Ga naar inhoud

Het DNA van een stripreeks


mrbrightsky

Recommended Posts

Als ik eens in de krantenwinkel naar de strips kijk dan zie ik dat de 'oude' reeksen/herstarten zoals Yoko Tsuno, Thorgal, Michel Vaillant, Largo Winch,.. blijven verkopen. En er komt praktisch niks nieuws in de plaats.

 

(niet te vergelijken met de 'massaproductiereeksen' uiteraard zoals Sus en Wis, Rode Ridder, Kampioenen, Urbanus, Kiekeboes, Jommeke).

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom MDP zei:

 

Eerder een berekende gok. :)

 

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Amazon heeft naast het gewone formaat nu ook steeds meer strips in hun kindle formaat. En de toekomst is digitaal dat heb je aan dr fotografie gezien. Leuk dat polaroid nog een doorstart maakt maar voor de rest is alles digitaal. Dat zal met strips misschien minder hard gaan maar het zal gebeuren denk ik ook zelf. Ook erg makkelijk. Je besteld zondagnacht om 3 uur een strip digitaal en 2 minuten later heb je het. Je hoeft niet te wachten tot de winkel open is, geen files noem maar op. 

Link naar reactie

@Tom B 20 jaar is nog wat jong om al een klassieker te zijn. De volgende generatie draagt dan nog pampers, niet? De overdracht naar de volgende generatie is er dan nog niet. Het aantal albums vind ik minder een argument. Pareltjes waarvan slechts jaarlijks een album verschijnt hebben dan geen kans, massaproducten wel. De Blauwbloezen, Yoko Tsuno, ... zijn m.i. ook klassiekers (zij het geen Vlaamse, vandaar eerder niet vernoemd) en hebben heel wat minder albums op de teller.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Kontiki zei:

 

Dat kan je nu onmogelijk hard maken. 

 

Fotografie, film, muziek, tv, studeren, vergaderen, bankzaken, een reis boeken, tickets voor een concert, zelfs online boodschappen bestellen en ze aan huis laten leveren, de krant lezen, afspraakjes maken, ... allemaal online of met een digitale toepassing, maar 'den papieren strip bij den vriendelijken meneer den boekenhandelaar' gaat dat allemaal overleven.

 

Stripnieuws is digitaal, reviews zijn digitaal, als er een discussie over een product of over het medium wordt gevoerd, is het digitaal.

 

Nee, je hebt gelijk, er is absoluut geen basis om de stelling "digital is the way" te onderbouwen ;):P

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Tanuki zei:

@Tom B 20 jaar is nog wat jong om al een klassieker te zijn. De volgende generatie draagt dan nog pampers, niet? 

 

Dat hangt er vanaf hoe je generatie omschrijft.

van ouder op kind zitten ze inderdaad nog in de pampers.

 

maar als je redeneert vanuit de leeftijd van de gemiddelde koper kan dat al lang generatieoverschrijdend zijn.

in 1997 koopt een achtjarige nummer 1 en die volgt de reeks tot hij twaalf is

in 1998 koopt een achtjarige nummer 5 en die volgt de reeks tot hij twaalf is

in 1999 koopt een achtj...

 

dan heb je om de vijf jaar een volledige nieuwe generatie achtjarigen die kunnen instappen.

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Kontiki zei:

Er is nog steeds geen goed verdienmodel voor onlinestrips. Of gaan al die beroepstekenaars strips (blijven) maken als het hen geen zak opbrengt?

 

Dat is iets anders!

Maar een verdienmodel zal er wel komen, of alle huidige uitgevers, tekenaars, drukkers, verdelers, winkeliers en lezers de overstap zullen maken en overleven... geen idee. 

 

Maar elke dag worden er kinderen geboren die opgroeien in een digitale wereld en elke dag (om het even heel cru te zeggen) verkleint de hoop lezers die zijn opgegroeid in een wereld waar papier, print en druk de standaard was.

 

Maar "de strip" zal overleven, in een vorm of een andere.

 

Link naar reactie

Dat besef ik ook, maar in de huidige vorm is een strip totaal niet aangepast om digitaal te lezen. Dat moet volledig heruitgevonden worden, op eenzelfde manier waarop kranten ook op een andere manier hun content presenreren. Allez, een A4 inscannen of omzetten om op een horizontaal beeldscherm te lezen of op een klein smartphonescherm, daar is ee nstrip nog niet voor gemaakt.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tom MDP zei:

 

Dat is iets anders!

Maar een verdienmodel zal er wel komen, of alle huidige uitgevers, tekenaars, drukkers, verdelers, winkeliers en lezers de overstap zullen maken en overleven... geen idee. 

 

Maar elke dag worden er kinderen geboren die opgroeien in een digitale wereld en elke dag (om het even heel cru te zeggen) verkleint de hoop lezers die zijn opgegroeid in een wereld waar papier, print en druk de standaard was.

 

Maar "de strip" zal overleven, in een vorm of een andere.

 

Dat besef ik ook, maar in de huidige vorm is een strip totaal niet aangepast om digitaal te lezen. Dat moet volledig heruitgevonden worden, op eenzelfde manier waarop kranten ook op een andere manier hun content presenreren. Allez, een A4 inscannen of omzetten om op een horizontaal beeldscherm te lezen of op een klein smartphonescherm, daar is ee nstrip nog niet voor gemaakt.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

@Tom B 20 jaar is nog wat jong om al een klassieker te zijn. De volgende generatie draagt dan nog pampers, niet? De overdracht naar de volgende generatie is er dan nog niet. Het aantal albums vind ik minder een argument. Pareltjes waarvan slechts jaarlijks een album verschijnt hebben dan geen kans, massaproducten wel. De Blauwbloezen, Yoko Tsuno, ... zijn m.i. ook klassiekers (zij het geen Vlaamse, vandaar eerder niet vernoemd) en hebben heel wat minder albums op de teller.

Kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk. Onlangs kocht ik de nieuwste Yoko Tsuno. Vroeger heb ik die veel gelezen en de verhalen konden me zeker smaken. Met die redenatie in het achterhoofd heb ik het nieuwste album gekocht. (Is dat de opzet naar een klassieker?) Het resultaat viel me echter tegen: de tekeningen zijn matig, het verhaal niet te volgen. Doe daar een paar verhalen van en je red het nooit met de mensen die instappen. De blauwbloezen lijken wel vol te houden, al heb ik daar het laatste album ook niet van gekocht.

 

Hetzelfde met een reeks als XIII. Erg sterk begonnen maar XIII lijkt langdradig te worden met de laatste cyclus, het oude concept van vijf verhalen binnen een cyclus (1 - 5), tweeluiken en losse verhalen waren veel beter geschikt om een klassieker te worden. Koop een van de laatste verhalen los en je vraagt je af waar het over gaat.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kontiki zei:

Dat besef ik ook, maar in de huidige vorm is een strip totaal niet aangepast om digitaal te lezen. Dat moet volledig heruitgevonden worden, op eenzelfde manier waarop kranten ook op een andere manier hun content presenreren. Allez, een A4 inscannen of omzetten om op een horizontaal beeldscherm te lezen of op een klein smartphonescherm, daar is ee nstrip nog niet voor gemaakt.

Daar denkt Amazon.com heel anders over met hun kindle. Verder zijn er een aantal voornamelijke Amerikaanse aanbieders die nogal wat aanbieden. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Dat is iets anders!

Maar een verdienmodel zal er wel komen, of alle huidige uitgevers, tekenaars, drukkers, verdelers, winkeliers en lezers de overstap zullen maken en overleven... geen idee. 

 

Maar elke dag worden er kinderen geboren die opgroeien in een digitale wereld en elke dag (om het even heel cru te zeggen) verkleint de hoop lezers die zijn opgegroeid in een wereld waar papier, print en druk de standaard was.

 

Maar "de strip" zal overleven, in een vorm of een andere.

 

Ik geloof niet in die digitale revolutie voor literatuur. Lezen op een scherm is goed voor vluchtige dingen, maar niet voor boeen en strips, toch niet en masse. Ik vroeg het net mijn 7 jarige zoon hoe hij strips wil lezen en die koos resoluut voor papier. Ik kan vredig sterven. Maar nu nog even niet.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Dat besef ik ook, maar in de huidige vorm is een strip totaal niet aangepast om digitaal te lezen. Dat moet volledig heruitgevonden worden, op eenzelfde manier waarop kranten ook op een andere manier hun content presenreren. Allez, een A4 inscannen of omzetten om op een horizontaal beeldscherm te lezen of op een klein smartphonescherm, daar is ee nstrip nog niet voor gemaakt.

Dit dus.  Al heeft @Tom MDP ook gelijk.  Maar het is inderdaad zo dat ik digitaal lezen als extreem onaangenaam ervaar.  En niet omdat ik de koppigaard wil uithangen, maar letterlijk omdat het gewoon vreemd blijft aanvoelen en heel onhandig.  Dat formaat constant aanpassen, ik vind er niets aan.  En ook mijn petekindje, 9 jaar en zowat de doelgroep eigenlijk, moet er niets van weten.  Ze leest niet liever dan op papier en is een echte boekenwurm in wording.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, Simon zei:

In de toekomst zullen strips digitaal en op papier naast elkaar blijven bestaan. De e-reader bestaat al een tijdje en er blijven nog steeds boeken gedrukt worden. Voor strips zal dit ook zo zijn. 

Ik heb vooral de indruk dat de e-reader ook niet écht (meer) leeft ... Ik ken, ondanks het feit dat ik een vriendengroep vol lezers heb, maar twee mensen die het (nog) in huis hebben (koppel), een Kindle, dat ding ligt stof te vergaren. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Nog een mooie aanvulling op deze - overigens zeer aangename - discussie : https://www.striptiek.tv/event/tentoonstelling-nieuwe-vlaamse-strip/ 

 

Ongetwijfeld een zéér knappe expo. Met de focus op de stripmakers die 'durven afwijken van de traditionele familiestrip' (bron: FB)...

 

Nogmaals: volgens mij is dat eerder regel dan uitzondering aan het worden. Geen probleem: de expo is vast prachtig en de aandacht is terecht. Het zegt misschien wel iets over de huidige visie op 'klassieke familiestrips'.

 

Misschien.

 

Link naar reactie
Op 29-9-2017 om 20:15, Timhardt zei:

Ik geloof niet in die digitale revolutie voor literatuur. Lezen op een scherm is goed voor vluchtige dingen, maar niet voor boeen en strips, toch niet en masse.

Hier moet ik je tegenspreken. Boeken lees ik enkel nog op een e-reader, en manga lees ik zeer vaak online op een tablet (handiger dan op pc.) Ook met strips op een tablet heb ik geen probleem. Al geef ik toe dat de feel van een papieren versie nog altijd meer dan aangenaam is. Het is alleen zo onhandig op verplaatsing.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tanuki zei:

Hier moet ik je tegenspreken. Boeken lees ik enkel nog op een e-reader, en manga lees ik zeer vaak online op een tablet (handiger dan op pc.) Ook met strips op een tablet heb ik geen probleem. Al geef ik toe dat de feel van een papieren versie nog altijd meer dan aangenaam is. Het is alleen zo onhandig op verplaatsing.

Lezen van strips op een E-reader kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar kopen? Waarom zou je betalen als je het altijd wel ergens op de een of andere site kunt vinden? 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Tanuki zei:

Hier moet ik je tegenspreken. Boeken lees ik enkel nog op een e-reader, en manga lees ik zeer vaak online op een tablet (handiger dan op pc.) Ook met strips op een tablet heb ik geen probleem. Al geef ik toe dat de feel van een papieren versie nog altijd meer dan aangenaam is. Het is alleen zo onhandig op verplaatsing.

Pas op he: ik lees ook manga in scanlation. Aangenaam is dat niet, maar wel handig als je eens iets wil proberen. Wat ik goed vind koop ik indien het beschikbaar is in het engels.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Tweetie zei:

Maar kopen? Waarom zou je betalen als je het altijd wel ergens op de een of andere site kunt vinden? 

Twee redenen: dezelfde reden waarom je een reservekopie op je mp3-speler hebt, én omdat het illegaal kopiëren tja, illegaal is? Misschien nog een derde: als je niks koopt verdient de maker er ook niks aan.

 

@Timhardt: Japans leren is ook een oplossing :D 't Is alleen reteduur om manga te importeren vanuit Japan. Eén volume van een reeks kost rond de 400 yen, en daar komt nog eens een veelvoud bij om het hier te krijgen. Ik probeer zoveel mogelijk via kennissen hier te krijgen, als ze nog plek hebben in hun valies.

Link naar reactie
Op 30-9-2017 om 07:22, Bart Proost zei:

Ongetwijfeld een zéér knappe expo. Met de focus op de stripmakers die 'durven afwijken van de traditionele familiestrip' (bron: FB)...

 

Nogmaals: volgens mij is dat eerder regel dan uitzondering aan het worden.

Ik vermoed dat er massa's mensen zijn die met graagte een traditionele familiestrip zouden willen maken. De Eppo staat vol met dat soort stripmakers.  Alleen is het hier in Vlaanderen (o.a. door het uitdelen van subsidies en het wegvallen van voorpublicatiemogelijkheden) gemakkelijker geworden om eenmalige albums die afwijken van het traditionele te publiceren. Waardoor je misschien het vertekende beeld krijgt dat die overheersen in het striplandschap.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Tom B zei:

Ik vermoed dat er massa's mensen zijn die met graagte een traditionele familiestrip zouden willen maken. De Eppo staat vol met dat soort stripmakers.  Alleen is het hier in Vlaanderen (o.a. door het uitdelen van subsidies en het wegvallen van voorpublicatiemogelijkheden) gemakkelijker geworden om eenmalige albums die afwijken van het traditionele te publiceren. Waardoor je misschien het vertekende beeld krijgt dat die overheersen in het striplandschap.

Nou, massa's... :-) Maar ik begrijp wat je wil zeggen, Tom. En ook m.b.t. de context (subsidies, voorpublicaties) heb je zéker een punt. Dus per definitie is dat beeld dan inderdaad vertekend.

Ik heb ook al zulk werk (minder traditionele one-shots) gemaakt, dus ik heb daar niks op tegen.

 

Maar ik vind dat de balans qua perceptie, qua ogenschijnlijke appreciatie en (pers)aandacht soms te zeer begint over te hellen... In mijn persoonlijke opinie. De rest kan je een paar pagina's terug lezen. :-)

 

Ach, zoden aan de dijk. Ik heb mijn gedacht gezegd. Dat lucht ook eens op... ;-)

Link naar reactie

 

Op 30-9-2017 om 02:08, esteban² zei:

Ik heb vooral de indruk dat de e-reader ook niet écht (meer) leeft ... Ik ken, ondanks het feit dat ik een vriendengroep vol lezers heb, maar twee mensen die het (nog) in huis hebben (koppel), een Kindle, dat ding ligt stof te vergaren. 

VoilA! Ik moet ook altijd hartelijk lachen om mensen die digitale strips kopen. De strijd om het juiste formaat is nog altijd niet gestreden. 

Link naar reactie

 

E-readers. Mijn wederhelft leest veel boeken, heeft lang geleden een e-reader als cadeau gekregen, maar na een paar 'boeken' daarop te hebben gelezen, is ze daar mee gestopt.

 

het is gewoon niet hetzelfde. Qua strips weet ik het niet zo goed, maar als je al de hele dag achter een scherm zit op het werk, heb ik geen goesting om nog eens naar een scherm te staren om een strip te lezen.

Link naar reactie
23 uren geleden, carioca zei:

 

VoilA! Ik moet ook altijd hartelijk lachen om mensen die digitale strips kopen. De strijd om het juiste formaat is nog altijd niet gestreden. 

Maakt niks uit welk formaat, als ik bij comixology of een ander een digitale strip koop en ik kan die oo mijn tablet lezen zal met mij niet veel uitmaken welk formaat dit is. Als het maar kan. 

Ik hoef geen kasten vol strips thuis te hebben, digitaal,is makkelijk om ook mee te nemen. Zit voor mijn werk veel in hotels en vliegtuigen. Dan is een tablet vol strips wel eens handig. Voor uitgevers is het ook handig, de maker krijgt hetzelfde maar de uitgever heeft minder kosten dus houdt meer over. Voor de verzamelaar die graag een mooie kast met strips heeft zal het minder leuk zijn. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...