Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Ondertussen toch maar mooi weer een naakte Fanny in het verhaal gekregen. Waarom nooit eens een douchende Marcel, Charlotte of Konstantinopel?

Ooit werden personages als Fanny of Rooie Zita geroemd omdat ze als 'sterke vrouw' zo vooruitstrevend waren in de Vlaamsche stripwereld, maar achteraf bekeken zijn dat toch behoorlijk politiek oncorrecte, MeToo-tijden onwaardige fan-wank personages die enkel maar bestaan omdat de tekenaar graag eens een schone madam tekent (waar op zich niets mis mee is natuurlijk). Madame Pheip, dat was pas een vooruitstrevende vrouw!

Link naar reactie
44 minuten geleden, esteban² zei:

Die figuur z'n rol doet mij denken aan de beterweter uit 'De Simpstones' en het visuele dan weer aan de kijkcijfers in 'Het Geslacht Kinkel'.  Kan leuk worden. 

Die figuur heeft in prent 1 en 5 overigens immens lange benen. Moesten het nu nog immens lange tenen geweest zijn...

Link naar reactie

Vrouwen in strips, daar komt nooit iets goeds uit.

Ik overdreef twee reacties eerder een beetje. Maar toch ook weer niet zoveel.

Personages uit de jaren '70 zoals Fanny en Zita maar ook Natasja en pakweg Duifje Vleugelslag moesten toch vooral mooi zijn en een allergie voor textiel hebben. Daar is op zich niets mis mee, mijn personages houden ook zelden hun kleren aan. Maar ik probeer het eerlijk te verdelen over de gehele cast (ooit een soortement parodie gemaakt met En Daarmee Basta! op de typische horrorfilmscène waarbij de angstige heldin door het struikgewas moet vluchten en daarbij al haar kleren scheurt, alleen waren het bij mij de twee mannelijke hoofdpersonages). Eigenlijk waren personages als Kari Lente en Suzan (van PP en BB) een stuk geëmancipeerder.

Link naar reactie

Niks mis met wat fanservice, mits goed toegepast.

 

Je hebt in Japan inderdaad reeksen waar men fanservice met alle geweld er zoveel mogelijk in wil stoppen, met lage camerastandpunten en dergelijke. Dat zijn meestal niet de reeksen die je moet lezen voor een goed verhaal.

Er zijn echter ook tal van goeie reeksen die zich er wel eens van bedienen, maar waar het geen must is. Mangaka Adachi Mitsuru is er zo eentje, die er zich met mate van bedient, zonder dat het het verhaal stoort. Soms wordt er ook de vierde muur mee doorbroken.

 

't Is trouwens lang geleden dat Merho Fanny nog eens onder de douche zette. Ik dacht dat het niet meer kon omdat zijn strips nu ook online worden gelezen, en men dus ook de Google- en Apple-censuur moet passeren.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zijn er mensen die de nuances tussen de verschillende tekenaars die aan Kiekeboe werken kunnen zien?

Ik kon het enkel in de Stallaert-periode.

Ik weet dat sommigen vinden dat zijn touch niet echt past bij Kiekeboe, maar voor een album als Vrolijke, Vrolijke Vrienden was het perfect.

Met de retrostijl die Stallaert in de flashbacks stak, gaf hij een uitstekend script ook nog eens een passende look waardoor het album echt één van de uitschieters in de reeks is.

 

afbeelding.thumb.png.c4bf113863f73a758150eaebbec3e5c0.png

 

Wie tekende trouwens die Vandersteeniaanse figuren in Vrouwen komen van Mars?

 

afbeelding.thumb.png.639dcd7da89a2fe40fff58ebc6a8e0bb.png

 

Link naar reactie
Op 10/1/2020 om 00:47, Laco zei:

 

image.thumb.png.feecc88f946ea37abd7cf67fe791b209.png

 

Oke, ik neem mijn douche-opmerking met plezier terug.

 

Ik heb Kiekeboe altijd graag gelezen, maar ben geen zo'n fan van de tekenstijl van de recentere albums waaruit al die voorbeelden komen. Toen Merho het nog allemaal op zijn eentje deed vond ik de tekeningen aantrekkelijker. Het was allemaal wat gestyleerder en minder gevuld met overbodige details en dat sprak me precies meer aan.

 

 

 

Link naar reactie

Om daar in detail op in te gaan, zou ik mijn collectie moeten raadplegen.  Die steekt nog in verhuisdozen.  Uit mijn hoofd: Eerst volgde die periode met Dirk Stallaert, boordevol pesonages die dan wel karaktervol waren, maar vaak simpelweg niet pasten bij de rest van de kliek, visueel dan.  Bij Vrolijke Vrolijke Vrienden kwam dat idd net wél goed uit.  En dat Steve Van Bael, Thomas Du Caju en Kristof Fagard zichtbare veranderingen meebrachten, spreekt voor zich. Niets storend, dat niet.  Al lopen daar bij momenten ook wel achtergrondfiguren rond die een stijlbreuk hebben met Merho, zeker wat kinderen en hun loophouding betreft.  Maar je moet gewoon eens een album uit elk decennia naast elkaar leggen, dan zie je die verschuivingen ongetwijfeld. Eens met Tom trouwens, tegenwoordig zijn de tekeningen nogal aan de drukke kant.  Bij solo-Merho ging je aandacht steeds naar wat van belang was in een prent.  Nu is de overload aan elementen in de omgeving soms iets te veel van het goede.  Dat werkt minder goed.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

 Eens met Tom trouwens, tegenwoordig zijn de tekeningen nogal aan de drukke kant.  Bij solo-Merho ging je aandacht steeds naar wat van belang was in een prent.  Nu is de overload aan elementen in de omgeving soms iets te veel van het goede.  Dat werkt minder goed.

Ik begrijp het wel hoor. Met medewerkers heb je al vlugger de neiging om wat meer details in je werk te steken. Je hebt er nu eenmaal meer tijd voor. Zie ook bijvoorbeeld Hergé solo en met medewerker of Hec Leemans solo en met Claus. Kiekeboe is ook langzaam maar zeker een beter gedocumenteerde reeks geworden, en dan is het ook gemakkelijker om veel detail te tekenen. In plaats van de dingen uit het hoofd te tekenen, teken je gewoon de foto's over. De details komen dan automatisch. Zie ook de Suske en Wiskes van Paul Geerts.

Maar soms is minder meer.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Marcel Kiekeboe is toch te beklagen, hè. Na de naamsverandering van de reeks is hij in principe zijn titelrol kwijtgeraakt.

Zijn hoofd wordt zelfs niet meer afgebeeld in de linkerbovenhoek. En als er een Mannen Op De Maan-coverparodie wordt gemaakt, zijn het Tomboy, haar kat en Fanny's ex die de desbetreffende plaatsen van Kuifje, Haddock en Bobbie claimen.

 

250_15112013141055-de-kiekeboes-139-zond gHHqq13b9N63goLXZRZb.gif

Link naar reactie
  • 3 months later...
15 uren geleden, lukoste zei:

Mogen we nog een nieuw deel van Fanny K verwachten?

 

Voorlopig niet, Jean-Marc Krings is met andere projecten bezig en heeft zijn ongenoegen laten weten over Standaard Uitgeverij : hij  kreeg slechts 0,20 EUR per verkocht exemplaar en vond dit zeer weinig, de onderhandelingen over een vervolg zijn daardoor tussen alle partijen afgesprongen. 

Link naar reactie

Oplages van eerste albums zeggen sowieso niets. Of toch iets: wat de uitgever ervan verwacht. De verkoopcijfers zijn het enige wat van belang is. En die kunnen gerust maar een tiende van de oplage zijn. 

Overigens is Willy Linthout heel open over de huidige verkoopcijfers van de Urbanusstrips in het vorig jaar verschenen interviewboek met hem.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...