Ga naar inhoud

Commissions Topic - Contacten, prijzen en de buit.


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
12 minuten geleden, linthout zei:

En wie doet wat? Hurtt tekent en Kindt kleurt?

Want die laatste zie ik zoiets nog niet te tekenen.

Er staan ook stripfiguren tussen waar ze totaal niks mee te maken hebben?

Inderdaad. 

ps was via Patreon, https://www.patreon.com/hek_studio/posts Is een manier om bepaalde artiesten te steunen. 

Klopt, ik had ook een Urbanus kunnen vragen, maar was beetje bezorgd ivm copyright. :)

 

Link naar reactie
4 uren geleden, fenip zei:

Inderdaad. 

ps was via Patreon, https://www.patreon.com/hek_studio/posts Is een manier om bepaalde artiesten te steunen. 

Klopt, ik had ook een Urbanus kunnen vragen, maar was beetje bezorgd ivm copyright. :)

 

Goh, ja...In Amerika is het blijkbaar normaal dat iedereen alles tekent als iemand erom vraagt. Maar hier is dat niet het geval. Ik vind het ook een beetje raar allemaal moet ik zeggen...Auteurs die geld vragen voor stripfiguren te tekenen die niet van hen zijn.

 

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

Goh, ja...In Amerika is het blijkbaar normaal dat iedereen alles tekent als iemand erom vraagt. Maar hier is dat niet het geval. Ik vind het ook een beetje raar allemaal moet ik zeggen...Auteurs die geld vragen voor stripfiguren te tekenen die niet van hen zijn.

 

Daar zit een hele industrie achter. Kijk maar naar Essential Comics en Kirby's Comic art. Je kan zelfs bestellen bij Guarnido en Marini om een comic-personnage te doen. 

image.thumb.png.0f0fe7abe80bb2de98642df024ad1618.png

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Goh, ja...In Amerika is het blijkbaar normaal dat iedereen alles tekent als iemand erom vraagt. Maar hier is dat niet het geval. Ik vind het ook een beetje raar allemaal moet ik zeggen...Auteurs die geld vragen voor stripfiguren te tekenen die niet van hen zijn.

 

Tjah. Op zich gaat mijn voorkeur uit naar gepubliceerde pagina's, maar soms maak ik wel eens een uitzondering.  

Link naar reactie
22 minuten geleden, Gilles zei:

Ik kan Linthout wel volgen, er zit weinig logica in een tekening van een personage waar de tekenaar geen band mee heeft. 

Helemaal akkoord. Alle stripfiguren die Al Séverin in Expo 59 zit te tekenen in andermans strips? Ik snap er totaal niets van. Maar blijkbaar is er een 'markt' voor...? 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
23 minutes ago, Veto said:

Helemaal akkoord. Alle stripfiguren die Al Séverin in Expo 59 zit te tekenen in andermans strips? Ik snap er totaal niets van. Maar blijkbaar is er een 'markt' voor...? 

SCHANDE!!!

 

96916C15-7943-4E61-BB70-9C09207FDB05.thumb.jpeg.6108fa1d3b3989599a9aeb746921d1f3.jpeg
 

Alec is gewoonweg een super getalenteerd tekenaar die zich volledig geworpen heeft om expo 59 door de moeilijkste periode na de tweede Wereldoorlog te sleuren. Dan ga je toch niet neuten over wat hommages.

 

De beste tekeningen kwamen er overigens in de battles en samen tekenen waar Alec met o.a. Louwes, Cons,  Cambré en anderen echte pareltjes heeft voortgebracht.

Een @linthout / Severin duo in @Expo59 zou wel de Max kunnen zijn.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

Ik kan Linthout wel volgen, er zit weinig logica in. 

Wat een gepikeerde reactie. Rustig, rustig. Ik heb nooit beweerd dat Alec geen goede tekenaar is. Integendeel. Ik vind het gewoon heel bizar dat er aan de lopende band hommages worden getekend. Dat is alles. Elk zijn mening, ieder zijn meug. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Het zijn ook geen hommages. Iemand als Severin vind ik een geniaal tekenaar en ik vind het heel erg dat hij zich verlaagt tot het tekenen van andermans figuren in andermans boeken. Wellicht is het uit noodzaak om te overleven. Zo was er toch een signeersessie in Suske en Wiskes een week of drie geleden? In dat Brussels stripwinkeltje. Severin signeerde die dag dus Suskes en Wiskes? Enfin, ik weet er het fijne niet van.

 

Link naar reactie

Zolang het geen puur namaak betreft maar er iets “anders” gedaan wordt met die figuren vind ik het wel kunnen zolang het geen lopende band wordt van dezelfde figuren. Alec tekent nooit klakkeloos een figuur identiek aan het origineel maar geeft er zijn eigen draai aan. 
Een Juapi doet dat dan weer door te schilderen met koffie. Etc.

Maar waar ligt de grens van plagiaat vs wat je hommage kan noemen? Als men uiteindelijk iets verdient aan andermans figuren dan komt daar het copyright/auteursrecht bij kijken. Wat ik soms op Catawiki zie passeren doet me toch dikwijls de wenkbrauwen fronsen qua tekenaars die aan de lopende band andermans stripfiguren produceren.

Wat de markt betreft: tja, als ik nu een knappe Blacksad of zo kan kopen voor een kleine prijs tov mij blauw te betalen (laat staan het kunnen betalen) bij de originele tekenaar en ik daar tevreden mee ben dan is dat een ethische kwestie of ik dat doe of niet. Zolang de wetgever niet optreedt en die makers op de vingers tikt/bestraft gaat dit gewoon.

En misschien gaat zo’n koper ook wel eens overstag om een échte te kopen, het kan positief uitdraaien voor de originele makers.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Het heeft niks met een hommage te maken, er wordt voor het geld getekend. En als dat werkt voor tekenaar en koper is daar ook weer niks mis mee.
Zelf deel ik de mening van Veto, ik begrijp er niks van, wat heb je er nu aan om een tekenaar een tekening te laten maken van een figuur van een andere tekenaar. Maar ik denk dat kopers vaak van gekkigheid ook niet meer weten wat ze moeten vragen. Maar who cares wat lecram denkt in deze....haha....als men het leuk vindt.

Algemene iconen als Batman of zeer bekende comichelden, die niet verbonden zijn aan 1 of 2 tekenaars, maar waar al honderden/duizenden verhalen van zijn verschenen door vele vele tekenaars (vaak in studio vorm) kan ik dan nog wel begrijpen, zit ook meer in die comic cultuur. Maar ook dan zou ik kiezen voor een figuur die ze ooit hebben gedaan.  

Link naar reactie
2 uren geleden, SPeeDy zei:

En misschien gaat zo’n koper ook wel eens overstag om een échte te kopen, het kan positief uitdraaien voor de originele makers.

Van alle auteurs (behalve Pearson) heb ik al een of meerdere echte gekocht...  Maar eigenlijk maakt het niet. Ieder diertje zijn pleziertje (zolang het anderen niet schaadt). 

 


 

Link naar reactie
23 hours ago, Lecram said:

Het heeft niks met een hommage te maken, er wordt voor het geld getekend. En als dat werkt voor tekenaar en koper is daar ook weer niks mis mee.
Zelf deel ik de mening van Veto, ik begrijp er niks van, wat heb je er nu aan om een tekenaar een tekening te laten maken van een figuur van een andere tekenaar. Maar ik denk dat kopers vaak van gekkigheid ook niet meer weten wat ze moeten vragen. Maar who cares wat lecram denkt in deze....haha....als men het leuk vindt.

Algemene iconen als Batman of zeer bekende comichelden, die niet verbonden zijn aan 1 of 2 tekenaars, maar waar al honderden/duizenden verhalen van zijn verschenen door vele vele tekenaars (vaak in studio vorm) kan ik dan nog wel begrijpen, zit ook meer in die comic cultuur. Maar ook dan zou ik kiezen voor een figuur die ze ooit hebben gedaan.  

Ik vind het juist leuk om die tekenaars een iets anders te zien doen.
 

Dus een Dick Heins die een mummy-varken doet.
Een Caju met een mummy
Een Franka-mummy
Een Claire-mummy door Kroft
Een mummy van Dany :)

Het maakt het gewoon even anders dan anders. En de reacties van de tekenaars zijn me dierbaar en soms hilarisch :D

Ik word juist slaperig van allemaal diezelfde soorten dedi's.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
On 9/25/2021 at 5:22 PM, linthout said:

In Amerika is het blijkbaar normaal dat iedereen alles tekent als iemand erom vraagt. Maar hier is dat niet het geval. Ik vind het ook een beetje raar allemaal moet ik zeggen...Auteurs die geld vragen voor stripfiguren te tekenen die niet van hen zijn.

Raar als auteurs tekenen :) want die schrijven meestal en tekenaars tekenen ;)

 

Maar raar is het als het gratis is, denk ik. En daar is iedereen gewoon in, lijkt het wel. En voor een schetsje bij aankoop van een boek, vind ik dat prima, maar meer dan dat en ik denk toch dat een betaling aan de orde is. Ik ben een Hollander dus natuurlijk heb ik liever een volledig geinkte tekening gratis, liever dan tegen betaling :D maar toch... .als het langer dan een paar min duurt, verdienen die tekenaars betaald te worden voor hun tijd, denk ik zo.

 

Dat buitenlandse tekenaars karakters van anderen tekenen is toch niet gek?
Tekenaars tekenen waar ze voor betaald krijgen.
Er zijn maar weinig tekenaars die de luxe hebben om hier van af te wijken

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
On 9/25/2021 at 9:34 PM, Gilles said:

Hmm, oke. Dat ziet er wel een leuke Cap' uit, maar ik zou er zijn prijzen toch nooit voor willen neertellen. 

Marktwerking.

Waar je ooit een Parillo kon doen voor 300 is het nu 3.000
Waar je ooit een Jim Lee schets voor 10 kon krijgen gaat het nu wat harder

image.thumb.png.94468e20d6782ef7cc865b072fc869fe.png

 

En er zijn dus genoeg mensen die het WEL willen betalen.
marktwerking, naamsbekendheid en karakter-bekendheid bepalen de waarde.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

"

Meestal wordt er in het dagelijks spraakgebruik de schepper van een boek, bundel of artikel op het gebied van letterkunde mee bedoeld. De term wordt vaak synoniem gebruikt met schrijver of journalist. Maar ook heeft bijvoorbeeld elk muziekstuk een auteur: de componist of arrangeur. De term wordt ook in de filmwetenschap gebruikt om aan te geven dat een bepaalde regisseur een persoonlijk stempel weet te drukken op zijn films.

Bij andere creatieve werken zoals een schilderij, een beeld, een website, een grafisch werk of een gebouw spreken we meestal niet van een auteur, hoewel de makers dat in juridische zin wel zijn."
image.png.a4be6ffabb98e547cf065ff6d14a1678.png

 

Dit is ook een beetje mijn mening. Wellicht NL vs BE gevalletje, trouwens

maar laat het de pret niet drukken :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Marktwerking.

 

Mja, ik heb de basis van economie ook ruimschoots meegekregen in mijn opleiding. Vraag en aanbod heeft weinig geheimen meer voor me.

Dat neemt mijn mening niet weg, als ik dan al een tekening betaal is het voor een personage waar de tekenaar in kwestie al werk van heeft gepubliceerd. Ik zou Marini nooit betalen voor een Cap, voor een Schorpioen dan weer wel. 

 

Ik val je job dus heus niet aan Richard. 

Link naar reactie
35 minutes ago, Gilles said:

Dat neemt mijn mening niet weg, als ik dan al een tekening betaal is het voor een personage waar de tekenaar in kwestie al werk van heeft gepubliceerd.

o nee, ik geef je groot gelijk!!
Dat moet je ook zeker allemaal zelf weten!!

Ben allang blij dat niemand anders zegt "doe maar een mummy"  tegen tekenaars :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...