Ga naar inhoud

Programma Stripfeest (Brussel) 2017


Frodo

Recommended Posts

22 minuten geleden, Gast Huub zei:

Als we terugkeren naar de feiten dan zie ik dat de lijst dit jaar beduidend minder interessant is dan vorig jaar. Natuurlijk nog steeds aantrekkelijk.

Ik heb ook dat gevoel, al is het nog steeds een lage lijst. 

23 minuten geleden, Gast Huub zei:

Zorgelijk is dat het aanbod bij Ballon voor de Nederlandstalige belangstellenden tot nu toe heel teleurstellend is. 

Op Zaterdag voor anderhalf uur een tekenaar is niet niet veel. Hopelijk wordt dat nog bijgesteld.

Link naar reactie

Uit een mail van Ballon Media:

 

Signeersessies vrijdag 1 september

Oriol Hernández: 18u - 19u
(Verstild leven, Het vel van de beer, Drie vruchten)

Olivier Taduc: 18u - 19u
(XIII Mystery, Witte Klauw)

Nix: 18u30 - 20u
(Kinky & Cosy)

Warnauts & Raives: 19u - 20u
(Na de oorlog, Nieuwe tijden, Gelukkige tijden)

 

Signeersessies zaterdag 2 september

Francis Porcel: 13u - 14u30
(De Nar, Folies Bergère)

Dany: 13u - 14u45
(Dracula, Angelique)

Warnauts & Raives: 15u - 16u30
(Na de oorlog, Nieuwe tijden, Gelukkige tijden)

Thomas Legrain: 17u - 18u
(Sisco)

 

Signeersessies zondag 3 september

Olivier Taduc: 10u - 12u
(XIII Mystery, Witte Klauw)

Charel Cambré: 10u - 12u & 15u - 17u
(Robbedoes Special 1 Happy Family)

Antoine Aubin: 14u - 15u
(Blake & Mortimer)

Jordi Lafebre: 14u - 15u
(Mooie Zomers)

Christian Denayer: 14u - 15u
(Wayne Shelton, De Brokkenmakers)

Link naar reactie

Uit een mail van het B-gevaar:


 

Quote

 

Nederlandstaligen zullen zich weer door het Franstalige oerwoud moeten wroeten, op twee plekjes kom je een eilandje tegen. Je hebt enerzijds Ballon Media, anderzijds Het B-Gevaar. Je vindt ons alvast in het Warandepark in tent D stand 6, waar tijdens het weekend tekenaars als Anlor, Judith Vanistendael, Kim, Pieter de Poortere, Jeroen Janssens, Ivan Adriaenssens en Poetzarelli komen signeren naast een kortstondige verrassingsact. Het gedetailleerde programma vind je onderaan. Voorts brengen we alvast ook - voor zo ver mogelijk - boeken mee van de andere aanwezige auteurs op het festival. Hou wel rekening met de verplichtingen bij de anderstalige uitgevers.
Dus ben je van het weekend op stap, kom dan dit stripfeest nog feestelijker opfleuren.

 

Het Brusselse Stripfeest: uurregeling signeeractie Het B-Gevaar - Pinceel
Vrijdag: 
- Janssens Jeroen - Abadaringi, Guaranda, Bakame, De grote toveraar (een uurtje, signeertijd te bevestigen)
Zaterdag:
- Anlor - Moeder Rusland, De onschuldige schuldigen 15:00 > 16:00
- De Poortere Pieter - Boerke Bijbel, Thuis in theater 14:45 > 15:45
- Kim (Duchateau) - Nero, Esther Verkest, De man van nu, Aldegonne, Alles komt los 14:45 > 15:45 & 17:15 > 18:15
Zondag:
- Adriaenssens Ivan - De laatste Braedy, Cher ami, Le dernier Braedy (de Passchendaele à Cambrai), Elsie en Mairi, The last Braedy 10:00 >18:00
- Poetzarelli Luc - Caztar 10:00 >18:00
- Janssens Jeroen - Abadaringi, Guaranda, Bakame, De grote toveraar (een uurtje, signeertijd te bevestigen)
- Vanistendael Judith - Mikel, Toen David zijn stem verloor, De maagd en de neger, When David lost his voice, Dance by the light of the moon (een uurtje, signeertijd te bevestigen)
En als de uitgever het toelaat (en dit is geen fAbeltje) hebben we nog een verrassingsauteur die ook voor een uurtje op een van die dagen komt signeren.
Het is een elementaire beleefdheid om een album aan te kopen. Mocht je van die artiest reeds alles hebben, dan kan je in de plaats een ander boek van gelijke waarde aanschaffen om een signeerticket te bekomen.

Het Brusselse Stripfeest: exclusieve beurseditie Moeder Rusland
Omdat Anlor van het fantastische Moeder Rusland slechts een uurtje komt signeren, hebben we een beperkt aantal beurseditie-exemplaren beschikbaar die we tijdens de sessie voorrang geven. Deze integrale is groter dan het normale formaat, genummerd op 100 exemplaren, in zwart wit (waardoor Anlors tekeningen nog beter tot hun recht komen), met ex-libris en 8 extra schetspagina's. Reserveer je eentje, dan bezorgen we jou er ook een tekening bij. Kostprijs met tekening: 65 euro. Ook van de andere auteurs kan je iets reserveren, alleen doe het op tijd (0476527473)!


 

 

Link naar reactie
Op 18-8-2017 om 20:36, Veto zei:


Dus kan je er niet onderuit: het wordt een stapel Franse albums kopen...

volgens mij is dan 10-15 euro voor een leuke tekening toch maar een schijntje eigenlijk.

Ik weet dat artiesten op comicons er anders inzitten, met een schetsje voor soms het 10-voudige.

Op 19-8-2017 om 16:09, Lecram zei:

Maar zie het maar als kosten signeerticket van 13,95 en neem je Nederlandstalige boeken mee.   

zou ook nog kunnen. Maar... zetten jullie die dedi-boeken 'gewoon' in de kast of hebben jullie niet 1 leesexemplaar en dan dus 1 dedi-exemplaar?

Op 20-8-2017 om 12:36, Tweetie zei:

Zo zie ik het eigenlijk tegenwoordig ook. In Breda krijg je voor 15 Euro een ex-libris en in Brussel voor net iets minder een Franstalig boek. Beide objecten zonder echte waarde die je alleen koopt om een tekening te krijgen.

en dan nog idd een schijntje.

Op 23-8-2017 om 13:39, Lecram zei:

 

Als je het zo bekijkt dan in ieder geval op de goede weg.

Voor ons Nederlanders blijft het altijd vreemd😅,

 

ook omdat ik stiekem reuze jaloers ben dat een grote stad een stripfestival van zoveel subsidie voorziet, terwijl de gemeente van Breda zo moeilijk heeft lopen doen, om maar een recent voorbeeld aan te halen

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, boomvavavoom zei:

zou ook nog kunnen. Maar... zetten jullie die dedi-boeken 'gewoon' in de kast of hebben jullie niet 1 leesexemplaar en dan dus 1 dedi-exemplaar?

 

Haha.............in het rariteiten kabinet ................... ik ben gewoon een striplezer en verzamelaar, iedereen bij mij in huis kan alle boeken pakken en lezen. Een krasje of butsje en dergelijke probeer ik te vermijden, maar eigenlijk niet zo'n moeite mee. Daarnaast vind ik dedies geweldig leuk, maar gewoon in mijn leesboeken tussen alle anderen.... 

Link naar reactie

Ja, dat kan natuurlijk :)

Zelf heb ik de meeste gesigneerde comics apart liggen op een aparte stapel. De meeste zijn nl een soort aandenken en meestal ook gepersonaliseerd. Dat betekent dat dit meestal wel een dubbel exemplaar in de collectie oplevert.

In het geval van Risso (Batman HC) en Bolton (Shame HC) en Bermejo (HC van Batman Noel) is dat dan weer 'lastig' want daar heb ik geen 2 exemplaren van en stop ze dan maar 'gewoon' tussen mijn andere boeken van de serie (Batman) danwel bij de artbooks (Shame)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Devil zei:

Opvallend dat de nl talige uitgeverijen.(pinceel) of winkels als laatste en last minute de gegevens publiceren. Toch ook vorm van desinteresse? 

Misschien een geval van last minute afspraken die eindelijk concreet zijn?

Link naar reactie

Terug van zalig dagje in Brussel. 13 dédi's gescoord op één dag. Je zou voor minder content zijn.
Het meest tevreden ben ik met mijn twee dédi's van Tony Sandoval. Wat is dat een zalige man en wat maakt die uitzonderlijk mooie tekeningen. Geduldig, laat zich niet opjagen, aquarelleert erop los. Top !

Overzicht van de andere dédi's :

- Homs. Hij maakte een knappe tekening in kleur in mijn 'Angelus'
- Oriol tekende een nar in 'Drie Vruchten'
- Julie met haar popje door Lafebre in derde deel van 'Mooie Zomers'
- Savoia in het pas verschenen zevende deel van 'Marzi'
- Mangin in het derde deel van 'Liefde in Oorlogstijd'
- twee keer Ramon in 'Kathy's Kat'... die dame zat daar met haar vingers te draaien... raar want ze maakte heel mooie dédi's
- Nob in deel 3 van 'Dad'... veel uitgebreider dan de tekeningen die hij vorig jaar maakte
- Delaf in 'Mooie Navels'... daar schoof mijn dochter aan. Het is haar reeks en gelukkig was er voorrang voor kids. Dus nauwelijks moeten wachten.
- Janry in 'De Kleine Robbe'... daar schoof mijn zoon aan. Janry tekende ENKEL  voor kinderen.
- enige tegenvaller voor mijn dochter, de dédi van William in 'Sisters'. Ze schoof aan met haar Nederlandse album en dat vond de organisator maar niets. Dus moest William zich beperken tot snel 'hoofdje'. 

Verder heeft mijn 'god' Rosinski twee live paintings gemaakt die nadien geveild zouden worden. Bij Zep ben ik niet meer geraakt. Beetje lastig ook. Glénat, Ballon Media en enkele expo's zitten in Bozar, al de andere tekenaars in vier tenten in het Warandepark. Goed plannen op voorhand waar je naartoe wil, is de boodschap.

Geen commissies, niet eens aankoopverplichting bij bepaalde standen... kortom, zalig !!!

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

En ik zou het bijna nog vergeten... voor het eerst mijn turf 'La galerie des illustrés' meegenomen naar een beurs... 392 bladzijden vol hommages aan Spirou door 200 stripmakers... Doel is om zoveel mogelijk handtekeningen te scoren in dit zalige album. De teller staat op 14 handtekeningen na één dag. Dus dik tevreden. Grootste nadeel is het gewicht.. Niet zo leuk om dit album overal mee te sleuren. Maar ik heb wel iets met hommage-albums laten signeren door de meewerkende auteurs. Voor 'Nostalgia-Natasja'-album doe ik dat ook. 

Volgende auteurs zetten vandaag hun krabbel :

Bercovici
Delaf
Munuera

Arthur de Pins

Dodier

Reynès

Savoia

TaDuc (maakte er zelf een Robbedoeskopje in)
Janry
Tome
Libon

Feroumont

Wasterlain

Trondheim

 

th.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
Op 1-9-2017 om 14:00, Kontiki zei:

Misschien een geval van last minute afspraken die eindelijk concreet zijn?

Ik zie deze reactie nu pas. Zelfs een vraag als milde vorm van kritiek mag hier blijkbaar nog niet. 

Mag ik dan wel vaststellen dat alle anderen ,Franstaligen, blijkbaar wel op tijd hun toezeggingen binnen hadden?  

Neem als Vlaamse gemeenschap dan ook je kansen. Laten we het er maar op houden dat Ballon en B gevaar in elk geval hun nek uitsteken. 

 

Link naar reactie

Mijn reactie was helemaal geen aanval, laat staan kritiek op jouw commentaar. Ik uitte zelf een vermoeden. Ik kan me inbeelden dat de Nederlandstalige uitgevers niet op de eerste plaats staan als de periodes voor signerende tekenaars ingedeeld moeten worden. Dus dat ze langer moeten wachten om hun schema door te kunnen geven. Dat kan toch ook een realiteit zijn? Liever correcte info die laat is, dan vroege info die vol fouten staat.

Link naar reactie

Heel leuke editie. Iedereen kunnen doen die ik wilde. 3 keer een halve dag geweest.

Trondheim, 2xOriol, Homs, 2xCatel, Faure, Alex Alice, Andolfo Mirka, Lefèbre, Taduc, Claire Fauvel, Lorenzo De Felici, Charel Cambré en als kers op de taart Rosinski op zaterdag.

 

B-Gevaar deed zijn best om van aanwezige Franse tekenaars titels in het Nederlands te hebben.

 

Ballon Media had mooie tekenaars aan zijn stand en helemaal niet druk.

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Heel leuke editie. Iedereen kunnen doen die ik wilde. 3 keer een halve dag geweest.

Trondheim, 2xOriol, Homs, 2xCatel, Faure, Alex Alice, Andolfo Mirka, Lefèbre, Taduc, Claire Fauvel, Lorenzo De Felici, Charel Cambré en als kers op de taart Rosinski op zaterdag.

 

B-Gevaar deed zijn best om van aanwezige Franse tekenaars titels in het Nederlands te hebben.

 

Ballon Media had mooie tekenaars aan zijn stand en helemaal niet druk.

 

Dat het niet druk was kan wel kloppen, ik heb nog nooit zoveel Vlamingen (en Nederlanders) tegelijk gezien als op de zaterdag in Veldhoven, dat was heeeeeel druk...haha....ik dacht juist de drukte te ontlopen, maar het was wel gezellig.

Het geeft wel aan dat de Vlamingen (op enkele zeer die hard uitzonderingen na) het niet eens zijn met de manier waarop Brussel met de Nederlandstaligen omgaat. Ballon Media niet druk, dus zullen ze concluderen dat het geen zin heeft voor zo weinig volk een volgende keer misschien......

Voor de Nederlandstaligen, die wel geweest zijn, in ieder geval lekker rustig en volop kansen. 

Link naar reactie

Ook een heerlijk festival gehad.

Renaud Dillies, Mikael, 2x TaDuc, Tony Sondoval, Kim, pieter de Poortere, Porcel, Dany, Serge Scotto,

Jean Louis Tripp, Alain Poncelet, 2x Jordi Lafebre, Oriol, Morvan, en Anlor

 

Ik heb wel een dubbel gevoel bij de Bozard Goede toiletten en als het slecht weer was geweest helemaal top

Maar ik denk dat een extra tent in het park voor meer aanloop bij de in de Bozard zittende stand houders had gezorgd.

 

Ook zou er een iets betere verdeling kunnen zijn tussen wie waar staat ik denk dat de meeste maar 1x door het internationaal paviljoen zijn gelopen. en ik denk dat bij dit soort artiesten het beter is om die te verdelen naast de grote namen.

Neem Alain Poncelet ik ben hem 3x voorbij gelopen en de 4e x ben ik toch getriggerd.

hoeveel mensen hebben de kelder van de Bozard gevonden en beide kanten van de zaal bekeken ? 

 

 

Link naar reactie

Ballon media is gewoon speelbal van de Fransen. Vandaag 3 tekenaars ingepland voor 1 uur maar weg na 30 minuten. Oriol wilde voor mij niet signeren in 2e boek ondanks alle tijd. Aubin signeerde er maar 8, ook binnen half uurtje.De wachtrij van 2 werd genegeerd.Denayer stempelde en dat was niet aangekondigd zoals bij anderen. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Devil zei:

Ballon media is gewoon speelbal van de Fransen. Vandaag 3 tekenaars ingepland voor 1 uur maar weg na 30 minuten. Oriol wilde voor mij niet signeren in 2e boek ondanks alle tijd. Aubin signeerde er maar 8, ook binnen half uurtje.De wachtrij van 2 werd genegeerd.Denayer stempelde en dat was niet aangekondigd zoals bij anderen. 

Volgens mij bedoel je Jordi Lafebre i.p.v Oriol. Die had er vandaag bij Ballon echt geen zin in en wilde na 15-30 minuten eigenlijk al weg. Aangezien hij meestal tekeningen van een minuut of vijf maakt, had hij zondagmiddag met gemak twee keer zoveel dedicaces kunnen zetten.

En zowel Oriol als Lafebre zijn Spaans.

Link naar reactie

Geweldig Stripfeest gehad, ik heb er de volle 3 dagen rondgelopen. Zoveel te zien, druk, goede sfeer, lekker weer top! Daarnaast een aantal Nederlanders en Vlamingen gesproken. Dat maakt het eindeloze wachten een stuk draaglijker :e005:. In Bozar was een leuke expositie van Guust Flater. Verder dédicaces gescoord van o.a. Dodier, Janry, Dan, Porcel, Wasterlain, Trondheim, Tony Sandoval en Tripp. Helaas buiten het net gevist bij Frank Pé, ondanks zeer, zeer lang wachten, en bij Dino Attanasio: de oude meester raakte vermoeid en moest ermee stoppen. 

 

Bij Ballon Media was het qua wachttijd goed te doen. Er was alleen nauwelijks plaats voor de wachtenden, de logistiek zou hier beter verdeeld kunnen worden. En dan Lafebre: zou het wel aan hemzelf hebben gelegen? Hij zou een uur signeren, hij signeert snel en zoveel mensen stonden er niet in de rij (in eerste instantie 4, dat liep nog op tot ca. 8). Toen iemand een tweede album wilde laten signeren, werd door een medewerker van Ballon Media aangegeven dat hij er maar 1 per persoon mocht/zou doen, zodat iedereen aan de beurt zou komen. Gezien zijn snelheid van werken was hij na een minuut of 25 klaar met de rij, maar toen wilde hij niet alsnog mijn tweede album signeren (derde heb ik niet meer geprobeerd).

Link naar reactie
20 minuten geleden, Martijn zei:

Toen iemand een tweede album wilde laten signeren, werd door een medewerker van Ballon Media aangegeven dat hij er maar 1 per persoon mocht/zou doen, zodat iedereen aan de beurt zou komen. Gezien zijn snelheid van werken was hij na een minuut of 25 klaar met de rij, maar toen wilde hij niet alsnog mijn tweede album signeren (derde heb ik niet meer geprobeerd).

Ha, dan moet jij de derde persoon in de rij geweest zijn? Ik kon het maar proberen om opnieuw aan te schuiven. Er was niemand!  

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Zeker een indrukwekkende lijst van tekenaars! 

 

En voor de duidelijkheid: ik vind het super dat Ballon Media en ook Het B-Gevaar/Pinceel de moeite hebben genomen om tekenaars te strikken voor een signeersessie. Prima namen ook, bij beide stands. Ben zelf erg blij met mijn dédicaces van Dany, Lafebre en Porcel!

 

1 uur terug, Kool Thing zei:

Ha, dan moet jij de derde persoon in de rij geweest zijn? Ik kon het maar proberen om opnieuw aan te schuiven. Er was niemand!

Ik was de vierde in de rij ja :e012:

Link naar reactie
1 uur geleden, Martijn zei:

En dan Lafebre: zou het wel aan hemzelf hebben gelegen? Hij zou een uur signeren, hij signeert snel en zoveel mensen stonden er niet in de rij (in eerste instantie 4, dat liep nog op tot ca. 8). Toen iemand een tweede album wilde laten signeren, werd door een medewerker van Ballon Media aangegeven dat hij er maar 1 per persoon mocht/zou doen, zodat iedereen aan de beurt zou komen. Gezien zijn snelheid van werken was hij na een minuut of 25 klaar met de rij, maar toen wilde hij niet alsnog mijn tweede album signeren (derde heb ik niet meer geprobeerd).

Het was echt wel de keuze van Lafebre, de medewerker van Ballon gaf pas aan dat er maar een album gedaan mocht worden, nadat Lafebre klaagde dat er mensen voor de tweede keer aanschoven. 

En toen begon Lafebre te tellen hoeveel hij er nog moest doen - en het was niet eens half drie en er stonden maar een man of vijf, zes. 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tweetie zei:

Het was echt wel de keuze van Lafebre, de medewerker van Ballon gaf pas aan dat er maar een album gedaan mocht worden, nadat Lafebre klaagde dat er mensen voor de tweede keer aanschoven. 

En toen begon Lafebre te tellen hoeveel hij er nog moest doen - en het was niet eens half drie en er stonden maar een man of vijf, zes. 

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, wanneer je als tekenaar bijna aan het einde van je derde opeenvolgende dag van signeren zit. Toch jammer... 

Link naar reactie
1 uur terug, Martijn zei:

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, wanneer je als tekenaar bijna aan het einde van je derde opeenvolgende dag van signeren zit. Toch jammer... 

Je bent veel te aardig. :e002: 

Kijk het dedischema van Jordi Lafebre maar eens na. Vrijdag niets, zaterdag een sessie van vijf kwartier en zondag twee keer een uur. Hij zal wel langer gesigneerd hebben, maar het blijft een lichte workload. 

Link naar reactie

Atomium-prijzen

 

De prijs Raymond Leblanc voor jong talent ter waarde van 20.000 euro cash en een contract bij de uitgeverij Futuropolis ging naar Hélène Aldeguer en haar strip Saïf.

De Atomiumprijs van Brussel ter waarde van 7.500 euro ging naar Frank Pé & Zidrou met hun Robbedoesstrip La Lumière de Bornéo. 

Maar er waren nog vijf prijzen met

* de prijs Federatie Wallonië-Brussel (10.000 euro) voor Thierry Van Hasselt met Vivre à Frandisco,

* de Robbedoesprijs voor meest humoristische avontuur (15.000 euro) voor Nols met Pebble's Adventures,

* de Prem1ère-prijs voor Graphic Novels (20.000 euro aan reclameruimte) voor Thierry Murat met Etunwan: Celui qui regarde,

* de Cognitoprijs voor historische strips (3.000 euro) voor Catel & Bocquet met Joséphine Baker en

* de Prijs Le Soir voor reportagestrips (20.000 euro aan reclameruimte) voor Guillermo Abril en Carlos Spottorno met La Fissure.

 

Ik zou zelf liever 3.000 euro winnen dan 20.000 euro aan reclameruimte. :e007:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...