Ga naar inhoud

Lucky Luke


Frédéric

Recommended Posts

Ik vond het nieuwste album ook wel weer erg leuk en die Deus ex machina (de storm) stoorde mij allerminst, in Mississippi passeren dat soort weerfronten met grote regelmaat...

 

De allerleukste Lucky Luke naar Morris vind ik nog steeds Ieder voor zich, geschreven door Daniel Pennac en Tonino Benaquista. Zij waren ook verantwoordelijk voor Lucky Luke tegen Pinkerton. Die gasten mogen gerust met nog een aantal verhalen op de proppen komen.

 

Dat Achdé Lucky Luke volledig in de vingers heeft, is inmiddels wel meer dan duidelijk. Wat kan die man fantastisch in die stijl tekenen!

LuckyLukeNaarMorris-003-t.jpg.f2f13bbed9436f768bd2ac676c7838f6.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...
55 minuten geleden, cinco zei:

Hoe goed zijn de verhalen die in dit pakket verkrijgbaar zijn?

(mijn Lucky Luke-albumkennis is maar matig, daarom dat ik het even navraag)

 

 

https://shop.standaarduitgeverij.be/winkel/strips/lucky-luke-verzamelpakket/

 

afbeelding.png.f9d82689a95ae8e867cc960ad32b65a3.png

 

- Avonturen in het Westen

- Billy the Kid

- De Spookstad

- De Schat van de Daltons

- Daisy Town

Billy the kid en spookstad zijn wat mij betreft lucky luke classics. De overige drie eerder mediocre. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ondertussen ook nog een videorecensie gemaakt van het laatste Lucky Luke album: Een Cowboy tussen het Katoen. Blijft toch een nostaligische serie waar ik keer op keer van genieten.

 

Zou inderdaad ook graag eens de ganse collectie bij elkaar verzamelen, maar hoe de nummerign exact in elkaar steekt is mij ook nog onduidelijk.

 

 

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
Op 16/3/2021 om 01:43, lordofindifference zei:

Billy the kid en spookstad zijn wat mij betreft lucky luke classics. De overige drie eerder mediocre. 

De Spookstad, zijn dat kortverhalen?

Avonturen in het westen is enkel maar boeiend vanuit een striparcheologisch standpunt.

Daisy town is niet eens door Morris getekend maar door Pascal Dabère.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

De Spookstad, zijn dat kortverhalen?

 

 

Naar wat ik hieruit kan afleiden is het een volledig verhaal:

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_spookstad

 

7 minuten geleden, TDPB zei:

 

Avonturen in het westen is enkel maar boeiend vanuit een striparcheologisch standpunt.

 

 

Ah, da's die met de gecensureerde cover in sommige landen.

Staan hier de stroken met die Popeye-achtige Lucky Luke in?

 

afbeelding.thumb.png.db3c3e52b5f8fee6fa2fbb2371311473.png

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

L-L-Bonhomme-2021-0.png

 

Verkrijgbaar vanaf 3 april 2021:

 

xxxxxxxxxxxx77.jpg

 

"Wanted": 2e Lucky Luke hommage album van Bonhomme (oneshot, 68 pagina's). Links: standaardalbum; rechts: met andere cover-art, zwart/wit en 12 pagina's supplement bij boekverkoopketen CanalBD (oplage: 2.000).

In volgende post: 3e album (met afbeeldingen): een special, limited edition (900 exemplaren) met 16 pagina's dossier bij SSZ Bulles en Tête in Parijs. En nog een speciale, limited en gesigneerde uitgave (oplage 545 ).

 

L-L-Bonhomme-2021-10-1-UK.jpg

Angie en Lucky Luke

 

De eerste druk van 'Wanted Lucky Luke" (vanaf 3 april j.l.) heeft in Frankrijk een oplage van 100.000 exemplaren. De uitgave bij Bulles en Tête vanaf 17 april a.s.

Bij o.a. Amazon.fr is het standaard album al een paar weken een bestseller in de voorverkoop. 

 

Top3-05042021.png

 

Trailer:

 

Vermoedelijk Brad IJzerdraad heeft een beloning laten uitloven voor de vangst van de moordenaar van zijn vader Phil IJzerdraad: Lucky Luke (zie ook deel 8). René Goscinny look-a-like Pete, een handlanger van crimineel Joss Jamon (zie ook deel 11), ziet die beloning ook wel zitten, alsmede het leger (kolonel O'Nollan) en Apachehoofdman Patronimo (bekenden uit deel 37), etc. 

 

'Nieuw" zijn dus de 3 zussen ("A B C ") ...

L-L-Bonhomme-2021-14-coll.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-32-2.jpg

 

"A closer look':

- brunette Angie:

L-L-Bonhomme-2021-12-9-Angie.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-12-8-Angie.jpg

 

- "redhair" Bonnie:

L-L-Bonhomme-2021-12-7-Bonnie.jpg

 

- blondine Cherry:

L-L-Bonhomme-2021-12-2-Cherry.jpg

 

De 3 zussen in actie...

L-L-Bonhomme-2021-9-9-UK.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-32-1.png

 

Lucky Luke in goed gezelschap:

zzxxd2.jpg

Tja, die niet omstreden inkleuring...

 

Maarn aan welke kant staan de zussen Bonnie, Angie en Cherry? Lucky Luke beschermt dan wel het vee van dit attractieve trio tegen de roofzuchtige Apachen en Cherry is dan wel verliefd op hem, maar bedrag van die beloning is ook attractief...

 

Bij de albums van uitgevers op het Continent is deze beloning trouwens $  50.000, bij Cinebook-UK: € 5.000:

L-L-Bonhomme-2021-9-3d-Colonel-O-Nollan-

L-L-Bonhomme-2021-9-4d-UK.jpg

(Links: Luke's love-interest Cherry, rechts Angie)

 

Bendeleider Joss Jamon (uit deel 11) en zijn handlanger plus Goscinny look-a-like Pete:

 

L-L-Bonhomme-2021-17-1-Joss-Jamon.jpg

 

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz-jos-jamon.png

 

Lucky Luke is weer ff cowboy: hier bewaakt hij het vee van Bonnie, Angie en Cherry:

 

L-L-Bonhomme-2021-10-8.png

 

Bij SSZ Bulles en Tête in Parijs verschijnt op 17 april dus een speciale editie van "Wanted", ad. € 30,=, met ook een dossier van 16 pagina's en gesigneerd door Bonhomme. Dit album heeft echter een ander einde dan het standaard album (?!).

 

Hier werd Brad IJzerdraad 's vader Phil afgevoerd (bron: deel 8):

L-L-Bonhomme-2021-19.png

 

Brad IJzerdraad:

L-L-Bonhomme-2021-15a.jpg

© Bonhomme, 2020

 

En hier ontfermt Brad IJzerdraad zich over Cherry, Lucky Luke's love-interest:

 

L-L-Bonhomme-2021-10-7.png

Quote:

Angie tegen Brad IJzerdraad: "Ik heb nog 1 kogel in mijn kamer, mister!

Als je niet meteen bij mijn zus weggaat is ie voor jou!"

 

In de huidige Buck Danny trilogie heeft Buck Danny als love-interest Natalya Semyova; waarom dan niet Lucky Luke en Cherry...

 

zzzColl2.png

L-L-Bonhomme-2021-10-4b.png

L-L-Bonhomme-2021-10-4c.png

 

Onder: de laatste pagina van het standaard album of de special-edition?

 

L-L-Bonhomme-2021-18.jpg

Cherry & Lucky Luke; © Bonhomme, 2020

 

L-L-Bonhomme-2021-21d.jpg

Showdown? We zien behalve Lucky Luke, tevens Brad IJzerdraad, Apache Patromino en 2 van de 3 zusjes.

Bron cover: Les Cahiers de la BD nr. 14, d.d. april 2021.

 

Col. O'Nollan (uit deel 37 "Apache Canyon") grijpt hier in:

171467237-10158870890632110-538302069599

 

Voor nu:

- tig previews op internet, en hier de 1e 7 pagina's:  https://www.bdgest.com/preview-3198-BD-lucky-luke-vu-par-wanted.html

 

- Een uitgebreide Britse review, waarin ik mij wel kan vinden: "https://www.pipelinecomics.com/wanted-lucky-luke-by-matthieu-bonhomme/

 

 

L-L-Bonhomme-2021-33.jpg

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

En dan is er nog de ultieme editie. Die van Editions Black & White.

 

image.thumb.png.12cba00a8b7e3a1b4c1098737fe3f90b.png

Buiten de placeholder voor de cover nog geen beelden.

 

Quote

Pour cela les mises en ligne des sorties de ce mois, c’est à dire Tex, Lucky Luke le Juge et Spirou chez les soviets, ne se feront qu'à partir de ce week end.

L'album, imprimé cette fois en HUV pour rendre hommage aux nombreuses et magnifiques illustrations de l'auteur présentes dans le cahier graphique, prend plus de 30 pages par rapport au tome 1 et se complète d'un livret format A5 reprenant le storyboard complet (le visuel est reproduit ci-dessous) !

Nous avons conçu un emballage écologique, résistant et spécifique pour l’ouvrage entièrement en carton sans colle. Fini l'emballage en pochette bulle du 1er volume.

Édition Limitée à 485 exemplaires

Un album géant de 128 pages,

format 35 x 46 cm

numéroté et signé par l’auteur.

contenant :

- L’album de 66 pages en noir et blanc au format planches originales,

- Un cahier graphique couleur de 58 pages,

- 1 grande affiche pliée d’une aquarelle inédite, format 70 x 45 cm !

- Deux sérigraphies exclusives en 4 passages couleurs,

format 30 x 40 cm, signées par Matthieu Bonhomme,

- MAIS AUSSI Un petit livre exclusif contenant l'intégralité du storyboard !

ainsi qu'une sérigraphie bonus "le baiser" réalisée avec notre partenaire la maison Expérience de Lyon.

En matière de façonnage :

Une impression en HUV sur beau papier (Munken),

Couverture cartonnée vernis brillant,

Dos rond toilé noir avec marquage à chaud du titre et tranchefile,

Imprimé et relié en France.

215 euros - Livraison chez vous à partir du 10 juin 2021

 

Origineel voorzien op 485 exemplaren. 

Een maand geleden kondigde Raphaël Wacker dit aan en kan je pre-reserveren om een specifiek nummer vast te leggen.

Donderdag startte er dan een echte reservatie waarin je een voorschot van 50 euro kon betalen om het album te reserveren. Voorziene uitgave pas in juni.

Om acht uur begon dat. De servers waren onmiddelijk overbelast en de volledige uitgave van 495 exemplaren was uitverkocht voor negen uur.

 

image.thumb.png.65338cbe39a0a0193e2409096c5db601.png

 

Omdat er toch nog veel mensen uit de prereservatie niet door het reservatiegeweld geraakten hebben Bonhomme en Wacker beslist om de Tirage naar 585 exemplaren te verhogen, maar enkel mensen van de prereservatielijst gaan de bestelling kunnen regelen via email.

Het snel uitverkopen van de twee Charlottes was waarschijnlijk al een hint van wat er ging komen. Enfin. Ik heb mijn reservatie en mijn nummertje :) Volgende week zal het wel minder druk zijn met Robbedoes in de Soviet Unie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

"Wanted Lucky Luke", part 2.

 

Dit zijn de cover-arts van de 2 special, limited uitgaven:

 

L-L-Bonhomme-2021-4-0-Bulles-en-Tete-col

Links die van SSZ Bulle in Le Mans; rechts van Editiond Black & White.

 

Het nadeel van deze gelimiteerde uitgaven is, dat ze meer pagina's bevatten dan het standaard album (van 68 pagina's), met ook een andere afloop van het verhaal. Pagina 71:

 

L-L-Bonhomme-2021-pag-71.jpg

 

Bronnen, o.a.:

https://bangbangluckyluke.com/wp/2021/03/01/wanted-lucky-luke-les-editions-speciales/

https://tinyurl.com/2ttp9k2s

 

Impressie van een etalage van een SSZ met het standaardalbum:

 

zxscc.jpg

 

De scène op de standaardcover komt echter niet in het album voor! Is geïnspireerd op een scène van De Slag bij Wounded Knee, met Generaal Custer in het midden:

 

Wanted-Lucky-Luke-Matthieu-Bonhomme-lhom

 

Hieruit vloeit weer deze scène voort: 

 

L-L-Bonhomme-2021-7a.jpg

 

Maar ook deze scène vinden we niet in het album terug.

Deze cover-scène dan weer wel:

L-L-Bonhomme-2021-4-3c.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-4-3ck.jpg

 

*********************************************************************************

 

playlist.png

 

**********************************************************************************

 

edit

Wat vindt een  stripvlogger:

 

In Franse steden:

 

170852616-10158870870647110-599678076576

 

171174520-10158870870612110-482885586577

 

L-L-Bonhomme-2021-29.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

L-L-Bonhomme-2021-59.png

"Wanted Lucky Luke", part 3: inspiraties.

 

Bonhomme heeft zich voor deze oneshot o.a. laten inspireren door de Westerns Yellow Sky (1948), The Last Wagon (1956), Day of the Outlaw (1959), en Cat Ballou (1965).

De personages komen uit de Lucky Luke albums deel 8 (Phil IJzerdraad in de vorm van zijn zoon Brad; immers Phil werd gedood door Luke), deel 11 (De Bende van Joss Jamon; inclusief scenarist Goscinny look-a-like Pete), en deel 37 Apache Canyon (met de Apache Patromino en Col. O'Nollan).

 

"ABC":

L-L-Bonhomme-2021-14-1-K-coll.jpg

 

De zussen Angie en Bonnie zijn gemodelleerd naar Bonhomme's echtgenote en schoonzus, en voor zus Cherry heeft Jane Fonda uit Western Cat Ballou (1965) model gestaan.

 

Cherry:

L-L-Bonhomme-2021-12-1-Cherry.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-12-3-Cherry-coll.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-12-5.jpg

 

 

Wanted-Lucky-Luke-Matthieu-Bonhomme-lhom

 

Voor Apache Patronimo stond deze bekende Apache model:

zxxd.png

 

De pow-wow van Col. O'Nollan en Patromino komt van deze foto:

L-L-Bonhomme-2021-40-1.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-40-2.png

 

Voor het verlaten stadje Liberty stond het verlaten stadje Yellow Sky uit Western Yellow Sky (1948) model (vaak ook stills letterlijk overgenomen):

 

Yellow-Sky-1948-1.jpg

 

zzzzzz-Yellow-Sky.png

 

Het (wan-) gedrag van de bende van Joss Jamon in het verlaten stadje Liberty komt overeen met het gedrag van Burl Yves  ("Jack Bruhne") en zijn bende in de Western Day of the Oulaw (1959):

 

Day-of-the-Outlaw-still15.jpg

 

In Western The Last Wagon (1956) is acteur Richard Widmark aan een wagenwiel van een huifkar vastgebonden. Brad IJzerdraad laat Luke dit lot ook ondergaan...

 

zzzxxs.png

 

Pagina 71A toont Lucky Luke bij een rotsformatie met een opvallende boog. Die bestaat ook echt, vermoedelijk scène geïnspireerd op de 1e plaat uit album van  Lt. Blueberry - Chihuahua Pearl:

 

xxxxy-chihuahua-Pl.jpg

 

L-L-Bonhomme-2021-pag-71g.jpg

 

 

Voordat de vertaling van ":Wanted" verschijnt is het misschien wel aardig als "huiswerk" genoemde Westerns nog eens te kijken, plus de 3 genoemde Lucky Luke albums nog eens te (her-) lezen.

 

L-L-Bonhomme-2021-36.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
21 uren geleden, TDPB zei:

 Sinds 1886. Wel niet in die flesjes natuurlijk. Maar wél vroeger dan de Daltons (1890-1892).

 Er zitten wel meer anachronismes in Lucke Luke. De periode waarin de strip zich afspeelt is vrij ruim genomen als je kijkt naar alle historische personages en gebeurtenissen die in de strip aan bod komen.

 

"The chronology of the albums is deliberately murky, and in most albums no particular year is given. The villains and incidental characters based on real persons lived over most of the mid-to-late-19th century. For example, in the album Daily Star, Lucky Luke meets a young Horace Greeley, prior to his moving to New York in 1831. Judge Roy Bean, who was appointed judge in 1882, appears in another album, and in another album yet, Lucky Luke takes part in the 1892 Coffeyville shootout against the Dalton gang. Lucky Luke himself appears unchanged in all stories."

 

Ik wist niet dat sommige personages teruggaan tot 1831. Dat is al niet meer het klassieke Wilde Westen. Er zitten wel meer gebeurtenissen in de strip die je precies kan dateren: Sarah Bernhardt in Amerika (1880), de Oklahoma-trek (1889),... Wat zou het meest recente zijn?

Link naar reactie
Op 16/4/2021 om 12:29, cinco zei:

Is er continuïteit tussen de Lucky Lukes van Bonhomme of zijn ze opzichzelfstaand?

Ja en nee: lees dit zeer informatieve (Franstalige) interview met Bonhomme maar:  https://www.actuabd.com/Matthieu-Bonhomme-Avec-Wanted-Lucky-Luke-je-voulais-reflechir-a-la-propriete-d

 

In 2e helft daarvan gaat hij ook in waaraan een eventueel derde hommage album moet voldoen.

Tweede album ging verder waar eerste album stopte qua persoonsontwikkeling Lucky Luke; in een eventueel derde album wil hij verder op karakter Lucky Luke gaan. (gezien zijn andere projecten zitten we dan ver in 2e helft van huidig decennium).

Maar wat ik al vermoede, heeft Bonhomme het meeste rondom Lucky Luke wel in dit 2e hommage album verwerkt. Het wordt zeker geen spin-off reeks.

 

zzzz-Angie-colt.png

 

Plus van dit 2e album vind ik juist het ontbreken van de steeds maar terugkerende dezelfde schurken (de Daltons), wat ook bij B & M (Olrik) en Buck Danny (Lady-X) gaat irriteren. Bij Buck Danny lijkt na het 58ste deel er gelukkig een verschuiving  plaatst te vinden dienaangaande: Lady-X zit nu (voorlopig) opgesloten in een zwaar bewaakte gevangenis en de focus lijkt nu te gaan liggen op haar opdrachtgevers (de geheime organisatie Le CIRCLE [doorstart van De Zwarte Draak] met hun handlanger Sato Yamasaki uit het vorige 2-luik).

 

L-L-Bonhomme-2021-4-0af.jpg

 

Voorlopig houd ik "Wanted" op een op zichzelf staand album. Kan me daar ook in vinden, omdat mij het 1e album qua scenario, inkleuring en ook grafisch tegenviel (en heb dat album inmiddels ook doorverkocht). Met dit 2e hommage album heb ik dat niet. Ook grafisch gezien is de tekenstijl van Bonhomme behoorlijk verbeterd in de afgelopen 5 jaar.

 

Enkele mooie quotes:

L-L-Bonhomme-2021-8z-UK.gif

L-L-Bonhomme-2021-12-6.jpg

 

PS

Uitgebreide Britse review van Wanted Lucky Luke:  https://www.pipelinecomics.com/wanted-lucky-luke-by-matthieu-bonhomme/

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Op 15/4/2021 om 06:37, Hardcover zei:

De zussen Angie en Bonnie zijn gemodelleerd naar Bonhomme's echtgenote en schoonzus, en voor zus Cherry heeft Jane Fonda uit Western Cat Ballou (1965) model gestaan.

Blond, ros en zwart... het doet me ergens aan denken maar ik krijg er m'n vinger niet opgelegd. :)

 

Link naar reactie

Blijkbaar, ja. Maar ik zit niet in de doelgroep van die reeksen. Mahou-shoujo is aan mij niet besteed. Ik kende Sailor Moon al voor ik me in Japan begon te interesseren, de stap naar manga heb ik pas gezet toen ik Ranma 1/2 van Rumiko Takahashi ontdekte.

En om on topic te blijven... zou er een Lucky Luke Z bestaan?

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

ABC ipv K3?

In 1 van de vele interviews noemt Bonhomme dat (= "ABC") wel.

 

En zo komt (Apache) PatroMiNo van GeroNiMo. Maar dat is geen bedenksel van Bonhomme (maar van René Goscinny in "Apache Canyon" uit 1971).

L-L-Bonhomme-2021-9-8-UK-Patronimo-coll.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Powerpuff girls?

Aangezien Bonhomme voor "Wanted" inspiratie gehaald heeft uit diverse Westerns, kwam ik niet verder dan "Bad Girls" uit 1994:

 

zzz-Bads-girls-1994-2.jpg

 

zzz-Bads-girls-1994.jpg

 

En met zoeken dan weer deze "bijvangst"... "Pan-pan-pan" of "Bang, bang, bang"...

 

L-L-Bonhomme-2021-9-9.png

 

L-L-Bonhomme-2021-9-9-UK.jpg

(Dargaud versus Cinebook)

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Vervolg opmerkelijkheden uit "Wanted":

 

zzxe7.jpg

 

In de Angelsaksische landen is de beloning voor Lucky Luke gedaald: 

 

L-L-Bonhomme-2021-9-4d2-UK.jpg

 

**********************************************************************************

 

Jack Palance's look-a-like Brad/Phil IJzerdraad bij een rad van een huifkar:

 

L-L-Bonhomme-2021-8d-UK.png

 

Jack Palance zelf is ook niet vies van een rad van een huifkar:

 

jack-palance.jpg

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...