Ga naar inhoud

Softcovers Of Hardcovers


blacktiger

HC/SC  

114 leden hebben gestemd

  1. 1. Bij keuze koop ik meestal

    • de softcover
      45
    • de hardcover
      25
    • afhankelijk van de strip
      44


Recommended Posts

ik koop meestal comics. En daar zijn veel HC's te koop maar dan met van die dustcovers. HAAT IK!!

Soms is er echter geen keuze (Rocketeer, Manara) en soms is het vreemd genoeg goedkoper (Cheap-Comics) en dan laat ik mijn beurs kiezen.

 

Qua EU-strips kies ik ook liever voor de slappe cover, voornamelijk omdat ik graag de boeken lees en eigenlijk de HC-prijs veel te hoog vind!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

hardcover laat ik per definitie staan, tenzij het voor een dédi is.

Ook de duurdere softcovers koop ik niet meer.

Zo maken uitgevers mij de keuze natuurlijk steeds makkelijk.

Tot 3-4 jaar geleden kocht ik +/- 250 strips per jaar. Nu nog een 25-tal.

En het leesplezier is er niet op verminderd...

De vicieuze cirkel van minder kopers==> duurdere strips==> nog minder kopers

zal uiteindelijk ook mij doen afhaken, vrees ik.

Link naar reactie

Daar moet ik Blacktiger volmondig gelijk in geven. Maar ik denk dat hier (in het Nederlandstalig landsgedeelte) de oplagen een stuk lager zijn en dat dit de prijs niet ten goede komt. Glénat en Casterman geven hier inderdaad het goede voorbeeld, de HC van Daedalus en Silvester zijn wat luxueuzer uitgevoerd, maar dat vertaalt zich in een meerprijs van een 6€ tov een Glénat of Casterman uitgave.

 

Tsja, wat moet je daarop zeggen?

Link naar reactie

Dat is een pertinente vraag voor een weirdo :)

 

Ik denk dat het een socioeconomisch/financiele oorsprong heeft (eat that!)

 

Het stamt van de jaren '60 Vlaamse gezinnen waren minder rijk dan Waalse/Franse.gezinnen.

Waalse gezinnen waren minder rijk dan Franse gezinnen

 

Hardcover was stukken duurder dan softcover (Nero, Jommeke etc...)

 

Je hebt dus Waalse Hardcovers vs Vlaamse Softcovers

en

Franse hardcovers vs Waalse hardcovers/softcovers

 

Eind goed al goed, de softcovers zijn meer waard dan de hardcovers.

 

Ook, het staat mooier in je boekenkast. Voor veel Fransen zijn strips iets om trots op te zijn. Negende kunst, weet je wel.

Maar omgekeerd, zijn hun romans vaak in een archilleijke slappe kaft met haast enkel de titel en auteur erop.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Afgesplitst van de threads 'Okko' en 'Zwaar teleurgesteld' police.gif

 

--------------------------------

 

 

Sommige strips worden in HC uitgegeven en zijn de meerprijs van een HC niet waard. Okko is een zeer goede strip qua verhaallijn en qua tekeningen dus voor mij de extra kost voor HC meer dan waard. Ga de SC lezers echt niet omschrijven als klootjesvolk. Het is gewoon een keuze die je als striplezer maakt. Ben er dus inderdaad ook voorstander van om sommige strips enkel in HC uit te geven omwille van de kwaliteit die geboden wordt. De koper maakt zelf de keuze of hij hem wil aanschaffen of niet.

 

Nick.

Link naar reactie

Zeer goed getekende strip die het verdient (alleen) in HC uitgegeven te worden. Verhaallijn m.i. soms iets te veel fantasy maar steeds op niveau. Mooie uitgaven van Silvester ook.

Deel de mening van Olsimar. Sommige strips worden in HC uitgegeven en zijn de meerprijs van een HC niet waard. Okko daarentegen is een zeer goede strip qua verhaallijn en qua tekeningen dus voor mij de extra kost voor HC meer dan waard. Ga de SC lezers echt niet omschrijven als klootjesvolk. Het is gewoon een keuze die je als striplezer maakt. Ben er dus inderdaad ook voorstander van om sommige strips enkel in HC uit te geven omwille van de kwaliteit die geboden wordt. De koper maakt zelf de keuze of hij hem wil aanschaffen of niet.

 

Nick.

 

Daar snap ik dus niks van. Ik dacht hetzelfde als De Hollander toen ik dit las. Het is een goede strip, dus hij mag uitsluitend mooi en duur uitgegeven worden zodat de occasionele striplezer er zeker niet mee in aanraking komt?

 

Let wel: laat die woordjes 'alleen' en 'enkel' vallen en ik ben volledig akkoord met bovenstaande posts. Gewoon én HC én SC. Dan kan jij nog steeds de HC kopen voor de geboden kwaliteit (een keuze die ik kan begrijpen, overigens) maar kunnen anderen ook kennis maken met de reeks.

 

Silvester heeft dit geprobeerd. Blijkbaar was het niet rendabel om de reeks ook in SC uit te geven. Goed, dan houdt het op natuurlijk, dat begrijp ik. Het feit dat de SC versie pas gelanceerd werd als de reeks in HC al halverwege was, zal er wellicht geen goed aan gedaan hebben. Veel visie zat daar niet achter. Dan doet Saga het beter: eerst de HC, en enkele maanden later de SC. En van bij het begin die intentie duidelijk uiten. Hopelijk blijft dit werken.

Link naar reactie

zijn er zo nog van die reeksen de enkel in HC zijn verschenen, maar toch de moeite zijn om aan te kopen?

 

Heb ik al in mijn collectie: Duisternis, Piratenvlag, Konungar, Zeven, Drakenbloed, Slaine, Zombies

 

Miskleunen: Hauteville House, Levenslijnen, Legioen, Bunker, Reiziger,

 

Gestopt met aankopen: Orde der Drakenridders, Verborgen geschiedenis

 

Ja of nee: Hammerfall, Durandal

Link naar reactie

zijn er zo nog van die reeksen de enkel in HC zijn verschenen, maar toch de moeite zijn om aan te kopen?

 

Heb ik al in mijn collectie: Duisternis, Piratenvlag, Konungar, Zeven, Drakenbloed, Slaine, Zombies

 

Miskleunen: Hauteville House, Levenslijnen, Legioen, Bunker, Reiziger,

 

Gestopt met aankopen: Orde der Drakenridders, Verborgen geschiedenis

 

Ja of nee: Hammerfall, Durandal

 

Arctica, Pijl van Nemrod, Alim de leerlooier, Casus, walking dead

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ha, en bij ij is het juist een van die series waar ik met volle teugen van kan genieten. Interessant verhaal, karakters en top tekenwerk.

 

Ik ben het met je eens Daan maar de science fiction elementen/anachromisme moeten je, net als bij Empire, wel aanspreken. Als je een verhaal in historisch perspectief verwacht kom je bedrogen uit.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dat vind ik nu ook en dat maakt de eerdere discussie zo bijzonder want wat is nu een kwaliteitsstrip en dus een strip die het "verdiend" om enkel in hc te worden uitgegeven?

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel smaken! En is het dus fijn als iedereen gewoon de vrije keuze heeft in een hc uitgave of een sc uitgave! iedereen die daar anders over denkt is in mijn ogen maar een egoist.

 

Nou nou dat zijn harde woorden, ik koop bij voorkeur sc (ik blijf namelijk net als De Hollander een hollander). Idealiter wordt iedere strip in sc en hc uitgegeven dan kan de klant kiezen. Er kunnen redenen voor zijn om alleen hc of alleen sc uit te geven: hoe groot moet de oplage zijn om break even te draaien, samenstelling/wensen klanten (wellicht vallen deze vnl in de niche die liever hcs koopt), persoonlijke wens van de uitgever etc.....

 

ps Okko vind ik een leuke serie, mooi getekend met idd een wat zwakker wordend verhaal.

Link naar reactie

Dat zijn inderdaad allemaal goede redenen om alleen voor HC te opteren, tenminste vanuit het standpunt van de uitgeverij. Als lezer ben je toch niet bezig met het break even punt van een uitgever?

 

Kort samengevat en dan hou ik erover op want dit topic gaat over Okko:

-Begrijpen dat er enkel HC is: ja, tuurlijk.

-Vinden dat het zo hoort te zijn: nee, dat snap ik niet. En dat is wat De Hollander bedoelt, denk ik. Ik zeg toch ook niet dat alles louter in SC moet verschijnen omdat dat nu toevallig (meestal) mijn voorkeur heeft.

Link naar reactie

Dat zijn inderdaad allemaal goede redenen om alleen voor HC te opteren, tenminste vanuit het standpunt van de uitgeverij. Als lezer ben je toch niet bezig met het break even punt van een uitgever?

 

Kort samengevat en dan hou ik erover op want dit topic gaat over Okko:

-Begrijpen dat er enkel HC is: ja, tuurlijk.

-Vinden dat het zo hoort te zijn: nee, dat snap ik niet. En dat is wat De Hollander bedoelt, denk ik. Ik zeg toch ook niet dat alles louter in SC moet verschijnen omdat dat nu toevallig (meestal) mijn voorkeur heeft.

 

De spijker op zijn kop, roque ja!

 

Ik heb mij vast niet goed uitgedrukt, daarvoor mijn excuses, maar ik was dan ook enorm geirriteerd door een aantal uitspraken!

Link naar reactie

Nou nou dat zijn harde woorden, ik koop bij voorkeur sc (ik blijf namelijk net als De Hollander een hollander). Idealiter wordt iedere strip in sc en hc uitgegeven dan kan de klant kiezen. Er kunnen redenen voor zijn om alleen hc of alleen sc uit te geven: hoe groot moet de oplage zijn om break even te draaien, samenstelling/wensen klanten (wellicht vallen deze vnl in de niche die liever hcs koopt), persoonlijke wens van de uitgever etc.....

 

ps Okko vind ik een leuke serie, mooi getekend met idd een wat zwakker wordend verhaal.

 

yep, ik heb ook liever de keuze maar heb best begrip voor de keuze van de uitgever om enkel sc of hc uit te geven. Waar ik wel een bloedhekel aan heb is dat reeksen HC gestart zijn en plots enkel sc te krijgen zijn of omgekeerd. Ook hier begrijp ik de economische wetmatigheden, maar het irriteert me toch dat ik kogaratsu niet verder kan zetten in HC. (Dà's pas een japanse samoerai topper ipv die okko :) )

 

En als sommige reeksen enkel HC zijn, is het inderdaad mijn keuze om de bibliotheek te gebruiken om het verhaal te lezen of het ook zelf te kopen. da's een keuze die de uitgever dan maar moet respecteren.

 

Ai ai, zo veel keuzes :)

Link naar reactie

Retep schreef:

Nu ja, als je dan eindelijk de gedediceerde Okko in je bezit hebt kun je gelijk mee zeveren of deze zo goed is dattie alleen in HC moet worden uitgegeven......

 

Daar hoef je niet over te zeveren, dat beslist de uitgever. uit.

Link naar reactie

Het is natuurlijk een serie hardcover waardig. Persoonlijk zie ik alle uitgaven het liefst in zowel SC als HC, zodat er een keuze is. Geheel begrijpelijk is dat financieel niet altijd haalbaar.

Helaas ontstaat hierdoor een situatie dat er veel in hardcover verschijnt, wat naar mijn mening het extra aankoopgeld niet waard is (verborgen geschiedenis bijvoorbeeld). Echter is smaak subjectief, dus ja, misschien heeft een ander het geld er wel voor over (of juist niet).

Link naar reactie

ik wil het feestje niet vergallen hoor, maar als je dit doet, zou je dat al in de winkel moeten doen want anders heb je die 17 euro al betaald natuurlijk en is het zonde van het geld. En in een stripwinkel zijn er geen paskamertjes waar je dit ongestoord kan doen met laserscalpels, warm water en haardrogers. Laat staan dat de stripboer er zijn electriciteit voor laat gebruiken. Jullie dwalen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...