Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

2 uren geleden, esteban² zei:

image.thumb.png.a3a021da17855628378a6aee7cf55184.png

 

Mijn "probleem" met de Stallaert jaren ... Onze helden lijken rond te lopen tussen figuren die uit een totaal andere strip lijken te komen.  Maar goed, misschien is dat in het album zélf minder storend.  Op de cover valt het gewoon meteen heel erg op.


Ik begrijp je opmerking wel maar toch 'leefde' als wel.
Tegen wat er nu in die laatste twee stond toch een hele verademing.

man, man, man
Je had echt niet het gevoel dat er nog enige moeite werd gedaan.

image.thumb.png.63c7354cc5ef93b0baa5965f9ccb9776.png
 
Denk niet dat er nog veel 'supervisie' aan te pas kwam :D

Als't erop staat is't goed.

Van het butler album ook geen reclame besprekingen, zoals al die laatste albums.
Dat zal voor 'Salami' wel anders zijn.
 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Laco zei:


Tegen wat er nu in die laatste twee stond toch een hele verademing.
 

 

Die butlerstrip heb ik niet gecheckt, maar Blauwblauw leek me toch ok.

Buiten de soms eigenaardige cadrage en een fout (?) bij het snijproces vond ik dat op alle vlakken een goed album.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Doet me denken aan die stockfoto's bij oude sitcoms die altijd dezelfde afbeelding van de voorzijde van een woning toonden.

Misschien wel de rede daarvoor Ja,
In de voorgaande albums werd er toch redelijk met andere aanzichten gespeeld, er zat meer leven in.

148 Nepwerk
image.png.3b2878ef0373e50bf297109a7cc367dc.png

Het voelt plat en goedkoop aan nu.
 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

verschenen in 2018

 

Moet nog makkelijk te vinden zijn in winkels.

 

afbeelding.thumb.png.e800407d150174ac7394dea60a8d3f10.png

 

Ik herken die cover... 

 

't Zit er dik in dat het hier nog ergens ongelezen in een doos zit. Enfin, ik kom d'r wel achter als ik eindelijk eens m'n zolder verder kan inrichten. *zucht*

Link naar reactie
7 uren geleden, Laco zei:

meningen mogen verschillen :)

Ik vind het gewoon vreemd dat een reeks als Kiekeboe er maar niet in slaagt homogene albums aan te leveren zoals de kampioenen of suske en wiske.
 

Aangezien meningen mogen verschillen:

Ik zie verschillen in alle reeksen die je aanhaalt, en al zeker in S&W (maar misschien niet recent). Terwijl ik niet de indruk heb dat de verschillen in de Kiekeboes zo groot zijn. Akkoord, je ziet hier en daar wel eens dat er een andere tekenaar aan het werk is. Maar dat zie je bij Jommeke of de kampioenen ook. Wat overigens héél normaal is.

Ik vind overigens niet dat ieder album perfect hetzelfde getekend moet zijn als het vorige. Zeker niet als  -zoals nu het geval is- het verschil tussen de recente albums véél kleiner is dan het verschil tussen de huidige albums en die van pakweg 10,20 of 30 jaar geleden.

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

Wat wordt hier eigenlijk als de beste Kiekeboe-periode qua tekeningen beschouwd?

(waarmee ik eigenlijk bedoel: wat vindt iedereen individueel de beste periode?)

Ik vind alles wat tussen album 30 (met uitzondering van 31 Klavertje vier en 35 Kiekeboeket 1.0) en 50 qua tekeningen echt een topperiode.

Link naar reactie

Ik kan me daar in vinden. Ik ben pas echt Kiekeboes beginnen lezen toen ze al in de 80 zaten, maar de periode van rond de 60 tot en met rond de 70 voelt aan als de top op tekenvlak.

 

In die periode zien de figuren er ook exact uit hoe ik ze me voorstel als ik aan de Kiekeboes denk.

 

afbeelding.thumb.png.4c4fe2fa7c232c628e6beccd57a21e2e.png

Link naar reactie

Daar volg ik je ook in, 60-70 zitten stijlvormig voor die tijd goed.
Denk wel dat het veel uitmaakt wanneer je in de strip begon.

Ik geloof dat het ook de periode van Rik Dewulf was.
Vanaf dan zie je de achtergronden drukker ingewerkt worden.

Dirk begon denk ik bij 95
image.png.e10ca6f549b775d27f2a6397b3785962.png
Je merkt het aan de nevenfiguren.

 

Link naar reactie
Op 27/3/2021 om 06:46, esteban² zei:

image.thumb.png.a3a021da17855628378a6aee7cf55184.png

 

Mijn "probleem" met de Stallaert jaren ... Onze helden lijken rond te lopen tussen figuren die uit een totaal andere strip lijken te komen.  Maar goed, misschien is dat in het album zélf minder storend.  Op de cover valt het gewoon meteen heel erg op.

 

De strips tussen circa 100 en 150 heb ik max 1 keer gelezen, en altijd onmiddellijk bij uitgave, dus al jaaaaren geleden.

Ik las gisteren toevallig "In vuur en vlam", nummer 101, omdat mijn zoontje de hele reeks aan het lezen is en die net uit had. Die nevenpersonnages zijn zo waanzinnig anders getekend. 102 doorbladerd, en net hetzelfde. Is inderdaad met medewerking van Stallaert en een zekere Koeken. 

Persoonlijk vind ik de meer recentere strips dan toch veel leuker getekend.

 

edit: Kiekeboe heeft ook zo een holle blik in zijn ogen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, lukoste zei:

 

en een zekere Koeken. 
 

 

Peter Koeken is jarenlang vaste inkter geweest voor de Kiekeboe-reeks.

 

 

10 minuten geleden, lukoste zei:

 

edit: Kiekeboe heeft ook zo een holle blik in zijn ogen.

 

Stallaerts stijl komt het best tot zijn recht in reeksen die dichter bij de klassieke Vlaamse tekenstijl aanleunen. (of de Klare Lijn) Daarom was hij perfect voor Nero of voor reeksen als Plankgas en Plastronneke.

Kiekeboe is al een soort van evolutie van die oorspronkelijke Vlaamse stijl.

 

10 minuten geleden, lukoste zei:

 

omdat mijn zoontje de hele reeks aan het lezen is en die net uit had.

 

Leest hij ze in volgorde of willekeurig?

Link naar reactie
4 minuten geleden, Werner zei:

Ik ga vloeken in de kerk, maar ik vind het tekenwerk van Stallaert in de Kiekeboe-reeks écht lelijk.

 

Mij heeft het nooit gestoord. Ik herlees met pleziet een Kiekeboe-album van Stallaert.

Sommigen van zijn albums behoren tot mijn favorieten van de reeks.

(Vrolijke Vrolijke Vrienden, de Himbagodin)

Maar ik snap dat de stijlbreuk dat voor sommigen een stoorfactor kan zijn.

Link naar reactie

 

5 minuten geleden, lukoste zei:

 

In volgorde. Hij is er begin maart aan begonnen. Hij is 7 hè, die mannen hebben momenteel tijd te veel...

 

Wow. Dan heeft hij er meer dan 100 gelezen op een maand tijd.

Dat kunnen er weinig zeggen, dat ze zo een lange reeks van 100+ albums op volgorde hebben gelezen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, cinco zei:

Wat Stallaert betreft, ik denk dat het ligt aan het feit dat hij voor de Kiekeboe-reeks minder speling had om zijn draai aan de stijl te geven zoals hij dat wel heeft gekund bij Nero.

 

Ik vind zijn albums geweldig getekend. Akkoord, het is minder de typische Merho stijl, maar dat betekent dus ook: minder de standaard, steeds terugkerende houdingen maar wel beter acterende personages plus allerlei details die kloppen. Ik kan daar met veel plezier naar kijken.

 

Over de stijl van Merho gesproken, ik herinner me dat die vroeger altijd werd omschreven als typisch Vandersteen, maar zelfs in mijn jonge jaren zag ik daar al meer Nys dan Vandersteen in.

Link naar reactie
16 minuten geleden, TDPB zei:

Over de stijl van Merho gesproken, ik herinner me dat die vroeger altijd werd omschreven als typisch Vandersteen, maar zelfs in mijn jonge jaren zag ik daar al meer Nys dan Vandersteen in.

 

Bij personages als Goegebuer en Van De Kasseien zie je de Vandersteenstijl goed doorkomen.

De decors doen dan weer meer aan Nys denken.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

In album 125 zie je duidelijk het verschil tussen de klassieke Vlaamse stijl en dan de evolutie van die stijl.

 

afbeelding.thumb.png.7e1ce97ca4935701d23334f7c8f55d55.png

 

Album 150 doet iets soortgelijks.

 

afbeelding.thumb.png.15c8248e1cb12b7ae922e90db240e58e.png

Die klassieke figuren worden door fagard getekend, stond in een artikel op stripspeciaalzaak.be
 

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik vind zijn albums geweldig getekend. Akkoord, het is minder de typische Merho stijl, maar dat betekent dus ook: minder de standaard, steeds terugkerende houdingen maar wel beter acterende personages plus allerlei details die kloppen. Ik kan daar met veel plezier naar kijken.

 

Amen! Idem! Ja, ja jaaaaaaa!!!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...