Ga naar inhoud

Oost-Nederlandse Stripboekenbeurs, 18 Mei 2013


Daan

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Zou het niet wat leuker en origineler zijn wanneer ze eens met een nieuwe naam op de proppen komen?! :e010:

Als je al 15 jaar een beurs organiseert, dan zou dat toch moeten lukken :e009:

 

Misschien moet je ze inwijden in "de geheimen van de smid". Dat het jou wel lukt bewees je al in Arnhem en nu weer in Tiel. Waarvoor alleen maar grote waardering !!

Link naar reactie

@Striphooligan; we hebben niet allemaal jouw connecties en de beurs in Zwolle is geen auteursbeurs. We willen de strip graag promoten onder de mensen in het noorden, oosten en midden des lands. Daarom zitten we ook op een A-locatie op een zaterdag en is de entree 0 euro.

 

Toch is er een leuke line-up van tekenaars waarmee ook nog eens goed een praatje valt te maken. Ook is de sfeer altijd goed en is de gezellige binnenstad van Zwolle naast de deur. Met het openbaar vervoer is de beurs goed te bereiken.

 

Om aansprekende en populaire tekenaars uit het buitenland te halen moet je toch wel een behoorlijk budget tot je beschikking hebben, al is het alleen maar om de reis- en verblijfskosten te kunnen betalen. Met de verkoop van signeertickets valt wel iets terug te verdienen, maar ik denk dat met meer dan 25 euro voor een ticket er niet veel volk op een beurs zal afkomen.

Link naar reactie

Even de feiten:

 

in Tiel was er ook sprake van een gratis beurs. Daarnaast waren de tickets geen €25 maar €10. Zelfs €7,50 als je bij de organisatie een boek aanschafte. Verder had de organisatie een aantal sponsoren geregeld die een bijdrage leverden in de kosten.

 

Connecties hebben is volgens mij relatief: veel (jonge) buitenlandse tekenaars zijn goed bereikbaar via hun blog, facebook etc. en zijn wel te porren voor een (cultureel) bezoekje aan Nederland c.q. Amsterdam, eventueel met vrouw of vriendin.

 

Maar als jullie uitgangspunten als organisatie anders zijn dan kun je het inderdaad beter laten bij Nederlandse tekenaars.

 

Dat begrijp ik dan ook wel weer.

Link naar reactie

Met 25+ euro bedoel ik een kostendekkend tarief, dankzij sponsoring en inkomsten van standhouders kun je dat bedrag verlagen.

 

Uitgevers zien de speculatie met beursuitgaven terecht met lede ogen aan en staan niet snel meer open voor een dergelijke uitgave. We hebben in Zwolle overigens wel weer een paar leuke speciale uitgaven, en Durango is natuurlijk niet weg te slaan van het striplandschap.

 

Jonge tekenaars zijn zeker wel te bereiken en ik weet dat Daan hier heel veel tijd en moeite in steekt, maar men komt tegenwoordig niet zo maar even voor een eendaagse beurs naar Nederland. Ik denk dat je dan de culturele aantrekkingskracht zwaar overschat. Het is voor jonge tekenaars zeker geen vetpot en er wordt vaak naast een andere baan getekend, dus zo ruim in de vrije tijd en de middelen zit men niet om een lang weekend er tussen uit te kunnen gaan.

 

Buitenlandse tekenaars die hier een goedlopende strip hebben zijn van harte welkom, maar een uitgeven als Dupuis, Dargaud, Lombard, Casterman e.d. zijn hier niet voor te porren. Kijk ook maar eens naar de tekenaars op de beurzen in Gouda en Kampen, daar zitten ook niet veel buitenlandse toppers bij.

Link naar reactie

Ik heb meer het idee dat bij Kampen/Gouda en Zwolle de focus op het verkopen van strips aan belangstellenden en passanten ligt. Het lijkt me niet dat er veel dedi jagers naar deze beurzen afreizen. Toch kan ik me herinneren dat in Kampen wel degelijk buitenlandse (nu ja Belgische) tekenaars kwamen: Paape, Krings, Bosschaert, Claus ed. Overigens is er niks mis met koopbeurzen, hoe meer aandacht voor strips des te beter.......

Link naar reactie

Jonge tekenaars zijn zeker wel te bereiken en ik weet dat Daan hier heel veel tijd en moeite in steekt, maar men komt tegenwoordig niet zo maar even voor een eendaagse beurs naar Nederland. Ik denk dat je dan de culturele aantrekkingskracht zwaar overschat. Het is voor jonge tekenaars zeker geen vetpot en er wordt vaak naast een andere baan getekend, dus zo ruim in de vrije tijd en de middelen zit men niet om een lang weekend er tussen uit te kunnen gaan.

 

Ik begrijp het.

 

Ik krijg dan nog meer ontzag voor striphooligan die het voor elkaar krijgt om een lijst met zulke toppers bij elkaar te krijgen

op een industrieterrein in Tiel :e010:

Link naar reactie

De opzet van Zwolle is op zich toch prima, de intentie is anders.

 

Tiel was zeer gericht op auteurs en dus met bezoekers, die hierop gericht zijn.

Zwolle is, neem ik aan, meer een soort stripmarkt met kramen en enkele lokale (nederlandse) tekenaars, prima. Door op een goede locatie te zijn krijgt men dan meer incidentele bezoekers en laten we eerlijk zijn, de fanatieke dedi-jagers zullen geen groot inkopers zijn, dus voor standhouders zal de opzet van Zwolle uitstekend zijn, nu maar hopen op mooi weer.

Ik kom regelmatig in Gouda op de stripmarkt en dan ga ik er met een andere intentie heen, beetje lopen langs de kramen, een beetje kletsen, maar daar zijn ook nooit (of bijna geen)internationale tekenaars. Ook mooi te combineren met de binnenstad Gouda.

Link naar reactie

 

Zwolle is gewoon een top beurs!

Een stripbeurs kun je het beste vergelijken met uit eten gaan.

De ene keer heb je zin in chinees, een andere keer in italiaans.

Beide lekker maar compleet anders.

 

Het gaat bij jou ook altijd om het eten, he, Bart :e010: , volgens mij heb jij altijd trek, ongeacht je zin........

Zelfs schalen vol met weke slijmerige kruip- en weekdieren of geleedpotigen  :P

Link naar reactie

Ik snap dat lijnen wel, want als je een sprintje moet trekken in Angouleme dan is elke overbodige kilo een plek meer naar achteren in de rij! :e005:

Nu als je het procentueel beziet, waren het vooral de Nederlanders die liepen.... (het is ook niet te verwonderen dat Belgen dit filmden)

Link naar reactie

@ Johan.

 

Kan ik geen reporters accreditatie voor jouw site krijgen.

Dan kan ik net als een aantal reepers al eerder naar binnen om mijn tas ergens neer te zetten en dan een filmpje te gaan maken bij de ingang.

Jouw site is toch net zo gevraagd als naslagwerk als Stripinfo.be

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
Gast Incognito

Roept natuurlijk direct de vraag op: zijn Belgen slimmer dan Hollanders?

Mmmmm ...als het om strips gaat zijn ze in elk geval gekker en brutaler dan anders....of men dan ook meer hersencellen in werking kan zetten??? ? :e002:

Link naar reactie

@ Johan.

 

Kan ik geen reporters accreditatie voor jouw site krijgen.

Dan kan ik net als een aantal reepers al eerder naar binnen om mijn tas ergens neer te zetten en dan een filmpje te gaan maken bij de ingang.

Jouw site is toch net zo gevraagd als naslagwerk als Stripinfo.be

 

Primo : de accreditatie komt niet van mijn website

Secundo : zelfs met accreditatie ga ik soms als laatste binnen

Tertio : Het filmpje is gemaakt door een (Belgische) tekenaar

Link naar reactie

Ach, jullie zouden allemaal eens moeten weten hoeveel werk het is om auteurs te regelen voor een beurs. Gelukkig zijn er ook auteurs die direct reageren en toezeggen. Veel auteurs twijfelen, moet je vijf of zes keer benaderen voordat ze nee zeggen (jawel, ook repers!) en er zijn er die gewoonweg helemaal niet eens de moeite nemen om te reageren (jawel, ook repers!). Ik heb afgelopen jaar contact gehad met zo'n 50 nationale en internationale auteurs. Internationale auteurs die je niet vaak ziet in NL hebben natuurlijk voorrang... maar het is voor deze editie gewoon niet gelukt.

 

De auteurs die aangehaald werden uit Kampen zijn vaak ook wel in Zwolle geweest.... Paape, Attanasio, Claus, etc. We proberen elk jaar een of twee internationale auteurs te strikken maar zij zijn inderdaad vaak niet welwillend omdat het maar voor één dag is. Het kostenplaatje zal nooit dekkend zijn met auteurs die in moeten vliegen of treinen. Ga maar na; retour trein- of vliegticket (250-1000euro), 1, 2 of 3 hotelovernachtingen, afhankelijk van de dienstregelingen vervoer (100-500 euro) en lunchen en diners (vul maar in). Je zult er altijd geld op verliezen. Of je haalt ze van dichterbij en het zijn namen die 'iedereen al heeft', dan komen de dedi-jagers ook vaak niet omdat Zwolle te ver weg is.

 

Ik vind persoonlijk dat we voor de komende editie een keurige en niet al te standaard lijst tekenaars hebben en er zullen zeker nog een aantal vaderlandse namen bijkomen....

 

En onze geliefde Striphooligan kan natuurlijk heel leuk zeggen:

Zou het niet wat leuker en origineler zijn wanneer ze eens met een nieuwe naam op de proppen komen?! :e010:

Als je al 15 jaar een beurs organiseert, dan zou dat toch moeten lukken :e009:


maar hij laat zich echt niet in zijn keukentje kijken hoor! En Arnhem hield het geen 15 jaar vol,.... :P en komt er wel een tweede Tiel editie?

 

Ik hoop toch een aantal vrolijke repers te zien in Zwolle en als iemand nog een leuke sponsor weet of zelf een toffe tekenaar wilt sponsoren, regel dat en stuur dan graag een PM. :lachuuh:

Link naar reactie

Wellicht heeft de huidige organisatie dat vragen om Internationale namen wel aan zichzelf te wijten door vaker dan eens te roepen dat het allemaal beter kon dan bij Harrie.....Het helpt wat mij betreft niet door af te geven op een populair festival als Arnhem waar iemand persoonlijk het risico van de beurs nam.

Link naar reactie

Maar vorig jaar was er ook geen grote naam, daar heeft den Harrie dus nix aan kunnen veranderen. Ik heb trouwens één keer deze beurs bezocht (2011), een leuke beurs, geen dedi bonanza maar wel op een leuke locatie in het centrum. Nog uitgebreid bier gedronken met Lothar Mathias en Reuvekje, waar zijn die sympathieke mannen toch gebleven ?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...