Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Zojuist, Red Arrow zei:

Maar Robbedoes is toch journalist bij Dupuis en dat ligt in Marcinelle (in Henegouwen, een uur van Brussel)? Ik ging er altijd vanuit dat Robbedoes ergens woonde dat goed bereikbaar was voor zowel Marcinelle als Rommelgem.

 

Tja, de wegen waren toen ook nog niet zo druk als nu. En met die Tarbot gingen ze wel serieus vooruit.

Werkten ze later ook niet van thuis uit nadat Kwabbernoot de redactie de rug had toegekeerd omwille van Guust?

 

Link naar reactie
3 hours ago, cinco said:

 

Ik liep in de jaren '50 ook nog niet op deze bol rond, dus ik kan niet vergelijken in welke mate Brussel toen verschilde van andere Belgische grootsteden, maar die mannen vertoefden er toch veel en ook al werd het dan niet letterlijk bij naam genoemd (of mochten ze het niet van de uitgever om het Franse publiek niet te vervreemden), toch zou Brussel in de stadse scènes van Franquins werk blijven doorsijpelen.

Soms kon je er natuurlijk niet naast kijken.

 

 

afbeelding.thumb.png.9586ba662a45e140ee393695a19619d0.png

 

Maar blijkbaar dat Charles Dupuis dit niet zag zitten. En dus werd alles later wat neutraler.

 

Maar nu in de hommage-albums wordt die link opnieuw gelegd en sterker dan ooit.

Robbedoes wordt weer een uitgesproken Belg/Brusselaar. (zie Yann/Schwartz, Emile Bravo, Frank Pé)

 

Dit in tegenstelling tot de T&J periode waarin ze nog vanuit Frankrijk naar Amerika vlogen, of de Morvan&Munuera verhalen waarin ze met een overstroomd Parijs werden geconfronteerd.

  

Plots een ontzettend actueel album.

 

afbeelding.png.b05ad5070fe20947af7ddfcaa8f22abc.pngafbeelding.png.4789b279bbed97e63e2711c267f9839d.png

 

 

 

Dat album verdwijnt nu uit een boel bibliotheken in België, Duitsland, Nederland en Luxemburg.

En het Woede Water van Ravian wordt er achteraan gegooid.

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

En de eighties eisen hun tol.

Bescheidener wagentje.

afbeelding.thumb.png.fa1966c8acbc72209b8bcb376b3fda7c.png

Hoewel blijkbaar half Japan,

 

foto4776329

 

net zoals Robbedoes, met die kleine wagentjes reed (al moesten zelfs die Japanners hun armen buiten laten wegens te klein)

 

foto4751091

 

heb ik in mijn jonge tijd nooit 1tje weten rijden

 

foto4776331

 

tegenwoordig vind je ze enkel nog in musea enzo

 

en die bescheiden prijs, nee hoor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Even een zijsprongetje, als het hier even mag.  Jaren geleden vond ik deze vlag ergens op een kleine rommelmarkt niet al te ver van La Louvière, en dus ook weer niet zo gek ver van Marcinelle.  Ik koester ze sindsdien, maar heb er wel nooit veel meer info over kunnen vinden.  Ook over de fabrikant vind ik weinig tot niets (ene D. Lachenal uit Brussel).  Het opschrift, 'Met Robbedoes vooruit en vooraan - Robbedoes de Zonnige Rakker' ben ik wel al tegengekomen, maar niet in vlagvorm.  Ik vermoed zelf dat ze ergens uit de jaren 1960 stamt, de Franquin periode, maar heeft iemand deze ooit al eerder gezien, of weet waar die voor gediend kan hebben?  Was dit gewoon een publicitaire vlag voor Robbedoes/Dupuis, bestemd voor bv. een boekhandel,... ?  Of, organiseerde Dupuis ook events toen waar dit gebruikt kan zijn geweest?  Iemand die het mysterie kan helpen ontrafelen... liefst niet letterlijk want er zitten al enkele kleine gaatjes in de vlag (de mot zat er in, vermoed ik).  Dom eigenlijk van me om het destijds niet gewoon aan de verkopers te vragen, maar daar is het nu behoorlijk te laat voor... 

Vlag_Robbedoes.jpg

Vlag_Robbedoes_2.jpg

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Is dat niet iets van de Robbedoesclub? Bij de oprichting van het blad kon je lid worden van de Robebdoesclub (Amis de Spirou in Wallonië), waarbij je dan behoorde tot een jeugdvereniging over heel Vlaanderen die de waarde en erecode van Robbedoes volgde. Dus een soort groep waarvan de kinderen en jongeren probeerden te leven volgens de goede waarden die voorgesteld werden in de stripverhalen. Als lid kreeg je ook extra's toegestuurd en er waren soms evenementen.

Heel soms wordt er eens naar verwezen in de albums.

Link naar reactie
1 uur terug, Lestat zei:

Is dat niet iets van de Robbedoesclub? Bij de oprichting van het blad kon je lid worden van de Robebdoesclub (Amis de Spirou in Wallonië), waarbij je dan behoorde tot een jeugdvereniging over heel Vlaanderen die de waarde en erecode van Robbedoes volgde. Dus een soort groep waarvan de kinderen en jongeren probeerden te leven volgens de goede waarden die voorgesteld werden in de stripverhalen. Als lid kreeg je ook extra's toegestuurd en er waren soms evenementen.

Heel soms wordt er eens naar verwezen in de albums.

Ik was ook in die richting aan het denken, maar ken helaas zelf te weinig over wat die Robbedoes Club net inhield. Als je die echt als jeugdvereniging kon beschouwen met ook evenementen, wie weet zelfs kampen, dan lijkt dit een zeer plausibele piste.  

Dus, misschien moeten we de vraag dan gewoon wat opentrekken: wie heeft er meer weet over de activiteiten van de Robbedoes Club?  

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Dat waren natuurlijk de kleine vlaggetjes die men blijkbaar kon bestellen.  Deze heeft vrij grote afmetingen, dus mogelijk wel vanuit Dupuis zelf ingezet tijdens zo'n evenement en tja, eens ergens achtergebleven.  Of bij oud werknemer terecht gekomen.  Ik zie op dit formulier in elk geval al wel dezelfde slogan verschijnen, 'Met Robbedoes Vooruit en Vooraan!'.  Maar die heeft mogelijk wel lang dienst gedaan.  

 

Als iemand me die 1040 schenkt, wil ik daar gerust eens in snuisteren natuurlijk, 😅 Zelf heb ik ze maar vanaf eind jaren '60-jaren '70.  

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Als er iets in latere albums is blijven hangen van de T&J-albums, dan is het Wiebelings periode in Rusland waarnaar bij al zijn daaropvolgende  verschijningen wordt verwezen. (dat de Russen nog achter hem aanzitten en zo)

 

afbeelding.thumb.png.f46751f45b32d2dade2e67b76265643f.png

 

En die Nikita-sidekick van hem was op het einde van het album toch geliquideerd, zijn lichaam zichtbaar onder het bevroren water.

In een latere strip duikt-ie dan toch weer terug op als zijn hulpje.

 

afbeelding.png.328816868c963c1fdd038fa1eef70ff6.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
31 minuten geleden, Red Arrow zei:

Album 56 verschijnt in 2022. Olivier Schwartz is de tekenaar en het verhaal wordt geschreven door Sophie Guerrive en Benjamin Abitan.

 

Benjamin Abitan zegt vandaag in het weekblad dat hij ernaar verlangd om hedendaagse verhalen van Robbedoes te vertellen. Album 56 zal zich afspelen in het heden.

Alle Robbedoes & Kwabbernoot-albums spelen zich af in het heden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...