Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

49 minuten geleden, Tanuki zei:

Standaard plot in de (jeugd)literatuur, niet enkel in strips. Ik denk niet dat Fournier helemaal zelf op dat idee is gekomen, maar het ook ergens heeft opgepikt. En deed Jommeke het ook al niet minstens een keer? Iets met een vlag en Chesterkaas of zo?

Neen, natuurlijk is het niet origineel. alleen jammer dat het binnen dezelfde reeks herhaald wordt (in datzelfde Fournier-album zat er toevallig ook al een grap waarin Kwabbernoot voor een vrouw wordt aangezien).

Link naar reactie
48 minuten geleden, Kool Thing zei:

 Ik heb het ook nog eens op FBook gegooid als een reply maar Marc Legendre heeft er nooit op geantwoord. 

De snoodaard!

 

Ik heb nog altijd veel respect voor Fournier. Je moet het als jonge stripmaker maar doen; in de voetsporen van Franquin stappen en dé hoofdreeks van Dupuis overnemen. Zijn eerste drie albums waren nog wat zoekende, maar wat daarna kwam was écht goed. Zowel inhoudelijk als vormelijk. Jammer dat zijn vaste nevenpersonages door zijn opvolgers amper zijn gebruikt.

 

Link naar reactie
Zojuist, Tom B zei:

Ik heb nog altijd veel respect voor Fournier. Je moet het als jonge stripmaker maar doen; in de voetsporen van Franquin stappen en dé hoofdreeks van Dupuis overnemen. Zijn eerste drie albums waren nog wat zoekende, maar wat daarna kwam was écht goed. Zowel inhoudelijk als vormelijk. Jammer dat zijn vaste nevenpersonages door zijn opvolgers amper zijn gebruikt.

 

2

 

Tora Torapa, Cider, Fopkloosters! De Doodsman las ik toen niet graag maar nu wel.   

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Fournier ken ik eigenlijk niet zo goed, maar 1 van de weinige strips die 1 van mijn oma's had was Geld, smiechten en smokkel. Dat album heb ik altijd graag (en veel) gelezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
20 minuten geleden, esteban² zei:

Voor mij blijven Tome & Janry de échte Robbedoes-helden.  Dit duo tilde de reeks op alle mogelijke vlakken naar een hoger niveau. 

Yep, hier ook. Khoudistan, New York en Moskou zijn persoonlijke favorieten. Zo goed getekend: tjokvol geestige details, maar met een flair alsof het Janry geen enkele moeite kost om dat allemaal op papier te krijgen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik vond de meeste van hun avonturen er met kop en schouders bovenuit steken.  En 'Virus', die op de laatste plaats zou staan moest ik hun albums rangschikken, beschouw ik ook absoluut minstens als een bovengemiddeld avontuur.  'Als in een droom', destijds met de grond gelijk gemaakt, is ook één van mijn favorieten.  Maar alles van 33 tem 46 is puur genieten, wat mij betreft.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
23 uren geleden, Tom B zei:

Ik heb nog altijd veel respect voor Fournier. Je moet het als jonge stripmaker maar doen; in de voetsporen van Franquin stappen en dé hoofdreeks van Dupuis overnemen.

Eigenlijk was dat altijd wel zo geweest. 

Jijé was 26.

Franquin 23.

Fournier 27.

Janry 24.

 

Munuera was een dertiger!!

 

Link naar reactie

Ik had het niet zozeer over dat jong zijn, maar wel over dat opvolgen van Franquin, toen de oppergod van Dupuis.

 

Wel raar dat ze bij Dupuis zoveel vertrouwen hadden in jonge tekenaars (was Janry echt zo jong?). Hier in Vlaanderen moet je al vlug minstens 40 zijn wil je een reeks mogen overnemen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

Ik had het niet zozeer over dat jong zijn, maar wel over dat opvolgen van Franquin, toen de oppergod van Dupuis.

 

Wel raar dat ze bij Dupuis zoveel vertrouwen hadden in jonge tekenaars (was Janry echt zo jong?). Hier in Vlaanderen moet je al vlug minstens 40 zijn wil je een reeks mogen overnemen.

Wanneer was Seron eigenlijk bij Dupuis begonnen? 

 

Ik denk dat Franquin zijn uitgever al een tijdje aan het "bewerken" was voor zijn opvolger. Ook niet vergeten dat ie de jaren daarvoor al veel problemen had met z'n gezondheid en Dupuis heeft altijd al een quasi constante aanwezigheid van Robbedoes in het weekblad ge-eist, ik denk dat ie Franquin zijn fratsen een beetje beu was

 

Charles Dupuis heeft altijd veel vertrouwen gehad in de jeugd. Niet vergeten dat Bercovici van zijn 13de regelmatig publiceerde, dat Yann en Conrad ook nog tieners waren, Walthéry die van zijn 16de smurfen tekende ...

Gazzotti is ook op z'n 18de begonnen....

 

Zo'n uitgevers zijn er niet meer... 

Link naar reactie
58 minuten geleden, marioboon zei:

Wanneer was Seron eigenlijk bij Dupuis begonnen? 

 

Ik denk dat Franquin zijn uitgever al een tijdje aan het "bewerken" was voor zijn opvolger. Ook niet vergeten dat ie de jaren daarvoor al veel problemen had met z'n gezondheid en Dupuis heeft altijd al een quasi constante aanwezigheid van Robbedoes in het weekblad ge-eist, ik denk dat ie Franquin zijn fratsen een beetje beu was

 

Charles Dupuis heeft altijd veel vertrouwen gehad in de jeugd. Niet vergeten dat Bercovici van zijn 13de regelmatig publiceerde, dat Yann en Conrad ook nog tieners waren, Walthéry die van zijn 16de smurfen tekende ...

Gazzotti is ook op z'n 18de begonnen....

 

Zo'n uitgevers zijn er niet meer... 

Seron is in '67 begonnen met de minimensjes voor Dupuis. Hij was toen 25, maar werkte op dat moment al een paar jaar als assistent voor andere Kuifje-tekenaars.

 

Walthery was idd jong toen hij begon, maar werkte eerst voor Peyo (zijn smurfenwerk kwam volgens mij wel later) en pas jaren later voor Dupuis.

 

Bercovici was natuurlijk een grote uitzondering. Die jongen was geniaal.

 

En om te vergelijken met de Vlaamse stripwereld: Vandersteen nam toch ook regelmatig jonge gastjes in dienst.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom B zei:

Walthery was idd jong toen hij begon, maar werkte eerst voor Peyo (zijn smurfenwerk kwam volgens mij wel later) en pas jaren later voor Dupuis.

 

 

Nee hoor, Jakke en Silvester op z'n 17de en daarna Steven Sterk op z'n 18de

Natasha was ie 24 was...

 

 

Pfft, op mijn zestiende schreef ik slechts gags voor Wouter en Rooie Oortjes... :( 

Link naar reactie
Op 19-10-2017 om 14:46, esteban² zei:

Voor mij blijven Tome & Janry de échte Robbedoes-helden.  Dit duo tilde de reeks op alle mogelijke vlakken naar een hoger niveau.  Ze deden mij van een figuur houden waar ik voorheen eigenlijk (nog) niet veel mee had.  Maar dat is natuurlijk mijn beleving. ;) 

Grappig dat smaken zo kunnen verschillen.............Franquin fenomenaal, Fournier zeer sfeervol met goede verhalen, Nic & Broca dramatisch en eigenlijk Tome & Janry ook niet meer in de schaduw van Franquin en Fournier....drukke onoverzichtelijk getekende albums (of word ik nu gehangen..hahaha). 

Link naar reactie
1 uur terug, Lecram zei:

Nic & Broca

Da's twee keer dezelfde mens.

De scenario's van Cauvin zijn eigenlijk zo slecht nog niet. Ik heb die onlangs nog eens met plezier herlezen. Heel raar dat hij als enige geen enkele van de bestaande nevenfiguren mocht gebruiken, en dus compleet van nul moest beginnen. Maar zijn uitvinders en slechteriken zijn eigenlijk wel leuk en hadden zeker potentieel.

Link naar reactie
10 hours ago, Tom B said:

Ik had het niet zozeer over dat jong zijn, maar wel over dat opvolgen van Franquin, toen de oppergod van Dupuis.

 

Wel raar dat ze bij Dupuis zoveel vertrouwen hadden in jonge tekenaars (was Janry echt zo jong?). Hier in Vlaanderen moet je al vlug minstens 40 zijn wil je een reeks mogen overnemen.

Marioboon gaf de volgende leeftijden:

Jijé was 26.

Franquin 23.

Fournier 27.

Janry 24.

 

Als ze zo oud zijn, weet je al of ze het in hun mars hebben of niet.

Vergeet ook niet dat velen onder hun kunstacademie hadden gevolgd. Je weet als redacteur wel wat je in de kuip hebt.

Ik had ooit eens een leerling van 11 of 12 jaar, en ik zag toen al dat hij goed kon tekenen. Een echt talent. Super. Als iemand met humoristische avonturenscenario's voor strips voor zo'n 10 à 12 jaar zou aankomen, zou ik dat duo zonder aarzelen aan elkaar hebben gekoppeld!

 

Het probleem met Nic Broca was dat zijn tekenstijl op een te jong publiek mikte. Ze verloren de tieners.

Het probleem was dus niet dat de redactie zich vergist had in de kwaliteiten van de tekenaar, maar wel dat ze niet hadden gemerkt dat hij niet echt bij de doelgroep paste.

Tome & Janry waren daar veel beter voor.

Overigens had men in die tijd een hele speurtocht uitgevoerd om dat duo te vinden. Gedurende een jaar of zo hadden verschillende auteurs korte R&K-verhalen mogen maken, die in het blad werden gepubliceerd.

Ik weet niet of die ooit in een album werden opgenomen, maar dat zou wel eens mogen.

T&J waren twee van die auteurs, en uiteindelijk werden zij gekozen.

Een schot in de roos, maar gemakkelijk werden ze niet gevonden.

Ze durfden ook wat meer dan de anderen. Spip was bijv. erg rebels.

 

Het heeft ook lang geduurd voor de albums van Broca&Cauvin werden uitgegeven.

 

 

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Peter Motte zei:

Overigens had men in die tijd een hele speurtocht uitgevoerd om dat duo te vinden. Gedurende een jaar of zo hadden verschillende auteurs korte R&K-verhalen mogen maken, die in het blad werden gepubliceerd.

Ik weet niet of die ooit in een album werden opgenomen, maar dat zou wel eens mogen.

 

Ze durfden ook wat meer dan de anderen. Spip was bijv. erg rebels.

 

Het heeft ook lang geduurd voor de albums van Broca&Cauvin werden uitgegeven.

-welgeteld drie verschillende tekenaars hebben in die tijd enkele kortverhalen gemaakt: Broca (niet meteen op scenario van Cauvin), Janry samen met Tome en Chaland.

Al deze verhalen, met uitzondering van Broca's tweede verhaal (iets over voetbal) werden gepubliceerd in de franstalige Hors Serie 3 en 4.

-Spip was onder Fournier al een héél eigenzinnig en rebels karakter, dus dat was niets nieuws.

-de albums van Broca & Cauvin werden eerder uitgegeven dan de albums van Tome & Janry.

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

Ja, maar J&S en SS maakte hij voor Peyo. Strikt genomen moest Dupuis zelfs niet eens weten wie die dingen (mee)tekende.

Jakke en Sylvester werd niet voor Dupuis gemaakt, maar voor Le Soir Illustré.

In de jaren '70 werden de verhalen van Walthéry herbruikt in het weekblad Robbedoes, ditmaal in kleur.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Het probleem met Nic Broca was dat zijn tekenstijl op een te jong publiek mikte. Ze verloren de tieners.

Het probleem was dus niet dat de redactie zich vergist had in de kwaliteiten van de tekenaar, maar wel dat ze niet hadden gemerkt dat hij niet echt bij de doelgroep paste.

 

Dat is je eigen interpretatie. Nic Broca was een mannetje van José Dutillieu die een inhoudsloze functie bij Dupuis had gekregen en door veel tekenaars van toen werd verguisd. Er was toen net een machtsspelletje aan de gang waarbij Nic Broca eigenlijk naar voren werd geschoven om Yann en Conrad als gedoodverfde Robbedoes-overnemers (ze kregen van Franquin zelfs de toestemming om de Marsupilami te gebruiken voor een bedoeld vervolg op Het Nest van de Marsupilami's) een hak te zetten. Jean Roba had toen trouwens al geweigerd om de reeks over te nemen. Stéphane Colman was een andere kandidaat, maar hij tekende te traag.

Hier komt zoveel uitleg bij kijken dat ik je beter doorverwijs naar de kleine lettertjes op deze pagina waar een groot deel van dat verhaal wordt uitgelegd: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/FransenTop/34_GeleGeschiedenis.htm

De latere levensloop van Nic Broca is volgens de integrale van zijn Robbedoes-albums eerder een triestige zaak. Tussendoor had hij nog een voorloper van De Snorkels uitgevonden (die eigenlijk zouden opduiken in een Robbedoes-verhaal), maar hij stierf in vergetelheid.

Link naar reactie
Quote

• Nadat Fournier stopte met Robbedoes, vroeg Dupuis aan Jean Roba of hij de serie wilde verderzetten. Hij had al de ervaring door Franquin te assisteren voor de verhalen Tembo Taboe, De Bubbelmannen en De Miniatuurtjes. Maar Roba weigerde.

Die chronologie kan toch niet helemaal juist zijn, Kontiki? Fournier stopte naar eigen zeggen juist omdat hij niet één van de R&K-tekenaars wou zijn naast een hoop anderen. Wat moet betekenen dat zijn beslissing er kwam nadat er al andere tekenaars aan het werk waren (dat verklaart ook waarom hij ermee ophield terwijl hij al bezig was aan een nieuw verhaal).

Link naar reactie
10 hours ago, Kontiki said:

 

Dat is je eigen interpretatie. Nic Broca was een mannetje van José Dutillieu die een inhoudsloze functie bij Dupuis had gekregen en door veel tekenaars van toen werd verguisd. Er was toen net een machtsspelletje aan de gang waarbij Nic Broca eigenlijk naar voren werd geschoven om Yann en Conrad als gedoodverfde Robbedoes-overnemers (ze kregen van Franquin zelfs de toestemming om de Marsupilami te gebruiken voor een bedoeld vervolg op Het Nest van de Marsupilami's) een hak te zetten. Jean Roba had toen trouwens al geweigerd om de reeks over te nemen. Stéphane Colman was een andere kandidaat, maar hij tekende te traag.

Hier komt zoveel uitleg bij kijken dat ik je beter doorverwijs naar de kleine lettertjes op deze pagina waar een groot deel van dat verhaal wordt uitgelegd: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/FransenTop/34_GeleGeschiedenis.htm

De latere levensloop van Nic Broca is volgens de integrale van zijn Robbedoes-albums eerder een triestige zaak. Tussendoor had hij nog een voorloper van De Snorkels uitgevonden (die eigenlijk zouden opduiken in een Robbedoes-verhaal), maar hij stierf in vergetelheid.

Pfff .. Samenzweringstheorieën.

Ik had ooit een lange brief naar Robbedoes gestuurd over de "kinderachtigheid" van de tekeningen van Broca, en ze hebben die onverkort gepubliceerd.

Ik denk niet dat Broca's werk voor Robbe erg aansloeg. Niet bij mij, en niet bij anderen. De argumenten die ik hierboven vermeldde waren min of meer dezelfde die ik toen gebruikte.

Link naar reactie
5 uren geleden, Tom B zei:

Die chronologie kan toch niet helemaal juist zijn, Kontiki? Fournier stopte naar eigen zeggen juist omdat hij niet één van de R&K-tekenaars wou zijn naast een hoop anderen. Wat moet betekenen dat zijn beslissing er kwam nadat er al andere tekenaars aan het werk waren (dat verklaart ook waarom hij ermee ophield terwijl hij al bezig was aan een nieuw verhaal).

Die historie moet ik ooit ook nog uitwerken. Dat verliep ook niet netjes. Achter mijn rug staat meer dan drie meter literatuur waarin alles van naaldje tot draadje is uitgelegd.

Link naar reactie
50 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

De nieuwe Spirou heeft een flip-cover, met aan de ene kant een Robbedoes van het huidige schrijversduo (tof verhaaltje trouwens) en langs de andere kant eentje door Fournier. Daar herken ik de hand van Fournier, de tekenaar van Robbedoes, niet meer in... Er zijn natuurlijk al wat decennia overgegaan.

De stijl van Fournier was al veranderd tijdens 'De Kannibrallen" in de jaren '90.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Op 20-10-2017 om 20:07, Lecram zei:

en eigenlijk Tome & Janry ook niet meer in de schaduw van Franquin en Fournier....drukke onoverzichtelijk getekende albums (of word ik nu gehangen..hahaha). 

Onoverzichtelijk?  :e010: De tekeningen van Janry staan vol, maar ze zijn toch ook zeer leesbaar. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Waldorf zei:

Onoverzichtelijk?  :e010: De tekeningen van Janry staan vol, maar ze zijn toch ook zeer leesbaar. 

Ik ben gestopt met de reeks na Fournier (las ze nog wel in het Robbedoes weekblad).....ik vind de Broca/Cauvin en Tome/Janry combies niet best. Misschien ligt het er ook aan dat ik de setting met deze figuren ook niet meer echt in deze tijd vind passen, soms koop ik nog wel eens een one shot.....

Als in een droom vond ik wel OK.

Maar eerlijk gezegd kan ik moeilijk oordelen, omdat ik er velen niet meer gelezen heb. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Suske zei:

59ecf5c610e0d_Spirou4150Fournier.thumb.jpg.1a2f9ef1832358ce379e4dbdaa554ac2.jpg

Dank je wel.

Dat valt nog heel goed mee (voor een tekenaar van 74 jaar). Wie had gedacht dat er ooit nog een Robbedoes-cover door Fournier in het weekblad zou verschijnen. Ik las onlangs op stripspeciaalzaak.be dat een oud scenario uit de vroegere Franquin- (of was het Jijé?)periode wordt uitgewerkt. Misschien moeten ze iemand dat laatste scenario van Fournier ook maar eens laten uitwerken. En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen ze dan misschien ook het laatste T&J-verhaal eens laten afwerken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...