Ga naar inhoud

Auteurs, hun alter ego & pseudoniemen


Recommended Posts

Aha, dat wisten we dus niet.

 

Zo zijn/waren er nog wat geheimpjes. De tekenaar van de politieke reeks De Republiek verschool zich bijvoorbeeld achter het pseudoniem Frisco. Uitgeverij Casterman hield het geheim graag in stand. Pas veel later vernamen we dat het om tekenaar Bernard Khattou ging.

Link naar reactie
7 uren geleden, Dedi Kass zei:

Bij het lezen van enkele recensies op oa Stripspeciaalzaak, viel het me op dat niemand weet/wist wie de scenarist Py is (De Plaag, Daedalus)

 

misschien oud nieuws voor sommigen, maar het is tekenaar André Houot zelf, die de familienaam van zijn moeder gebruikte als fictieve scenarist

 

 

In 2012 konden de leden/lezers in magazine 190 van Brabant Strip Magazine,dat al lezen in een groots overzichtsinterview. Dat  inderdaad Houot zelf tekenaar en scenarist was voor dit drieluik.

Link naar reactie

Net Cotton Kid herlezen en die tekenaar "Pearce" leek me toch verdacht veel de stijl van Conrad overgenomen te hebben... wat niet moeilijk bleek want het was 'm zelf samen met Yann die kennelijk zijn inkter was.

Daarna nog ontdekt dat Cotton Kid de overgebleven ideetjes van Kid Lucky bevatten :-) 

Link naar reactie
Op ‎20‎/‎07‎/‎2017 om 12:23, Kontiki zei:

Aha, dat wisten we dus niet.

 

Zo zijn/waren er nog wat geheimpjes. De tekenaar van de politieke reeks De Republiek verschool zich bijvoorbeeld achter het pseudoniem Frisco. Uitgeverij Casterman hield het geheim graag in stand. Pas veel later vernamen we dat het om tekenaar Bernard Khattou ging.

Dit begrijp ik niet. Toen deel 1 net verschenen was in het Frans is Frisco/Khattou komen signeren op Foire du Livre in Brussel op de stand van Casterman. Zo'n geheim was dat dan toch niet?

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Tijdens mijn vakantie heb ik oude Robbedoes-weekbladen zitten lezen. Daar vielen de volgende pseudoniemen op : Clarke heeft ook strips getekend onder de namen Valda (De Babysitters) en Blutwurst. Bercovici signeerde zijn eerste strips van The Boss met Thélonius. Een ander opvallend pseudoniem was B. Denkmaarwat maar daarvan weet ik niet wie dat is.

Verder terug in de geschiedenis van Robbedoes-weekblad waren er hoofdredacteurs die onder pseudoniem verhalen schreven : Thierry Martens als Terrence (Achter tralies met Frank) en Philippe VanDooren als Morphee (Slaap lekker, Nick met Hermann).

Link naar reactie

Zelf ben ik jarenlang op zoek geweest naar 'Virgil'. Zijn 'Basta!' betekende best wel wat voor mij. Zonder succes, niemand die het wist. Uiteindelijk heb ik het opgegeven, in de veronderstelling dat het ging om iemand die éénmalig eens iets zots had gemaakt voor het Suske en Wiske Weekblad.

 

 

 

Enkele maanden terug -20 jaar later- riep mijn zus mij plots. "Kom eens kijken! Hier! Dat is precies dat manneke dat jij altijd tekende ... Hoe kan dat!?" Ik wist niet wat ik zag. Flip? Willem Ritstier? Zou het ... En ik kreeg bevestiging van de man via Facebook. Helemaal geweldig vond ik dat. :)

 

 

 

Ik merk dat zelfs in gag-databanken Basta! niet aan Ritstier gelinkt is en altijd ontbreekt, ook al is het -achteraf gezien- exact dezelfde stijl als 'Alvin' of 'Lipwitz' ... Ik denk dat het dus door velen niet geweten is. Virgil is Willem Ritstier.

 

 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Tijdens mijn vakantie heb ik oude Robbedoes-weekbladen zitten lezen. Daar vielen de volgende pseudoniemen op : Clarke heeft ook strips getekend onder de namen Valda (De Babysitters) en Blutwurst. Bercovici signeerde zijn eerste strips van The Boss met Thélonius. Een ander opvallend pseudoniem was B. Denkmaarwat maar daarvan weet ik niet wie dat is.

Verder terug in de geschiedenis van Robbedoes-weekblad waren er hoofdredacteurs die onder pseudoniem verhalen schreven : Thierry Martens als Terrence (Achter tralies met Frank) en Philippe VanDooren als Morphee (Slaap lekker, Nick met Hermann).

 

Bij Kuifje mat Greg zich het pseudoniem Louis Albert (zijn doopnamen) aan voor de reeks Bruno Brazil omdat het blad waarvan hij toen de hoofdredacteur was anders vol zou staan met reeksen die hij zelf schreef.

Ook André-Paul Duchâteau, eveneens een voormalig hoofdredacteur, had een sliert pseudoniemen.

Link naar reactie
10 uren geleden, The Alderwood zei:

Heb je fotomateriaal om je verhaal te staven?

Was deze vraag naar mij gericht, Alderwood? :) 

Ik heb mij suf gezocht naar mijn vraag en zijn reactie op de Facebookpagina, maar kan die niet terugvinden.  Hij bevestigde daar, als reply op mijn post.

image.png.f8eef062b62cf25196570f8eaa079efe.png
Flip (als Willem Ritstier)
image.png.7cda4a511867fe347de07737e7275862.png
Basta (als 'Virgil')
image.png.b781c8ad4e89416c915c3077c826c49d.png
Alvin (als Willem Ritstier)
image.png.a6f65cfe74bbed141505c6d2c2f4c46e.png 
Lipwits (als Willem Ritstier)

 

 

image.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...