Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Goh, ja en neen. Dit komende album vraagt om inkleuring, naar mijn gevoel. Veel te weinig schaduwen etc. Een goed inkleurder kan het lijnenwerk nog beter tot z'n recht laten komen.

Een mooi voorbeeld van iets dat dan weer helemaal geen kleur nodig heeft of zelfs beter oogt zonder kleur is volgens mij de pagina:

 

afbeelding.thumb.png.9628e6db218c86341f56c214af12873b.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het hangt er nogal vanaf.

UCC Dolores is volgens mij in z/w sterker dan in kleur. Het is trouwens de aankondiging met afbeeldingen van de nog niet gekleurde p's die me over de streep had getrokken om het te kopen.

Marvano daarentegen houdt veel rekening met de inkleuring.

Link naar reactie
Op 10/5/2023 om 09:51, cartoonesk zei:

Is dit al vermeld? Er is iemand bezig met een Robbedoes in de "klassieke" stijl van Franquin maar ik vind het persoonlijk meer op Attanasio of Bob Mau lijken. Ik ken de auteurs niet maar het betreft hier de tekenaar Elric Dufau en schrijvers Clément Lemoine en Michaël Baril.

 

 

 

Het is héél erg Attanasio, niet? Dat was ook het eerste wat ik daarvan dacht.

Ergens denk ik nog steeds dat dit helemaal niet gemaakt wordt voor Dupuis. Dat die tekenaar dat gewoon als soortement fanart doet, in de hoop opgepikt te worden door Dupuis.

Link naar reactie
Op 10/5/2023 om 09:51, cartoonesk zei:

Is dit al vermeld? Er is iemand bezig met een Robbedoes in de "klassieke" stijl van Franquin maar ik vind het persoonlijk meer op Attanasio of Bob Mau lijken. Ik ken de auteurs niet maar het betreft hier de tekenaar Elric Dufau en schrijvers Clément Lemoine en Michaël Baril.

 

 

 

Het is héél erg Attanasio, niet? Dat was ook het eerste wat ik daarvan dacht.

Ergens denk ik nog steeds dat dit helemaal niet gemaakt wordt voor Dupuis. Dat die tekenaar dat gewoon als soortement fanart doet, in de hoop opgepikt te worden door Dupuis.

Link naar reactie
Op 10/5/2023 om 09:51, cartoonesk zei:

Is dit al vermeld? Er is iemand bezig met een Robbedoes in de "klassieke" stijl van Franquin maar ik vind het persoonlijk meer op Attanasio of Bob Mau lijken. Ik ken de auteurs niet maar het betreft hier de tekenaar Elric Dufau en schrijvers Clément Lemoine en Michaël Baril.

 

 

 

Het is héél erg Attanasio, niet? Dat was ook het eerste wat ik daarvan dacht.

Ergens denk ik nog steeds dat dit helemaal niet gemaakt wordt voor Dupuis. Dat die tekenaar dat gewoon als soortement fanart doet, in de hoop opgepikt te worden door Dupuis.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 29/5/2023 om 21:36, cinco zei:

Nog een voorbeeld van hoe men op een Engelstalig forum een grap in een strip overdramatiseert en er dadelijk slechte bedoelingen achter zoekt:

 

afbeelding.thumb.png.d76736e7e66fe4a5513cc04b73a3e0ca.png

 

afbeelding.png.92b525e2bddda170f8c1edb17a74c44e.png

 

 

Onzin, dat commentaar. In de Franstalige strip (vooral in Marcinelle) tekenden ze vaak collega's in strips met een vette knipoog. Tome en Janry hebben Yann en Conrad bv. getekend in Virus als twee straatrovers (edit : zie afbeelding) en hebben in De jeugd van Robbedoes Jijé, Fournier en Franquin geportretteerd.

 

tome janry virus.jpg

 

Tweede edit Walthéry schept er genoegen in regelmatig zijn striptekenvrienden als bandieten in de strip Natasja te portretteren. Zie voorbeeld in de afbeelding hieronder (Aragonés).

 

Walthéry, Natacha #8 p17.JPG

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dany en Yann hebben ook een Robbedoes gemaakt. Zelf word ik niet warm van de platen die je her en der vindt.

 

SpirouDany23-00001.jpg

 

Of er ophef zal zijn over de korte rok van IJzerlijm weet ik niet, maar binnen haar dubbelzinnige relatie met Robbedoes vind ik het verdedigbaar dat ze hem een blik op haar billen gunt.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

En al dadelijk op pagina 3.

Is dit als een semi-erotische hommage bedoeld?

 

afbeelding.thumb.png.31212e30342ac49a402fe3a642d4b8bc.png

Das gewoon Dany die zijn ding doet.

Dat het tekentechnisch gezien geen hoogtepunt in mans oeuvre zal worden is ietwat te voorspellen gezien zijn leeftijd (ondertussen al 80).

Is het album al verschenen?

afbeelding.png.e775686ac2295a586aaf5b34927b7903.png

 

1 uur terug, cinco zei:

Maar ok, in die van Schwartz voor de reguliere reeks werd er ook met de billen bloot gegaan.

 

Merk op dat het casual tandenflossen van Kwabbernoot aangeeft dat hij er volledig mee vertrouwd is dat Robbedoes zich omkleedt in zijn aanwezigheid.

 

afbeelding.png.f3f03468d740a3110ec3d72055d21ce5.png

Als je meerdere jaren met iemand samenleeft,dan ís dat ook niets meer om van op te kijken.

Link naar reactie
44 minuten geleden, TDPB zei:

Als je meerdere jaren met iemand samenleeft,dan ís dat ook niets meer om van op te kijken.

 

Hangt er ook een beetje van af in welke context men samenleeft.

Bij Schwartz zijn ze in ieder geval erg close, dus dan is het wel een logische keuze.

 

afbeelding.png.85dcd893ad8a6d140eac47bc4071787c.png

Link naar reactie
33 minuten geleden, cinco zei:

 

Bij Rommelgem slapen ze ook op dezelfde kamer en dat kasteel lijkt me groot genoeg om minstens 3 slaapkamers te hebben, dus het is allemaal een bewuste keuze. :P

 

afbeelding.png.68a1973beb98cbf7e9c8fbcc83404690.png

Je mag nog zoveel slaapkamers hebben, als er maar één badkamer is kijk je na een tijdje niet meer op van wat naakt in het passeren.

Link naar reactie

 

8 uren geleden, Waldorf zei:

Dany en Yann hebben ook een Robbedoes gemaakt. Zelf word ik niet warm van de platen die je her en der vindt.

 

SpirouDany23-00001.jpg

 

Of er ophef zal zijn over de korte rok van IJzerlijm weet ik niet, maar binnen haar dubbelzinnige relatie met Robbedoes vind ik het verdedigbaar dat ze hem een blik op haar billen gunt.

 

Zijn de getalenteerde tekenaars op ofzo? 

Link naar reactie

WoOT-WOot! Ik had er iets in 't Frans van gelezen, maar misbegrepen. 't Nieuws is immens veel beter dan ik dacht. Hier wacht al decennia op ... Nuja, half, want zonder Tome natuurlijk.
 

 

afbeelding.thumb.png.7e0c024eb90270de468f5ceb94297893.png

Janry vastgelegd voor Robbedoes en Kwabbernoot deel 62

 

SSZ: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/janry-vastgelegd-voor-robbedoes-en-kwabbernoot-deel-62

FRANS: http://leparatonnerre.fr/2023/06/26/spirou-fantasio-tome-janry-entretien-avec-le-dessinateur-janry/

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
54 minuten geleden, Lestat zei:

Zeer leuk nieuws, maar nummer 62? Er moeten precies wel al wat plannen zijn dan, aangezien we nu pas aan 56 zitten. Had het huidig team niet ook maar een contract van 2 albums, of is dat ook verlengd?

Voor zover we weten zijn er momenteel geen plannen voor na nr 57. Dus ofwel wil Janry dat album heel erg op zijn gemak maken en zal hij er minstens een viertal jaar over doen, ofwel is dat nummer 62 niet in steen gebeiteld en kan dat evengoed nr 60 of 63 worden.

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

 

afbeelding.thumb.png.7e0c024eb90270de468f5ceb94297893.png

 

 

Ik weet niet goed wat ik van de manier waarop hij Ijzerlijm hier tekent moet denken.

Hopelijk komen ze met een goed scenario af (misschien, Indiana Jones gewijs, met een flash-back scène naar de kleine Robbe jaren :)  )

Link naar reactie

'n Groot deel zal afhangen van de scenarist, inderdaad. Tome & Janry waren een droom-duo. Die IJzerlijm was me ook al opgevallen, geen idee hoe recent die afbeelding vanop Le Paratonnerre is. Ze is zeker anders, haar gezicht heeft een heel andere uitstraling gekregen zo. Het lijkt wel een kruising tussen Janry z'n gewoonlijke versie en die van Als In Een Droom.

 

Wat #62 betreft ... Janry wil enkel een verhaal in de hoofdreeks maken, niet in de nevenreeks. Dus de speculatie (mmm, speculaas) kan beginnen. Of de huidige makers hun contract is langer dan het tweeluik en maken alle albums tot dan, of die 62 staat inderdaad niet zo vast, of er komen nog andere stripmakers tussen ... Wat ik misschien nog wel zie gebeuren, is dat die zogenaamde "classic" nevenreeks die op stapel staat, waarbij men klassiek en vertrouwd aanvoelende aanvoelende Robbedoezen wil brengen, gewoon de hoofdreeks gaat worden. En dat Janry dan één van die albums aflevert. Of meerdere?

 

We zullen het zien. :)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mijn indruk is eerder dat zowat iedereen die al eens een strip vastneemt wel degelijk goed weet wat de hoofdreeks is en wat niet. Maar je bent er niet wild van, die vele uitstapjes, I know. :) En al die neven-avonturen zijn onderling inderdaad een soep geworden, zoals reeds veel besproken in deze thread.

 

PS: Ondertussen is ook duidelijk dat het inderdaad niet persé #62 zal worden, Janry zei zomaar iets. Het is gewoon één van de volgende albums. Indien het doorgaat.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat gedoe met die nevenreeks is volgens mij door verschillende omstandigheden ontstaant.

Ten eerste dat de aanvankelijke "avontuur door"-nevenreeks aanleiding gaf tot opeenvolgende albums BINNEN die nevenreeks, terwijl dat eigenlijk geen nevenreeksen waren.

Ten tweede doordat de viering van x aantal jaar Robbedoes nog enkele nevenreeksen heeft doen ontstaan, ter viering van Robbedoes.

Verder was er al een nevenreeks, nl. De Kleine Robbe, waar niemand zich ooit een buil aan heeft gelopen, omdat ze genoeg verschilde van de hoofdreeks.

Dat de hoofdreeks en de nevenreeks met elkaar verward werden, is blijkbaar ontstaan doordat enkele albums van de aanvankelijke "avontuur door"-nevenreeks populair genoeg bleken te zijn om de auteurs ervan een kans voor de hoofdreeks te geven.

De neverneeks "Piccolo in veldgroen" kreeg volgens mij een extra aansporing doordat door de viering van x jaar Robbedoes de periode met WOII werd herontdekt, en dat die stof opleverde in verband met de huidige verrechtsing. Ik denk dat Dupuis daarmee een pedagogisch doel heeft nagestreefd, waarvoor de Robbedoes-reeks goed van pas kwam, en waarvan men hoopte er meer mee te bereiken dan als er een volledig aparte reeks met nieuwe personages van werd gemaakt.

Link naar reactie

afbeelding.png.8d394a9f5ef361e073c79e59185143c3.pngafbeelding.png.954203b65b62b5ecb79ca62e846c5cef.png

 

Op het begin had de nevenreeks ook een duidelijke lay-out voor de cover en het lettertype van de reekstitel waar ze na enkele albums dan weer vanaf zijn gestapt om de auteurs ook meer wendbaarheid te geven op dat vlak.

Je merkt ook dat er door de grotere inhoudelijke vrijheid bij die albums meestal betere verhalen worden gemaakt dan voor de hoofdreeks.

 

afbeelding.png.dacbd62612727e8777b5603f5dca3bba.pngafbeelding.png.92a515366902dae8ca75281899c7553d.png

 

 

En natuurlijk zijn er ook spin-offs uit voortgekomen.

 

afbeelding.png.8abbf3f6459a233e0b0391ce363abb2a.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...