Ga naar inhoud

De Kiekeboes (Merho) + Fanny K. (Coppers, Krings)


Recommended Posts

1 minuut geleden, Waldorf zei:

Ik heb gehoord dat Krings per pagina een bon van 25 euro voor de Colmar krijgt. En voor de cover krijgt hij een bon van 100 euro voor de miekes aan het Noordstation. En tien cent per verkochte strip. 

Die tien cent moet hij betalen. Wel volledig zijn. :lachuuh:

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Als de man 'een rolletje' speelt mag dat gerust. Maar dan moet hij het er wel wat dikker opleggen. Dan wordt het grappig.

 

Artikel uit 'Gazet van Antwerpen' net voordat het eerste deel verscheen(met vermelding van de oplage) :

 

Fanny Kiekeboe krijgt eigen stripreeks

 

Woensdag verschijnt Fanny K. Daarmee krijgt Fanny uit De Kiekeboes haar eigen serie. Misdaadauteur Toni Coppers schrijft de scenario’s.

Merho, geestelijke vader van De Kiekeboes, heeft niets met de reeks te maken. “Ik wou niet als een bemoeizieke grootvader over de schouders van tekenaar Jean-Marc Krings opmerkingen geven”, stelt hij. “Maar dat had ook niet gemoeten. Ik heb al lang een goed gevoel over dit project.” Maandag kreeg Merho het eerste exemplaar toegestuurd. “De vormgeving wijkt af van de klassieke Vlaamse strip. Het eindresultaat oogt zelfs internationaal, meer naar de Franse school. Ook qua inkleuring is Fanny K opvallend.”

“De eerste gesprekken over Fanny K dateren al van twee jaar geleden”, zegt scenarist Toni Coppers. “Het is de traditie dat Merho en ik na de Boekenbeurs altijd een hapje gaan eten en toen kwam ter sprake dat er een scenarist werd gezocht die zich kon inleven in de leefwereld van het vrouwelijke hoofdpersonage voor de Fanny K-reeks.” Merho bevestigt. “Ik zocht een vrouwelijke scenariste omdat ik dacht dat zij de vrouwelijke psyche het best zou begrijpen. Maar toen viel plots mijn euro: met de Liese Meerhout-reeks schrijft Toni ook over een jonge sterke vrouw. Bovendien zijn misdaadauteurs mensen die goede plots kunnen bedenken.”

Er verschijnen minstens drie delen. “Het eerste verhaal is een trilogie, waarvan sommige verhaallijnen pas de apotheose kennen in het derde deel. Het is de bedoeling om de reeks een hele poos te maken, maar alles hangt af van de populariteit bij de lezer. Ik hoor getallen tussen 50.000 tot 70.000 exemplaren voor de eerste uitgave. Dat is veel meer dan voor een doorsnee roman.”

 

 

 

Fanny K.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Ik hoor getallen tussen 50.000 tot 70.000 exemplaren voor de eerste uitgave. Dat is veel meer dan voor een doorsnee roman.”

Het enige wat je daar met zekerheid uit kan afleiden is dat de drukker gelukkig zal geweest zijn.

Link naar reactie
17 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Artikel uit 'Gazet van Antwerpen' net voordat het eerste deel verscheen(met vermelding van de oplage)

 

17 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Ik hoor getallen tussen 50.000 tot 70.000 exemplaren voor de eerste uitgave.

 

Ik lees hier geen vermelding van de oplage, overigens. Ik hoor ook vaak dingen, maar dat is niet altijd de waarheid.

Link naar reactie
Quote

 

Strips worden nog vaak geassocieerd met kinderen. Schuilt er nog een groot kind in jou?

"Tegenwoordig lezen zeker zoveel volwassenen als kinderen strips, hoor. Maar om grappige verhalen te bedenken moet je je inderdaad gedragen als een kind dat in de zandbak speelt."

 

https://www.hln.be/showbizz/striptekenaar-merho-van-de-kiekeboes-eigenlijk-wilde-ik-cabaretier-worden~a6f41b64/

 

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfe

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
2 uren geleden, TDPB zei:

Kielekiele Boe (verscheen in 2003, als medewerker van medewerker Rik Dewulf)

Dédé bij nacht (verscheen in 2006)

Baas boven baas (verscheen in 2006)

Bij Verdiensten (verscheen in 2007)

De wokchinees (verscheen in 2007)

Kiekeboe 30 jaar (verscheen in 2007)

Blauw blauw (september 2020)

 

Ah thanks.

Tegenwoordig probeer ik er op te letten of ik bepaalde verschillen kan opmerken tussen de diverse tekenaars.

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Nogal vaak zitten de verschillen in de nevenpersonages of de figuranten in de achtergrond. Want die moeten de tekenaars zelf ontwerpen.

Je kijkt beter naar de plooien in de figuren want voor bijv. '3 bollen met slagroom' waren er 3 tekenaars.
achtergrondfiguren werden soms ook door de tekenaar die de achtergronden uitwerkte voorzien.

Link naar reactie
5 uren geleden, Laco zei:

Je kijkt beter naar de plooien in de figuren want voor bijv. '3 bollen met slagroom' waren er 3 tekenaars.
achtergrondfiguren werden soms ook door de tekenaar die de achtergronden uitwerkte voorzien.

En wie waren die drie tekenaars? (edit: zelf opgezocht: Du Caju en Fagard na vertrek van Van Bael) Voor zover ik weet werkte Merho vroeger als volgt: hij schetste een al dan niet ruwe lay-out van de pagina's, iemand anders (Rik Dewulf, Stallaert, Van Bael, Fagard, Du Caju) werkte die tekeningen verder gedetailleerd uit waarna alles in inkt wordt gezet door Peter Koeken of Jos Vanspauwen.  Klassieke achtergrondtekenaars zijn de medewerkers nooit echt geweest. Met uitzondering van Dewulf misschien. 

Sowieso is de tekenstijl de laatste tijd drastisch veranderd. Stallaert bracht zijn eigen herkenbare stijl mee, daarna was het heel eventjes terug naar de oude Merho stijl, maar sinds de komst van Du Caju en Fagard werden de tekeningen vlug veel gedetailleerder en met meer realistische elementen (zoals inderdaad de manier waarop de plooien in kledij wordt getekend). Eigenlijk kan je gewoon aan de evolutie van de tekenstijl gokken op de juiste medewerker. Maar het blijven toch de nevenpersonages die voor mij het duidelijkste het verschil tonen tussen bvb Du Caju en Fagard. Bij Jommeke is dat ook de gemakkelijkste manier op het verschil te zien tussen de huidige twee tekenaars.

Link naar reactie

Er is ook veel meer experimentatie met de bladspiegel. En ook meer close-ups en afwisseling in perspectief.

 

afbeelding.png.4678b9cae34636cd7b81814e77e96a18.png

 

Hier zie je ook hoe nevenpersonages er duidelijk anders uitzien dan hoe Merho ze zou ontwerpen.

Niet dat dat een slechte zaak is. Variatie in een langlopende reeks kan verfrissend werken.

 

afbeelding.thumb.png.ebb5caeeb4b182528892cce5832307ea.png

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Als kind trokken stripverhalen mij vooral aan omdat het ging over een verhalend en beeldend medium waarvoor je bij wijze van spreken slechts potlood en papier nodig had. Je tekende wat vakjes met figuurtjes en tekstballonnen en daar had je dan al je eigengemaakte strippagina in handen.

Natuurlijk is het professionele werk altijd omslachtiger geweest dan dat.

 

En ondertussen is de productie van beeldverhalen natuurlijk nog verder geëvolueerd.

Hier een foto van Kristof Fagard die één van de tekenaars is van De Kiekeboes.

Je ziet, het zijn niet langer de middelen die mijn jongere ik voor handen had toen ik op de basisschool zat.

 

afbeelding.thumb.png.6774a542d500994f3c2dba8dbb778ce3.png

 

bron foto: https://www.truineer.be/2020/02/truienaar-kristof-fagard-zorgt-mee-voor-revolutie-bij-kiekeboes/

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 16/8/2020 om 20:17, cinco zei:

 

Ah thanks.

Tegenwoordig probeer ik er op te letten of ik bepaalde verschillen kan opmerken tussen de diverse tekenaars.

Nu er twee non-Merho-albums zijn verschenen is toch al duidelijk dat je de verschillende tekenaars er gemakkelijk uit kan halen. (net zoals bij Jommeke, en De Kampioenen, en Blake & Mortimer en zowat iedere reeks die met verschillende tekenaars werkt)

Link naar reactie
43 minuten geleden, TDPB zei:

Nu er twee non-Merho-albums zijn verschenen is toch al duidelijk dat je de verschillende tekenaars er gemakkelijk uit kan halen. (net zoals bij Jommeke, en De Kampioenen, en Blake & Mortimer en zowat iedere reeks die met verschillende tekenaars werkt)

Ik moet er eens op letten. Ik dacht trouwens dat Thomas Du Caju ook nog Kiekeboes tekende, maar blijkbaar doet hij dat niet meer.

Dus op het moment Steve Van Bael en Kristof Fagard.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Laco zei:

Ik kijk er wel naar uit, zou het een special zijn zoals een tijd geleden van Kim, Nix, Gerben en Frodo?
Of toch terug in Merho's stijl?

Het is een éénmalige terugkeer naar De Kiekeboes, dus hopelijk iets speciaal.

Bijvoorbeeld een verhaal dat inspeelt op de sterktes van Stallaert zoals Vrolijke Vrolijke Vrienden.

Link naar reactie

Net Blauwblauw gelezen. Zo een nieuw team kan toch wel wat verfrissing brengen in een langlopende reeks.

Steve Van Bael doet hier en daar wat nieuw met de gezichten van de personages;

 

Fanny - tweede strook, laatste prentje.

 

cfb9927a-bac2-11ea-89da-fa7ffbacfd92.jpg

 

Van Der Neffe - eerste strook, eerste prentje

 

c3d16992-bac2-11ea-89da-fa7ffbacfd92.jpg

 

 

 

 

En Bruno De Roover geeft de ex van Van Der Neffe meer spotlight dan ze ooit gehad heeft.

 

b0dfd378-bac2-11ea-89da-fa7ffbacfd92.jpg

Link naar reactie

Stel als De Kiekeboes een Hollywood topcast zouden krijgen voor een verfilming wat uiteraard nooit gaat gebeuren omdat ze niet klein en blauw zijn en omdat er niemand een kuif heeft.

 

Ik vertrek vanuit een scenario waarin Kiekeboe weer door toedoen van Van De Kasseien in duistere zaken verzeild raakt.

Fanny en Tomboy raken er natuurlijk ook bij betrokken. En dan nog Dédé La Canaille als de belangrijkste antagonist van het verhaal.

 

Marcel Kiekeboe: Tom Hanks (laat zijn snor groeien en scheer hem kaal en we komen er)

 

afbeelding.png.0fa219627de140e87becf705ef47370b.png

 

Van De Kasseien: John Turturro

 

R4CGLSGCOMI6HFD4XTYQE5YJ4M.jpg

 

Fanny: Elle Fanning

 

afbeelding.thumb.png.c7d4a554578803e92fa26758e7603be1.png

 

Tomboy: Zendaya

 

13386876-7019161-image-a-3_1557615340876

 

Dédé La Canaille; Matthew McConaughey

 

1467368392-matthew-mcconaughey-dark-towe

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...