 

afbeelding.png.8b21f4d5bf8f9a384d7f63b17e35d239.png

Link naar reactie
36 minuten geleden, TDPB zei:

Tiens, komt van daar de naam Robbedoes Special?

 

Ze doen het daar in Duitsland blijkbaar al sinds midden jaren 2000 op die manier.

Dit was echter hun tweede album in de reeks.

 

afbeelding.png.2d0922add0d17ddb012db9b4a91bc256.png

 

Als eerste hadden ze deze in 2005, een bundeling van verschillende verhalen van vroegere auteurs.

 

afbeelding.png.35d5840032372fbd1b310abc35b5fde1.png

Link naar reactie
Op 26/4/2021 om 23:54, cinco zei:

Yep. Noël in het Frans.

Liep regelmatig over straat in verschillende Robbedoezen.

 

afbeelding.png.5bc1bdb33cbc2cbcd44a1378aba52c11.png

 

Roeltje heeft ook enkele korte avonturen beleefd met de Marsupilami (zie Tembo Taboe of (vollediger) Marsupilami 0)

 

 

franquin_marsu_s1710.jpg

 

In de ¨collection du carroussel¨ zijn een paar boekjes verschenen over Petit Noël door Franquin en Will.

 

 

NoelLesetrangesamisdeC_23062003.jpg

noel 2.jpg

Link naar reactie
52 minuten geleden, Red Arrow zei:

Weet er iemand of album 39-44 ooit nog herdrukt gaan worden?

 

In het eerste decennium van deze eeuw zijn die de laatste keer herdrukt in het Nederlands voor zover ik kan afleiden van online bronnen. De strips van Morvan, Munuera, Yoann en Vehlmann zijn mogelijk zelfs nooit herdrukt in het Nederlands.

 

Men kan natuurlijk niet weten welke toekomstige initiatieven worden genomen door het management van Dupuis, wat ook sterk bepaald wordt door wie er in dat management zit, hoe de markt is en hoe de populariteit van Robbedoes in Nederlandstalig gebied evolueert. De Cambré-Legendre tandem heeft die populariteit helaas niet genoeg kunnen aanwakkeren om een nieuwe generatie voldoende warm te maken voor Robbedoes & Kwabbernoot.

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Bis.

Ik snap nog steeds niet waarom ze deze zijsprong maken en volhouden. Is die zo succesvol?

Ligt het aan Vehlmann? - ik kan me moeilijk indenken dat hij geen inspiratie meer heeft voor een klassiek avontuur van R & K. Of ligt het aan Yoann?

Of aan Dupuis.

Link naar reactie
7 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Bis.

Ik snap nog steeds niet waarom ze deze zijsprong maken en volhouden. Is die zo succesvol?

Ligt het aan Vehlmann? - ik kan me moeilijk indenken dat hij geen inspiratie meer heeft voor een klassiek avontuur van R & K. Of ligt het aan Yoann?

Vehlmann stelt me bij Robbedoes altijd een beetje teleur. Op basis van zijn ander werk verwacht ik precies meer en beter. Yoann is en blijft geweldig.

 

Link naar reactie

Als Yoann & Vehlmann voor Supergroom kunnen blijven gaan (hangt af van verkoop), zal uiteindelijk een nieuw team gekozen worden om de hoofdreeks op te nemen.  Faalt Supergroom, gaan Y&V opnieuw naar de hoofdreeks.  Dat is in ieder geval wat destijds gecommuniceerd werd rond dit nieuws.  Geen idee of dat nog steeds zo is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
45 minuten geleden, esteban² zei:

Als Yoann & Vehlmann voor Supergroom kunnen blijven gaan (hangt af van verkoop), zal uiteindelijk een nieuw team gekozen worden om de hoofdreeks op te nemen.  Faalt Supergroom, gaan Y&V opnieuw naar de hoofdreeks.  Dat is in ieder geval wat destijds gecommuniceerd werd rond dit nieuws.  Geen idee of dat nog steeds zo is.

 

En intussen ligt de hoofdreeks toch al weer 5 jaar stil en zien we aan Nederlandstalige kant ook geen herdrukken. (ik weet niet of dat ook het geval is aan Franstalige kant)

Tegen dat ze de hoofdreeks dan terug op de rails hebben gebracht, zit er mogelijk een vol decennium tussen 55 en 56.

 

Voor mij mogen ze zich focussen op die 'Robbedoezen door' en daar organisch spinoffs uit laten groeien zoals Mademoiselle J. of Hoop in Bange Dagen.

Link naar reactie

Zelf zie ik de hoofdreeks toch graag voortbestaan.  Desnoods met nieuwe auteurs.  Dat er tig jaar tussen zit is jammer, maar vind ik geen probleem.  Ondertussen zijn er genoeg Robbedoes-verschijnselen om ons zoet te houden.  Ik ben eigenlijk blij met al wat ze brengen op dat vlak.  Ook al ben ik (voorlopig) niet echt enthousiast over Supergroom.  Misschien brengt dat tweede album beterschap.  Zolang het maar nooit de hoofdreeks gaat vervangen.  We'll see.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 30/4/2021 om 17:47, cinco zei:

 

Ze doen het daar in Duitsland blijkbaar al sinds midden jaren 2000 op die manier.

Dit was echter hun tweede album in de reeks.

 

afbeelding.png.2d0922add0d17ddb012db9b4a91bc256.png

 

Als eerste hadden ze deze in 2005, een bundeling van verschillende verhalen van vroegere auteurs.

 

afbeelding.png.35d5840032372fbd1b310abc35b5fde1.png

De Duitse uitgaven bevatten altlijd een mooi achtergronddossier. Twee jaar geleden in Keulen heb ik de albums die ik nog niet had, in het Duits gekocht. Goed om mijn Duits te oefenen, en in de kast vallen ze niet op tussen de andere 'Robbedoes door..."-albums.

Link naar reactie
Op 19/5/2021 om 19:21, cinco zei:

Ik kan me nooit van de indruk ontdoen dat gans de visuele stijl van de Tome&Janry Robbedoezen gebaseerd is op die van Hommeles in Rommelgem. Jammer dat Franquin gestopt was met Robbedoes op het moment dat hij die zwierige stijl van hem had geperfectioneerd.

 

afbeelding.thumb.png.10d45434370a165acdef4d1b5e55cfaa.png

Ik vond Franquin op zijn best zo rond 'Schuilhol van het zeemonster'. 
Wat mij betreft mag iemand als Schwarz de reeks gerust overnemen; zijn werk vind ik top.  Yann als scenarist is dan weer wat minder, stopt teveel in zijn ingewikkelde scenario's.

Link naar reactie
2 uren geleden, ivo zei:

Wat mij betreft mag iemand als Schwarz de reeks gerust overnemen; zijn werk vind ik top.  Yann als scenarist is dan weer wat minder, stopt teveel in zijn ingewikkelde scenario's.

 

Ik heb het wel voor verhalen waarin Yann zich volledig kan laten gaan in zijn manier van vertellen en dat was bij die Robbedoezen zeker het geval. En hun Atom Agency reeks heeft ook diezelfde feel.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Ambreville zei:

De Chaland-stijl is eigenlijk de Franquin-stijl van uit zijn beginjaren. Franquin is wel blijven evolueren.

 

Die vroege Franquinstijl was toch niet zo strak als de Atoomstijl van Chaland en Schwartz die meer naar een speelsere Klare Lijn toeneigen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...