Jump to content

"Niets staat in de weg": een "tragicomoedia"


Spiro

Recommended Posts

Hallo,

ik heb me gewaagd aan het schrijven en tekenen van een eigen strip. Deze zal 70 pagina's bedragen waarvan ik er nu 11 platen getekend heb in potlood op A2-formaat. Praktisch teken ik de stroken op 2 of 3 maal A3 per pagina en zal ik ze, éénmaal geïnkt, digitaal knippen en plakken tot A2. De lettering zou ik digitaal doen, en zijn alleen op de potloodtekening om de grootte van de tekstballonnen te bepalen. De bedoeling is om de tekeningen ooit te kleuren, maar of dat digitaal of met de hand zal gebeuren, daar ben ik nog niet uit.
 
Ik geef de linken naar mijn blog. De tekeningen zijn nog in potlood en soms niet goed doorgedrukt, hopelijk is het wat leesbaar.Ik post ze in de hoop op wat feedback over de technische kant (compositie, tekeningen, paginaindeling, perspectief, enz) en zal er enkele per dag posten tot ze op zijn. Elke opbouwende kritiek of tip is welkom. PM'en mag natuurlijk ook.Nu het nog in potlood is kan ik nog aanpassen. Ik ben ook benieuwd hoe het verhaal overkomt, of het ergens beklijft of vraagtekens oproept of misschien flauw is. Over het verhaal wil ik enkel kwijt dat het een tragikomische psychologische strip is.

Dan nu de eerste 2 pagina's, morgen de volgende 3.

 

plaat1volledig.jpg

 

plaat2volledig.jpg

Link to comment

Ik denk dat er inderdaad veel gaat afhangen van de inktlijn. Ik zou daar op voorhand toch al eens een test-pagina van proberen maken.

 

Als tip zou ik kunnen geven: maak het niet te moeilijk. Pagina-opbouw met veel kadertjes en zaken als close-ups van toetsenborden, dat is allemaal tof voor diegene die het maakt, maar het moet ook leesbaar blijven. In dat opzicht ook: probeer uw camerastandpunten af te wisselen. Niets zo vervelend als altijd hetzelfde hoofd op dezelfde manier (hier: frontaal aanzicht) te bekijken.

 

Wat zijn uw voorbeelden, waar streef je naar?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment
Guest Kameraad Mauser

Brushpen...dat wordt, soms - niet altijd - toch wel een beetje een lijdensweg. :e011: 

Maar eenmaal je dat medium beheerst en kunt weergeven wat je wil en in je hoofd hebt, dan levert dat wel veel voldoening op.

Er is ook een draadje omtrent penseelpennen, inktmethodes en toebehoren in dit subforum.

Link to comment
3 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik denk dat er inderdaad veel gaat afhangen van de inktlijn. Ik zou daar op voorhand toch al eens een test-pagina van proberen maken.

Quote

Als tip zou ik kunnen geven: maak het niet te moeilijk. Pagina-opbouw met veel kadertjes en zaken als close-ups van toetsenborden, dat is allemaal tof voor diegene die het maakt, maar het moet ook leesbaar blijven. In dat opzicht ook: probeer uw camerastandpunten af te wisselen. Niets zo vervelend als altijd hetzelfde hoofd op dezelfde manier (hier: frontaal aanzicht) te bekijken.

Is genoteerd.

 

Quote

Wat zijn uw voorbeelden, waar streef je naar?

 

Van Hamme,Hermann, Thibert, Jacobs, Hergé. Bij de films David Lynch en Stanley Kubrick. Een gelaagde strip: mijn streven is een ernstig thema indirect (en dragelijk) aansnijden via een luchtigere avonturenkomedie en dit zonder aan het onderhuidse thema afbreuk te doen. Proberen daarin een evenwicht te vinden in een meerlagig verhaal. Ik vind David Lynch geschikt als voorbeeld omdat die er naar streefde verontrustende elementen te combineren met zwarte humor, maar mijn humor is ietwat zachter. Qua tekeningen streef ik naar een zekere simpelheid en klaarheid. Maar of dat allemaal lukt....

 

De volgende 5 pagina's.

 

plaat3volledig.jpg

 

plaat4volledig.jpg

 

plaat5volledig.jpg

 

plaat6volledig.jpg

 

plaat7volledig.jpg

Link to comment
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Oefen je ook op figuurtekenen, anatomie, perspektief,...?

heb ik vroeger gedaan, heb jaren geleden tekenavondschool gedaan en met houtskool geleerd, ook rond anatomie en modeloefeningen en er toch wat over geleerd. Allemaal verdomd moeilijk. Dan is het wat stiller geworden rond tekenen. Tot een jaar geleden.

Link to comment
Guest Kameraad Mauser

Feitelijk moet je je hele leven lang blijven tekenen, ook al creëer je afgewerkte projecten. Al was het maar om op niveau te blijven. (enfin, "moeten", van mij moet niemand iets.)

Net zoals muzikanten niet een niveau bereiken zo rond hun 22e levensjaar waarbij ze alles kunnen en dan aan de slag kunnen als professioneel muzikant en albums kunnen uitbrengen. En enkel maar hun instrument(en) bespelen als ze live gaan optreden of als ze in de studio zijn om nieuw materiaal op te nemen.

Link to comment

Klopt. Op het gebied van tekenen ben ik een "laatbloeier". Er is mijn interesse dat soms verdwijnt en dan terugkomt,  en niet te onderschatten de eisen van het dagelijkse leven. Tekenen kost veel tijd, je moet er zelf tijd en gelegenheid voor maken en andere dingen voor opofferen. 

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Wow, knap wat je daar allemaal doet, Heidi! Ik zie dat je niet bang bent om je uit te leven in decors tekenen! Fantastisch! Er zitten soms wel wat perspectievische foutjes in om echt correct te zijn, maar respect dat je ervoor gaat!

 

Een voorbeeldje waar het beter kan:

 

persp-.thumb.JPG.dd6380af50a1a51c7239ca4a46073eb1.JPG

 

Indien we starten met de persp lijnen van de ramen, dan moet de horizonlijn ongeveer de horizontale rode lijn zijn.

De persp lijnen van de latei van de deur en ook de plint dan de muur moeten dan ook naar die horizon. Bij jou valt het snijpunt te hoog. Indien we zouden veronderstellen dat de persp lijn van de plint correct is, dan zou de persp lijn van de latei ongeveer de blauwe lijn zijn. Daardoor is er ook wat afstand tussen de muur met de vensters en de deur. De muur waar de deuropening in zit heb ik in het lichtpaars gekleurd, rekening houdend dat de  hoogte van de latei dezelfde is als die van de vensters (want dan komt de aansluiting van de muur daar waar de blauwe lijn de perps lijn van de vensterlateien snijdt. Volg je nog?  😉

 

Herbekijk ook even de bovenkant van het deurblad. Die persp lijn (ik laat het aan jou om die erbij te denken) moet ook op de horizon vallen, en met name in het snijpunt van persp lijn onderkant deur en horizon. Let wel, dit is niet noodzakelijk het VP van de muur met vensters, want de openstaande deur staat mogelijk niet evenwijdig met de muur (!) ...

 

Nog nog ietsje technischer: met het rechtse VP op de horizon zo kort bij het prentje zal het linkse VP nog wat verder naar links op de horizon moeten dan waar de blauwe lijn de horizon snijdt, maar dat is momenteel bijkomstig.

 

De verhouding breedte/hoogte deur kan ook beter, zeker in perspectief, maar dat kijk ik hier nu door de vingers. Ik vind het vooral knap dat je driedimensioneel denkt in de opbouw van je prentjes. Doe zo voort, perspectieftekenen is echt leuk!

 

 

Link to comment

Hallo Olav,

erg bedankt voor je gedocumenteerde uitleg en de moeite die je er in stak dit te maken. Ik apprecieer dat heel erg. Ook voor je aanmoediging 😁. Ik zie de fouten nu wel , je was erg duidelijk (eveneens dat in vergelijking met de vorige plaat de deuropening te smal is en de deur in perspectief te breed). Dat maakt dat ik mijn platen nog eens flink onder de loep moet nemen alvorens te inkten. Er zijn zeker nog andere fouten (continuïteit in de aangezichten, plooien in de kleding, en andere) die moeten nagekeken en verbeterd worden,en perspectief zal er één van zijn.

 

Momenteel ben ik aan pagina 23 van de 70 in potlood. Ik denk dat als ik halfweg ben ik begin met een grote controle. Desbetreffende pagina (van Wim in de gevangenis) zal ik echter in de loop van volgende week herposten na een controle op perspectief.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mooi gedaan. De layout voelt echt als een nieuwsbericht aan, de tekst heeft de juiste toon. ("Ook bepaalde minderheidsgroepen moeten zich aan de wet houden." Zijn er dan ook minderheidsgroepen die dat niet moeten doen? ;) )

 

Mijn enige bedenking is dat het 'drukwerk' wat te kwalitief hoogstaand is om aan te voelen als een krant. Krantenpapier is niet zo best om mooie kleuren mee weer te geven dus ze zijn meestal flets. Bovendien druk je geen volle vlakken maar puntjes, en doordat krantenpapier behoorlijk absorbeert, zijn dat nogal dikke puntjes.

Wat saturatie naar beneden en met Krita snel wat tones erop gegooid:

 

KrantAanpassing.jpg

 

Link to comment

 

1 uur geleden, Yncke zei:

Mooi gedaan. De layout voelt echt als een nieuwsbericht aan, de tekst heeft de juiste toon. ("Ook bepaalde minderheidsgroepen moeten zich aan de wet houden." Zijn er dan ook minderheidsgroepen die dat niet moeten doen? ;) )

 

Het wat populistisch discours van de minister is zijn eigen verantwoordelijkheid 😉

 

1 uur geleden, Yncke zei:

Mijn enige bedenking is dat het 'drukwerk' wat te kwalitief hoogstaand is om aan te voelen als een krant. Krantenpapier is niet zo best om mooie kleuren mee weer te geven dus ze zijn meestal flets. Bovendien druk je geen volle vlakken maar puntjes, en doordat krantenpapier behoorlijk absorbeert, zijn dat nogal dikke puntjes.

Wat saturatie naar beneden en met Krita snel wat tones erop gegooid.

 

ja, maar ik zal moeten oppassen dat op paginagrootte het plaatje met de krant leesbaar moet blijven, omdat het van belang is dat de lezer deze info krijgt. Normaal zal dat lukken in deze kwaliteit. Bij GIMP is er een filter voor krantendruk, maar dat ging toch wel ten koste van de leesbaarheid. De kleuren kunnen zeker wat fletser, maar van de korrel moet ik best afblijven.

 

Link to comment
19 hours ago, Heidi said:

 

ja, maar ik zal moeten oppassen dat op paginagrootte het plaatje met de krant leesbaar moet blijven, omdat het van belang is dat de lezer deze info krijgt. Normaal zal dat lukken in deze kwaliteit. Bij GIMP is er een filter voor krantendruk, maar dat ging toch wel ten koste van de leesbaarheid.

 

True, maar je hoeft de filter niet toe te passen op alles, alleen op de stukken die niet in de weglopen van de leesbaarheid.  Als je bij die kaart bijvoorbeeld, alleen de inkleuring in screen tones zet, maar de grenzen en de tekst met rust laat, denk ik dat de leesbaarheid er nog altijd zal zijn, zonder dat het opvalt dat het niet helemaal volgens de regels is.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ha! Mooi om zien. :)De kleurkeuze werkt mooi. Wel opletten met dat knalrood als je 't wilt gedrukt zien.

 

Het kan zijn dat het een doel heeft, maar ik heb een beetje een 'show, don't tell' gevoel, vrees ik. De tekeningen vertellen genoeg. Alleen het gegeven dat hij de gevraagde code al een tijdje kent, is nieuw. Dus misschien zou je eens alle tekst kunnen weglaten, en alleen op het einde iets genre "De code kent hij al een hele tijd." vermelden?

Link to comment
3 uren geleden, Yan zei:

'... met prompt een reactie.'

 

ik heb nog eens opgezocht op het internet. "Een prompte reactie": prompt = bijvoeglijk naamwoord. Betekenis: dadelijk daarop; = direct. ... Ik mis er niets aan, maar uw zin is natuurlijk ook goed. Klinkt het verkeerd??

http://context.reverso.net/vertaling/nederlands-engels/prompte+reactie

 

3 uren geleden, Yncke zei:

Ha! Mooi om zien. :)De kleurkeuze werkt mooi. Wel opletten met dat knalrood als je 't wilt gedrukt zien.

 

Het kan zijn dat het een doel heeft, maar ik heb een beetje een 'show, don't tell' gevoel, vrees ik. De tekeningen vertellen genoeg. Alleen het gegeven dat hij de gevraagde code al een tijdje kent, is nieuw. Dus misschien zou je eens alle tekst kunnen weglaten, en alleen op het einde iets genre "De code kent hij al een hele tijd." vermelden?

 

Dank je. In principe neig ik je gelijk te geven: waarom zou je wat je kan zien nog eens extra vertellen in boventekst? En mijn strip was me eerst voor ogen zonder (teveel) boventekst. Die is er gaandeweg bijgekomen toen ik het draaiboek schreef omdat ik om bepaalde redenen iets miste: een menselijke draad die de boel nog meer bij elkaar brengt. Voor dat doel heb ik een verteller voor ogen met een zeker karakter: eentje die zichzelf soms erg op de voorgrond zet, de lezer aan het handje durft vasthouden als een ouderwetse schoolmeester, wel eens op het pedante af. Heel af en toe vertelt hij  zaken die de lezer anders niet kan weten,( zoals bv het kennen van de code). Op andere momenten is de verteller wat meer teruggetrokken (als er veel dialogen zijn bv). Maar hij durft het verhaal en de personages ook te becommentarieren door er wat droog of spottend een opmerking over te geven. Zo'n verteller met gebreken en een karakter is een extra dimensie in de strip, naast het beeld en de dialogen.


De vraag is nu: werkt dat wel voor de gemiddelde lezer? Dat weet ik niet, net zoals ik niet weet of het verhaal zal aanslaan of niet. Ik krijg wel feedback van naasten aan wie ik het scenario heb laten lezen, de potloodtekeningen en nu deze eerste ingekleurde tekening heb laten zien, en verder hoop ik op het beste natuurlijk.

 

Link to comment
12 uren geleden, Heidi zei:

Voor dat doel heb ik een verteller voor ogen met een zeker karakter: eentje die zichzelf soms erg op de voorgrond zet, de lezer aan het handje durft vasthouden als een ouderwetse schoolmeester, wel eens op het pedante af.

...
De vraag is nu: werkt dat wel voor de gemiddelde lezer?

 

Als ik eerlijk moet zijn: voor mij werkt het niet. De tekst voegt niets toe. Ik denk dat je best ofwel de tekeningen laat spreken ofwel de tekst daadwerkelijk iets laat toevoegen. Zo openen met: "op een koude ochtend" dat werkt gewoon niet. Je moet de lezer meteen vastnemen. Zorg dat die meteen geïntrigeerd is. Er is ruimte genoeg voor wat extra tekst, ik zou daar zeker gebruik van maken.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment


Zoals je het omschrijft, lijkt het dat je van je verteller een personage wilt maken. Dan denk ik dat je je verteller ook een persoonlijkheid moet geven. Zoals Kristof zegt: nu voegt het niets toe. Ik weet niet wat je in gedachten hebt, maar als je bijvoorbeeld "Het was een verdomd koude ochtend." - "In een godvergeten achterafkamer staarde de kerel naar het zwarte scherm van een oude klotelaptop." zou schrijven, heb je al meteen een heel ander gevoel dan als je zou beginnen met "Een koude ochtendmist kust buiten de ramen." - "Zacht zoemend groet een zwart laptopscherm een eenzaam heerschap."
Voor dezelfde tekeningen begint het ene misschien een thriller en het andere  een romantisch verhaal.

Link to comment

dank je voor jullie feedback.

 

6 uren geleden, Kristof Berte zei:

Als ik eerlijk moet zijn: voor mij werkt het niet. De tekst voegt niets toe. Ik denk dat je best ofwel de tekeningen laat spreken ofwel de tekst daadwerkelijk iets laat toevoegen. Zo openen met: "op een koude ochtend" dat werkt gewoon niet. Je moet de lezer meteen vastnemen. Zorg dat die meteen geïntrigeerd is. Er is ruimte genoeg voor wat extra tekst, ik zou daar zeker gebruik van maken.

Zoals ik het begrijp ontbreekt het de teksten aan karakter, een zekere flair, en ook een zekere raadselachtigheid, die de lezer zijn nieuwsgierigheid  kan prikkelen en hem kan meevoeren in het verhaal.

 

5 uren geleden, Yncke zei:

 Ik weet niet wat je in gedachten hebt, maar als je bijvoorbeeld "Het was een verdomd koude ochtend." - "In een godvergeten achterafkamer staarde de kerel naar het zwarte scherm van een oude klotelaptop." zou schrijven, heb je al meteen een heel ander gevoel dan als je zou beginnen met "Een koude ochtendmist kust buiten de ramen." - "Zacht zoemend groet een zwart laptopscherm een eenzaam heerschap."
Voor dezelfde tekeningen begint het ene misschien een thriller en het andere  een romantisch verhaal.

Verder zal de toon van de teksten mee bepalend zijn voor het genre stripverhaal.

 

6 uren geleden, Yncke zei:

Zoals je het omschrijft, lijkt het dat je van je verteller een personage wilt maken. Dan denk ik dat je je verteller ook een persoonlijkheid moet geven.

 

6 uren geleden, Chia zei:

als iemand mij neemt bij de hand, dan ben ik weg.

De teksten moeten de verteller ook zijn karakter kunnen geven, (en een schoolmeester is niet echt populair zie ik 😋) .

 

 

Dat zijn feedbacken waar ik iets aan heb. Ik ga er zeker rekening mee houden,  en een proeve zo snel mogelijk publiceren. Ik moet het alleen nog wat laten bezinken.

 

5 uren geleden, The Alderwood zei:

Moedig werk. 

Vind ik natuurlijk ook wel leuk als compliment Alderwood 😊

Link to comment

Dank je Yncke. Ik heb pagina 1 qua kleuren en tekst terug veranderd. Ook is pagina 2 (voorlopig) klaar. De kleuren zijn nogal fel in deze intro, maar ik wou de zielenroerselen van de man kwijt in kleur. De volgende pagina's worden klassieker in opzet (denk ik).

 

niets_staat_in_de_weg__pagina_1_van_70_b

 

 

 

Link to comment

Interessante overgang. Ook die achtergrond in het eerste plaatje van de tweede pagina vind ik fascinerend. Dapper ook om een speeltuin als decor te kiezen, al die vreemde vormen!

 

Ik zou wel voorstellen om de saturatie van de inkleuring naar beneden halen. Het komt heel fel en (neem me de formulering niet kwalijk) amateuristisch over.

Tenzij je de concept art voor Blizzard doet (ik heb nog altijd geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgen om zo gesatureerd toch zo goed in balans te brengen), gebruik ik dit als vuistregel: de rechterbovenhoek mijden voor de algemene inkleuring.

 

Kleurenwiel.png

 

Ik heb hier ook een PDF'je gezet dat voor mij heel verhelderend geweest is over hoe je diepte kunt creëren met inkleuring.

 

 

Link to comment

Bedankt voor de feedback (en de pdf 🙂)! Ik heb de saturatie van de bomen op de achtergrond apart verlaagd, zijn kleurbalans wat veranderd en het geheel nog wat minder gesatureerd gemaakt zodat het minder flashy is. Het zal trial en error zijn,maar de tips van je pdf neem ik zeker in ogenschouw voor de volgende bladzijden (in het park en andere locaties).

 

 

Link to comment
  • Spiro changed the title to "Niets staat in de weg": een "tragicomoedia"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...









×
×
  • Create New...