Ga naar inhoud

Okko


Ambreville

Recommended Posts

'De Slang en de Speer'

 

Ik was niet kapot van 'De Slang en de Speer'. Hub is een hele degelijke tekenaar en heeft misschien een interessant concept in handen met zijn 'Azteken-krimi', maar hij is niet een heel goede verteller. Doordat hij in korte tijd zo ontzettend veel personages ten tonele laat verschijnen, is het zeker in de eerste 50 pagina's erg verwarrend wie nou eigenlijk onze hoofdpersonen zijn. Het helpt vaak niet dat zijn karakters op elkaar lijken en alleen van elkaar te onderscheiden zijn door schmink of een neusjuweel.  Hub heeft heel erg de behoefte om ons te laten blijken dat hij z'n 'research' betreffende de oude Azteken heeft gedaan en dat is prima, maar het constante serveren van antieke termen die uitleg behoeven in een addendum haalde me voortdurend uit het verhaal. De toepassing van flashbacks is niets nieuws. Zijn timing om ze soms op de meest ongelukkige momenten in te voegen is helaas onfortuinlijk en zorgt ervoor dat de strip nooit echt op stoom weet te komen. Het duurt soms ook even voordat je door hebt dat hij je er één voorschotelt. Misschien was het beter geweest als hij ze zwart/wit of monochroom had ingekleurd, iets wat hij bij één van die terugblikken wél doet.  Voor een thriller die inmiddels de ontdekking van zo'n twintig lijken ver is verbaast het me dat er helemaal geen sprake is van een spanningsboog. Er wordt geen enkele hint gegeven waar dit alles toe moet leiden. De laatste pakweg drie scene wisselingen komen uit het niets en lijken geen enkele connectie te hebben met het voorgaande wat bij mij leidde tot het onverschillig ophalen van mijn schouders. Hoewel Hub de neiging heeft alles 'dood' te tekenen moet ik zeggen dat er wel een aantal prachtige prenten in het boek staan. De steriliteit van zijn tekenwerk leidt er echter vaak toe dat het zijn pagina's aan een ziel ontbreekt en de strip klinisch aandoet. Maar goed, smaken verschillen. Het is een met (te) veel zorg getekende strip met een interessante insteek die schreeuwt om een goede scenarist. Misschien dat Hub me mijn mening met de vervolgdelen doet bijstellen.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...