Ga naar inhoud

Softcovers Of Hardcovers


blacktiger

HC/SC  

114 leden hebben gestemd

  1. 1. Bij keuze koop ik meestal

    • de softcover
      45
    • de hardcover
      25
    • afhankelijk van de strip
      44


Recommended Posts

Het probleem is dat de rest van die serie al in sc is verschenen.

 

Ik snap ook wel dat van strips waarbij geen enorme verkoopcijfers worden verwacht (> enkele duizenden) het voor de uitgever wel eens voordeliger kan zijn om een hc uit te geven, vanwege de hogere marge. Er komt inderdaad te veel uit in hc wat in sc wel door mij zou worden aangeschaft.

Link naar reactie

Van een SC worden doorgaans amper duizend tot tweeduizend strips verkocht. Er is een groot verschil met vaste waarden bij Standaard Uitgeverij of bij Ballon Media waar oplages van enkele tienduizenden worden gehaald. Maar uitgevers die het op hun eentje rooien moeten ook niet per se die hoge oplages halen om minstens break even te draaien. Dat kan voor hen al bij een duizendtal exemplaren (SC). Reeksen waarvan er duizend exemplaren worden verkocht bij een uitgever als Standaard worden als zwaar verlieslatend beschouwd en zullen het dus niet lang rekken.

Maar laten we aub niet weer discussies opstarten over SC's en HC's, oplages en hoe wij dat eventjes veel beter zouden doen dan die uitgevertjes.

Link naar reactie

Het is anders wel een topic wat nog steeds erg leeft en waar de toekomst van de gehele 'strip-industrie' van af hangt. We kunnen wel onze kop in het zand steken en ons focussen op een paar tekenaars en hun uitgaven, maar dan staan we over enkele jaren alleen nog maar te praten over welke tablet het meest geschikt is voor de nieuwste strip van Standaard...

Link naar reactie

Al eens de prijs vergeleken met een Franse uitgave in hardcover met een Nederlandstalige? Voor die prijs koopt waarschijnlijk iedereen hardcovers. En kom niet af met de vertalingskosten. Glénat en Casterman bewijzen zwart op wit dat een hardcover ook goedkoper kan uitgebracht worden.

 

Ik was onlangs in de fnac in Parijs en hoopte daar wat HC's op de kop te tikken aan het spotprijsje dat hier wordt gesteld. Helaas kost een HC daar ook 12 euro. Da's goedkoper dan hier, maar nog steeds geen "koopje".

Link naar reactie

Geknipte draad en dan quoten uit het verleden.... OMG!

Excuses voor de uitroep maar even geen smileys bij de hand vanwege iPad.

 

tja, die nieuwe site haalt de originele quote gewoon weg blijkbaar. (Kijk, doet ie het weer :) )

Zwendel zei dat hij blij was dat er nog grotere weirdo's waren dan hijzelf. En toen zei retep dus tegen zijn vrouw dat hij een grotere weirdo is dan zwendel. En toen deed jij iets met je iPad en je dyslectische GOM.

 

of zoiets.

Link naar reactie

tja, die nieuwe site haalt de originele quote gewoon weg blijkbaar. (Kijk, doet ie het weer :) )

Zwendel zei dat hij blij was dat er nog grotere weirdo's waren dan hijzelf. En toen zei retep dus tegen zijn vrouw dat hij een grotere weirdo is dan zwendel. En toen deed jij iets met je iPad en je dyslectische GOM.

 

of zoiets.

Dat was eigenlijk een compliment. Geen idee of retep zijn vrouw dat ook zo bedoelde, ik neem aan van wel :e012:

En ik zit op een tablet te tikken, dat is ook niet zo handig. Smiley's is geen probleem, maar tekst editen grrr

Link naar reactie

Dat geloof ik niet. Zo'n vaart loopt het nog lang niet.

Kontitki ik zal je helpen hopen. Helaas is de realiteit vaak vervelender dan gedacht. Ik startte ooit een platenzaak toen mp3's net aan bestonden. Toen dacht ik ook dat het niet zo'n vaart zou nemen. Tja, wie zou nu toch kiezen voor inferieure kwaliteit en een product dat niet langer fysiek was? Vijf jaar later was het helemaal over...

Zodra er een kleuren e-reader komt kan het wel eens heel snel over gaan met de gedrukte of desnoods geprinte varianten. Behalve de top 20 muziek kan je toch al bijna geen toffe CD's meer vinden... In de toekomst dus alleen nog maar Blauwbloezen, Suske en Wiske, Kiekeboes, Franka en Asterix, brrrrr de horror....

Link naar reactie

Dat was eigenlijk een compliment. Geen idee of retep zijn vrouw dat ook zo bedoelde, ik neem aan van wel :e012:

En ik zit op een tablet te tikken, dat is ook niet zo handig. Smiley's is geen probleem, maar tekst editen grrr

 

Ongetwijfeld was dat complimenteus bedoeld. Erg storend trouwens dat je alleen de laatste post kan quoten. Voordeel is wel dat je lappen tekst van het scherm houdt maar toch is het niet fijn.....

Link naar reactie

Dat was eigenlijk een compliment. Geen idee of retep zijn vrouw dat ook zo bedoelde, ik neem aan van wel :e012:

En ik zit op een tablet te tikken, dat is ook niet zo handig. Smiley's is geen probleem, maar tekst editen grrr

Ongetwijfeld was dat complimenteus bedoeld. Erg storend trouwens dat je alleen de laatste post kan quoten. Voordeel is wel dat je lappen tekst van het scherm houdt maar toch is het niet fijn.....

 

Met Multiquote kan je zoveel quoten als je wil.

Link naar reactie

Met Multiquote kan je zoveel quoten als je wil.

 

Ongetwijfeld was dat complimenteus bedoeld. Erg storend trouwens dat je alleen de laatste post kan quoten. Voordeel is wel dat je lappen tekst van het scherm houdt maar toch is het niet fijn.....

 

en plots zit je in een toestand van Zen en wist je niet dat de wereld rondom jou georganiseerd is. Merci Spock.

Link naar reactie

Kontitki ik zal je helpen hopen. Helaas is de realiteit vaak vervelender dan gedacht. Ik startte ooit een platenzaak toen mp3's net aan bestonden. Toen dacht ik ook dat het niet zo'n vaart zou nemen. Tja, wie zou nu toch kiezen voor inferieure kwaliteit en een product dat niet langer fysiek was? Vijf jaar later was het helemaal over...

Zodra er een kleuren e-reader komt kan het wel eens heel snel over gaan met de gedrukte of desnoods geprinte varianten. Behalve de top 20 muziek kan je toch al bijna geen toffe CD's meer vinden... In de toekomst dus alleen nog maar Blauwbloezen, Suske en Wiske, Kiekeboes, Franka en Asterix, brrrrr de horror....

 

Het zal zo'n vaart als mp3 niet lopen in het begin, de adaptatiecurve zal veel geleidelijker zijn dan bij mp3. Maar dat er een moment gaat komen dat de lezers vooral overschakelen op digitaal lezen, komt elke seconde dichterbij. Zelfs voor de meest hardnekkige tegenstanders.

Maar net zoals bij cd en plaat zal het stripboek niet snel verdwijnen, trager dan bij muziek, maar de beschikbaarheid zal nog wel verminderen. En die hardnekkige tegenstanders zullen ook op een bepaald moment "late adopters" worden. (er bestaan mooie curves en grafieken van)

 

Anderzijds blijven kinderproducten nog steeds erg beschikbaar. CD verkoop van kindermuziek heeft een stuk minder te lijden onder de download/mp3 hype. Mensen geven graag kadootjes en zeker aan kinderen, dus die kinderstrips als kiekeboe, S&W, jommeke enz ... zullen toch nog steeds in elke supermarkt, tankstation en marokkaanse bakkerij te koop blijven.

 

EN het blijft een verzamelproduct, dus de verzamelaars blijven het kopen tot dat ras ook uitgestorven is. En het blijft voorlopig prettiger voor eurostrips om ze fysiek te lezen (tot zo lang de tablets niet op reeël A4 formaat verschijnen) maar als straks het ePaper uitkomt (voelt aan als papier, buigzaam, textuur, ...) gaat er nog een grotere groep overstag. Behalve de mensen die het in hun kast, zichtbaar willen hebben staan.

Link naar reactie

Zodra er een kleuren e-reader komt kan het wel eens heel snel over gaan met de gedrukte of desnoods geprinte varianten.

 

Die zijn er al hoor: tablets.

 

Het zal zo'n vaart als mp3 niet lopen in het begin, de adaptatiecurve zal veel geleidelijker zijn dan bij mp3. Maar dat er een moment gaat komen dat de lezers vooral overschakelen op digitaal lezen, komt elke seconde dichterbij. Zelfs voor de meest hardnekkige tegenstanders.

Maar net zoals bij cd en plaat zal het stripboek niet snel verdwijnen, trager dan bij muziek, maar de beschikbaarheid zal nog wel verminderen. En die hardnekkige tegenstanders zullen ook op een bepaald moment "late adopters" worden. (er bestaan mooie curves en grafieken van)

 

Anderzijds blijven kinderproducten nog steeds erg beschikbaar. CD verkoop van kindermuziek heeft een stuk minder te lijden onder de download/mp3 hype. Mensen geven graag kadootjes en zeker aan kinderen, dus die kinderstrips als kiekeboe, S&W, jommeke enz ... zullen toch nog steeds in elke supermarkt, tankstation en marokkaanse bakkerij te koop blijven.

 

EN het blijft een verzamelproduct, dus de verzamelaars blijven het kopen tot dat ras ook uitgestorven is. En het blijft voorlopig prettiger voor eurostrips om ze fysiek te lezen (tot zo lang de tablets niet op reeël A4 formaat verschijnen) maar als straks het ePaper uitkomt (voelt aan als papier, buigzaam, textuur, ...) gaat er nog een grotere groep overstag. Behalve de mensen die het in hun kast, zichtbaar willen hebben staan.

 

Prima stukje. Ik stel overigens vast dat het aanbod van (reguliere) digitale strips nihil is. Ik wil best eens een nieuw of wat minder reeksje digitaal proberen/lezen als dat kan tegen een schappelijke prijs.

 

(multi quote rocks B) )

Link naar reactie

klopt, het reguliere, nederlandstalige aanbod heb ik zelf ook nog niet gevonden. De schuchtere pogingen van SU. Maar verder heb ik daar nog niets van gevonden. In het engelstalige gamma heb je dat al wel wat meer. Daar zijn ze al volop mee gestart. Franstalig en manga weet ik eigenlijk ook niet. Je hebt een ipad app die ook de manga's verkoopt, maar dat weet ik via comicoos, dus zei kan daar misschien wel wat meer over zeggen?

Link naar reactie
Die zijn er al hoor: tablets.
Ik heb er nu al heel wat in mijn handen gehad, maar om gewoon te lezen heb ik er nog geen enkele gevonden die even goed is dan een e-reader.

Dat komt doordat er op tablets altijd licht doorheen moet om het zichtbaar te krijgen wat weer zorgt voor een hoog batterijverbruik...en vermoeide ogen en dito hoofdpijnbrein.

36_2_18.gif

Link naar reactie

om boeken te lezen is dat idd niet altijd even ideaal. Maar om manga en comic te lezen vind ik het geweldig.

Ik ben nu soda in het Frans aan het lezen en dat gaat best goed eigenlijk, maar da's misschien ook omdat ik de reeks in het NL al heb gelezen en het een semi-komische tekenstijl is.

 

voor mij persoonlijk

 

manga --> liever ipad dan boekje

comic --> liever boek, maar op de ipad is dat bijna even goed

eurostrip --> liever boek, maar ik verkies de ipad check boven de miskoop :)

Link naar reactie

Strips zijn vaak een verzamelproduct, waar andere sentimenten spelen dan bij leesboeken en cd's.

De mede stripliefhebbers' die ik zo'n beetje ken, zullen echt geen geld uitgeven voor een product wat na lezen volstrekt waardeloos is. Geen verzamelwaarde, niets. Tel er dan nog bij dat je op zo'n trieste tablet moet gaan zitten staren, beetje doods, dan zou ik liever een tv serie op de tv gaan kijken. Het blijft steeds hetzelfde verhaal, de jeugd heeft teveel andere bezigheden/interesses, dus geen nieuwe striplezers. Dat is het probleem en misschien pakt de jeugd digitaal striplezers een beetje op en raken ze ook geïnteresseerd in echte stripboeken.

 

In Angouleme liepen trouwens genoeg liefhebbers rond, dus ik blijf hopen..............

Link naar reactie

Daar zegt die Lecram zomaar iets wat hout snijdt, in Angouleme waren 200.000 mensen aanwezig: niet welriekende fanatici, kinderen, strak geklede mannen en vrouwen, hipsters met hipster brillen, ouwe mannetjes en complete families. Ook de exposities werden fel bezocht. Een heel verschil van beleving tov de NL beurzen.

Link naar reactie
  • 9 years later...

Indien mogelijk, koop ik altijd SC. 

Reden: budgettair. 

Of een strip nu in HC of SC is, maakt mij niet veel uit, zolang ik het album maar heb en mijn reeksen kan vervolledigen.

Mijn favoriete strips bewaar ik sowieso liggend in mijn boekenrek (zodat ze na verloop van tijd niet kunnen doorbuigen). 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
24 minuten geleden, cartoonesk zei:

Wat wel vervelend kan zijn is als je in een reeks gemengd hardcovers en softcovers hebt (omdat je ze niet anders kon verkrijgen of iets anders) zoals bij Soda of de albums van Yann en Conrad bij De Gulden Engel. Ik ben geen hardcore-verzamelaar maar het ziet er zo slordig uit in de boekenkast.

 

Soda?? Die softcovers leken me toch altijd makkelijk te vinden. (in de jaren '90)

Die reeks lag toen overal.

 

Ik denk dat het nog wel mogelijk is om je ontbrekende softcovers te vinden en dan de hardcovers van de hand te doen.

Link naar reactie

Ik heb het eerste verhaal nog in Robbedoes gelezen en toen iets later meteen het eerste album (in hardcover) gekocht. Pas later zag ik er softcovers van. Ik heb het misschien al eens gezegd maar de eerste twee van Warnant en Tome vind ik nog steeds de beste.

(volgens stripinfo.be was de eerste druk van het eerste album een hardcover (1987). pas een softcover in 1993)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...