Ga naar inhoud

De Kiekeboes (Merho) + Fanny K. (Coppers, Krings)


Recommended Posts

34 minuten geleden, Laco zei:


Was dat niet om uit dat 'vlaamse' te kunnen breken? Ik meen me iets omtrent te herinneren.

 

De meeste niet-realistisch getekende figuren hebben toch een garderobe vol identieke kleren. Zowel in strips als tekenfilms.

Het is ook een extra inspanning om voor elk album alle vaste stripfiguren in andere kledij te stoppen.

Het zorgt wel voor visuele variatie.

 

Maar als je aan de Kiekeboes denkt, is dit toch het visuele beeld dat bij de meesten opkomt.

 

afbeelding.png.c3b790a34657dcc55ded1dfd9c624fc6.png

 

Of deze licht aangepaste look.

Dat is wat ik bedoel. Hier had je een subtiele update, maar de stripfiguren behielden hun gebruikelijke kleuren op enkele tintwijzigingen na.

 

afbeelding.png.b20e884ecdfeba765075448b3411945b.png

 

 

 

Link naar reactie
Op 26/12/2020 om 18:42, Laco zei:

Ja, ik hoop echt dat ze toch nog naar het oude kan, vond dat wel een leuk personage.

 

 

Er zijn al verschillende albums waarin ze met die mislukte plastische chirurgie verschijnt.

Ik vrees dat het definitief is.

afbeelding.thumb.png.3ebc39fb4fbef15231f5155766466bc8.png

 

 

Vaarwel classic Elodie Melody...

 

afbeelding.png.0b2489cd0e63b3a0cc5d7713091bb359.png

 

... die haar naam te danken heeft aan Silvy Melody.

 

afbeelding.png.dffb5f0e2f1b988a41d8016acd19167e.png

 

 

 

 

Link naar reactie

Eén van de reeksen waarvan ik dit jaar heel veel heb gekocht, zijn de Kiekeboes.

Jaren geleden heb ik bij een verhuis heel veel Kiekeboes verkocht.

En nu dit jaar ben ik begonnen met er opnieuw te kopen, ook omdat er een locatie was waar ze van het oude formaat Kiekeboes 5 voor 10 euro (en achteraf 4 voor 10 euro) verkochten.

 

Een overzicht van de Kiekeboes die ik heb:

 

Degenen die ik dit jaar gekocht heb, staan in dik rood.

Nummer 21 tem 25 heb ik als bundel gekocht in zo een verzamelalbum.

 

afbeelding.png.796b3ea0861ca49aac5b9ec91f2fdb8b.png

 

De pili-pili pillen

De omgekeerde piramide

De snor van Kiekeboe

De anonieme smulpapen

Het plan SStoeffer

De Medusa-stichting

De onweerstaanbare man

De come-back van Dédé

De hoofdzaak

Het geslacht Kinkel

Thantomthant

Zand erover

Witter dan wit

King Sacha

Blond en BlauW

De Aqua-rel

Lang zullen ze leven

De Incabouter

KieleKiele Boe

In vuur en vlam

De Himbagodin

Het Boerka Complot

Vrolijke vrolijke vrienden

Tiznoland

Baas boven baas

Doodeenvoudig/Eenvoudig dood

Vluchtmisdrijf

Stinkend rijk

Vrouwen komen van Mars

De pepermunten

Grof wild

Omtrent Oscar

Code E

Bistro Dodo

Geen rook

Zonder vuur

Bubbelspel

Alibaberg

Gebroken Zwart

Zo zie je maar

K4

Dédé en partner

Iemand moet het doen

In Troebel Water

Blauwblauw

 

buiten reeks: hoor je het ook eens van een ander

 

afbeelding.thumb.png.39ac4747f7ea3ce98fa7ef91df52f47a.png

Link naar reactie
Op 4/1/2021 om 14:36, cinco zei:

Een relatief vreemde aanpassing van een plaat uit De Snor van Kiekeboe.

Vergelijk de zwart-wit versie met de kleurenversie.

 

afbeelding.png.cdcf50e1c5eafcaf81f48bf8a9006e85.png

 

afbeelding.thumb.png.7e09965a616c6c7e7cc9def5af6bfae8.png

 

Minder bekende personages of enkel in Vlaanderen (en/of Nederland) bekende figuren zijn verdwenen ten voordele van meer internationaal bekende personages.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

 

Van de Kasseien heeft zo te zien aan haar liggen schudden om haar bij bewustzijn te krijgen, waardoor haar hoofd kantelde.

Nadat hij haar eerst op haar rug rolde en die auto elders parkeerde zeker? Maar het is dus vooral die enorm steile weg die me opvalt. 40°, geraak daar maar eens op.

 

Het huis van de Kiekeboes, is dat eigenlijk ooit al eens vanuit een andere positie getekend?

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

 

Het huis van de Kiekeboes, is dat eigenlijk ooit al eens vanuit een andere positie getekend?

 

Delen van de binnenkant van het huis hebben een gans grondplan, dus waarschijnlijk is er ook materiaal om op terug te vallen voor de ganse buitenkant van het huis?!?

 

van een interview met Merho:

 

"...En er is bijvoorbeeld ook een uitgetekend grondplan van de living van de Kiekeboes, waar voor elke muur bijgeschreven staat welk kadertje daar hangt en welk kastje daar staat. Anders wordt het een rommeltje."

 

bron:

https://www.hln.be/showbizz/merho-zoekt-opvolger-ik-weet-dat-de-kiekeboes-kritiek-gaan-krijgen~a9bbfa33/

Link naar reactie

Ja, dat weet ik. En als je met verschillende tekenaars werkt kan dat ook geen kwaad (de interieurs van Jommekes woonst bvb verandert per tekenaar). Maar dat typisch openingsprentje van de woonst van de Kiekeboe (9de prentje in de eerste pagina hierboven) is altijd hetzelfde. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit eens anders werd getekend.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Maar dat typisch openingsprentje van de woonst van de Kiekeboe (9de prentje in de eerste pagina hierboven) is altijd hetzelfde. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit eens anders werd getekend.

 

Misschien een knipoog naar sitcoms waar ze ook altijd dezelfde outdoor shot hadden van de woning.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Ja, dat weet ik. En als je met verschillende tekenaars werkt kan dat ook geen kwaad (de interieurs van Jommekes woonst bvb verandert per tekenaar). Maar dat typisch openingsprentje van de woonst van de Kiekeboe (9de prentje in de eerste pagina hierboven) is altijd hetzelfde. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit eens anders werd getekend.

op die eerste plaat is weer dat herhalend beeldje maar in de nieuwere albums klopt het niet dat ze steeds hetzelfde gebruiken. Ik denk wel dat het van de tekenaar afhangt.

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Laco zei:

het lijkt in elkaar geschoven, ik weet niet goed hoe het uit te leggen.
neem nu dat lopen, bij thomas geloof je toch meer dat ze erin staan.

 

 

Ik zal er eens op moeten letten en verschillende albums van verschillende tekenaars van Kiekeboe na elkaar lezen, zodat de verschillen meer opvallen. Zelf vind ik het werk van Kristof Fagard wel erg goed.

 

8f74122c-49a1-11ea-8fca-9e508caee60c.jpg

afbeelding.thumb.png.40ee729aa96e89c4f7e2f66d3725da37.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Bedoel je dat het nu aanvoelt alsof de personages voor een green screen staan waarop de achtergrond wordt geprojecteerd?

Nee, gewoon alsof het als een habbekrats bijeen getekend is.
Misschien omdat het nu digitaal is, zijn green screens niet alleen voor tv en film?

Kan ook zijn omdat het in de krant pagina, per pagina staat dat het wat sfeer mist.


 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Laco zei:

zijn green screens niet alleen voor tv en film?
 

 

Ja, ik bedoel het figuurlijk.

Doordat de pagina's ook scherper zijn dan vroeger, kan het misschien zo een visueel effect veroorzaken alsof personages en achtergrond losgekoppeld zijn van elkaar.

 

Je kan zo een gevoel ook hebben bij tekenfilms.

Vergelijk de Simpsons nu met de Simpsons vroeger.

 

afbeelding.thumb.png.38dc76915dd286800c4ae0b30812413e.png

 

afbeelding.thumb.png.044af6df88d9e13831b7e9cc555a4873.png

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Ja, ik bedoel het figuurlijk.

Doordat de pagina's ook scherper zijn dan vroeger, kan het misschien zo een visueel effect veroorzaken alsof personages en achtergrond losgekoppeld zijn van elkaar.

 

Je kan zo een gevoel ook hebben bij tekenfilms.

Vergelijk de Simpsons nu met de Simpsons vroeger.

 

afbeelding.thumb.png.38dc76915dd286800c4ae0b30812413e.png

 

afbeelding.thumb.png.044af6df88d9e13831b7e9cc555a4873.png

 

 

ah, ik zie wat je bedoelt

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...