Ga naar inhoud

Johnny's strip (nog zonder titel) over de Germaanse mythologie.


Johnny Thunder

Recommended Posts

Al jarenlang loop ik met verhalen in mijn hoofd die rond de Noorse/Germaanse mythologie draaien en waarin de walkuren, of valkyrja's, zoals ik ze liever noem, een grote rol spelen. Ik heb al verschillende malen pogingen gedaan om daar een strip over te maken, (ik geloof dat ik in een ver verleden daar ook wat van heb laten zien op dit board) maar dikwijls haakte ik weer af omdat ik niet tevreden was over de kwaliteit. Nu hoop ik dat ik het wel tot het einde vol hou.

 

Een aardige stimulans om dat te doen is dat een vriend van mij aanbood om van de strip een serie van video's te maken voor zijn youtube kanaal (hij heeft een kanaal met informatieve video's en zo'n 2000 subscribers tot dusver) met achtergrondmuziek, geluidsfragmenten en misschien gaat hij zelfs de volledige tekst inspreken. Maar tot die tijd heb ik hier al de eerste pagina's:

 

Alles wat er tot dusver is is te zien op mijn Deviantart pagina: https://valkyriescomic.deviantart.com/gallery/

NTP1.JPG

NTP2.JPG

NTP3.JPG

NTP4.JPG

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Kostumering en wapenrustingen zien er alvast vrij accuraat uit. Misschien hier en daar wat meer aandacht geven aan wat plooiwerk van kledij enz...zoals het nu is komt het een beetje stram en ongedefinieerd uit.

Wel interessante thematiek.

Link naar reactie

Dank jullie :)

59 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Knappe pagina's!

Het oogt misschien allemaal net wat te propertjes. Zeker qua inkleuring is er denk ik wel nog serieus meerwaarde te halen.

Het lijkt me goed gedocumenteerd. Daarom lijkt het me wel raar dat je Odin gebruikt. Is dat bij de westgermanen niet Wodan?

Ja, daar zijn een aantal redenen voor: in eerste instantie had ik een verhaal in mijn hoofd dat zich afspeelde in Noorwegen rond 800, het vikingtijdperk dus, en daar is dit verhaal eigenlijk een prequel op, met de zelfde valkyrja karakters. Maar voor zover ik weet is er vrij weinig bekend over de religie van de Germanen in het zuiden van het huidige Duitsland, of ze wel een Valhalla kende of valkyrja's, of dat ze van die druïde-achtige priesters hadden. Dus het is een beetje een kwestie van roeien met de riemen die je hebt.

Daarnaast denk ik ook dat het beter is om de lezers niet in verwarring te brengen, maar ze de namen te geven die ze het meest bekend voorkomen. Later in het verhaal komen er ook nog Denen voor. Zouden die wel Odin zeggen? Of wat zouden de valkyrja's zeggen: 'onze Allvader heeft verschillende namen: jullie noemen hem Wodan, of Wotan, of Godan, en de Denen zeggen Odin. Wij weten eigenlijk ook niet hoe hij precies heet.' Nee, zij komen uit Valhalla zelf dus zij zouden dan weten wat de juiste naam is van de koning der goden. In dat geval vond ik het beter om het te houden op Odin.

Link naar reactie
12 hours ago, Johnny Thunder said:

Hm, ik moet wel zeggen: ik wordt er de laatste jaren nogal moe van dat veel videogames zo grijs en grauw zijn.

Daar kan ik je helemaal in volgen;  iedereen lijkt voor vuil en grimmig te gaan, vandaag de dag. Zoals je strip aanvoelt, dacht meer aan een heroïscher feel. Een keuze voor geel en rood, bijvoorbeeld

 

2a1ed9a32fd1ccc6cd233bf7cd9be705.jpg

 

voelt al heel anders aan dan de neutrale en realistische kleuren die jij gebruikt.

 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Maar dat vrolijk schoolboekkleurenpalet maakt van de realiteit een soort onaards, niet bestaand paradijs...je verwacht soms dat de my little pony's in beeld kunnen komen.

Aan de andere kant: het gaat niet om de realiteit, maar om mythologische verhaaltjes. Dus ergens kan het wel.

Ik stoor me meer aan die lelijke schaduwen onder de paarden.

Link naar reactie

In het algemeen misschien iets meer schwung in de inkting en, inderdaad, het kleurenpalet een beetje oppoetsen. Voorbeeldje van een felgekleurd stripje, in een historische setting: 

 

image.thumb.png.e0d236a6f1e911daba3715058ca60d41.png

 

PS: het hééft wel iets hoor. Anders zou je zoveel reacties niet krijgen. Die massascènes zijn best indrukwekkend.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Kristof Berte zei:

In het algemeen misschien iets meer schwung in de inkting

Dat moet je even uitleggen...

 

Wat betreft de schaduwen, mijn tekenprogramma heeft kuren als het gaat om de groene kleuren. Wanneer ik het exporteer naar JPG ziet het groen er altijd net iets anders uit dan ik het oorspronkelijk bedoeld had. Om die reden vermijd ik groene kleren, maar met gras kan het nou eenmaal niet anders. 

Link naar reactie
11 uren geleden, Johnny Thunder zei:

Dat moet je even uitleggen...

 

Goh ja jong, schwung. Dat is zo ondefinieerbaar. Het is nu allemaal vrij braafjes geïnkt. Propere, egale lijnen. Het is misschien raar om te zeggen, maar het mag wat... morsiger, sneller. Nog meer variëren in lijndikte, binnen dezelfde lijn. Niet enkel zoals nu een fijner lijntje voor de texturen. De veldslag en personages lijken nu soms vrij statisch te zijn. Pas op, dat is misschien persoonlijke smaak. Wie zijn je voorbeelden op het gebied van inkting? Ik ga er van uit dat je digitaal inkt?

 

Nog eens: er zit zeker wat in hoor. Ik denk dat je er zelfs nu al een zeker publiek voor kan vinden. Maar die resterende percentjes kunnen alles wel een pak aantrekkelijker en meer publiceerbaar maken.

 

Wat de inkleuring betreft: investeer bijvoorbeeld eens om één pagina door een echt goeie inkleurder onder handen te laten nemen. Kost wel wat geld, maar je gaat er echt veel van leren en kan er eventueel op doorborduren.

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Johnny Thunder zei:

Hehehe, de strip is van kop tot staart digitaal, maar als dat er niet aan te zien is doe ik het blijkbaar goed. 

 

Ik kan natuurlijk niet aan alle kritieken kan voldoen, maar ik neem alle reacties in acht.

 

Je gaat dat wel merken als je hier af en toe iets post. De ene zegt dat het op een bepaalde manier moet, de andere zegt net het tegenovergestelde :) Over smaak valt niet te twisten :)

 

Doe in elk geval voort, en teken wat je graag tekent en hoe je het graag tekent. Er zit alleszins potentieel in.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 4 months later...
Gast Kameraad Mauser

De Romeinse helmen - het Montefortino-type - zijn inderdaad authentiek.  Maar als de Romeinen Griekse helmtypes incorporeerden, was het vrijwel altijd het Atheense type, ofte de Attische helm. En niet het Korintische type, zoals Mars hem draagt. Maar enige dichterlijke vrijheid kan wel, vooral als je een godheid laat meespelen in je verhaal.

Link naar reactie
3 uren geleden, Yncke zei:

 

Ik vind de keuze van de helm van Mars nogal Grieks aandoen, is er een reden waarom je die koos?

 

Ik heb simpelweg dit standbeeld nagetekend:

 

marsstatue.jpg

 

Volgens Wikipedia is dit een Romeins beeld dat is afgeleid van een ouder Grieks beeld van Ares, dus dat zal de Griekse helm verklaren. Het lijkt me wel toepasselijk dat een van oorsprong Griekse god nog wat trekjes van zijn oorspronkelijke nationaliteit heeft :)

Link naar reactie

Om 1 of andere reden zie ik dit verhaal zich perfect afspelen op glas-in-lood ramen in een gigantische kerk ergens, dat gevoel geeft je stijl me. (En dat is zeker niet negatief ofzo hoor)

 

Ik vind dat er op zich helemaal niks mis is met de kleuren die je kiest. Het zit'm meer in de tonaliteit. De bomen en grasvelden op de achtergrond geef je telkens heel donker weer qua toonwaarde, waardoor ze de personages ervoor die donkere kledij/haar hebben of op een donker paard zitten mee opslorpen. Het heeft niet zozeer iets te maken met de kleur groen als wel met de tonaliteit ervan ten opzichte van de rest van de plaat. Concreet voorbeeld: in je laatste plaatje van de laatste pagina gaat het hoofd van de donkerharige dame bijna naadloos over in de bomen die zich in de achtergrond bevinden, en hetzelfde met het schild dat zonder de witte lijnen de exacte toon zou hebben als de grond errond. Als je de bomen een tikkeltje lichter zou maken, zou je personage loskomen.

 

Als je digitaal werkt kan het wel helpen om een zwart-wit effect te plaatsen boven je kleurlagen dat je kan aan- en uitvinken om af en toe het geheel eens puur tonaal te kunnen bekijken.

 

Maar doe er vooral mee wat je zelf wil, ik vind het zo ook al aangenaam. Succes!

 

Link naar reactie

Ha! Wel, ik neem de glas-in-lood opmerking als een compliment, al denk ik dat een verhaal zo heidens als dit niet snel in een kerk word geaccepteerd :D

 

Gaan de voorgrond en achtergrond nog steeds samen wanneer je de pagina iets groter en helderder ziet op Deviantart?:

 

 

https://valkyriescomic.deviantart.com/gallery/

 

(Ik plaats de link naar de gallerij want de link naar de pagina maakt direct weer een verkleinde afbeelding)

 

De slag in het Teutoburgerwoud vond plaats tijdens slecht weer. Mooi voor mij: de duisternis en de donkere wolken creëeren een dreigende sfeer, het gevoel dat dat legioen helemaal naar de verdoemenis gaat. Maar het lichter maken van de dennenbomen doet daar denk ik wel wat af aan...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Volmetalen kuras...en dan nog een die de vrouwelijke boezem weergeeft...hmm...vrijwel geen enkel historische bronnen en vondsten daaromtrent.

Dichterlijke vrijheid dan maar?

Mars zijn Korinthische helm zou je n og eens goed moeten bezien hoe die feitelijk eruitziet. Dragers van die helmen schoven hun helm naar achter, wanneer ze niet effectief aan het strijden waren.
Maar bij jou is de helm verworden tot een halve voetbal, met een driehoekig plaatje op de voorzijde gemonteerd.

 

il_570xN.664394374_nwg4.jpg

il_570xN.664409972_5jf8.jpg

il_fullxfull.488939602_qwrl.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

Volmetalen kuras...en dan nog een die de vrouwelijke boezem weergeeft...hmm...vrijwel geen enkel historische bronnen en vondsten daaromtrent.

Dichterlijke vrijheid dan maar?

Niet alleen dat, het zijn ook beide goddelijke wezens, voor hen gelden de normale regels niet. Hoewel ik ze waar mogelijk wel 'mythologisch correct' heb willen afbeelden.

 

Om die reden heb ik ook de helm nagetekend zoals deze er uit ziet op het beeld van Mars: al realiseerde ik me tijdens het tekenen dat het in de praktijk een vrij ongemakkelijk model zou zijn geweest. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...