Ga naar inhoud

Een goed moment om digitaal te gaan?


Ambreville

Recommended Posts

1 uur terug, Neat Stuff zei:

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat er een verschil is tussen wat een 'lezer/stripliefhebber' een prijs naar ratio waard vindt en wat een 'stripliefhebber/verzamelaar' voor zijn boek wil neerleggen. Sprekend voor mijzelf is de prijs van het boek eigenlijk nooit het criterium voor de aanschaf maar eerder de uitvoering ervan. Doorslaggevend is enkel of de prijs in verhouding staat met die uitvoering. Ik zet die Euro's niet af tegen het aantal minuten dat ik aan het boek spendeer maar aan de 'knuffelbaarheid' van de uitgave en hoe plezierig ik het vindt om 'm bij mijn collectie in de kast te voegen. Digitaal is voor mij dan ook geen enkele optie...

Vanuit exact dezelfde redenering ben ik aan het extremiseren tussen Digitaal voor het leesvoer, en Tirages de Tête voor het knuffelvoer.

 

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Paul_NL said:

Waarom de stripwereld denkt hier niet door getroffen te gaan worden is mij een raadsel, ik schrijf het toe aan de oudere generaties en hun gebrek aan wil om te veranderen en de ''bubbel'' waarin stripliefhebbers ook vaak zitten omdat ze niet bepaald groot in getale zijn.

 

Het verschil tussen lezen en muziek/film is dat je nooit thuis film of muziek hebt kunnen beluisteren zonder technische instsallatie (tenzij je zelf zingt of musiceert, maar slechts weinig mensen krijgen een volledig orkest bij hun thuis binnen). Dus technologie beantwoordt aan een behoefte van de film/muziek-liefhebber.

Voor lezen is dat echter helemaal niet het geval.

Strik gezien is het technisch veel gemakkelijker om boeken te downloaden dan muziek en zeker dan film, omdat boeken veel minder geheugen vereisen.

Toch heeft het heel lang geduurd voor dat werd toegepast. Zelfs nu is de verkoop van papieren boeken nog altijd erg belangrijk.

Het zou zelfs nooit echt gebeurd zijn als Amazon de Kindle niet op de markt had gebracht.

 

Het wordt saai, maar ik zeg het nog maar eens: de Kindle paste bij het publiek dat op Amazon kocht. Er bestonden al e-readers, maar die verkochten niet.

De verkoper van de e-reader (elektronica-zaak) was niet de verkoper van boeken (boekhandel). Dat waren twee gescheiden werelden die de andere e-readers niet konden samenbrengen. Met de Kindle bij Amazon is dat wel gelukt, omdat Amazons klanten meer de gewoonte hadden te downloaden en zelfs elektronisch te betalen.

 

Maar een behoéfte aan elektronische boeken bestaat er niet. Het énige argument is dat het goedkoop/gratis is.

Bij film/muziek daarentegen was het alleen maar overstappen van de ene technologie op de andere.

Bij boeken is het overstappen van géén technologie naar wél technologie, en die laatste optie vermijden veel mensen, zeker als ze poëzieliefhebbers zijn. Poëzie wordt niét geassocieerd met techniek. De strenge scheidiing alfa-wetenschappen <-> beta-wetenschappen wierp dus ook een dam op tegen elektronische boeken.

De eerste succesvolle elektronische boeken waren dan ook woordenboeken, omdat bij vertalers die scheiding minder streng is. Er zijn nu eenmaal veel technische vertalers, en beroepsvertalers konden ook beter omgaan met computers.

 

Wat dat laatste betreft: ik heb vertaalopdrachten gekregen omdat ik een van de weinigen was die voldoende met computers overweg kon. Dus zelfs daar was er een kennisdam tegen elektronica. Te veel vertalers komen uit de hoek van de literatureluurs.

Link naar reactie
11 uren geleden, Paul_NL zei:

Uit interesse @Neat Stuff , hoeveel jongeren (tussen de 14-18) en jongvolwassenen (18-25) krijg je in de winkel binnen?

Sorry voor de late reactie, maar het was wat druk. Het aandeel jongeren en jongvolwassenen in de leeftijdscategorieën die je schetst wordt in de winkel steeds groter. Ik denk dat de 'jeugd' zeker een derde van mijn klantenbestand behelst en nog steeds groeit. Dit stemt mij erg positief over de toekomst van dit medium. Ik moet daarbij wel stellen dat ik er in de winkel dan ook bewust op aanstuur door gericht titels voor deze doelgroep in te kopen. Dit vergt best wat werk en laat me af en toe wat risico's nemen wat betreft inkoop. Ik laat me overigens ook continue door deze groep lezers informeren omtrent hun wensen en probeer daar dan op in te spelen door in het verlengde daarvan in te kopen zodat er voor hen steeds weer iets te ontdekken valt. Deze titels komen dan wel voornamelijk van over de grenzen. Het aandeel in het Nederlands vertaalde titels binnen hun interessegebied is nogal dun gezaaid. De Nederlandstalige markt richt zich toch voornamelijk op het traditionele groepje lezers en ik heb vaak het idee dat ze de jeugd al een tijdje geleden hebben opgegeven. Gelukkig zijn de kids in Nederland behoorlijk taalvaardig en vinden ze het meer dan interessant om hun titels in het Engels te verorberen. Een ander voordeel dat de importtitels (comics en manga) op de Europese strip hebben is de frequentie waarmee ze verschijnen. De nieuwe generatie lezers gaat echt geen twee en een half jaar wachten op een nieuwe Largo Winch van 48 pagina's. Lekker doorlezen met 200 pagina's dikke paperbacks of vuistdikke manga's iedere paar maanden is wat ze willen. Keuzes worden vaak aangestuurd door hedendaagse films of Netflix series. Dit zorgt er dan wel weer voor dat er snel een nieuwe 'flavour of the month' is, en ik dus erg moet opletten dat ik me niet dood koop aan reeksen die gisteren populair waren. Vinger aan de pols en hopen dat je die jeugd kan blijven bijbenen. Waar het aandeel vrouwen bij de reguliere strips nog steeds in de minderheid is (maar langzaam groter wordt), is de verdeelsleutel bij de jongere generatie min of meer gelijk. Mooi toch? 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Neat Stuff zei:

 Waar het aandeel vrouwen bij de reguliere strips nog steeds in de minderheid is (maar langzaam groter wordt), is de verdeelsleutel bij de jongere generatie min of meer gelijk. Mooi toch? 

Klinkt hoopvol Bjorn. Misschien zit er toch wat toekomst in de sterfhuisconstructie die strip heet.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Klinkt hoopvol Bjorn. Misschien zit er toch wat toekomst in de sterfhuisconstructie die strip heet.

Nou ja, het heeft er in ieder geval de schijn van. Maar dan moet onze branche wel zo af en toe van z'n reet af komen en vooral niet pretenderen dat de strip na Hergé of Jacobs zijn noviteit is verloren en dat jeugd het best gebaat is met strips uit opa's tijd die in een nieuw jasje worden gestoken...

Link naar reactie
38 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Nou ja, het heeft er in ieder geval de schijn van. Maar dan moet onze branche wel zo af en toe van z'n reet af komen en vooral niet pretenderen dat de strip na Hergé of Jacobs zijn noviteit is verloren en dat jeugd het best gebaat is met strips uit opa's tijd die in een nieuw jasje worden gestoken...

Mee eens. Je krijgt de jeugd niet enthousiast met strips uit de beginperiode van het beeldverhaal. Net zo goed dat de jeugd niet erg warmloopt voor de films van Charlie Chaplin, Buster Keaton en Laurel en Hardy

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
5 minuten geleden, Rik zei:

Mee eens. Je krijgt de jeugd niet enthousiast met strips uit de beginperiode. Net zo goed dat de jeugd niet erg warmloopt voor de films van Charlie Chaplin, Buster Keaton en Laurel en Hardy

Precies het punt dat ik aankaart als enthousiaste ouders de 'nieuwste' Kuifje voor hun kroost willen aanschaffen om ze aan het lezen te krijgen. Voordat iedereen hier gepiqueerd op reageert; ik wil hiermee niet beweren dat er voor kids niets te genieten valt in de klassiekers, maar laat ze die lezen wanneer ze het medium omarmd hebben. Er is genoeg alternatief te vinden dat aansluiting vindt bij de belevingswereld van hedendaagse jeugd...

Link naar reactie
9 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik geloof niet zo erg in dat "aansluiting vinden bij de belevingswereld van", maar je kunt er inderdaad te ver vanaf blijven.

Kuifje begint natuurlijk in de jaren 30. Da's bijna 100 jaar geleden.

De jongeren van tegenwoordig kijken naar veel extremere series en films dan dat ik deed/kon toen ik zo oud was als zij.

Ze beschouwen Kuifje als een verhaal voor kleine kinderen. Laat dit nu precies de doelgroep zijn waarvoor Herge zijn strips 90 jaar geleden schreef..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik heb zowat alles van Kuifje gekocht toen ik ongeveer 12 werd, op twee albums na die ik altijd al had gehad.

En ik was niet bijzonder onder de indruk.

De mening was toen ook dat zelfs 12 jaar al te oud is.

Maar ik denk wel dat niet alle Kuifjes voor kinderen van een jaar of acht zijn.

Sommige albums hebben wel wat meer in hun mars, zoals Raket naar de Maan en Mannen op de Maan, en De juwelen van Bianca Castafiora.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Iemand de farce van Amazon met Comixology gevolgd? Ik koop heel af en toe een digitale comic en ze hebben het zo moeilijk gemaakt om je comics digitaal te kopen dat die af en toe, er geen meer zal worden tot ze hun verstand hebben teruggevonden. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...