Ga naar inhoud

Zone 5300


Dr. Benway

Recommended Posts

Het beste stripblad van Nederland.

Hier worden grenzen verlegd en met veel waarde omgegaan met kwaliteit.

 

Allen het interview (overzicht) met Tonio gelezen in de Volkskrant van vorige week vrijdag?

En niet te vergeten een mooi artikel over Zone 5300 in StripNieuws 49 (met Rembrandt op de cover).

Verdiende aandacht.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

De herfstuitgave van Zone 5300 is gewijd aan de Finse stripwereld. Daar ben ik heel benieuwd naar.

http://www.zone5300.nl/804

Finse striptekenaars zijn de laatste jaren reeds heel actief geweest. Ze worden echter nog steeds onderschat.

Over een week wordt deze editie nummer 103 gelanceerd in Rotterdam. Jammer genoeg gebeurt dat tijdens de avond. Heb momenteel geen auto, dus dat zou een overnachting betekenen. Niet dat ik daar iets op tegen heb, maar het betekent tijd en geld inruimen.

Is er misschien iemand van dit forum die daar naartoe gaat?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
  • 8 months later...

Hoera! Een nieuwe editie van Zone 5300 is uit! 

 

post-76-0-64621800-1405847161_thumb.jpg

 

Highlights in dit nummer:

 

Als er in Frankrijk een mekka op stripgebied moet worden aangewezen, dan is dat zonder twijfel Angoulême. Er is dan ook geen betere reclame denkbaar dan het jonge gezelschap Fidèle dat hiervandaan opereert. Vincent Longhi laat met zijn wonderschone debuut Terug en heen zien waarom we deze jongens in de gaten moeten houden. 

Naar onze mening is Hendrik J. Vos schaamteloos onderbelicht in het Nederlandse striplandschap. Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking met deze godfather van de Arnhemse stripbeweging. In De Amora-excursie, naar een idee van Herman Roozen, maakt Vos’ vaste held, ruimtepiloot Jack Slender, een onvrijwillige tussenlanding op de planeet Gluton, waar een felle strijd om eh... vochtinbrengende nachtcrème ontbrandt. 

Wie het over ‘development hell’ heeft, doelt op projecten - meestal films of videospellen - die de tekentafel om wat voor reden dan ook niet verlaten. Ook striptekenaars kan het met een beetje pech overkomen. In het geval van Theo van den Boogaard, die gevraagd werd om wereldmonumenten op de hak te nemen, leverde dat gelukkig prachtige tekeningen vol ludieke vondsten op, die voor het eerst in deze Zone worden gepubliceerd. 

‘Lullen als een Rotterdammer’ mag dan geen staande uitdrukking zijn, maar als Kik-frontman Dave von Raven eenmaal los gaat over zijn muzikale helden…
In De luistertest gaat het dit keer over The Beatles, Boudewijn de Groot, Drs. P, Ronnie en de Ronnies, en stijl: ‘Ik heb altijd een pak aan. Nou ja, niet als ik de ramen sta te lappen.’ 

Terug van weggeweest is Zone Expo, en het is de beurt aan illustrator/stripmaker Wilbert van der Steen, die ook de coverillustratie maakte. Remco Polman, bekend van zijn humorstrip Floris in Eppo, laat zich van een dramatischer kant zien met Lorre wil een koekjeBart Nijstad debuteerde onlangs met de bijzondere graphic novel Muggenen verklaart zich nader in een interview: ‘Ooit waren er perioden dat ik heel erge zin had in een ramp.’ 

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Tijd om dit prachtblad weer eens onder de aandacht te brengen. Onlangs verscheen het winternummer:

 

post-76-0-49291800-1450701757_thumb.jpg

 

Ons bezoek in het najaar aan het Noord-Italiaanse Treviso Comic Book Festival leverde een enorme bult aan prachtige strips van jonge talenten op. ZoalsLovebird van Ugo Schiesaro, een fraai verhaal over liefde, ambitie en verraad met een bitterzoete twist; zelden zagen we zo veel actie, drama en plot binnen een bestek van slechts twaalf pagina’s.

Ibrahim R. Ineke verraste ons met zijn verpletterende debuut The White People, naar een verhaal van horrorauteur Arthur Machen. We zochten hem op in zijn atelier in de bossen en vonden een wijsgeer, die ook in woorden een bron van mooie gedachten bleek. ‘Mijn werk is een poging mijn verbeeldingskracht voor te bereiden op het eren van God alsof hij voor me staat.’

Cynthia Bonacossa is een arts die stripmaker werd. In haar moedige en openhartige Mijn abortus, geïllustreerd komen beide facetten bij elkaar. De kosmopolitische Cynthia heeft weinig op met de reactionaire politici in haar geboorteland Brazilië, waar abortus illegaal is, en verwerkte dat in een subtiel, kleinmenselijk verhaal.

De Britse Nobrow-auteur Jamie Coe maakt zijn Nederlandse debuut met het korte verhaal Valse waarneming – met een hoofdrol voor het personage Creepy Fred – waarin de auteur speelt met het idee van verhalen binnen verhalen.

De cover is ditmaal van de hand van HRVB, een Berlijnse graffiti-kunstenaar die wordt uitgelicht in Zone Expo.
En dan is er nog het fraaie boekje Songs Our Fathers Taught Us, waarin Typex de tekst van David Bowie’s surrealistische tour de force The Width Of A Circle op onnavolgbare wijze uitlegt aan… kinderen.

Al dat moois is te vinden naast columns en korte verhalen, en vaste Zone-strips en –rubrieken als Aldegonne, Mr. Mack, Man en Kerel, Eefje Wentelteefje, Fool’s Gold en Het laatste woord – in die laatste rubriek dit keer o.a. aandacht voor The Leonids, Jessica Jones, Wasco, Peter Pontiac en Doc Watson.

post-76-0-85342800-1450701761_thumb.jpg

 

 

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...