Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Heb ik gisteren de inspiratie voor Sapperdeboere gezien? Ik was aan het kijken naar een oude aflevering van The Saint ("Judith", uit 1963, met Roger Moore), toen daarin plots een zwaarlijvige, kale, besnorde ietwat sullige politieinspecteur opdook die de rest van het verhaal niet anders deed dan taartjes eten, dinneren en alchohol drinken terwijl hij eigenlijk zijn job zou moeten doen.

afbeelding.thumb.png.0ae89c7b8a429074a851fad35faae42b.png

 

afbeelding.thumb.png.af5f8c553671f175e34bb85d247c6451.png

 

afbeelding.thumb.png.bb61ab3990f7bc1b2552cd09154beda0.png

 

afbeelding.thumb.png.e7119af4e396f458219ffad3eef8164d.png

 

afbeelding.png.207890f07835daff9edcfebc3af76b46.png

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

Heb ik gisteren de inspiratie voor Sapperdeboere gezien? Ik was aan het kijken naar een oude aflevering van The Saint ("Judith", uit 1963, met Roger Moore), toen daarin plots een zwaarlijvige, kale, besnorde ietwat sullige politieinspecteur opdook die de rest van het verhaal niet anders deed dan taartjes eten, dinneren en alchohol drinken terwijl hij eigenlijk zijn job zou moeten doen.

afbeelding.thumb.png.0ae89c7b8a429074a851fad35faae42b.png

 

afbeelding.thumb.png.af5f8c553671f175e34bb85d247c6451.png

 

afbeelding.thumb.png.bb61ab3990f7bc1b2552cd09154beda0.png

 

afbeelding.thumb.png.e7119af4e396f458219ffad3eef8164d.png

 

afbeelding.png.207890f07835daff9edcfebc3af76b46.png

 

 

Merho was in 1963 15 jaar. Dat zou dus kunnen. Ik weet echter niet of de toenmalige BRT "the saint" ooit heeft uitgezonden (dat was voor mijn tijd). Maar naar het schijnt zond de Nederlandse AVRO het een paar jaren later wel uit. Met de antenne bereikte je waarschijnlijk Nederland niet. Maar de kabeltelevisie was er vanaf 1960 naar het schijnt  in België en, dat weet ik wel, onder meer de 3 Nederlandse officiële zenders waren in dat oude pakket, naast de Franse, Waalse en Duitse zenders.

 

UPDATE Merho bleek in Antwerpen te wonen. Goed mogelijk dat je vandaar de Nederlandse zenders met de antenne kon binnenhalen.

 

Wie contacteert Merho en legt hem op de rooster?😉

Link naar reactie
27 minuten geleden, TDPB zei:

Oh, een serie als dit was zeker te zien in België. Wellicht zelfs meerdere keren.

 

In de jaren '60 was de BRT enorm oubollig, later wilden ze meer belerend artistiek zijn . Voor de leuke populaire series, vele Amerikaanse politiefeuilletons bv. moest je in de jaren '70 steevast naar de Nederlandse zenders gaan. Als je Frans en/of Duits kende zat je goed, want die zenders zonden ook veel leuker materiaal uit, ook de Franse populaire speelfilms van die tijd op RTBF en Franse zenders.  Bij de BRT gebeurde dat nogal zelden. De BRT heeft "The saint" misschien later uitgezonden, hoewel ik me er niets van kan herinneren, en ik denk dat de serie later ook wat gedateerd was geraakt. Wel zonden ze in de jaren '70 vele Britse (komische) feuilletons uit. Maar ik herinner mij ook de Amerikaanse detectieveserie Mannix die elk weekend te zien was. Ik denk nu dat de tendens in de BRT toen nogal anti-Amerikaans was, en hun aanbod voor produkten van dat land wat beperkte. Zich dus meer richtte op eigen producties en de Britse producties. 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, TDPB zei:

The Saint was Brits (itv, om precies te zijn)

 

Dan zou het meer waarschijnlijk zijn natuurlijk. 🙂 Maar weet je wat, bij gebrek aan info op het net heb ik het zonet aan de VRT gevraagd op hun site. Als ze antwoorden laat ik het hier weten. En wie weet zijn er Repers die het zich nog herinneren?

Link naar reactie
9 minuten geleden, sporoi zei:

 

Dan zou het meer waarschijnlijk zijn natuurlijk. 🙂 Maar weet je wat, bij gebrek aan info op het net heb ik het zonet aan de VRT gevraagd op hun site. Als ze antwoorden laat ik het hier weten. En wie weet zijn er Repers die het zich nog herinneren?

Straks volgen er nog parlementaire vragen. Laat maar weten wat ze zeggen, maar zo belangrijk is dat nu toch ook weer niet (zoals je zelf zei, het was op de Nederlandse tv te zien, en iedereen keek indertijd naar de nederlandse tv. Of de rtbf. Of, aan de kust, de engelse tv )

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Straks volgen er nog parlementaire vragen. Laat maar weten wat ze zeggen, maar zo belangrijk is dat nu toch ook weer niet (zoals je zelf zei, het was op de Nederlandse tv te zien, en iedereen keek indertijd naar de nederlandse tv. Of de rtbf. Of, aan de kust, de engelse tv )

 

Nee, zeker niet, maar het is eens leuk te weten wat de toenmalige brt zoal wou uitzenden toen ik nog een kleine pagadder was 😉👦.  Trouwens, het ziet er wel een leuke serie uit, en de reviews zijn ook niet slecht. + dat ik Roger Moore wel een goede acteur vind. Ik denk dat ik de serie eens ga proberen te kopen of uit te lenen van een bieb. 👍

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

Nee, zeker niet, maar het is eens leuk te weten wat de toenmalige brt zoal wou uitzenden toen ik nog een kleine pagadder was 😉👦.  Trouwens, het ziet er wel een leuke serie uit, en de reviews zijn ook niet slecht. + dat ik Roger Moore wel een goede acteur vind. Ik denk dat ik de serie eens ga proberen te kopen of uit te lenen van een bieb. 👍

In de oude jaarverslagen van de vrt/brt(n) kan je de toenmalige programmaoverzichten ook terugvinden: 

https://www.vrt.be/nl/aanbod/historiek/tijdlijn/jaarverslagen/

Link naar reactie
11 uren geleden, WILCO zei:

In de oude jaarverslagen van de vrt/brt(n) kan je de toenmalige programmaoverzichten ook terugvinden: 

https://www.vrt.be/nl/aanbod/historiek/tijdlijn/jaarverslagen/

 

Bedankt voor de dijk van de tip @WILCO ! 👍 Dit  is een beetje een tijdreis voor mij, ook voor mijn andere tv-herinneringen. Getypte verslagen van honderden bladzijden op pdf, het zal wel wat zoeken zijn! 😉

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
3 uren geleden, cinco zei:

llosgeslagen hormonen en luxewagens in de nieuwste Kiekeboe

 

afbeelding.png.474709e3fd62ba8016f64c667a9a225f.png

 

afbeelding.png.a1fcf478dd9967976b9713f46b99897d.png

 

afbeelding.thumb.png.be50aa7278e7ff81b61ff5d3aa71ea7a.png

 

afbeelding.png.48bc86ddc351d40617d8afd605ef3039.png

Toch niet de allergrootste fan van Dirk Stallaert als Kiekeboe-tekenaar. Er is iets met de ogen dat me soms stoort: bv. hier bij Marcel en Alanis: de blikken lijken zo leeg of in de verte te kijken... Dat gevoel heb ik ook bij zijn andere albums.

Link naar reactie

Even terug naar een album van 2005.

 

afbeelding.thumb.png.24d67cf1a0fa3e0bcd0e78d6ae16c05e.png

 

In Tiznoland wordt er op een bepaald moment vermelding gemaakt van Arsène Goedertier die op zijn sterfbed in 1934 info over de diefstal van de Rechtvaardige Rechters wou onthullen, maar stierf voordat hij zijn zin kon afmaken.

Die naam Arsène Goedertier klonk zo Kiekeboeiaans, net als dat doodgaan tijdens de bekentenis, maar nu ik de wikipedia over het Lam Gods zat te checken, blijken dat verhaal over Goedertier en die laatste woorden waargebeurde feiten te zijn.

 

afbeelding.thumb.png.a2486fef844f369c53719e8fd932cda3.png

Link naar reactie
2 uren geleden, fantasiooo zei:

Ik wil eigenlijk enkel dat extra deel met de 96 gags uit Ons Volk.

 

Hewel ik ook. Maar om daar nu al dat geld voor uit te geven... 

 

Duur grapje. 

 

Het is toch jammer dat er bij Standaard Uitgeverij nog steeds niemand werkt met affiniteit voor strips. 

Link naar reactie

Een interview met Merho op Nostalgie: https://nl.nostalgie.be/nieuws/75-jaar-merho

 

In combinatie met de beschrijving van het album van september: 

De Kiekeboes 164 "Seizoensfinale?"

Beschrijving

Is Moemoe nu al bezig met het regelen van haar begrafenis? Maakt Tomboy een carrièreswitch? Heeft Chichi werkelijk een toyboy? Gaat Marcel eindelijk zijn zolder verbouwen? Is Fanny terecht bezorgd om Jens? Vanwaar dat sterretje in de voorruit bij de Kiekeboes? Hoe reageert Van der Neffe op de diefstal van zijn cabrio? Sinds wanneer heeft Goegebuer een caravan? Hoe komt het dat Sapperdeboere zich depressief voelt? Zet Dédé een eerste stap richting een deugdzaam leven? En waarom gedraagt Dame Thea zich zo vreemd? Een heleboel vragen in een verhaal dat draait rond de opname van de seizoensfinale van ‘Het geslacht Kinkel’, de nog immer populaire soap. Met als bonus een blij weerzien met enkele vergeten figuren van vroeger…

 

Klinkt als een laatste album... Gaan de Kiekeboes na een pensioen van Merho dan misschien toch niet verder?

 

Wel benieuwd naar de vergeten figuren: zouden Kreuvett en Alain Provist nog eens hun opwachting maken?

Link naar reactie
1 hour ago, bas2804 said:

Een interview met Merho op Nostalgie: https://nl.nostalgie.be/nieuws/75-jaar-merho

 

In combinatie met de beschrijving van het album van september: 

De Kiekeboes 164 "Seizoensfinale?"

Beschrijving

Is Moemoe nu al bezig met het regelen van haar begrafenis? Maakt Tomboy een carrièreswitch? Heeft Chichi werkelijk een toyboy? Gaat Marcel eindelijk zijn zolder verbouwen? Is Fanny terecht bezorgd om Jens? Vanwaar dat sterretje in de voorruit bij de Kiekeboes? Hoe reageert Van der Neffe op de diefstal van zijn cabrio? Sinds wanneer heeft Goegebuer een caravan? Hoe komt het dat Sapperdeboere zich depressief voelt? Zet Dédé een eerste stap richting een deugdzaam leven? En waarom gedraagt Dame Thea zich zo vreemd? Een heleboel vragen in een verhaal dat draait rond de opname van de seizoensfinale van ‘Het geslacht Kinkel’, de nog immer populaire soap. Met als bonus een blij weerzien met enkele vergeten figuren van vroeger…

 

Klinkt als een laatste album... Gaan de Kiekeboes na een pensioen van Merho dan misschien toch niet verder?

 

Wel benieuwd naar de vergeten figuren: zouden Kreuvett en Alain Provist nog eens hun opwachting maken?

Zou wel mooi zijn. Dan is die crowdfunding-verzameling echt compleet.

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Het heet seizoensfinale, niet reeksfinale. :P

 

Enkele jaren geleden heeft hij trouwens laten weten dat hij de Kiekeboes ook zonder hem verder wil laten gaan.

 

https://radio2.be/lees/merho-de-kiekeboes-moeten-verder-leven-na-mijn-dood

Klopt, maar de toon in het interview met Nostalgie klinkt (naar mijn gevoel) toch wat onzekerder over dat hij het nog sowieso wilde doen. Onlangs was er ook een interview dat hij de scenario's toch liever zelf geeft, dan ze uit handen te geven.

 

Maar seizoensfinale is inderdaad niet reeks finale 😛

Link naar reactie
17 minuten geleden, Gilles zei:

Het verloopt precies niet zo vlot met de crowdfunding op Ulule, ze zitten nog steeds niet aan de helft. 

 

 

Dat was met S&W ook zo 2 jaar geleden.

DIe zaten nog maar aan de helft met nog 18 dagen te gaan.

 

afbeelding.png.691f73d7e509d7c2cb62f6828bc6f176.png

 

 

 

En dan ineens op één dag tijd een enorme boost.

 

 

 

afbeelding.png.8beb9fc1c63355146e1cbc93bd557511.png

 

 

zie de pagina's van het crowdfundingtopic uit die periode:

 

 

Link naar reactie

Ja, toen hadden ze zogezegd een aankoop van diverse bibliotheken. 

 

Volgens mij is het simpel. De reeks loopt nog, dus kun je niet spreken van een echt integrale editie. Dat voordeel had Urbanus wel.

Heel wat mensen die vroeger wel hebben gekocht doen het niet meer omdat ze het niet aangenaam vinden om te lezen op zo'n klein formaat. 

Dan heb je ook nog het feit dat Kiekeboe een populaire reeks is, en dus heel wat mensen diverse albums in huis hebben. Ik zie Jan met de pet niet backen als hij pakweg de helft van de reeks al heeft. 

 

Enfin, ze zullen het wel weer lappen om te slagen. Dat is wel zeker. 

Link naar reactie

Nu beginnen ze toch al nattigheid te voelen bij SU. Blijkbaar horen ze van veel mensen dat ze twijfelen... (Ja, ik ontvang nog steeds die mails). 

Het is leuk dat ze een origineel verloten, helaas wint er maar één iemand met zo'n actie. Ze hadden beter nog een echt leuke extra gegeven. Misschien dat je daarmee de twijfelaars mee krijgt. Dit is helaas pure loterij. 

 

Quote

Beste Kiekeboes fans,

We horen dat er veel mensen nog een beetje aan het twijfelen / afwachten zijn of de actie wel zal doorgaan. Dat is natuurlijk een vicieuze cirkel: als er teveel mensen blijven wachten tot we aan 100% zitten, geraken we uiteraard niet aan die 100%...

Daarom herhalen we het nog een keertje: door nu reeds in te tekenen, loop je geen enkel risico. Wanneer de actie niet zou doorgaan (iets waar we helemaal niet van uitgaan), krijg je je volledige bijdrage automatisch terugbetaald. Je betaalt dus enkel en alleen wanneer de collectie ook daadwerkelijk gemaakt wordt. 

Als extra motivatie om twijfelaars over de streep te trekken, zal het origineel van één van de 20 exclusieve schetsen in de verzamelaarsuitgave verloot worden onder al wie intekent (of al ingetekend heeft) vóór 1 juni. De originele tekening wordt dan ingekaderd en met een certificaat erbij geleverd.  

 

 

SchetsK.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...