Ga naar inhoud

Een goed moment om digitaal te gaan?


Ambreville

Recommended Posts

4 hours ago, Waldorf said:

Het grasduinen in stripspeciaalzaken, snuisteren, bekijken en terugleggen,selecteren en doorbladeren van strips is toch een wezenlijk onderdeel van onze liefhebberij? Dat valt allemaal weg bij digitaal lezen. Ik blijf bij papier. 

Waarom wordt er steeds over het verdwijnen van papier gepraat als het gaat over digitaal lezen? Ik merk hier een nogal sterk 'of' verhaal terwijl het juist een 'en' verhaal is. Net zoals je muziek digitaal kan beluisteren en van je favoriete groep de vinyl kan kopen, kan dat met strips ook. De mensen die nu op papier willen kopen zullen papier kunnen blijven kopen, degene die dat niet willen kunnen dan digitaal gaan. Waarom zou je niet beide markten benutten?

Link naar reactie
6 hours ago, linthout said:

Ik heb niets tegen digitaal lezen hoor!

Alleen stel ik persoonlijk vast dat er bijzonder weinig te verdienen is aan digitale lezers.

Op zichzelf vind ik dat ook niet zo erg.

Alleen moet het allemaal wel leefbaar blijven voor de auteurs en voor de uitgevers.

Maakt dat echt zo'n verschil voor de inkomsten van de auteur? Die brengt toch hetzelfde werk dus zou hij toch dezelfde pree moeten vangen?

 

De uitgever is iets anders. Ik kan mij inbeelden dat de kosten voor het beheren van servers en een degelijke app behoorlijk oplopen. Je kan ook je boeken aanbieden op een reeds bestaand digitaal platform maar dan moet je daar ook weer een deel van je inkomsten aan afdragen.

En daarnaast moet die dan nog steeds de persen laten draaien om de papieren exemplaren te produceren. Daar enkel luxe-items van maken om meer inkomsten te hebben lijkt me ook niet goed. (Bijna) niemand zal 30€ betalen voor een hardcover Rode Ridder van 30 pagina's die dan 4x per jaar verschijnt.

 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Maakt dat echt zo'n verschil voor de inkomsten van de auteur? Die brengt toch hetzelfde werk dus zou hij toch dezelfde pree moeten vangen?

 

De uitgever is iets anders. Ik kan mij inbeelden dat de kosten voor het beheren van servers en een degelijke app behoorlijk oplopen. Je kan ook je boeken aanbieden op een reeds bestaand digitaal platform maar dan moet je daar ook weer een deel van je inkomsten aan afdragen.

En daarnaast moet die dan nog steeds de persen laten draaien om de papieren exemplaren te produceren. Daar enkel luxe-items van maken om meer inkomsten te hebben lijkt me ook niet goed. (Bijna) niemand zal 30€ betalen voor een hardcover Rode Ridder van 30 pagina's die dan 4x per jaar verschijnt.

 

 

Ja, dat maakt zo'n verschil, reken maar dat je 1/5 verdient van een gedrukte strip.

EN dan ben ik nog mild. Er is gewoon amper iets aan te verdienen als auteur.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Yncke zei:

Of stripbeurzen zullen veranderen, misschien zal er eindelijk een vernieuwing plaatsvinden als die stoffige bananendozen in oppervlakte minderen? Als ik iets geleerd heb uit de Stay Home Comic Con, dan is dat dat er heel veel toffe dingen rond strips kunnen gebeuren, als er maar eens verplicht wordt te veranderen.

En signeren kan net zo goed op een print als in een boek. Het plezier de auteur te ontmoeten blijft dezelfde.

 

 Ik heb medelijden met jou dat jij de charme van het verzamelen niet beseft. Ik vond trouwens dat jij daar altijd vrolijk zat tussen die stoffige bananendozen. En met je albums die door de sympathiekste uitgever van Europa uitgegeven worden. Maar dat hoeft dan dus ook niet meer? Amai...

 

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

 Ik heb medelijden met jou dat jij de charme van het verzamelen niet beseft.

 

Door internet heeft verzamelen veel van zijn charme verloren. Daarvoor was verzamelen een ontdekkingsreis. Je wist nooit of en wat je zou vinden. Nu tik je wat zoektermen in op internet en hoepla! Daar is het. De hele meuk. Dan nog even online betalen en voilà, na een week zit het in je brievenbus. Gedaan met de uitstapjes naar beurzen en markten om te snuffelen tussen het aanbod en te ontdekken dat dit of dat ook is verschenen.

Mijn hele manga-verzameling is via internetverkopen samengesteld. De enige beperking was of ik het in één keer kocht of niet.

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

Ja, dat maakt zo'n verschil, reken maar dat je 1/5 verdient van een gedrukte strip.

EN dan ben ik nog mild. Er is gewoon amper iets aan te verdienen als auteur.

 

Het argument "goedkoop" wordt nogal veel gebruikt om digitaal te verdedigen.

Als het dan toch goedkoop moet, kun je altijd naar de bibliotheek en de kringloopwinkel gaan.

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

 Ik heb medelijden met jou dat jij de charme van het verzamelen niet beseft. Ik vond trouwens dat jij daar altijd vrolijk zat tussen die stoffige bananendozen. En met je albums die door de sympathiekste uitgever van Europa uitgegeven worden. Maar dat hoeft dan dus ook niet meer? Amai...

 

Oh, maar ik snap 't wel. Vandaar dat ik 'minderen' en niet 'verdwijnen' schreef. Ik heb ook een hele hoop strips waarvan ik plezier schep om erdoor te roefelen. Maar ik heb ook een collectie digitale strips, waar ik ook plezier aan beleef om ze te lezen zonder dat ze een papieren gedaante hoeven te hebben in mijn kast.

Het is zoals @Lamme Goedzak opmerkt: het kan gerust een 'en'-verhaal zijn. Er stond een heel erg lange rij bij op de F.A.C.T.S. voor een auteursduo dat eerst on-line werkte. Want als het een 'of'-verhaal is, en de digitale strip delft het onderspit, dan heb ik een beangstigend vermoeden dat er binnen hier en honderd jaar tout court geen strips meer zullen zijn.

 

Wat ik vooral bedoelde, is dat ik mijn grootste plezier op de beurzen die ik als bezoeker beleef, haal uit de dingen die niet met het op papier bestaan van de strip op zich te maken hebben. Een interviewsessie met de auteurs, @Kristof Berte die een workshop monstertjes tekenen houdt, een panelgesprek, een live stream van een commission, een babbel met de auteur,...

 

(Oh. En over één ding zijn we het dan toch al roerend eens: het sympathiekgehalte van mijn uitgever. ;) )

Link naar reactie
2 hours ago, linthout said:

Ja, dat maakt zo'n verschil, reken maar dat je 1/5 verdient van een gedrukte strip.

EN dan ben ik nog mild. Er is gewoon amper iets aan te verdienen als auteur.

Gewoon om de uitspraak te begrijpen: is dat 1/5 van de opbrengst van een gedrukte strip per digitale strip? Of is de 'oplage' van de digitale strips zoveel minder dan die van gedrukte?

Link naar reactie

Van een zekere Barry Lynn:

 

 

Dear friends,

I am writing to share a major article I just published, “THE BIG TECH EXTORTION RACKET: How Google, Amazon, and Facebook Control Our Lives,” on the cover of the September print issue of Harper’s Magazine. In the article, I detail the mechanisms that Amazon, Google, and Facebook use to manipulate flows of news, information, and commerce in ways that allow them to extort and silence publishers, authors, journalists, manufacturers, and others. It’s a new take on the problem, and I believe you will find it of real interest. 

The article is adapted from my upcoming book, Liberty From All Masters, which will be released on September 29 by St. Martin’s Press. I am very excited to be publishing Liberty at this moment in American history. It is the culmination of my 20 years of study of how monopoly power threatens our democracy, our prosperity, and the security of our nation and our families. 

As you will see, my main goal in Liberty is not to raise your anxiety levels even higher than they are now. On the contrary, it is to reconnect citizens to what I call the “American System of Liberty” and to show that we already have all the tools we need to rebuild our democracy and our society. You can learn more about Liberty from All Masters and read some of the endorsements by people including Nobel Prize-winning economist Paul Romer, Francis Fukuyama, Rana Foroohar, and Sabeel Rahman, here.

This is truly an exciting moment in our long fight against the platform monopolists and all dangerous concentrations of power. The recent Big Tech hearings show that attitudes are finally changing. Chairman Cicilline and the other members of the House Antitrust Subcommittee set an entirely new tone in dealing with the monopolists. And, thanks in part to the work of Open Markets, they also opened an attack on an important new front, for the first time recognizing that these corporations have become utilities and must be regulated as such. 

As always, I remain deeply grateful for your support for Open Markets and this fight against concentrated private power. 

More soon,

Barry

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Waarom wordt er steeds over het verdwijnen van papier gepraat als het gaat over digitaal lezen? Ik merk hier een nogal sterk 'of' verhaal terwijl het juist een 'en' verhaal is. Net zoals je muziek digitaal kan beluisteren en van je favoriete groep de vinyl kan kopen, kan dat met strips ook. De mensen die nu op papier willen kopen zullen papier kunnen blijven kopen, degene die dat niet willen kunnen dan digitaal gaan. Waarom zou je niet beide markten benutten?

Ik zie mezelf als een muziekliefhebber, maar het gaat op een andere manier dan strips: vroeger kocht ik cd's, nu stream ik zoals iedereen en koop ik lp's. Voor een groot stuk is muziek iets geworden dat onbewust aanwezig is, maar waar ik niet mee 'bezig' ben. Playlists van Deezer afspelen is een beetje als naar de radio luisteren. Lp's zoeken en draaien is veel meer een bewuste bezigheid. Met strips lukt dat niet: je leest geen strip op een tablet tijdens het koken. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik zie mezelf als een muziekliefhebber, maar het gaat op een andere manier dan strips: vroeger kocht ik cd's, nu stream ik zoals iedereen en koop ik lp's. Voor een groot stuk is muziek iets geworden dat onbewust aanwezig is, maar waar ik niet mee 'bezig' ben. Playlists van Deezer afspelen is een beetje als naar de radio luisteren. Lp's zoeken en draaien is veel meer een bewuste bezigheid. Met strips lukt dat niet: je leest geen strip op een tablet tijdens het koken. 

giphy.gif
Ik doe ze nochtans alle drie tegelijk.

Link naar reactie

Trouwens leuk al die actiebeelden. Gisteren in je hemd met Wesley, nu weer in de keuken. Bijna niemand op de Reep kan dat soort beelden plaatsen omdat bijna niemand op de Reep in het echt bestaat. 

 

Het is natuurlijk wel zo dat de echte Bob Fish niet alleen gelijktijdig kon koken, lezen en luisteren, maar ook nog strijken.

 

bobfish.thumb.jpg.7431677e1a08e34a49bdbb507af326af.jpg 

Link naar reactie
14 uren geleden, Yncke zei:

Gewoon om de uitspraak te begrijpen: is dat 1/5 van de opbrengst van een gedrukte strip per digitale strip? Of is de 'oplage' van de digitale strips zoveel minder dan die van gedrukte?

Nee, het is NOG veel minder dan dat.

Je percentage is veel lager maar dan is de opbrengst van een digitale strip ook nog een keer minder.

DUS, als ik bijvoorbeeld 50 cent verdien aan een gedrukte strip verdien ik aan een digitale een paar centen.

Qua inkomsten totaal te verwaarlozen.

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, linthout said:

Nee, het is NOG veel minder dan dat.

Je percentage is veel lager maar dan is de opbrengst van een digitale strip ook nog een keer minder.

DUS, als ik bijvoorbeeld 50 cent verdien aan een gedrukte strip verdien ik aan een digitale een paar centen.

Qua inkomsten totaal te verwaarlozen.

Bedankt voor de verduidelijking! (En je geduld om te antwoorden. :) )

 

En: ouch. O.o

Ik kan me niet van 't gevoel ontdoen dat er daar ergens een parasiet veel te zwaar met zijn vinger in de pot zit. Hosting om te verkopen kost echt geen arm en een been; Gumroad vraagt een beetje meer dan 5% voor een gratis account, bijvoorbeeld. Ok, een uitgeverij achter de strip betekent dat er nog meer mensen dan de auteur moeten betaald worden, maar da's ook zo voor de papieren editie. Waar blijft de rest plakken?

Link naar reactie
1 hour ago, Yncke said:

Bedankt voor de verduidelijking! (En je geduld om te antwoorden. :) )

 

En: ouch. O.o

Ik kan me niet van 't gevoel ontdoen dat er daar ergens een parasiet veel te zwaar met zijn vinger in de pot zit. Hosting om te verkopen kost echt geen arm en een been; Gumroad vraagt een beetje meer dan 5% voor een gratis account, bijvoorbeeld. Ok, een uitgeverij achter de strip betekent dat er nog meer mensen dan de auteur moeten betaald worden, maar da's ook zo voor de papieren editie. Waar blijft de rest plakken?

Apple Store? Zij willen 30% voor iets waarvoor ze niets doen.

Link naar reactie
6 minutes ago, Lamme Goedzak said:

App maken buiten de app store met gratis jailbrake handleidingkje erbij?

Ben benieuwd wat die uitgever gaat doen als ze geen enkele auteur meer vinden die voor een appel en een chic wilt werken.

Het kan nog erger: sommige amateurs vinden de opbrengsten zo laag, dat ze het aanvaarden om voor zelfs nog minder te werken.

De kwestie is natuurlijk wel dat ze dan vroeg of laat moeten vaststellen dat ze het niet als beroep kunnen doen, en dat het aanbod niet anders kan dan zakken.

Link naar reactie
15 minutes ago, Lamme Goedzak said:

App maken buiten de app store met gratis jailbrake handleidingkje erbij?

Ben benieuwd wat die uitgever gaat doen als ze geen enkele auteur meer vinden die voor een appel en een chic wilt werken.

Je denkt aan sideloading.

Met Google Android en Apple is dat niet altijd gemakkelijk.

Dat is trouwens een van de redenen dat ik MS Windows nog altijd beter vind dan de andere OS'en, omdat Windows daar geen moeite mee heeft en dat OS daardoor flexibeler is en meer vrijheid geeft.

Ik ben wel bang dat MS die deur vroeg of laat ook dichtgooit, maar aangezien er nu processen worden gevoerd tegen Apple en Google, zal dat misschien niet gebeuren.

Link naar reactie

Vandaag nog iemand op bezoek gehad die zegt dat die 30% van Apple een woekerwinst is.

Zijn vrouw is CEO van een bank.

Hijzelf heeft een hoge functie bij een medisch bedrijf (en die weten ook wat woekerwinsten zijn).

 

De uitgevers hebben zich laten rollen door Apple toen ze zoveel jaar geleden met de iPad op de proppen kwamen, omdat ze bang waren de boot te missen.

Hadden ze toen echter allemaal "njet" gezegd, dan was er niets te missen geweest.

Nu hebben ze een probleem.

 

Wat die kosten betreft: bezoek maar eens je plaatselijke boekhandel, en stel je voor dat die vol servers staat: daar kan een massa tijdschriften, boeken en strips op staan.

Die dataservers nemen veel minder plaats in dan een gewone pc. Het zijn eigenlijk alleen maar enorme rekken vol harde schijven, die met dikke datakabels verbonden zijn met enkele computers.

Er zijn nauwelijks beeldschermen en toetsenborden nodig.

 

servers.jpg

Link naar reactie
Op 18/8/2020 om 20:51, Yncke zei:

Wat ik vooral bedoelde, is dat ik mijn grootste plezier op de beurzen die ik als bezoeker beleef, haal uit de dingen die niet met het op papier bestaan van de strip op zich te maken hebben. Een interviewsessie met de auteurs, @Kristof Berte die een workshop monstertjes tekenen houdt, een panelgesprek, een live stream van een commission, een babbel met de auteur,...

 

 

Ik doe dat graag, zo'n mini-workshopjes, echt waar. Maar in 95% van de gevallen is dat onbetaald, eventjes tussen het signeren door.

 

Als ik geen beurzen heb om strips te verkopen, valt mijn voornaamste bron van inkomsten weg. Voor elk verkocht boek op een beurs, moet ik er ongeveer 5,5 in de winkel verkopen om er hetzelfde aan over te houden. Ik heb geen digitale albums, maar die rechten zijn nog lager. Wees meer zeker dat de auteur geen fractie betaald wordt van wat de IT'er krijgt die de website maakte. Wat de auteurs betreft, is de reguliere digitale verkoop op zijn hoogst een beperkte aanvulling, zeker geen vervanging. Er zullen misschien wel andere digitale wegen bestaan (Webtoons en Patreon ed.) maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Dus jammer maar helaas, zonder beurzen zou er geen Lise op Monstereiland  2 of 3 gemaakt zijn. Want dan had ik er bij deel 1 mijn broek aan gescheurd en er mee opgehouden. Nu vinden sommigen dat misschien niet zo erg, in het groter geheel van de stripwereld, maar het zou toch jammer zijn mochten kleine auteurs geen kansen meer krijgen. Overigens zijn ook grote auteurs ooit kleine auteurs geweest.

 

De mensen die kwalitatieve, digitale albums willen voor geen geld, moeten misschien eens nadenken want dat model is niet vol te houden. Tenzij je strips volgens het Primark-model in sweatshops in China laat maken.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Ik doe dat graag, zo'n mini-workshopjes, echt waar. Maar in 95% van de gevallen is dat onbetaald, eventjes tussen het signeren door.

 

Als ik geen beurzen heb om strips te verkopen, valt mijn voornaamste bron van inkomsten weg. Voor elk verkocht boek op een beurs, moet ik er ongeveer 5,5 in de winkel verkopen om er hetzelfde aan over te houden. Ik heb geen digitale albums, maar die rechten zijn nog lager. Wees meer zeker dat de auteur geen fractie betaald wordt van wat de IT'er krijgt die de website maakte. Wat de auteurs betreft, is de reguliere digitale verkoop op zijn hoogst een beperkte aanvulling, zeker geen vervanging. Er zullen misschien wel andere digitale wegen bestaan (Webtoons en Patreon ed.) maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Dus jammer maar helaas, zonder beurzen zou er geen Lise op Monstereiland  2 of 3 gemaakt zijn. Want dan had ik er bij deel 1 mijn broek aan gescheurd en er mee opgehouden. Nu vinden sommigen dat misschien niet zo erg, in het groter geheel van de stripwereld, maar het zou toch jammer zijn mochten kleine auteurs geen kansen meer krijgen. Overigens zijn ook grote auteurs ooit kleine auteurs geweest.

 

De mensen die kwalitatieve, digitale albums willen voor geen geld, moeten misschien eens nadenken want dat model is niet vol te houden. Tenzij je strips volgens het Primark-model in sweatshops in China laat maken.

 

 

 

Aan een hobby mag je jouw broek wel scheuren, vind ik.

Kleine auteurs mogen alle kansen worden gegund, maar het blijven vaak amateurs.

Aan de weg timmeren kost m.i. veel moeite - waarvoor alle respect, eerlijk waar - maar in vele gevallen ook veel eigen middelen (i.c. geld).

 

Link naar reactie
Op 19/8/2020 om 11:42, linthout zei:

Nee, het is NOG veel minder dan dat.

Je percentage is veel lager maar dan is de opbrengst van een digitale strip ook nog een keer minder.

DUS, als ik bijvoorbeeld 50 cent verdien aan een gedrukte strip verdien ik aan een digitale een paar centen.

Qua inkomsten totaal te verwaarlozen.

Als digitale strips de toekomst willen zijn, dan zal de auteur er net zoveel aan over moeten houden als aan een papieren strips.  Digitale strips zijn nu alleen mogelijk omdat de auteurs hun inkomen uit de papieren strips halen of uit liefhebberij werken. 

Link naar reactie
16 minutes ago, Hamirubi said:

Aan een hobby mag je jouw broek wel scheuren, vind ik.

Kleine auteurs mogen alle kansen worden gegund, maar het blijven vaak amateurs.

Aan de weg timmeren kost m.i. veel moeite - waarvoor alle respect, eerlijk waar - maar in vele gevallen ook veel eigen middelen (i.c. geld).

Dat je dat over mij zegt, daar kan ik inkomen.

Maar ik zou Kristof Berte dolgraag als een professioneel stripmaker veel meer strips zien maken. Hoe maak je de overstap van de broekscheurende hobby naar een verdienend beroep, als je niet op een gegeven moment minstens break even kunt draaien?

Link naar reactie
Op 28/8/2020 om 14:20, Hamirubi zei:

 

Aan een hobby mag je jouw broek wel scheuren, vind ik.

Kleine auteurs mogen alle kansen worden gegund, maar het blijven vaak amateurs.

Aan de weg timmeren kost m.i. veel moeite - waarvoor alle respect, eerlijk waar - maar in vele gevallen ook veel eigen middelen (i.c. geld).

 

 

Op 28/8/2020 om 14:47, Hamirubi zei:

Alle moeite van de wereld blijven doen (om uitgeverijen te overtuigen), of jezelf in vraag stellen en de overstap niet maken (vrees ik).

Er schort natuurlijk ook iets met de stripbranche zelf.

Op zich kan ik je geen ongelijk geven. En ik wil het ook niet zozeer over mezelf hebben, want daar gaat het feitelijk niet over. Ik kan verdien behoorlijk mijn boterham in mijn dagjob, dus kan ik mij wel eens een risico permitteren (maar nu ook geen 3-4 risico's). Enkel jammer natuurlijk dat je zo een hele categorie mensen uitsluit die niet het geluk hebben om over een ruim inkomen te beschikken.

 

Het gaat mij gewoon over het principe waarbij ik een aantal forummers hier hun liefde voor de digitale strip hoor uiten. Niets op tegen, ik wil de vooruitgang niet tegenhouden, maar dan moet het verdienmodel anders gaan verlopen want anders hou je geen auteurs meer over. Zeker niet als die digitale strips alleen maar goedkoper en goedkoper moeten worden.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Op zich kan ik je geen ongelijk geven. En ik wil het ook niet zozeer over mezelf hebben, want daar gaat het feitelijk niet over

 

En wat mij betreft: ook mijn opmerking was heel algemeen, niet met iemand of iets voor ogen.

Ik had wel graag meer discussie hierover gezien. Dit lijkt mij een heel pertinent probleem te zijn (uitgeversmoeilijkheden, digital turn, verdienmodellen, enz.).

Link naar reactie

Uiteraard willen we zoveel mogelijk voor zo min mogelijk. Arbeidskracht is een goed om uit te buiten om meerwaarde te creëren of is dat niet het principe van kapitalisme?

Maar serieus, of het nu digitaal of op papier is, een auteur moet er wel van kunnen leven. Alleen is het wel zo dat je voor digitaal niet dezelfde prijs wil betalen omdat je ¨minder¨ krijgt.
Mssn een andere formule: nieuwe boeken eerst op papier en pas enkele jaren later digitaal (aan een lagere prijs) Beter een lagere digitale prijs dan helemaal niks wanneer de uitgeverij het boek na jaren sowieso niet meer drukt. Kan je ook meer lezers mee aantrekken want wie begint nu een nieuwe reeks als de eerste delen al niet meer beschikbaar zijn.

Link naar reactie

Professioneel of als hobby, toen ik nog mijn literair tijdschrift uitgaf op papier vond ik het ook erg dat er niets aan te verdienen was. Dan is het nogal erg als je de avond voor de papierophaling stapels duur gedrukte catalogi van o.a. reisbureaus zomaar bij het vuilnis ziet staan. Dat ze zo véél zo duu zomaar konden drukken en weggooien ... Dan vraag je je hoe dan ook af waarmee je bezig bent.

En met het downloaden is het er inderdaad niet op verbeterd, zelfs nog verslechterd, want er is geen enkele drempel meer om iets te verspreiden, waardoor de taart in nog veel meer stukjes moet worden verdeeld.

Link naar reactie
9 uren geleden, Paul_NL zei:

Niet zozeer goedkoop, wel in verhouding voor wat het mij oplevert. Een enkele strip kost soms wel tot €10 (22 guldens!) en lijkt elk jaar wel duurder te worden. Dat staat voor mij niet in verhouding met het uurtje leesplezier wat ik ervan heb. En ik denk dat die balans (tussen prijs en time spent) digitaal net wat beter is. 

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat er een verschil is tussen wat een 'lezer/stripliefhebber' een prijs naar ratio waard vindt en wat een 'stripliefhebber/verzamelaar' voor zijn boek wil neerleggen. Sprekend voor mijzelf is de prijs van het boek eigenlijk nooit het criterium voor de aanschaf maar eerder de uitvoering ervan. Doorslaggevend is enkel of de prijs in verhouding staat met die uitvoering. Ik zet die Euro's niet af tegen het aantal minuten dat ik aan het boek spendeer maar aan de 'knuffelbaarheid' van de uitgave en hoe plezierig ik het vindt om 'm bij mijn collectie in de kast te voegen. Digitaal is voor mij dan ook geen enkele optie...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...