Ga naar inhoud

Catawiki-Factuur Verkoopcommissie


Nuwanda

Recommended Posts

Ik kreeg deze week een factuur van Catawiki in mijn mailbox mbt verkoopcommissie.

Hoewel het om een klein bedrag gaat, vind ik dat toch bizar. De eerste regel van de betreffende helppagina zegt immers:

De verkoper van een shop waarvan de totale waarde van de aangeboden items € 200,- of meer is, dient vanaf dat moment commissie te betalen als er iets uit deze shop verkocht wordt. De totale waarde wordt berekend aan de hand van de verkoopprijzen in de betreffende shop.

Nu heb ik daar persoonlijk altijd op toegezien om onder die 200 euro te blijven. Wat wel kan, is dat ik mogelijk enkele seconden of een minuut over die 200 euro heb gezeten; omdat ik iets had toegevoegd en pas bij het checken merkte dat ik boven die magische grens zat (waarna ik weer de nodige items verwijderde). Maar wat dat betreft, zit ik m.i. safe: zoals ik de regel lees moet de waarde van de shop 200 euro zijn op het moment dat er iets verkocht wordt. Dat is volgens mij bij mij nooit het geval geweest. Maar ik zal de regel mogelijk verkeerd interpreteren. Of zou het om een foutieve factuur gaan? :e007:

Swat, had ik het geweten, dan was ik na het "per ongeluk" over de 200 euro gaan, natuurlijk gestopt met mijn huidige shop, om een nieuwe met een propere lei te beginnen...Zoals gezegd, het gaat om een klein bedrag (al wou ik ook die betaling vermijden omdat ik al dat online-betalen gedoe mijd als de pest en liever werk met een klassieke overschrijving (via online bankieren, dat wel) - wat niet mogelijk is bij Catawiki), maar bij deze zijn diegene die ook die regel wilden toepassen, gewaarschuwd....

 

En ja, we moeten daar niet flauw over doen, ik profiteerde van die regel en van Catawiki door altijd netjes onder die 200 euro te blijven, maar ik heb die regel niet uitgevonden. Anderzijds wilde ik graag iets terug doen door af en toe iets toe te voegen aan de catalogus. Na negatieve ervaring ben ik daar dan echter mee gestopt.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Er zijn wijzigingen bij Catawiki waardoor er geen commissies meer zullen betaald worden :e005: . Er komt wel een plaatsingskost.

  • Het plaatsen en verkopen van objecten met een verkoopprijs lager dan 75 euro is vanaf nu helemaal gratis! We gaan over deze objecten dus geen commissie meer berekenen. Veruit de meeste in shops aangeboden items vallen in deze categorie.
  • Voor het verkopen van objecten van 75 euro of meer berekenen we ook geen commissiekosten meer, maar zullen we 9,5% (ex btw) plaatsingskosten berekenen.

Link naar reactie

Worden die 9,5% plaatsingskosten enkel maar aangerekend wanneer het item effectief verkocht is, of wordt dit zowiezo aangerekend vanaf het moment dat je het plaatst?

  • Iedereen die objecten met een verkoopprijs van 75 euro of meer in zijn shop wil aanbieden, koopt bij ons een saldo-tegoed (25, 50, 75 of 100 euro).
  • Als je dan een object van 75 euro of meer in je shop plaatst zal na bevestiging automatisch 9,5% (ex BTW) van de verkoopprijs van je tegoed worden gehaald. Er is, via je profielpagina, een duidelijk overzicht beschikbaar van alle af- en bijschrijvingen van je tegoed.

Link naar reactie

Er zijn wijzigingen bij Catawiki waardoor er geen commissies meer zullen betaald worden :e005: . Er komt wel een plaatsingskost.

  • Het plaatsen en verkopen van objecten met een verkoopprijs lager dan 75 euro is vanaf nu helemaal gratis! We gaan over deze objecten dus geen commissie meer berekenen. Veruit de meeste in shops aangeboden items vallen in deze categorie.
  • Voor het verkopen van objecten van 75 euro of meer berekenen we ook geen commissiekosten meer, maar zullen we 9,5% (ex btw) plaatsingskosten berekenen.

 

Euh...dus als je een album van 100 Euro in je shop plaatst krijg je direct ongeveer 10 Euro kosten aan je broek? Of geldt die 9,5% alleen bij verkoop van het album?

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Terwijl ik bovenstaande typte gaf Tom B het antwoord al.

 

Maar ik heb wellicht een totaal van 2,000 Euro in mijn shop staan in die hogere prijscategorie...dus ik mag dan direct 200 Euro aftikken terwijl er nog niets verkocht is?! Dan haal ik ze er af en bied ik ze bij gelegenheid wel te koop aan in een veiling (Bobbedoes wellicht haha) - dat is nog iets duurder qua commissie dacht ik maar dan is het tenminste verkocht...

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Terwijl ik bovenstaande typte gaf Tom B het antwoord al.

 

Maar ik heb wellicht een totaal van 2,000 Euro in mijn shop staan in die hogere prijscategorie...dus ik mag dan direct 200 Euro aftikken terwijl er nog niets verkocht is?! Dan haal ik ze er af en bied ik ze bij gelegenheid wel te koop aan in een veiling (Bobbedoes wellicht haha) - dat is nog iets duurder qua commissie dacht ik maar dan is het tenminste verkocht...

 

Erik

Toch ff op reageren: die veilingen starten in principe aan 1 euro en zijn eindig in de tijd.

Bij Catawiki kan je ze er jaar en dag laten opstaan, aan de prijs die je ervoor wil vragen.

Vind ik toch een groot verschil.

Link naar reactie

Terwijl ik bovenstaande typte gaf Tom B het antwoord al.

 

Maar ik heb wellicht een totaal van 2,000 Euro in mijn shop staan in die hogere prijscategorie...dus ik mag dan direct 200 Euro aftikken terwijl er nog niets verkocht is?! Dan haal ik ze er af en bied ik ze bij gelegenheid wel te koop aan in een veiling (Bobbedoes wellicht haha) - dat is nog iets duurder qua commissie dacht ik maar dan is het tenminste verkocht...

 

Erik

 

Dat is ook de bedoeling, Erik, spullen die je voor meer dan 75 euro in je shop hebt staan, kan je dan beter aanbieden op de veiling. Dan verkoop je het zeker, alleen misschien niet voor de prijs in je shop, maar dan kan je weer stellen dat de vraagprijs wellicht te hoog is.

Dus ik meen dat het zo is:

onder de 75 euro per item, gratis plaatsen en geen commissie.

boven de 75 euro per item: 9,5% plaatsen (direct afrekenen), maar geen verkoopcommissie meer.

veiling: items van boven de 75 euro, verkoopcommissie 12,5% (excl. btw, meen ik) pas betalen na verkoop.

Link naar reactie

Ik bied aankomend weekeinde al mijn luxe strips aan met een speciale beurskorting van 9% Komt allen naar Gorinchem!!!

 

Even zonder dollen: ik zal er eerst eens een nachtje over slapen voordat ik mijn mening hierover vel - maar de kans is groot dat de meeste shops een flink aantal duurdere albums zullen verwijderen (of in sommige gevallen afprijzen tot 74,99). De meeste van mijn verkopen zijn overigens de albums tussen de 10 en 50 Euro dus eigenlijk wordt het alleen maar gunstiger... Ach het glas is halfvol toch?!

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Maakt niet uit. Alles wat Catawiki doet is goed. Een tweede ebay? Neen hoor. Dat worden ze nooit. Het blijven per slot van rekening liefhebbers. :e002:

 

Hmmmm, ik neem aan dat dit cynisch bedoeld is Mask?!

 

Ik heb mijn shop eens even bekeken en ik heb slechts 5 albums boven de 75 Euro met een totale vraagprijs van 714 Euro. Die haal ik er dus af want ik ga geen 82,07 Euro betalen voor iets dat de afgelopen twee jaar ook niet verkocht is...(ja dan zal de vraagprijs wel te hoog zijn ik snap het). En dan is voortaan alles in mijn shop vrij van commissie...fantastisch...tenminste zolang dat zo blijft.

 

Ik zag in de nieuwsbrief van vandaag ook nog een ander aandachtspuntje: tegen een fors tarief kun je "Gold-shop" worden en sta je altijd bovenaan met je shop.

 

Een half jaar geleden is Marktplaats ook ingrijpend veranderd en dat is werkelijk niet om aan te zien - alleen maar professionele aanbieders en haast geen leuke particuliere aanbieders meer, of niet meer te vinden in de brij van betaalde advertenties. Het is te hopen dat de heren (en dames?) van Catawiki hier goed naar kijken want Marktplaats is bijna overleden ondertussen... (voor de gebruikers dan, financieel zal het voor eBay wel verbeterd zijn).

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Dat moet dan toch een grote kostenpost worden voor verkopers!! Ben benieuwd waar al die albums die "terecht" duurder zijn dan 75,--€, nu te koop worden gesteld?

Zijn toch voldoende verkopers die in de duurdere prijsklasse werken.......

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Ik leid hieruit af dat de gewone verkoop via de Catawiki shops wat tegenvalt? Waar er vroeger al 15 boekjes aan 10 euro moesten verkocht worden, hoeft er nu maar één item aan 75 euro te koop aangeboden worden om dezelfde inkomsten te hebben.

 

Het logische gevolg lijkt mij echter dat al die duurdere items uit alle shops gaan verdwijnen en enkel nog de goedkopere items gaan overblijven. Ik kan me echter niet indenken dat dat de bedoeling van Catawiki zou zijn.

Link naar reactie

Een half jaar geleden is Marktplaats ook ingrijpend veranderd en dat is werkelijk niet om aan te zien - alleen maar professionele aanbieders en haast geen leuke particuliere aanbieders meer, of niet meer te vinden in de brij van betaalde advertenties. Het is te hopen dat de heren (en dames?) van Catawiki hier goed naar kijken want Marktplaats is bijna overleden ondertussen... (voor de gebruikers dan, financieel zal het voor eBay wel verbeterd zijn).

 

Erik

 

Marktplaats is echt een draak van een site geworden. Zoals jij zegt, eerst moet je door alle professionele aanbieders een weg banen voordat je een leuke particuliere aanbieding vindt. Ik heb eens een e-mail wisseling gehad met iemand waarvan ik een boekje had gekocht via Marktplaats die vertelde dat hij door Bol.com wordt ingehuurd om (vraag)advertenties af te gaan en te reageren.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Het is niet nodig om zelf de items die duurder zijn dan 75 euro te gaan verwijderen uit je shop. Indien je niet aangeeft de plaatsingskosten te betalen dan worden ze na een maand (ik wil 1 april niet noemen, want het is geen grap) uit je shop verwijderd. Voor bestaande items is een tijdelijk lager tarief geldig, namelijk 4,75 %. Dus dat is nagenoeg gelijk aan de huidige situatie, want nu is bij verkoop het tarief 5 %.

 

Mocht je echter wat duurdere items willen verkopen, dan is de Catawiki-veiling daarvoor de beste keuze!

Link naar reactie

Ja dat is een goeie...dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Ik zag in 1 van de veilingen deze week een eenvoudige strip (ik bedoel hooguit 200-250 gram) waarvan het verzenden van Vlaanderen naar Nederland voor 14 Euro werd vermeld ?!?! Over die porto betaal je vast geen veiling-commissie :-)

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik vond 75 euro nu echt wel een redelijke grens. Ik koop en lees al bijna 20 jaar strips en ik kan me niet herinneren dat ik ooit al 75 euro voor één enkel boekje zou betaald hebben. Mijn 50 euro voor Op het spoor van Pom zal het decadentste zijn wat ik al die jaren heb gedaan (pas sinds 2 jaar hou ik het minutieus bij).

Maar waarschijnlijk ben ik maar een marginaal nevenverschijnsel... :e009:

Link naar reactie

Ik vond 75 euro nu echt wel een redelijke grens. Ik koop en lees al bijna 20 jaar strips en ik kan me niet herinneren dat ik ooit al 75 euro voor één enkel boekje zou betaald hebben.

 

Ja maar wat er effectief gekocht wordt is van geen belang meer. Jij hebt gedurende 20 jaar misschien geen enkel boekje van 75 euro gekocht, maar gedurende die 20 jaar hebben de winkels ongetwijfeld wel items van 75 euro te koop aangeboden. Plaatsingskost laten afhangen van de gevraagde prijs is een beetje belachelijk vind ik. Alsof het plaatsen van een advertentie voor een huis van 400.000 euro dubbel zoveel zou kosten als een gelijkaardige advertentie voor een huis van 200.000 euro.

Een vaste plaatsingskost voor items vanaf 75 euro, en bij effectieve verkoop een commissie van een bepaald percentage lijjkt me toch wel iets serieuzer.

Het zou natuurlijk altijd kunnen dat de hoofdreden is dat Catawiki niet meer wil dat er van die onrealistische hoge prijzen gevraagd worden. Dan is het natuurlijk alleen maar toe te juichen. Maar dat acht ik toch wel zeer onwaarschijnlijk.

Link naar reactie

Dit gaat volgens mij wel problemen geven bij combinatieaanbiedingen. Die willen nog wel eens over de 75 euro gaan.

 

Ik vind het niet als een goed systeem klinken, dat mensen met truuks gaan omzeilen. Ik zou vasthouden aan een commissiesysteem, zo nodig gecombineerd met manieren om tegen geld je shop of producten prominenter te laten tonen.

Link naar reactie

Wat is de doorverkoop op die € 75,00 + strips is een vraag die ik me dan ook nog eens stel.

Volgens mij als je 100 boeken van € 100,00 op catawiki zet mag je blij zijn als je aan het einde van het jaar er 10 verkocht hebt.

Er zijn immers zoveel aanbieders, dit houdt echter in dat je al je werk alleen doet voor catawiki!

Stel je verkoop er wel 20 dat jaar, dan nog kan het niet rendabel zijn door de helft aan catawiki af te moeten dragen (op voorhand!).

Het verschil qua percentage tussen aanbieden via de veiling op de site is ook veel te klein geworden naar mijn mening.

 

Wellicht dat er te weinig intressante kavels voor de veiling worden aangeboden en dat ze dit op deze wijze willen veranderen. :e012:

Met de nieuwe regeling voor boeken tot 75,00 zal niemand problemen hebben. Particulieren met duurdere boeken die ze willen verkopen kiezen nu waarschijnlijk al voor de veiling. Het zijn de handelaren die gedupeerd worden met dit nieuwe beleid (naar mijn mening).

Link naar reactie

 

Met de nieuwe regeling voor boeken tot 75,00 zal niemand problemen hebben. Particulieren met duurdere boeken die ze willen verkopen kiezen nu waarschijnlijk al voor de veiling. Het zijn de handelaren die gedupeerd worden met dit nieuwe beleid (naar mijn mening).

Titel van de Catawiki-website: De online catalogus voor en door verzamelaars om te verzamelen.

Link naar reactie

Oké, hier ben ik het dan wel mee eens.

Zijn de handelaren echter geen belangrijk onderdeel voor het slagen van de site?

Ik durf te stellen dat veel van het aanbod van deze groep afkomstig is en niet van verzamelaars.

Waarmee ik zeker niet zeg, dat er geen verzamelaars zijn die ook een shop hebben (ik hoor daar zelf ook bij!)

Ben zelf geen handelaar maar vindt het beleid voor boeken boven de 75,00 euro een zwaar ontmoedigend beleid met als gevolg dat bij gebrek van aanbod een serieuze waardebepaling voor vanuit de criteria's van catawiki zelf lastiger zal worden.

 

Het leuke aan de catawiki site is dat je toch aan een zeldzaam boekje kunt komen.

De kans dat een zeldzaam boekje door een verzamelaar wordt aangeboden is kleiner (hij verzamelt immers).

De kans dat een zeldzaam boekje duurder zal zijn is zeker aanwezig.

Straks gaan alleen nog moeilijke/zeldzame items via de veiling en voor de boeken < 75,00 kun je prima op de catawiki site terecht.

 

Maar wellicht zie ik dit helemaal verkeerd :e009:

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: ik werk niet voor Catawiki, dus ik spreek niet voor hen.

Ik heb in deze thread alleen vanuit mijn eigen standpunt gesproken (dat van de verzamelaar/lezer die één en ander moet/wil evacueren om plaats te maken voor andere dingen) en dat was: de regel met de 200 euro was een beetje bizar/onduidelijk, de huidige regel is heel wat duidelijker en vermits ik geen boekjes heb van meer dan 75 euro is hij ook heel voordelig voor mij.

Anderzijds denk ik dat René en de zijnen inderdaad moeten rekening houden met hun inkomsten en de kritiek van de groep die voor de inkomsten zorgt. Dus ik zou er best begrip kunnen voor opbrengen als de regel op één of andere manier terug wordt bijgesteld.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Nu krijg ik een factuur van Catawiki om commissie (5%) te betalen op een totaalbedrag van 127€ verkocht tijdens het afgelopen jaar en in de mail staat vermeld dat dit moet omdat het meer dan 100€ is.

 

Was toch altijd meer dan 200€ en staat nog steeds op hun site.  Ik snap er niks meer van.

 

Mailtje naar Catawiki is al onderweg.

Link naar reactie

Ja maar, sinds begin deze maand (5 maart op precies te zijn) ging toch geen commissie meer betaald moeten worden? Waardoor ik dus gewoon afgelopen weekend voor het eerst meer dan 200 euro heb aangeboden met allemaal strips onder 75 euro uiteraard.

 

Ik kreeg een factuur op basis van hun vorige commissieregeling wat toch niet kan?

 

Hun uitleg bij "Catawiki gratis?" op de site bevat die informatie trouwens nog niet. Je moet hiervoor naar hun forum gaan.

Link naar reactie

je moet natuurlijk nog wel de oude commisie gelden betalen de nieuwe regeling ging per 1-4 in geloof ik

maar ze zijn nog aan het broeden op een beter plan

 

Ja dat dacht ik ook, dat het per 1 april inging. Maar op het Catawiki forum staat toch echt:

 

De wijzigingen gaan in op 5 maart. Er is een overgangsperiode tot aan 1 april en een kortingsaanbod voor dure items die nu nog in je shop staan.

http://forum.catawiki.nl/forums/33-nieuws/topics/11127-belangrijke-wijzigingen-voor-verkopers

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...