Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
8 minuten geleden, Gilles zei:

Lijkt me wel echt. Misschien gewoon zelf een strip laten signeren door Van Bael? Hij signeert nogal vaak (dit jaar natuurlijk niet) en het is nogal ondankbaar om een strip met opgedragen tekening enkele jaren later te verkopen. Oké, dit laatste is mijn persoonlijke mening...

Inderdaad. Laten signeren om te verkopen is vrij dom, maar ik kan me voorstellen dat er op dit moment veel mensen op hun tandvlees zitten waardoor het moet.

 

Dat de prijs niet omhoog schiet lijkt me niet zo abnormaal. Het is geen Merho, en het is ook geen van de bekende personnages. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ga voor nep.

Met name vanwege de twee verschillende letters "a". (De hele tekst ziet er geforceerd geschreven uit.)

Bovendien biedt de verkoper twee Fanny's aan die volkomen identiek zijn, zoals geen enkele tekenaar dat doet (met welgeteld 1 lijntje verschil). Ze zijn ook nog eens op verschillende formaten, wat me niet logisch lijkt.

Ook is het onwaarschijnlijk dat de echte tekenaar een schetsopzetje in potlood nodig heeft voor zo'n standaardpersonage.

Prove me wrong.

 

$_86.JPG$_86.JPG

Link naar reactie
11 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Ik ga voor nep.

Met name vanwege de twee verschillende letters "a". (De hele tekst ziet er geforceerd geschreven uit.)

Bovendien biedt de verkoper twee Fanny's aan die volkomen identiek zijn, zoals geen enkele tekenaar dat doet (met welgeteld 1 lijntje verschil). Ze zijn ook nog eens op verschillende formaten, wat me niet logisch lijkt.

Ook is het onwaarschijnlijk dat de echte tekenaar een schetsopzetje in potlood nodig heeft voor zo'n standaardpersonage.

Prove me wrong.

 

$_86.JPG$_86.JPG

 

Mijn gevoel: ik herken er uiteraard Fanny in, maar anderzijds ook niet. Het is alleszins niet iets waar ik trotse eigenaar van zou zijn.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
7 minuten geleden, cinco zei:

 

Het blijft een raar idee dat Van De Kasseien en Tomboy effectief al het bed hebben gedeeld offscreen.

Er is al naar verwezen in verschillende strips dat hij een 'klant' van haar is.

Ze is duidelijk bezig Sapperdeboere aan het opvrijen. Hoe meer klanten, hoe meer vreugde!

Link naar reactie
Op 17/12/2020 om 17:08, TDPB zei:

Ze is duidelijk bezig Sapperdeboere aan het opvrijen. Hoe meer klanten, hoe meer vreugde!

 

Dat zal dan een zware klus voor haar worden.

 

afbeelding.png.587fbe856a71b3a39de5f9712ab5576a.png

 

Ik vraag me af of het echt de bedoeling is om haar dat beroep te laten blijven uitoefenen.

En of Fanny de enige blijft die ervan op de hoogte is.

Nu ja, de Kiekeboe-reeks houdt meestal wel vast aan de status quo van hun personages, maar Tomboy had op het begin toch wel een soort van doorlopende en ontwikkelende verhaallijn. Ook met het achterhalen van de identiteit van haar vader bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Op 27/11/2020 om 13:44, Boekenmagazijn zei:

Ook is het onwaarschijnlijk dat de echte tekenaar een schetsopzetje in potlood nodig heeft voor zo'n standaardpersonage.

Prove me wrong.

 

Ik heb tal van kopjes door Marc Verhaegen die toen al +10 jaar aan de S&Wreeks werkte en eerst met een potloodopzetje begon, eerst tekende hij ook direct in inkt, tot hij een paar jaar later eens eentje terug zag en zich schaamte over de kwaliteit. 

Alsook: standaardpersonage of niet, Fanny is een aartsmoeilijk personage om te tekenen. Ik heb de eer en het genoeg gehad om dat een 800 keer te moeten doen (animatie voor Comics Station) en nu 3 jaar later, is die volledig terug uit mijn vingers hoor.
 

Link naar reactie

Eigenlijk het soort tekenaar dat Merho is.
Merho tekent vanuit buikgevoel, niet vanuit technische kennis. En door de scholing bij Vandersteen.

Daardoor geen van die figuren eigenlijk in 3 dimensies kloppen. Een prentje van Fanny klopt, als het juist aanvoelt. Als je een 3D model zou maken gebaseerd op 3 verschillende prentjes, zou je 3 verschillende models hebben. 

 

Een prentje van Fanny dat gespiegeld wordt, ziet er al raar uit. Omdat elk origineel een beetje naar rechts moet trekken. Als dat naar de andere kant trekt, voelt het al niet meer juist. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Tom MDP zei:

Eigenlijk het soort tekenaar dat Merho is.
Merho tekent vanuit buikgevoel, niet vanuit technische kennis. En door de scholing bij Vandersteen.

Daardoor geen van die figuren eigenlijk in 3 dimensies kloppen. Een prentje van Fanny klopt, als het juist aanvoelt. Als je een 3D model zou maken gebaseerd op 3 verschillende prentjes, zou je 3 verschillende models hebben. 

 

Een prentje van Fanny dat gespiegeld wordt, ziet er al raar uit. Omdat elk origineel een beetje naar rechts moet trekken. Als dat naar de andere kant trekt, voelt het al niet meer juist. 

 

En wat te doen met Fanny's gezicht in profiel?

Dat wordt natuurlijk vermeden in de albums, maar ik vraag me af hoe men dan bijvoorbeeld haar neus projecteert. Want in zijaanzicht is het een wipneus. En in vooraanzicht zou je dan haar neusgaten moeten blootgeven, maar die heeft ze niet in haar design.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

En wat te doen met Fanny's gezicht in profiel?

Dat wordt natuurlijk vermeden in de albums, maar ik vraag me af hoe men dan bijvoorbeeld haar neus projecteert. Want in zijaanzicht is het een wipneus. En in vooraanzicht zou je dan haar neusgaten moeten blootgeven, maar die heeft ze niet in haar design.

 

Zoals ik zei, technisch klopt dat niet.
Maar het voelt juist aan. Daarom dat dat zo moeilijk is om te doen. Je zal Fanny, tegenwoordig toch, in 1 album is er ooit eens 1 keer voorgevallen lang geleden, nooit in vooraanzicht zien. 

 

In de animatie was dat natuurlijk onvermijdelijk, en hebben we strategisch de sproeier voor haar gezicht gezet met veel trial and error (zoals die streepjes van haar 'middenstreep', naar welke kant moeten die staan? enzo
image.thumb.png.441762b6fe8673fb5fd61b7c320ec972.pngimage.png.9fbccff31e1b0ea51860b8163e5bd32e.png

 

Beeldjes illustreren dat goed, een beeldje van Fanny klopt altijd maar uit een bepaalde hoek, terwijl bijvoorbeeld een beeldje van Kuifje uit elke mogelijke hoek klopt. 
 

Link naar reactie

Veel stripfiguren worden nooit in vooraanzicht getekend, omdat dat gewoon niet werkt met de meeste stripstijlen. Zelfs simpele figuren zoal Kuifje of pakweg Jommeke ga je ook (zelden tot) nooit in vooraanzicht zien.

 

Bij Fanny vind ik altijd dat je vooral aan haar ogen nog heel goed de invloed van de oorspronkelijke poppenkastfiguren kan zien (ook al is Fanny, als ik me niet vergis, niet begonnen als poppenkastpop).

Link naar reactie

Ik heb de indruk dat er ergens een andere tekening bestaat.

Nu ja, zoals gezegd: zo raar is dat niet. Van pakweg Boma of Carmen of Pascale bestaan er ook geen vooraanzichten.

 

 

Niet helemaal dezelfde Fanny:

afbeelding.png.942f853a8a92748cf8c3dc9b0d595415.png

 

 

En als stripfiguren al eens frontaal getekend worden is de truc meestal om hun neuzen toch in (licht) profiel te tekenen:

 

afbeelding.thumb.png.819a079ec1a36e084957819bdd94a8d6.png

 

Alhoewel die kuif van Suske volgens mij in het midden van zijn hoofd zou moeten staan.

 

Link naar reactie

De wisselende kledij die ze sinds nr. 125 bij de Kiekeboes toepassen, hoeft voor mij eigenlijk niet.

Af en toe een verandering, ok. Andere outfits tijdens een vakantie, ok.

Maar elk album andere kledij doet de vaste look van personages geen goed.

Natuurlijk is het realistischer, maar stripfiguren hebben vaak een mentale kleurencode (bij gebrek aan een betere omschrijving) en die vervalt nu helemaal.

 

afbeelding.thumb.png.5dcb8fbba41263328730b9756d99b4d0.png

Link naar reactie
35 minuten geleden, cinco zei:

De wisselende kledij die ze sinds nr. 125 bij de Kiekeboes toepassen, hoeft voor mij eigenlijk niet.

Af en toe een verandering, ok. Andere outfits tijdens een vakantie, ok.

Maar elk album andere kledij doet de vaste look van personages geen goed.

Natuurlijk is het realistischer, maar stripfiguren hebben vaak een mentale kleurencode (bij gebrek aan een betere omschrijving) en die vervalt nu helemaal.


Was dat niet om uit dat 'vlaamse' te kunnen breken? Ik meen me iets omtrent te herinneren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...