Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 2018


Recommended Posts

4 uren geleden, eriktex zei:

Yup, helemaal goed... Damien Callixte komt bij ons beide beursdagen signeren om zo de vertaling van het eerste deel van Gilles Durance luister bij te zetten.

 

Laat maar weten welke van de 5 albums je wilt hebben?!

 

- Satania deel 2 (HC)

- Tex Willer deel 9 (sc)

- Torpedo 1936 deel 3 (HC)

- Gilles Durance 1 (sc)

- Torpedo 1972 (sc)

Doe mij maar Torpedo #3. 

 

Waar woont Callixte nu eigenlijk? 

Link naar reactie

Leuk nieuws uit Frankrijk: de tekenaar van onze nieuwe reeks "Gilles Durance" komt bij HUM! signeren tijdens de stripbeurs te Haarlem (26 en 27 mei).

Deel 1 uit die reeks, "De witte bommenwerper", verschijnt als softcover (€ 8,95) maar in Haarlem verschijnt ook een speciale beurseditie, hardcover met linnen rug (vergelijkbaar met de Tex Willer beursedities), gelimiteerd op slechts 75 exemplaren a € 24,95.

De beurseditie kan gereserveerd worden middels een mailtje aan ons. Op = op...

 

Noteer mij maar voor de HC.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Overigens verschijnen er te Haarlem twee luxe beursedities. Beide identiek aan de luxe Tex Willers (hardcovers met linnen rug), steeds € 24,95. De Torpedo 1972 heeft trouwens ook een afwijkende cover t.o.v. de softcover.

 

T72-HC-front.thumb.jpg.870c07f3c985dcf36c35b9e12ba29c5a.jpg  Gilles-HC-front.thumb.jpg.35c22dd8a5c1952756751c945c7c528e.jpg

 

Elk album heeft uiteraard ook een ex-libris. Niet één of ander bestaand prentje, maar steeds een speciaal voor HUM getekende prent:

 

5ae0c5839877f_torpedo1972_exlibris.thumb.jpg.1e09b64a655f3211f2113e554e7b12cf.jpg   IMG_4910.thumb.JPG.c9599ae97581c1b251acb06893558064.JPG

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Op ‎11‎-‎5‎-‎2018 om 10:50, Konincks zei:

Het programma ziet er heel aantrekkelijk uit. Stripschap ondersteunt ook dit festival. Prima. Het lijkt me dat het Stripschap door hen zelf georganiseerde, groot opgezette stripdagen maar moet laten vallen. En zich meer moet richten op de promotie van de strip in het algemeen en door middel van publicaties en kleinschaliger bijeenkomsten in heel Nederland in het bijzonder.

Ik ga naar Haarlem, beide dagen. Vanuit Alkmaar Noord is het nog een hele reis met het openbaar vervoer. Maar eenmaal op de grote markt in Haarlem Centrum ben ik waar ik wezen wil op die dagen.

Ik kom ook vanuit Alkmaar Noord, en dat is gelukkig nog steeds een directe trein naar Haarlem! Eerdere stripbeurzen zoals Gorinchem, Rijswijk of Veldhoven zijn een grotere onderneming, België begin ik niet eens aan.....

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Ik merk dat de laatste jaren er steeds minder grote namen (tekenaars) naar de Nederlandse beurzen komen.

Het lijkt erop dat de grote van de beurs belangrijker is dan wie er komt....

Vroeger kwamen er altijd wel wat grote namen naar Haarlem; Chris Ware, Charles Burns, Trondheim, elk jaar wel wat. 

 

Niet alleen Haarlem, maar ook andere (grote) beurzen die inhoudelijk erg klein zijn.

Hopelijk komt Frans weer eens met een goede tekenaars beurs in Arnhem:)

Link naar reactie

Grote namen trekken een relatief kleine groep mensen. En voor een beurs met gratis toegang zoals Haarlem maakt dat weinig uit. Haarlem trekt naast stripliefhebbend publiek ook veel bekijks bij de toevallige winkelende voorbijganger. Die vindt een Nederlandse tekenaar van een krantenstrip véél leuker dan iemand als Chris Ware, waar ze nog nooit van gehoord hebben. En die Nederlandse krantenstriptekenaars komen graag naar Haarlem. En kost de organisatie niks.

 

Wat denk ik OOK een groot verschil is met vroeger, is dat de grote buitenlandse namen inmiddels in hun eigen land gewend zijn gewoon heel goed betaald te worden voor hun aanwezigheid en handtekeningen op Comic Cons en Festivals. Daar is het normaler om te betalen voor een tekening of handtekening, en verdienen ze veel op een dag. In Nederland zijn er echt maar héél weinig mensen die bereid zijn om te betalen voor een tekening van Ware, Burns, Cho, Romita Jr Jr. Waarom zouden ze dan nog hierheen komen om in een niet al te luxe hotel te zitten (want heel veel geld voor gasten is er bij de organisaties ook niet, dat blijkt wel) om vervolgens een financieel slecht weekend te draaien? Ik denk dat ieder festival staat te springen om een grote gast, maar de grote gasten hebben niks aan een Nederlandse beurs en daarom hun mail nieteens beantwoorden.

Voorbeeldje: Ik teken cartoons voor de brievenpagina van Eppo. In Eppo stond Frank Cho's Liberty Meadows. De hoeveelheid brieven met de vraag of Cho niet eens naar Stripfestival Breda kan komen om zijn boeken te signeren zijn niet te tellen. Het zou een graag geziene gast zijn. Maar wel één die duizend dollar voor een commission op een beurs vraagt. En thuis in Amerika krijgt. Hoeveel zou hij verdienen aan een weekendje Haarlem, Rijswijk of Breda? Niet genoeg om zijn vrije weekend voor op te geven, gok ik.

Link naar reactie
4 uren geleden, Kenny zei:


Voorbeeldje: Ik teken cartoons voor de brievenpagina van Eppo. In Eppo stond Frank Cho's Liberty Meadows. De hoeveelheid brieven met de vraag of Cho niet eens naar Stripfestival Breda kan komen om zijn boeken te signeren zijn niet te tellen. Het zou een graag geziene gast zijn. Maar wel één die duizend dollar voor een commission op een beurs vraagt. En thuis in Amerika krijgt. Hoeveel zou hij verdienen aan een weekendje Haarlem, Rijswijk of Breda? Niet genoeg om zijn vrije weekend voor op te geven, gok ik.

 

Evenveel als op een Amerikaanse beurs, hoor.

Zeker ook net omdat ie niet vaak naar Europa komt, zijn er hier ook dedi-jagers met geld genoeg om dat dan te geven.

Romano verdient ook niet minder op een FACTS als in Gouda, aan commissions. Gewoon ook omdat ie maar zoveel tijd heeft om die te doen.

Link naar reactie
14 uren geleden, Kenny zei:

Maar wel één die duizend dollar voor een commission op een beurs vraagt.

Sorry hebben we het hier nou over het geld dat hij vraagt aan de organisatie om überhaupt te komen? Of wat hij doorgaans aan een weekend verdient aan totaal aantal dedi jagers die willen betalen (bedrag x pp)

Link naar reactie
15 uren geleden, Kenny zei:

Grote namen trekken een relatief kleine groep mensen. En voor een beurs met gratis toegang zoals Haarlem maakt dat weinig uit. Haarlem trekt naast stripliefhebbend publiek ook veel bekijks bij de toevallige winkelende voorbijganger. Die vindt een Nederlandse tekenaar van een krantenstrip véél leuker dan iemand als Chris Ware, waar ze nog nooit van gehoord hebben. En die Nederlandse krantenstriptekenaars komen graag naar Haarlem. En kost de organisatie niks.

 

Wat denk ik OOK een groot verschil is met vroeger, is dat de grote buitenlandse namen inmiddels in hun eigen land gewend zijn gewoon heel goed betaald te worden voor hun aanwezigheid en handtekeningen op Comic Cons en Festivals. Daar is het normaler om te betalen voor een tekening of handtekening, en verdienen ze veel op een dag. In Nederland zijn er echt maar héél weinig mensen die bereid zijn om te betalen voor een tekening van Ware, Burns, Cho, Romita Jr Jr. Waarom zouden ze dan nog hierheen komen om in een niet al te luxe hotel te zitten (want heel veel geld voor gasten is er bij de organisaties ook niet, dat blijkt wel) om vervolgens een financieel slecht weekend te draaien? Ik denk dat ieder festival staat te springen om een grote gast, maar de grote gasten hebben niks aan een Nederlandse beurs en daarom hun mail nieteens beantwoorden.

Voorbeeldje: Ik teken cartoons voor de brievenpagina van Eppo. In Eppo stond Frank Cho's Liberty Meadows. De hoeveelheid brieven met de vraag of Cho niet eens naar Stripfestival Breda kan komen om zijn boeken te signeren zijn niet te tellen. Het zou een graag geziene gast zijn. Maar wel één die duizend dollar voor een commission op een beurs vraagt. En thuis in Amerika krijgt. Hoeveel zou hij verdienen aan een weekendje Haarlem, Rijswijk of Breda? Niet genoeg om zijn vrije weekend voor op te geven, gok ik.

 

Je vergeet ergens een schakel. Dedi-jagers en verzamelaars zijn meestal ook big spenders. Breda bv. kost mij rap enkele honderden euro's. Verzamelaars/jagers komen enkel maar als er enkele toppers zijn. Handelaars leven van die verzamelaars. En Handelaars betalen om op die beurs te staan.  Toevallige passanten geven 20€ uit.  

 

Ik vrees dat ik dit jaar ga passen voor Haarlem. Ik heb er altijd een superdag gehad met een mooie mix van expo's en dedi's. Maar 500 km rijden is me nu te ver. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
5 hours ago, snowmansion said:

Sorry hebben we het hier nou over het geld dat hij vraagt aan de organisatie om überhaupt te komen? Of wat hij doorgaans aan een weekend verdient aan totaal aantal dedi jagers die willen betalen (bedrag x pp)

Geld aan één persoon die een tekening (in potlood) bij hem koopt. Wat hij van een organisatie vraagt weet ik niet. Ik vermoed een vergoeding voor vlucht, hotel en een vergoeding voor de uren die hij maakt / thuis mist.
 

 

4 hours ago, Kool Thing said:

 

Je vergeet ergens een schakel. Dedi-jagers en verzamelaars zijn meestal ook big spenders. Breda bv. kost mij rap enkele honderden euro's. Verzamelaars/jagers komen enkel maar als er enkele toppers zijn. Handelaars leven van die verzamelaars. En Handelaars betalen om op die beurs te staan.  Toevallige passanten geven 20€ uit.  

 

Ik vrees dat ik dit jaar ga passen voor Haarlem. Ik heb er altijd een superdag gehad met een mooie mix van expo's en dedi's. Maar 500 km rijden is me nu te ver. 

 

Ik snap dan niet goed waarom ze wachten tot een tekenaar misschien ooit hierheen komt. Wees dan die big spender die een ticket naar New York Comic Con koopt. Hou je er nog een toffe vakantie aan over ook.

Een handvol verzamelaars (oke, laten we voor het gemak 100 man zeggen) die 200 euro per man uitgeeft is 20.000 euro. Duizend toevallige passanten die elk 20 euro uitgeven is ook 20.000 euro. Maar voor die toevallig passanten hoef je als organisatie geen duizenden euros extra uit te geven. En het feit dat geen enkele Nederlandse publieksbeurs dit doet en de standhouders toch blijven komen, motiveert de stripbeurs niet om te veranderen. Ik vind het ook jammer hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap het wel. En ik bkijk het nu vooral vanuit de organisaties en tekenaars.

En 500 km rijden is inderdaad ver. Ik denk dat de grote buitenlandse namen er ook zo over denken. En die doen het niet voor hun plezier, maar om een weekend lang te werken.

 

16 hours ago, marioboon said:

 

Evenveel als op een Amerikaanse beurs, hoor.

Zeker ook net omdat ie niet vaak naar Europa komt, zijn er hier ook dedi-jagers met geld genoeg om dat dan te geven.

Romano verdient ook niet minder op een FACTS als in Gouda, aan commissions. Gewoon ook omdat ie maar zoveel tijd heeft om die te doen.

Ik heb begrepen van een bevriende tekenaar dat Frank Cho op FACTS was in 2010 en op zondag zijn prijzen heeft moeten halveren omdat hij op zaterdag niks verkocht en niet met lege portemonnee naar huis wou. Of het wáár ik weet ik niet, maar ik zie niet in waarom erover gelogen zou zijn. Ik kan me dan indenken dat hij niet erg gemotiveerd is om nog eens terug te komen.
 

Link naar reactie
Op 14-5-2018 om 10:05, Gast rever zei:

Vroeger kwamen er altijd wel wat grote namen naar Haarlem; Chris Ware, Charles Burns, Trondheim, elk jaar wel wat.

Ik ben slechts 1 maal geweest. En dat speciaal om Tony Daniels te zien en een handtekening te scoren en te zeggen dat ik zijn werk geweldig vond!
Dat was nog voordat ik zelfs maar het idéé had dat hij me ook een tekening had kunnen maken!!

O... en die Romano die er naast zat, die kende ik toen geeneens :D

2 uren geleden, Kenny zei:

Geld aan één persoon die een tekening (in potlood) bij hem koopt. Wat hij van een organisatie vraagt weet ik niet. Ik vermoed een vergoeding voor vlucht, hotel en een vergoeding voor de uren die hij maakt / thuis mist.

 

soms. Meestal de hele grote namen als een Finch of George Perez die dat vragen idd.
Soms willen ze dat die fee wordt overgemaakt aan een goed doel. Ook een aparte take on it all

2 uren geleden, Kenny zei:

 

Ik heb begrepen van een bevriende tekenaar dat Frank Cho op FACTS was in 2010 en op zondag zijn prijzen heeft moeten halveren omdat hij op zaterdag niks verkocht en niet met lege portemonnee naar huis wou. Of het wáár ik weet ik niet, maar ik zie niet in waarom erover gelogen zou zijn. Ik kan me dan indenken dat hij niet erg gemotiveerd is om nog eens terug te komen.
 

Ik had Cho toen te gast. Ik weet dat geeneens, moet ik toegeven. Maar ik kan het me wel voorstellen, want zijn prijzen zijn nogal pittig (nu nog meer) en als je enkel dedi-jagers hebt die gewoon zijn voor gratis of voor een kleine aankoop een tekening te krijgen, dan is het een heel ander geval.

Ik weet wel dat we (toen ik nog we waren en was op FACTS) niet veel later meer online gingen zetten over mogelijkheden om een sketch te scoren bij een tekenaar. Of ik vergis me en hadden we het al staan maar is het later gewoon beter geworden om vantevoren iets te bestellen

2 uren geleden, Tweetie zei:

Overdrijf je nu niet? Haarlem - Parijs is 519 km. Woon jij in de buurt van Parijs? 

LOL
Hij bedoelt natuurlijk heen EN terugreis, folks :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...