Ga naar inhoud

Gesmurf


fenip

Recommended Posts

Een van mijn leerkracht-vrienden leert de dt regels aan via de "smurfen"regel. Kost niet echt veel moeite... gesmurfd? ps In professionele kringen kan ik me ergeren aan dt fouten (niet hier :)) . Huidig record: 7 dt fouten in 2 regels...

 

En waarom is het dan niet gesmurft? Of gebruikt je vriend dan weer het smurfschip? :e012:

Link naar reactie

Smurfenregel

 

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

 

Ga naar: navigatie, zoeken

 

De smurfenregel is een ezelsbruggetje voor het spellen dat duidelijkheid verschaft over het al dan niet schrijven van een t aan het einde van een werkwoord waarvan de stam op een t-klank eindigt.

De term verwijst naar de stripverhalenserie De Smurfen en hun smurfentaal (het smurfs); bij het spreken vervangen de smurfen onbelangrijke werkwoorden door smurfen. Uiteraard is deze regel alleen bruikbaar als men het Nederlands voldoende kent om te kunnen horen wat "juist klinkt".

[bewerken] Regel

 

Vervang het werkwoord dat op een t-klank eindigt door een ander werkwoord - zoals "smurfen", dat niet op een t-klank eindigt. Bij het lezen van de zin zal een eventueel aanwezige t-klank op een eind-t wijzen. Uiteraard kan ieder werkwoord dat niet op een t-klank eindigt (lopen, enz.) gebruikt worden.

[bewerken] Voorbeelden

  • Word(t) eens volwassen! wordt: Smurf eens volwassen!: je hoort geen t, je schrijft dus geen t; de zin wordt dan Word eens volwassen!.
  • Brand(t) het huis af? wordt: Smurft het huis af?: hier hoor je de t-klank, er moet dus een t toegevoegd worden; de zin wordt: Brandt het huis af?
  • Word(t) je slimmer? wordt: Smurf je ..., dus Word je...
  • Word(t) je broer slimmer? wordt: Smurft je broer... dus Wordt je broer...

Link naar reactie
  • 1 year later...

Een van mijn leerkracht-vrienden leert de dt regels aan via de "smurfen"regel. Kost niet echt veel moeite... gesmurfd? ps In professionele kringen kan ik me ergeren aan dt fouten (niet hier :)) . Huidig record: 7 dt fouten in 2 regels...

 

Ik heb dit ook zo uitgelegd aan mijn zoon, en sindsdien is hij er mee weg. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...