Jump to content

Graphic Novel Beurzen ?

Martin

Recommended Posts

Guest Incognito

Inderdaad iedereen heeft zo zijn voorkeuren maar ik herken wel iets van de beschrijving van de gast . Op een duitse (!) GN na ben ik nog nooit enthousiast geworden over deze vorm.

Na een paar keer de hype gevolgd te hebben ben ik er mee gestopt. En wat de dedi's betreft ...het is een kunst om ze te zien of ze als zodanig te herkennen.

Ik moet vooral afwisseling hebben. Ik lees graag Blauwbloezen, maar het zou mij rap vervelen moest ik maar enkel dat soort strips lezen. Dus lees ik ook graag dingen als BPRD. Maar na het lezen van één bundel moet ik iets anders kunnen lezen, anders zou mij dat ook vlug vervelen. En dan pak ik dus een strip van Seth of ik weet niet wie, maar ook dat moet ik dan na een tijdje weer kunnen afwisselen met iets luchtigers.

Waar ik vooral een hekel aan heb zijn personen die opkijken naar "graphic novel" en enkel dat soort strip serieus nemen gewoon omdat, ja waarom eigenlijk? Omdat sommige journalisten/tijdschriften zich enkel beperken tot het bespreken van dergelijke strips? Omdat het "volwassener" overkomt?

Laatst kreeg ik een strip kado. Toen ik zei, "ah een strip" kreeg ik als reactie "Pas op, zeg niet zomaar een strip eh. Da's wel de betere strip", en men meende het nog ook. Het was volkomen goed bedoeld, daar niet van, maar daar knap ik dus op af, want ik ben er dan vrijwel zeker van deze persoon meewarig zijn hoofd zal schudden wanneer hijj mijn verzameling S&W, Blauwbloezen e.d. ziet staan.

In mijn directe omgeving wordt met dedain gereageerd als ik het over strips heb. Toen ik vertelde dat ik naar Angouleme ging was algemene bevreemding mijn deel. Daar verandert geen moeilijke, serieuze, volwassen grafische novelle wat aan. Voor de nederlandse buitenstaander is dat allemaal een pot kinderachtige stripnat.......

Mijn verzameling erotische stripjes is beperkt (Rooie oortje albums van Dany), enig positief effect tav een imagoverbetering is wsl beperkt. Het viel me trouwens op dat Angouleme, naast de te verwachten geeks en nerds, een heel gemeleerd publiek trok, kinderen, hipsters, vrouwen (soms nog knap ook), hele families. Dat zie ik in NL toch echt niet de stripbeursvloer bevolken.