Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

37 minuten geleden, cinco zei:

 

In 'iemand moet het doen' had ze ook maar een beperkte rol.

Voornamelijk Alanis wordt nu al verschillende albums opnieuw ingezet als de default vriendin van Fanny, terwijl het een hele tijd Fanny en Tomboy waren die aaneengeklit leken met Alanis als stoorzender.

 

Klopt, maar dat werd op de duur ook wat afgezaagd en vond het ook wat jammer dat Alanis wat in een 'ambetante' rol werd gestoken. Het geeft natuurlijk wel wat extra karakter aan de personages en zorgt voor wat drama, maar toch. Misschien kunnen ze Tomboys papa nog eens bovenhalen voor een verhaal...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dat Mehro zijn klassiekers kent uit de Nederlandse (cult-) cultuur blijkt maar uit deze scène in “Onvervalst vals”. Ria Valk zong in een carnavalsnummer uit de jaren zeventig al: 


“Dus heb ik worstjes op mijn borstjes
Preitjes op mijn dijtjes
Karbonades en salades op mijn bil
Ja, worstjes op mijn borstjes
Bietjes op mijn knietjes” 

 

Hoewel het geheel niet direct een hoogtepunt uit de Nederlandse liedhistorie is, is deze subtiele verwijzing wel erg grappig gevonden! 

0EF290CA-8AF7-4F99-B71B-DB42C2EBC304.jpeg

Link naar reactie
Op 2/10/2021 om 09:36, Dickerdack zei:

Dat Mehro zijn klassiekers kent uit de Nederlandse (cult-) cultuur blijkt maar uit deze scène in “Onvervalst vals”. Ria Valk zong in een carnavalsnummer uit de jaren zeventig al: 


“Dus heb ik worstjes op mijn borstjes
Preitjes op mijn dijtjes
Karbonades en salades op mijn bil
Ja, worstjes op mijn borstjes
Bietjes op mijn knietjes” 

 

Hoewel het geheel niet direct een hoogtepunt uit de Nederlandse liedhistorie is, is deze subtiele verwijzing wel erg grappig gevonden! 

0EF290CA-8AF7-4F99-B71B-DB42C2EBC304.jpeg

Het was me nog niet opgevallen, maar het klopt als een bus natuurlijk!

Link naar reactie
  • 1 month later...
30 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb te weing ervaring met transjes om daar antwoord op te geven. :o

Blijkbaar. Want dan zou je toch wel weten dat de longen gewoon hetzelfde blijven. En al zeker datgene wat in- en uitgeademd wordt.

(toevallig zag ik deze week nog een foto van dat dorp op fb passeren, en dacht ik: dat zou een leuke locatie voor een strip zijn).

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Blijkbaar. Want dan zou je toch wel weten dat de longen gewoon hetzelfde blijven. En al zeker datgene wat in- en uitgeademd wordt.

 

Ik weet het. Maar ik gaf liever het antwoord dat ik gaf. :P

 

Ik mis wel de uitstraling die het personage vroeger had.

 

afbeelding.png.597f535deb68587c5ea568bed7786d54.png

 

Zie je? Er zijn wat nuances in haar gezicht waardoor ze er anders uitziet.

afbeelding.thumb.png.6175867ac4edec75c0440b437675a979.png

 

 

 

Link naar reactie
Op 2/12/2021 om 21:40, cinco zei:

In de recentste Kiekeboe weer geen Tomboy.

Is dat nog altijd toeval of zou er een reden achterzitten?

Ik weet dat ze hier niet echt populair is, maar het is wel een personage met een story arc en het zou mooi zijn om haar een andere richting met haar leven zien uit te gaan.

 

afbeelding.png.3a12573f96200bfa63b179d58747f7c2.png

Inderdaad... Er zijn nog wel momenten geweest waarbij bepaalde nevenpersonages een lange tijd niet meededen, maar dat is toch eerder uitzonderlijk. Het is best raar omdat Tomboy een van de weinige personages is die echt een 'mysterie' meedraagt, zelf een 'terugkerende' slechterik heeft met haar vader, ... Vraag me ook af wat er gebeurd is met dat boerderijtje dat ze gekocht heeft. Zou het misschien ook met de tekenaarswissel te maken kunnen hebben? Misschien is Tomboy niet zo gemakkelijk te tekenen?

 

Vond Patiënt Zero trouwens wel een leuk album! Tof om Charlotte nog eens in de hoofdrol te hebben. Vond de combo Jens-Nerd ook fijn en Nerd is een van de leukere recente nevenpersonages. Een album met Fanny, Alanis, Tomboy, Jens en Nerd als vriendengroepje die samen ergens een huisje huren zou ik wel tof vinden om te lezen.

Link naar reactie
Op 5/12/2021 om 23:21, bas2804 zei:

Zou het misschien ook met de tekenaarswissel te maken kunnen hebben? Misschien is Tomboy niet zo gemakkelijk te tekenen?

 

Dat denk ik niet. Het is niet dat ze een design heeft dat sterk afwijkt van de Kiekeboe-stijl.

 

afbeelding.png.d398c91cc7b05327389175a9e8810af1.png.6c66648e8bf8f09452ca1e932f4cf9f1.png

 

Ik hoop dat het geen kwestie is van huidige gevoeligheden.

Link naar reactie
13 uren geleden, bas2804 zei:

 Een album met Fanny, Alanis, Tomboy, Jens en Nerd als vriendengroepje die samen ergens een huisje huren zou ik wel tof vinden om te lezen.

Na het besef dat Kiekeboe misschien een ietwat ongelukkige naamkeuze is, is het toch wel ietwat raar dat er nog steeds personages opduiken met namen als Tomboy en Nerd :)

Link naar reactie
12 hours ago, cinco said:

Ondertussen heeft de reeks heel wat van die meta-albums.

Maar Album 26 had het grote voordeel van het eerste te zijn.

de invalshoek van album 26 was zo ongezien, zo orgineel en dat je totaal niet wist wat er allemaal nog ging komen (ik was toen denk ik 14-15 of zoiets. Blijft voor mij een absolute topper

Link naar reactie
1 uur geleden, Aerogi zei:

de invalshoek van album 26 was zo ongezien, zo orgineel

Bwah, Merho heeft gewoon in het extreem doorgetrokken wat andere stripmakers zoals Vandersteen en Sleen (en zelfs Hergé) en in het buitenland Mort Walker & Jerry Dumas met hun Album26-voorloper 'Sam en Silo' al regelmatig deden: personages die weten dat ze stripfiguren zijn, hun tekenaars ontmoeten en spelen met de geplogenheden van het medium. Jerom die zijn tekstballon opblaast  om ermee weg te zweven bijvoorbeeld, Wiske met haar einde-bord, "dagbladverschijnsel" Nero die in discussie gaat met Sleen... dat soort dingen.

Als ik me niet vergis was de film Hellzapoppin ook een inspiratibron. Als je de film kent, ga je weten waarom.

 

Album26 was altijd een van mijn favorieten.

Link naar reactie
On 12/24/2021 at 4:18 PM, cinco said:

Wie tekent er momenteel naast Steve Van Bael nog vast aan Kiekeboe?

Want Stallaert was toch maar voor 2 albums, dacht ik.

In zijn interview op de boekenbeurs (of één van de boekenbeurzen) vermeldde Merho alleen Steve Van Bael als tekenaar. Er komen in 2022 ook 'maar' 2 albums uit, dus terug zoals voorheen. Hij zei ook niet meer met scenaristen te werken maar terug zelf de scenario's te schrijven.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...