Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

33 minuten geleden, cinco zei:

Il s'appelait Ptirou is eigenlijk ook de "door..."-reeks ontgroeit aangezien het nu herwerkt is tot het eerste deel van de Mademoiselle J.-spinoff.

 

 

Dat album was bij verschijning geen Robbedoes door...   Ik herinner me nog dat dat uitdrukkelijk zo werd gecommuniceerd.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren gelezen in de Nino-integrale:

 

Hec Leemans vond sommige scènes uit Ze noemden hem Rooie "frappant, zeg maar gênant gelijkend" met Nino's album de Reis naar Amerika.

 

afbeelding.png.d7813da2690ad7c097ec709ad4191094.pngafbeelding.png.9496c9ad61222b9f7eaae82082483ead.png

 

Al zal je bij verhalen die bijna volledig op een schip afspelen in dat tijdskader altijd wel bepaalde tropes terugvinden. S&W's Sterrenrood heeft ook vergelijkbare ingrediënten in zijn verhaal.

 

afbeelding.png.10fddf5effaf63dff5f10b2f444d9990.png

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Is het zo dat de Robbedoesversie van Schwartz voor de reguliere reeks er gaat uitzien?

 

 

Dupuis.jpg?itok=Y0-JJ58P

Zag het gisteren ook passeren. Ben er geen grote fan van. Er lijkt van alles verkeerd te zijn met de lichaamsverhoudingen van Robbedoes en dat raar zwevend haar van Robbedoes is... euh... raar.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Is het zo dat de Robbedoesversie van Schwartz voor de reguliere reeks er gaat uitzien?

 

Dat vroeg ik me ook af. Nogal retro, zoals in de nevenreeks, maar ik weet niet of ik zo'n fan ben om dit in de vaste reeks ook te zien.

 

 

1 uur terug, Red Arrow zei:

Dupuis bestaat toch al sinds 1898?

 

Aanvankelijk zijn die gestart als "drukkerij". Ik denk dat ze het hier over de "uitgeverij" hebben.

 

Link naar reactie
Op 2/9/2021 om 17:07, Red Arrow zei:

Benjamin Abitan zegt vandaag in het weekblad dat hij ernaar verlangd om hedendaagse verhalen van Robbedoes te vertellen. Album 56 zal zich afspelen in het heden.

 

Dus het worden hedendaagse verhalen getekend in een retrostijl.

 

afbeelding.thumb.png.f3d82ba2306f04366930d379d5f142bb.png

 

Dat bureau achter Kwabbernoot is toch ook nog oude stijl zoals vroeger in de Guusten te zien.

Er staat wel aan apple-laptop langs het postvak-in bakje.

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

 

Dus het worden hedendaagse verhalen getekend in een retrostijl.

 

afbeelding.thumb.png.f3d82ba2306f04366930d379d5f142bb.png

 

Dat bureau achter Kwabbernoot is toch ook nog oude stijl zoals vroeger in de Guusten te zien.

Er staat wel aan apple-laptop langs het postvak-in bakje.

 

Dat bureau is overduidelijk een bewuste verwijzing naar Guust.

Dat is gewoon de tekenstijl van Swartz. Beetje in de lijn van voorlopers als de vroegere Franquin en Chaland. Maar om dat dan meteen een retrostijl te noemen?

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Maar om dat dan meteen een retrostijl te noemen?

 

Niet negatief bedoeld hoor.

Ik vind het werk van Schwartz visueel heel aantrekkelijk.

afbeelding.png.fa7623ba4aac1af9fe235d6571900fca.png

Maar ik ben opgegroeid met de Robbedoezen van de gritty nineties.

Dat zijn voor mij nog altijd de meest hedendaags uitziende albums van de reguliere reeks.

 

afbeelding.thumb.png.bf793147ea311af05fcbd46777140661.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

 

Niet negatief bedoeld hoor.

Ik vind het werk van Schwartz visueel heel aantrekkelijk.

afbeelding.png.fa7623ba4aac1af9fe235d6571900fca.png

Maar ik ben opgegroeid met de Robbedoezen van de gritty nineties.

Dat zijn voor mij nog altijd de meest hedendaags uitziende albums van de reguliere reeks.

 

afbeelding.thumb.png.bf793147ea311af05fcbd46777140661.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Terwijl dat eigenlijk ook maar een terugkeer was naar de stijl van (de latere) Franquin.

 

Ik vond zowel Munuera en Yoann behoorlijk hedendaags qua tekenstijl.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Niet negatief bedoeld hoor.

Ik vind het werk van Schwartz visueel heel aantrekkelijk.

afbeelding.png.fa7623ba4aac1af9fe235d6571900fca.png

Maar ik ben opgegroeid met de Robbedoezen van de gritty nineties.

Dat zijn voor mij nog altijd de meest hedendaags uitziende albums van de reguliere reeks.

 

afbeelding.thumb.png.bf793147ea311af05fcbd46777140661.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volledig akkoord.

Voor mij blijft Robbedoes ook onlosmakelijk verbonden aan de Tome & Janry verhalen.
Het waren mijn eerste Robbedoezen.  Vlak in mijn jeugd- en tienerjaren wanneer alles wat je ontdekt het langst blijft hangen.  En het zijn gewoon heel sterke albums.

 

De Munuera verhalen ben ik geen fan. 

De Yoann verhalen dan weer wel. Nummer 55 heeft een fantastische cover.  Ik zou wel een hele strip in die stijl willen lezen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik was gisterenavond aan het lezen in een Robbedoes Verzamelalbum van 1977, en regelmatig kwam er een passage "De Avonturen van Spip". Het gaat eigenlijk om geïllustreerde verhalen, zoals De Robinsons van het Spoor, met nieuwe tekeningen van Fournier en soms Franquin. In feite zijn het gewoon Robbedoesavonturen, want hij doet telkens mee, maar verteld vanuit het standpunt van Spip. Wat mij betreft mogen ze dat ook eens bundelen in een album.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
1 uur terug, Michie zei:

Misschien een domme gedachte maar zou de marsupilami ooit permanent zijn terugkeer maken? Of is daar geen behoefte aan? 

 

Mis hem toch een beetje eerlijk gezegd in latere albums. De reeks van die andere marsupilami heb ik nooit super gevonden. 

 

Ik denk dat hij nooit meer zo prominent aanwezig gaat zijn als in de Franquin-periode, maar dat-ie wel kan opduiken als het past in het verhaal.

 

afbeelding.png.34ee8b268914f989a8ec1d6c270eafab.png

 

Link naar reactie

Ik meen me vaagweg te herinneren dat er indertijd gecommuniceerd werd dat de marsupilami eenmalig ging terugkeren in R&K.

Want wat betekent dat; 'de marupilami keert terug naar Dupuis'? Dat ze gewoon de nieuwe albums uitgeven? Dat ze effectief alle rechten op het personage hebben opgekocht? Of blijven die toch bij de familie zitten en hebben die daar duidelijke afspraken over gemaakt? Genre: je mag de reeks uitgeven, en in ruil mag het personage met mate gebruikt worden voor andere doeleinden.

Dat soort rechten-dingen zijn niet altijd even simpel als ze lijken.

(ter vergelijking; de BBC bezit Doctor Who, maar de rechten op aartsvijanden The Daleks zitten bij de erfgenamen van de oorspronkelijke schrijver van de aflevering waarin ze voor het eerst opdoken. En de afspraak is dat de BBC ze als enige mag gebruiken zolang ze minstens één keer per seizoen opduiken).

Link naar reactie
4 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Tome en Janry konden niet beschikken over de Marsupilami en ze hebben daar schijnbaar toch geen last van gehad.

 

Het was vooral voor Fournier een probleem denk ik. Toen hij de reeks overnam was de marsupilami effectief een vast personage. Tegen dat zijn opvolgers aan R&K begonnen was de marsupilami al lang uit de reeks verdwenen en miste geen enkele lezer hem nog.

En nu ik dat hier typ bedenk ik me dat het toch raar is dat R&K hun marsupilami nooit een naam hebben geveven. Alsof ze hun hond 'hond' zouden noemen.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Want wat betekent dat; 'de marupilami keert terug naar Dupuis'? Dat ze gewoon de nieuwe albums uitgeven? Dat ze effectief alle rechten op het personage hebben opgekocht? Of blijven die toch bij de familie zitten en hebben die daar duidelijke afspraken over gemaakt?

 

 

Sinds ze die rechten terughebben, kunnen ze onder andere hiermee op de proppen komen.

 

afbeelding.png.f561d9d5d410b22972bb9c16e51f28cb.png

 

afbeelding.thumb.png.469d3e9f868c07b2b55d8b07cea0be7c.png

Link naar reactie

een paar interessante herinterpretaties op deze pagina:

 

https://from-dusk-till-drawn.com/category/rareclassic-short-comics/creator/jije-gillain-joseph/

 

On the occasion of the 150th Anniversary of Friendship between Belgium and Thailand, and to explore the ability of comics to tackle social and political issues with much effectiveness and immediacy, 8 students at the International Program in Communication Design (CommDe, Department of Industrial Design, Faculty of Architecture, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand) were asked to create 2-page comics starring the Marsupilami -an imaginary animal created by Belgian cartoonist André Franquin (for Belgian publishing house Dupuis in 1952)- and addressing the recent story of a construction company mogul charged with six poaching-related crimes (including the killing of a black Indochinese leopard/panther) in a Thai Wildlife Sanctuary. High-resolution pages are displayed at the end of this post, after an introduction to the historical context and the guest-lecture on André Franquin.

 

 

Link naar reactie

Nu het toch over de Marsupilami gaat... is er eigenlijk een album in de spinoffreeks met een andere jager? Of het is altijd Backalive?

 

Het lijkt me zo vanzelfsprekend om een tweede jager te hebben die het omgekeerde is: gespierd, groot, macho, sigarenrokend rijk, iemand die de Marsupilami louter also trofee wil en eventueel zelfs een assistent/slaafje heeft die vanalles voor hem moet doen.

 

Dan zou de lezer een beetje medelijden hebben met Backalive.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Red Arrow zei:

Nu het toch over de Marsupilami gaat... is er eigenlijk een album in de spinoffreeks met een andere jager? Of het is altijd Backalive?

 

Het lijkt me zo vanzelfsprekend om een tweede jager te hebben die het omgekeerde is: gespierd, groot, macho, sigarenrokend rijk, iemand die de Marsupilami louter also trofee wil en eventueel zelfs een assistent/slaafje heeft die vanalles voor hem moet doen.

 

 

Er zijn verschillende personages geweest die om diverse redenen achter de marsupilami aanzaten.

Xin Yun bijvoorbeeld, een figuur met uitermate veel pech, wou het haar van de marsupilami bemachtigen om het als talisman te gebruiken.

 

afbeelding.png.26ca1565ff474441a9e141de8e7c3864.png

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

Dit tegengekomen bij het herlezen: Tome & Janry verwijzen een keer naar de marsupilami in "De Vallei der Bannelingen" (en spreken zowat die theorie van Vehlmann en Yoann tegen dat ze zijn bestaan vergeten zijn).

 

 

 

IMG_20220220_0001.jpg

 

Je zou kunnen stellen dat inconsistenties in de Yoann en Vehlmann periode te wijten zijn aan de soft reboot ten gevolge van de gebeurtenissen in het 50ste album waarin er zo met de tijd geknoeid wordt dat er een gans nieuwe tijdslijn ontstaat.

 

afbeelding.thumb.png.1f18ad65265eaf130efe66b6f4769c31.png

 

(je kan er zelfs headcanon van maken dat op die manier het Robbedoes-multiversum is ontstaan wat al die albums buiten reeks kan verklaren)

 

afbeelding.thumb.png.23ce28dd1f61f72fbb1a85c2c74ea759.png

 

afbeelding.thumb.png.93a95ae276e2e5be5494cc599e48c5bc.png

 

afbeelding.thumb.png.deae61894168ed77a503c96dbc5a096e.png

Link naar reactie

Juist, ik zag even heel die reset van tijd en ruimte over het hoofd. In "Alarm, Zwendltuig!" zeggen ze daar zelf ook eens iets van.

Maar dan kijk ik wel uit naar hoe alles samenkomt in "Robbedoes Infinity War" en "Robbedoes Endgame"!

 

En een terugkeer van Timmetje de Snuffeleir zou ik wel toejuichen!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...