Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Op 21/2/2022 om 14:22, cinco zei:

 

Ik vind niet dat dat echt werkt.

Die Marcinelle-stijl is daar niet voor gemaakt.

Zelfs als parodie op het superheldengenre is het maar 'meh'.

 

 

Akkoord.
Er we hebben genoeg superhelden verhalen in deze tijden.

Laat Robbedoes maar gewone avonturen beleven.  Veel leuker.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Veel Dupuis nieuws vandaag, want ook nog een eenmalig NL Stripmagazine v Robbedoes en een nieuwe Soda reeks. 

 

Die platen van Schwartz zien er tof uit. Het eerste album zal ik eens uitproberen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Voorlopig ben ik niet zo'n fan van de stijl, maar ik zal er wel aan wennen (had ik ook bij Morvan uiteraard). Sowieso ben ik blij dat er een nieuwe Robbedoes komt in de hoofdreeks!

 

Aanvullend: Blijkbaar stopt Supergroom na deel 3. Dan snap ik ook niet waarom Yoann en Vehlmann gestopt zijn met de hoofdreeks om zich te focussen op Supergroom, zoals ze zelf aangaven. Of ze hebben van bovenaf gehoord te stoppen natuurlijk.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Lestat zei:

Voorlopig ben ik niet zo'n fan van de stijl, maar ik zal er wel aan wennen (had ik ook bij Morvan uiteraard). Sowieso ben ik blij dat er een nieuwe Robbedoes komt in de hoofdreeks!

 

Aanvullend: Blijkbaar stopt Supergroom na deel 3. Dan snap ik ook niet waarom Yoann en Vehlmann gestopt zijn met de hoofdreeks om zich te focussen op Supergroom, zoals ze zelf aangaven. Of ze hebben van bovenaf gehoord te stoppen natuurlijk.

het zal wel het laatste zijn. Jammer dat ze dan niet opnieuw de hoofdreeks mochten (of wilden) verderzetten. Ze deden dat toch echt wel in de stijl van de populairdere voorgangers.

 

Op zich vind ik Schwartz een goeie tekenaar, maar zijn stijl wijkt wel heel erg af van wat we nu al 40 jaar gewoon zijn in de hoofdreeks.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Peter Motte zei:

Yoann is 51 of zo.

Vehlmann 50 of zo.

Ze hadden inderdaad nog een hele tijd kunnen doorgaan.

Dat missen we tegenwoordig: mensen die een heel stuk van hun carrière aan R&K wijden. We hebben geen Franquins of Tome en Janry's meer.

In tijd was Yoann een tweetal jaren langer Robbedoes-tekenaar dan Fournier. En hij heeft 10 albums volgetekend (toch in het Frans), dat is zelfs één meer dan Fournier. Maar bij beiden zat er meer in. Net zoals Fournier niet echt uit zichzelf is gestopt, vermoed ik dat de beslissing deze keer ook van hogerop komt. Het zou me niet verwonderen moesten die buiten reeks retro-Robbedoezen van Schwarts en Yann beter verkopen dan de reguliere albums van Y&V.

 

Link naar reactie

Looking good, as expected.

 

Of dit nu de grote redding gaat worden qua verkoopcijfers?  Geen idee, I guess not, we zullen zien.  Wel heb ik de indruk dat ze de hoop laten varen om een jong publiek te her-veroveren met de hoofdreeks.  En voornamelijk mikken op de overblijvende groep, in de hoop met een naam als Schwartz die nog wat uit te breiden of op z'n minst vast te houden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ze hebben al veel geprobeerd hè, voor dat jong publiek.

De Cambré/Legendre-Robbedoezen waren ook wat meer richting een jongere (Nederlandstalige) doelgroep in vergelijking met de Yoann/Vehlmann-hoofdreeks.

Kijk alleen al maar naar het verschil in aanpak van het weerwolfthema.

 

afbeelding.png.d76955f499f0d57fb4b1ce13165be487.pngafbeelding.png.8c01ebfc2cc0a9e045de908fef6105b9.png

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Het valt me op dat kinderen in de strips van Emile Bravo nogal pijnlijke dingen overkomen.

In een eerdere Robbedoes van hem kreeg een meisje keihard een bal in haar gezicht.

En hier maakt dat jongetje met die pet nogal een rare draai wanneer hij met Robbedoes en zijn zus van een brug springt om aan de Duitsers te ontsnappen. Daardoor valt-ie keihard op zijn rug. (zie tweede vak)

Door de toon van deze reeks die voor wat meer realisme zorgt in het Robbedoesuniversum lijkt fysieke pijn net wat harder aan te komen dan gebruikelijk.

 

afbeelding.thumb.png.32c63dc2cdf5f57b526fcde0c11aa765.png

Link naar reactie
58 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Er is een pauze in de voorpublicatie in Spirou. Maar ik ben tot nu nog niet echt onder indruk van het nieuwe scenaristenduo. En Schwartz is Schwartz. Zijn atoomstijl is mooi, maar past toch eerder bij de jaren 1950 of 60 dan bij de jaren 2020. Ik heb al een beetje heimwee naar Yoann en Vehlmann (dan wel in de reguliere reeks, en niet met dat Supergroom-gedoe).

 

Akkoord. Ik vond het verhaal tot nu nog niet echt spannend, grappig of meeslepend.  Ben toch wat teleurgesteld.

Het tekenwerk is zoals verwacht fantastisch maar past voor mij niet bij de hoofdreeks. Voelt inderdaad te retro aan.

Dan paste de stijl van  Yoann inderdaad beter.  Maar dat is misschien wel omdat ik ben opgegroeid met Tome en Janry.
Wie nu instapt zal daar wel geen last van hebben.

Link naar reactie

De scenario's van Vehlmann waren wat mij betreft vaak ook wat teleurstellend (afgaand op zijn eerder werk had ik meer verwacht), maar Yoann was een ideale tekenaar voor de reeks. Het was heel erg in de traditie van zijn populairste voorgangers (zijnde Franquin, maar dan de Franquin van Guust en zijn latere R&K-verhalen, Fournier en Janry) maar voelde tezelfdertijd ook heel modern aan. Ik blijf het heel jammer vinden dat hij R&K niet meer tekent.

Om de een of andere reden voelt het tekenwerk van Schwartz, ook al lijkt die heel erg op de vroegere Franquin, teveel op een hommage.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Er is een pauze in de voorpublicatie in Spirou. Maar ik ben tot nu nog niet echt onder indruk van het nieuwe scenaristenduo. En Schwartz is Schwartz. Zijn atoomstijl is mooi, maar past toch eerder bij de jaren 1950 of 60 dan bij de jaren 2020

 

Ik vind het vooral bij de jaren 1980 passen. Samen met Yves Chaland is de atoomstijl gestorven.

Link naar reactie
2 uren geleden, feli zei:

Dan paste de stijl van  Yoann inderdaad beter.  Maar dat is misschien wel omdat ik ben opgegroeid met Tome en Janry.

 

Franquin - Fournier - Tome & Janry: die stijlen evolueerden uit elkaar. Dat gaf de reeks eenheid.

Let wel: die nevenreeks "Een avontuur van Robbedoes en Kwabbernoot door..." vond en vind ik een heel goed idee, maar dat stijlmozaïek hebben ze in de hoofdreeks gepast, en daardoor wordt ze te warrig.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...