Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Op 21/9/2022 om 16:38, cinco zei:

1362949507_Screenshot2022-09-21at16-31-56PlancheA_2830.jpg(JPEG-afbeelding7811085pixels).thumb.png.89070401041b6081f6823a8bcac018d8.png

1222947650_Screenshot2022-09-21at16-32-34PlancheA_2830.jpg(JPEG-afbeelding7811085pixels).png.cbc195071ca8bf1ac79acfb8a51b8da8.png

 

Wanneer is de verschuiving in tijd eigenlijk gebeurd van een in sepia getint dorpje van een verloren verleden naar een in hedendaagse referenties gewortelde wereld...

 

 

 

Al zeer lang geleden. Ik herinner me dat ik in een langer verhaal in het Robbedoestijdschrift al verbaasd was dat de grootvader plots de Backstreet Boys vernoemde.

Link naar reactie
Op 24/9/2022 om 16:08, Lestat zei:

 

Al zeer lang geleden. Ik herinner me dat ik in een langer verhaal in het Robbedoestijdschrift al verbaasd was dat de grootvader plots de Backstreet Boys vernoemde.

 

Backstreet Boys is ondertussen toch ook een beetje in sepia getint. :P

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 uren geleden, kurisu74 zei:

Is vegan nu ook al woke? Don't think so.

Ik ben "Arsène Lupin tegen Herlock Sholmes" aan het lezen, uit 1906 en daarin staat dat Lupin een vegetarier was. Voelde raar aan, maar dat is natuurlijk helemaal geen recente trend. Eeuwen voor Christus was bijna iedereen in India vegetarier, net als een groot deel van de griekse filosofen.

Link naar reactie
1 uur geleden, MarcusK zei:

Een album "De terugkeer van de snuffeleir" zou echt te gek zijn. :)

Nah. Dat is een one trick pony.

 

Heb gisteren het nieuwe album gelezen (na enig ongeloof over het feit dat het vorige album alweer dateert uit 2016). Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. De tekeningen vallen mee, alhoewel ik het werk van Yoann toch stukken beter passen vond bij de reeks en ik geen fan ben van een hedendaagse Robbedoes die zonder reden in dat piccolo kostuum rondloopt.  Maar het verhaal is een rommeltje dat nergens heen leidt met teveel verwijzingen naar eerdere verhalen.  Mensen die nog nooit een R&K hebben gelezen gaan na dit album niet meteen veel zin hebben om een ander verhaal uit de reeks te lezen.

Kleine tip voor stripmakers: als je verhaal niet af is, en verder gezet wordt in een tweede deel, vermeld je dat best ook ergens in je album.

 

Voor mij voelt dit, door de tekenstijl en de vele verwijzingen naar andere albums eerder als een Robbedoes door... album.

 

Ook raar, op het eind van het album staat een lijst met alle albums uit het Robbedoesuniversum. Niet alleen is die niet volledig, want Robbedoes op avontuur door Jijé staat er bvb niet tussen, idem voor het album van Hanco Kolk en de Robbedoes Special albums, maar uit die lijst blijkt ook dat de albums van Bravo en Robbedoes bij de Sovjets niet gezien worden als Robbedoes door... albums.

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

Zo vreemd om te zien dat de eerste strippagina van dit album ook letterlijk op bladzijde 1 is afgedrukt in plaats van op bladzijde 3 zoals gebruikelijk.

 

Ik ga hem morgen of zo lezen.

Dat is de pregeneriek. De titel staat zoals altijd op pagina 3.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

 

De snuffeleir zat zowel in De komeet van de tijd als in de terugkeer van Z.

Ah, okee.

Maar ik bedoelde eigenlijk dat het een personage was dat ontworpen was rond het idee: laten we ook eens een raar beest maken. Alleen kan je er verhaaltechnisch verder niet zo heel veel mee. Het zegt niets, dus het loopt maar een beetje mee met de rest. Maar daarvoor hebben ze spip al, die dat beter doet.

Link naar reactie
17 uren geleden, MarcusK zei:

 Ondanks Don Vito vond ik het de beste personage die Tome en Janry voor het Robbedoes universum uitgevonden hebben.

Eigenlijk hebben T&J weinig nieuwe personages aan het universum toegevoegd. En zowel de snuffeleir als Don Vito zijn dan nog parodieën.

 

Ik zou wel eens een nieuw verhaal willen zien met die drie uitvinders van de Cauvin/Broca albums. Daar valt ongetwijfeld nog veel mee te doen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Jammer dat dit album nooit werd vertaald.

afbeelding.thumb.png.023723b230de33a7e9cc0d8a25cbf577.png

 

Leuk verhaal, leuke tekeningen

afbeelding.thumb.png.e36e16ff2f5563bd0aa252c2d7239282.png

afbeelding.thumb.png.e2499846f1368e2dfa787575ec79e493.png

 

afbeelding.thumb.png.922a941bb41fcb379fa591dcebc1c940.png

Die is laatste maand in het Duits verschenen. Een verrassend goede album. De tekenstijl vond ik ook zeer ansprekend, met moderne elementen die soms uit de mangastijl afkomstig zijn. Die tekenaar zou ook heel goed voor de hoofdreeks toepassend zijn.

Link naar reactie
28 minuten geleden, MarcusK zei:

Die is laatste maand in het Duits verschenen. Een verrassend goede album. De tekenstijl vond ik ook zeer ansprekend, met moderne elementen die soms uit de mangastijl afkomstig zijn. Die tekenaar zou ook heel goed voor de hoofdreeks toepassend zijn.

De tekenaar zou zeker een hele goeie keuze geweest zijn.

Link naar reactie
Op 6/10/2022 om 13:27, TDPB zei:

Ook raar, op het eind van het album staat een lijst met alle albums uit het Robbedoesuniversum. Niet alleen is die niet volledig, want Robbedoes op avontuur door Jijé staat er bvb niet tussen, idem voor het album van Hanco Kolk en de Robbedoes Special albums, maar uit die lijst blijkt ook dat de albums van Bravo en Robbedoes bij de Sovjets niet gezien worden als Robbedoes door... albums.

 

En de Marsupilami-strips worden als deel van het Robbedoesuniversum vermeld, maar de Guust-reeks niet.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Er is een gedeelte in het album waar de onderste strook verschillende pagina's de activiteiten van Spip volgt, synchroon met die van R&K op de rest van de pagina.

afbeelding.thumb.png.c3e4fa80b492e0d0bd1a9b2f61d3f3f1.png

Je zag deze werkwijze in een veel uitgebreidere vorm in Rusty Brown.

afbeelding.thumb.png.9414fb70dc2b29a974992be4793ca066.png

 

 

 

Een van de afleveringen van Capricornus van Andreas heeft ook zoiets. Ik denk het album New York.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Zowel bij Yoann en Vehlmann als nu bij het nieuwe team wordt het bestaan van de dino aangehaald.

Ik geloof dat die bij Tome & Janry nooit is vermeld.

In het Joyeuses Pagues verhaaltje van Fournier (buiten reeks deel 3 of 4) komt die dino ook voor.

 

Op zoek naar een afbeelding daarvan zag ik dat de Duitse uitgaves vaak een andere coverillustratie hebben:

afbeelding.png.a40f1faa86d30b2c175607e7cde7884b.png

afbeelding.png.db3a0e4a84b8866738993ee410256f8e.png

afbeelding.png.d50292ada30e5f65b2fc69e746dadb84.png

 

afbeelding.png.7497c0be329d0012b70c8188b326c1dc.png

Link naar reactie
57 minuten geleden, TDPB zei:

In het Joyeuses Pagues verhaaltje van Fournier (buiten reeks deel 3 of 4) komt die dino ook voor.

 

Op zoek naar een afbeelding daarvan zag ik dat de Duitse uitgaves vaak een andere coverillustratie hebben:

afbeelding.png.a40f1faa86d30b2c175607e7cde7884b.png

afbeelding.png.db3a0e4a84b8866738993ee410256f8e.png

afbeelding.png.d50292ada30e5f65b2fc69e746dadb84.png

 

afbeelding.png.7497c0be329d0012b70c8188b326c1dc.png

Deze covers zijn van de Duitse relaunch-reeks, de zo genoemde blauwe reeks (omdat de ruggen van die albums blauw zijn in plaats van rood bij de reeks daarvoor). Die heeft soms andere covers als de reguliere die allemaal op de rode albums waren. Die album 0 is overigens niet heelemaal identiek met de Franse buiten reeks albums 3 of 4, maar dat paasverhaal van Fournier zit er wel in.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...