fenip Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Een van mijn leerkracht-vrienden leert de dt regels aan via de "smurfen"regel. Kost niet echt veel moeite... gesmurfd? ps In professionele kringen kan ik me ergeren aan dt fouten (niet hier ) . Huidig record: 7 dt fouten in 2 regels... Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190 Link to comment
Olsimar Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Een van mijn leerkracht-vrienden leert de dt regels aan via de "smurfen"regel. Kost niet echt veel moeite... gesmurfd? ps In professionele kringen kan ik me ergeren aan dt fouten (niet hier ) . Huidig record: 7 dt fouten in 2 regels... En waarom is het dan niet gesmurft? Of gebruikt je vriend dan weer het smurfschip? Quote Link to comment
Olsimar Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Het is toch gesmurft ? Ik zou toch nooit 'gesmurfd' smurfen. Hier is zelfs een wiki over http://nl.wikipedia....ki/Smurfenregel Quote Link to comment
retep Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Die Koen toch, altijd tegensmurfs.... Quote Link to comment
Lecram Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Het is het volledige werkwoord smurfen (toch niet smurven), hetgeen resulteert in het voltooid deelwoord gesmurft met een t. Quote Link to comment
beus Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 wel leuk tis nie meer echt on topic maar het blijft in de stripsferen! Quote Link to comment
Olsimar Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 De v zit toch niet in het smurfschip? Quote Link to comment
retep Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hier smurfen we toch over het smurfschaap hoor ! Quote Link to comment
Lecram Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 De v zit toch niet in het smurfschip? Het is dan ook Smurfen en niet smurven, f zit in het kofschip, dus gesmurft. Quote Link to comment
Lecram Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Smurfenregel Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie Ga naar: navigatie, zoeken De smurfenregel is een ezelsbruggetje voor het spellen dat duidelijkheid verschaft over het al dan niet schrijven van een t aan het einde van een werkwoord waarvan de stam op een t-klank eindigt. De term verwijst naar de stripverhalenserie De Smurfen en hun smurfentaal (het smurfs); bij het spreken vervangen de smurfen onbelangrijke werkwoorden door smurfen. Uiteraard is deze regel alleen bruikbaar als men het Nederlands voldoende kent om te kunnen horen wat "juist klinkt". [bewerken] Regel Vervang het werkwoord dat op een t-klank eindigt door een ander werkwoord - zoals "smurfen", dat niet op een t-klank eindigt. Bij het lezen van de zin zal een eventueel aanwezige t-klank op een eind-t wijzen. Uiteraard kan ieder werkwoord dat niet op een t-klank eindigt (lopen, enz.) gebruikt worden. [bewerken] Voorbeelden Word(t) eens volwassen! wordt: Smurf eens volwassen!: je hoort geen t, je schrijft dus geen t; de zin wordt dan Word eens volwassen!. Brand(t) het huis af? wordt: Smurft het huis af?: hier hoor je de t-klank, er moet dus een t toegevoegd worden; de zin wordt: Brandt het huis af? Word(t) je slimmer? wordt: Smurf je ..., dus Word je... Word(t) je broer slimmer? wordt: Smurft je broer... dus Wordt je broer... Quote Link to comment
156 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 De v zit toch niet in het smurfschip? Waar zit hij dan? En wie zit er dan in kajuit 11 ? Quote Link to comment
niemand Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Het is toch gesmurft ? Ik zou toch nooit 'gesmurfd' smurfen. Oei, k'heb gesmurfd... Tuurlijk is het gesmurft, met t, want de verleden tijd is 'smurfte'. Smurfjes toch. Quote Link to comment
retep Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hé heeft Koen, de smurferator weer eens een draadje afgesmurft ! Quote Link to comment
156 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Dat wordt er eentje om in te smurfen. Quote Link to comment
Kool Thing Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Mijn kinderen leren de dt-regel ook op zijn smurfs. Smurft prima! Strips zijn helemaal ingeburgerd ten huize van... : Mijn jongste zoon moest op zijn proefje Godsdienst de drie koningen geven. Zijn antwoord was Melchior, Gaspar en .... Boma. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Olsimar Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Who the smurf is Boma nou weer? Quote Link to comment
Olsimar Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hé heeft Koen, de smurferator weer eens een draadje afgesmurft ! Moet je Koen (achternaam leeglaten) is invoeren in de smurf naamgenerator http://www.marnegebied.nl/Smurfnaamgenerator.htm Quote Link to comment
retep Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Moet je Koen (achternaam leeglaten) is invoeren in de smurf naamgenerator http://www.marnegebi...amgenerator.htm Nooit achter Koen gezocht. De versmurfing van mijn naam komt wonderwel correct uit ! Lecram is ook erg goed gesmurft ! Quote Link to comment
acor Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 regel van 't kofschip gebruiken en enkel met de infinitief werken: smurfen: f staat in 't kofschip, voltooid deelwoord en verleden tijd zijn dus met een t (ik smurfte - ik heb gesmurft) Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 In mijn achterhoofd hanteer ik telkens het fukschaap-regeltje. Quote Link to comment
Bonte Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 In mijn achterhoofd hanteer ik telkens het fukschaap-regeltje. Zal wel het fokschaap regeltje zijn, fukschapen zijn voor andere regio's. http://nl.wikipedia.org/wiki/%27t_Kofschip Quote Link to comment
Zwendel Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Gewoon dat gezever afschaffen en alles met 't' schrijven. Dat vint ik. Wat ik je smurf. Quote Link to comment
nobody Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Gewoon dat gezever afschaffen en alles met 't' schrijven. Dat vint ik. Wat ik je smurf. Dat vint ik klinkt helemaal anders dan dat vind ik. Quote Link to comment
Kool Thing Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Een van mijn leerkracht-vrienden leert de dt regels aan via de "smurfen"regel. Kost niet echt veel moeite... gesmurfd? ps In professionele kringen kan ik me ergeren aan dt fouten (niet hier ) . Huidig record: 7 dt fouten in 2 regels... Ik heb dit ook zo uitgelegd aan mijn zoon, en sindsdien is hij er mee weg. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Zwendel Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Dat vint ik klinkt helemaal anders dan dat vind ik. Maar het smurft wel helemaal hetzelfde als hij vindt. Quote Link to comment
nobody Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Smurfen we dan gewoon altijd 'smurf' gesmurfen. Smurf met de keuze tussen t of d ! Quote Link to comment
Zwendel Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Laten we het aan de Grote Smurf vragen. Quote Link to comment
Fumetti Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 kofschipregel heeft ervoor gezorgd dat mn naam mocht geschreven worden met een d vanachter ipv een t :-) goed dat die procureur niet wist dat die regel enkel voor voltooide deelwoorden opging Quote Link to comment
Werner Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Maar... nu weten we nog altijd niet of het een kurkensmurfer of een smurfentrekker is... Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
nobody Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Kurkensmurfer zou ik smurfen. Smurf het niet meestal de werkwoorden die door smurf gesmurft smurfen ? Quote Link to comment
Yncke Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Nee, dat zijn de smurfwoorden. Quote yncke.be Link to comment
Daan Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Het kofschip en het fokschaap vergeten beide de letter x... Quote Link to comment
Recommended Posts