Ga naar inhoud

Kuifje vliegtuigplaatjes


Recommended Posts

Als ik het goed heb, schiet niet op de pianist als het niet zo is, werden de achtergronden, getekend Door Edgard P. Jacobs. Hergé plaatste er daarna zijn figuurtje bij. Er zijn meerdere reeksen met telkens een ander thema. Het is zo dat er ook een aantal boeken verschenen onder de noemer: Zien en Weten, waarin men de prenten kon kleven. 

Link naar reactie
Op 26/5/2017 om 17:10, Suske zei:

Die prenten, ook chromo's genaamd, kon je verkrijgen door Kuifje bons te sparen. Die vond je in het weekblad Kuifje en op de verpakking van deelnemende producten.

De figuur van Kuifje werd getekend door Hergė. De  voertuigen werden door zijn medewerkers gerealiseerd. (Jacobs, Martin,...)

 

Klopt, de albums zijn nogal moeilijk te vinden en vrij duur, vooral de Italiaanse versie is prijzig:

 

https://www.catawiki.nl/catalogus/verzamelalbums/reeksen/1525383-zien-en-weten-albums

Link naar reactie

Deze educatieve plaatjes zijn in de laatste oorlogsjaar (Door papier schaarste geen Kuifje publicatie) door Hergé en Edgar P Jacobs (Toen hulpje van Hergé) verzonnen als extra mogelijkheid om iets extra's met Kuifje te doen.

Deze educatieve plaatjes bestonden uit een ding (Trein, luchtballon, schip of vliegtuig) met een bijpassende tekening van Kuifje.

Hier werd uiteindelijk niets mee gedaan totdat het Kuifje weekblad geboren werd. Toen moest een weekblad opgevuld worden en werden deze (educatieve) tekeningen van Hergé en Jacobs  weer te voorschijn getoverd om het blad mee op te vullen. De eerste drie jaar werden 40 van die educatieve tekeningen gebruikt. Raymond Leblanc, uitgever van Kuifje weekblad,  wilde meer. Die wilde commercieel meer uit de Kuifje weekblad halen. Toen zijn de Bons uitgevonden. Maar daar moesten ook de hebbedingetjes voor komen. Één van die hebben dingetjes waren de chromo's. De Chromo's waren de tekeningen die ze ook voor de Kuifje weekblad gebruikt hadden. Om het even moeilijker te maken... Het heel veel tekeningen (waarschijnlijk alles) die in Kuifje weekblad gebruikt zijn, zijn opnieuw geïnkt of opnieuw hertekend. De eerste set chromo's waren met een bewaar mapje en daar stond soms bij dat ze ook getekend waren door Jacobs. Door het grote succes hadden ze meer dan die 40 plaatjes nodig die al bestonden.

Toen pas werd er gedacht over verzameling en boeken. Er werd toen per serie van 60 plaatjes een afgerond geheel gemaakt. Uiteindelijk zijn er in België 5 verschillende boeken, die je compleet kon verzamelen,  uitgegeven . Luchtschepen (Luchtballonnen) zijn wel aan begonnen maar is nooit afgemaakt (Toen is er ook geen boek van uit gegeven).

Het leuke van deze chromo's is dat er nog meer serie's voor bedacht zijn (Bloemen, Klederdrachten, uniformen etc..)

Maar deze zijn nooit echt goed gepubliceerd.

Maar deze series zijn ook in Frankrijk, Portugal en in Italië uitgeven.

En Italië zijn wel de luchtschepen trouwens helemaal compleet uitgeven en er zijn ook, speciaal voor Italië, drie nieuwe plaatjes van vliegtuigen tot 1914 gemaakt.

Zie ook:

http://users.skynet.be/tintinpassion/VOIRSAVOIR/Chromos.html

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
On 5/26/2017 at 2:32 PM, Johnny Thunder said:

Ik kwam iets merkwaardigs tegen op het internet: een serie van vliegtuig tekeningen met Kuifje er bij:

 

https://hushkit.net/2013/02/26/tin-tin-and-planes/

 

Is dat werkelijk getekend door Hergé? Ik zou er niet aan getwijfeld hebben als niet in één van de afbeeldingen, die van de Duitse tweedekker, Kuifje is afgebeeld als lid van de Hitlerjugend. 

 

 

 

Spjtig dat die Kuifje erbij staat. En had hij nu de uniformen van de piloten gedragen ...

 

Krachtpatser hoor, die Kuif:

 

046_avion2.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

BF 109 was inderdaad een juweeltje. Net als de Focke-Wulf FW109 ( heb ik nog zien de lucht doorklieven op en airshow, samen met een Spitfire ), HE 111, Stuka Junckers 87 en vele anderen.

De Sovjets moesten natuurlijk niet onderdoen: hun Yakovlevs en MiG's waren ook om aan te zien. Net als de Britten en Ami's met hun Spitfires, Hurricanes Mustangs, Corsairs e.a.

En dan waren er nog de tanks en de logisitiek.  Opel Maultier, Willys-Overland.

En zijspannen! BMW, Zundapp, Ural,...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

 

Op 18-12-2017 om 08:12, Kameraad Mauser zei:

BF 109 was inderdaad een juweeltje. Net als de Focke-Wulf FW109 ( heb ik nog zien de lucht doorklieven op en airshow, samen met een Spitfire ), HE 111, Stuka Junckers 87 en vele anderen.

De Sovjets moesten natuurlijk niet onderdoen: hun Yakovlevs en MiG's waren ook om aan te zien. Net als de Britten en Ami's met hun Spitfires, Hurricanes Mustangs, Corsairs e.a.
 

Ik zou in z'n algemeenheid willen stellen dat tijdens de tweede wereldoorlog de prachtigste vliegmachines uit de geschiedenis zijn gebouwd. Vanaf de jaren 50 gingen vliegtuigen naar mijn mening esthetisch gezien bergafwaarts.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op Monday, December 18, 2017 om 08:12, Kameraad Mauser zei:

BF 109 was inderdaad een juweeltje. Net als de Focke-Wulf FW109 ( heb ik nog zien de lucht doorklieven op en airshow, samen met een Spitfire ), HE 111, Stuka Junckers 87 en vele anderen.

De Sovjets moesten natuurlijk niet onderdoen: hun Yakovlevs en MiG's waren ook om aan te zien. Net als de Britten en Ami's met hun Spitfires, Hurricanes Mustangs, Corsairs e.a.

En dan waren er nog de tanks en de logisitiek.  Opel Maultier, Willys-Overland.

En zijspannen! BMW, Zundapp, Ural,...

Doen ze elk jaar nog op Duxford en ze hadden ook piloten ed uit die tijd hoewel dat nu wel klaar zal zijn. Die show is de moeite waard. Ik heb ze daar zat gefotografeerd. Je kon ook voor een paar pond in bv zo'n vliegend fort B17. Laatste keer hadden ze ook een Bristol Beaufighter die ze een paar jaar daarvoor nog aan het restaureren waren en daar onderdelen voor vroegen. In het museum staat ook een Fiseler Storch, prachtig toestel. Dat kunnen die Engelsen wel, mooie vliegtuigen bewaren. In het Sciencemuseum hangt een Me163 Komet en dat zal de laatste zijn denk ik.

Link naar reactie
On 2/2/2018 at 3:39 PM, Johnny Thunder said:

Hmm... De Enola Gay, en een bom waar 'Top Secret' op staat. Ja, Kuifje draagt beslist een atoomwapen onder z'n arm.

Een A-bom is groter.

 

@sanderg Inderdaad: Roken! Schande! En dat in een publicaite voor kinderen! Foei! De snoodaerd!

Die bom, da's niks. :P

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...