Ga naar inhoud

Dieren Voor Buiten


Timhardt

Recommended Posts

ik heb een nogal groot stuk weiland, 500 vierkante meter, waarop 4 kippen en 2 witten ganzen staan.

De ganzen heb ik vandaag helaas weggedaan omdat ze mijn vrouw wakkermaakten. De laatste weken maakten ze erg veel lawaai, heb ze een jaar gehad.

Ik ben op zoek naar een wat rustiger alternatief. Iets met weinig onderhoud, iets dat mijn gras kort houdt, iets met minder lawaai.

 

Een andere soort gans? Ervaringen? Tips?

Link naar reactie

Het lijkt misschien wat vreemd opt eerste zicht maar heb je al eens aan alpacas gedacht? Blijkbaar zouden die goed tegen ons weer kunnen en ze houden je gras kort (en in tegenstelling tot schapen die overal tussen en onder door kruipen zou je hier minder moeite hebben met de omheining). Ik denk niet dat ze goedkoop zijn maar je hun wol is dan wel weer veel geld waard (veel meer dan een schaap). Je moet wel opletten dat ze al van jongs af aan getrained zijn (ongetrainde alpacas hebben blijkbaar de slechte gewoonte om te spuwen).

Link naar reactie

Heb je al eens aan een ezel gedacht? Ik vrees dat die beesten wel wat onderhoud vragen, maar de idee dat je je avatar moet aanpassen aan je nieuwe dieren vind ik wel leuk. :P Ik geloof ook dat je ze meteen per twee moet nemen, want anders worden ze eenzaam. Je zal ook een degelijk hok moeten plaatsen.

Dwerggeiten eten ook gras. Schapen zijn leuk. Mijn moeder heeft damherten, maar ik denk dat 500m² een beetje weinig is voor die knapen. Voordeel is dat die beesten lekker zijn.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

dooddoen doe ik niet met dieren, heb enkel die neiging met mensen, veel.

ik denk momenteel aan een andere ganzensoort, de goudooggans, een kleine soort, erg zachtaardig staat op internet. Misschien eerder een koppeltje dan, als ze kweken kunnen er nog een paar bij en aangezien ze redelijk duur zijn (75€/stuk) evt verkopen. Iemand ervaringen?

Link naar reactie

Een ezel -zoals Waldorf voorstelt- zou ik niet nemen, die balkt er soms ook lustig op los.

 

Maar een (kleine) pony is echt de oplossing! Een shetlander of zoiets.

Onze achterbuur heeft er zo eentje, en die graast van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

En die verstaat zich uitstekend met de kippen rondom hem.

 

't Overwegen waard !

Link naar reactie

Tuurlijk.

 

Maar met Timhard's 500 vierkante meter kan dat toch geen probleem vormen.

 

Dat hangt er van af. Mag je er een stalling bouwen? Je kan natuurlijk altijd een golfplaten barakje zetten, maar wil je dat in je weide? 500 m² lijkt me nu ook weer niet zooo groot. Ideaal voor een neerhof. Maar voor grotere beesten?

Link naar reactie

Als je een dierenvriend ben, zet je een pony, ezel of paard niet op een stuk van 500 m². Laat staan twee. Die beesten hebben ook wel wat beweging nodig.

 

Het hangt natuurlijk ook wel wat af van de vorm. Is het 20 op 25 meter of 10 op 50 meter. Maar op zich lijkt 5 are me niet echt zo een groot stuk om daar degelijke dieren op te zetten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Geen idee wat de eisen aan behuizing zijn, hoeveel gras dat meester kan en of hij representatief is voor de soort, maar de buurvrouw heeft een kalkoen, en da's eigenlijk nog wel een sympathiek en redelijk schrander beest.

 

En met Kerst kan hij dan...euh, laat maar. :e011:

Link naar reactie

Dat hangt er van af. Mag je er een stalling bouwen? Je kan natuurlijk altijd een golfplaten barakje zetten, maar wil je dat in je weide? 500 m² lijkt me nu ook weer niet zooo groot. Ideaal voor een neerhof. Maar voor grotere beesten?

 

er staat een schuilhok, alleen dus voor de 4 kippen. De ganzen maakten er geen gebruik van. Zo'n 3 vierkante meter groot in steen (zelf gebouwd).

Link naar reactie

Als je een dierenvriend ben, zet je een pony, ezel of paard niet op een stuk van 500 m². Laat staan twee. Die beesten hebben ook wel wat beweging nodig.

 

Het hangt natuurlijk ook wel wat af van de vorm. Is het 20 op 25 meter of 10 op 50 meter. Maar op zich lijkt 5 are me niet echt zo een groot stuk om daar degelijke dieren op te zetten.

 

10 bij 50. En idd, zo groot is het niet hoor. Zeker niet omdat ik er op de tijd van een jaar of 3 nog andere plannen heb voor 100 à 150 m2....Stille ganzen lijken me ideaal.

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

ha - leuk onderwerp hier!

 

Heb hier zelf een lap liggen van een 1.000m2

Momenteel heb ik een soort 'ruilhandel' draaien met een bevriende dierenvriend die er zijn schapen (1 à 3) op zet en mij 'beloont' met verse groenten en zo...

Heeft echter de vervelende gewoonte van nogal zonder verwittigen op ons 'erf' te komen - vooral mijn madam stoort zich daar aan. Dus ik overweeg ook om zelf 'iets' op de wei te zetten: Clun Forest-schapen zouden weinig onderhoud vragen (makkelijk lammeren) en kippen, (stille) ganzen en geitjes leken me leuk...

 

 Ewes%202003.jpg

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Euh ja dat is eigenlijk wat ik bedoel. Ze hebben geen economisch toegevoegde waarde. Ze leggen geen eieren en je kan ze niet opeten (ik mag er niet aan denken).

Maar ze zijn aanhankelijk en vreedzaam. Dat is wat je van een huisdier, want dat is het tenslotte wel mag verwachten.

En je moet altijd tweemaal nadenken als je een huis- of ander dier neemt. Je moet daar als een goede huisvader of moeder voor zorgen.

Ik ben niet zo fanatiek als Gaia, maar heb er wel sympathie voor :)

Link naar reactie

ha - leuk onderwerp hier!

 

Heb hier zelf een lap liggen van een 1.000m2

Momenteel heb ik een soort 'ruilhandel' draaien met een bevriende dierenvriend die er zijn schapen (1 à 3) op zet en mij 'beloont' met verse groenten en zo...

Heeft echter de vervelende gewoonte van nogal zonder verwittigen op ons 'erf' te komen - vooral mijn madam stoort zich daar aan. Dus ik overweeg ook om zelf 'iets' op de wei te zetten: Clun Forest-schapen zouden weinig onderhoud vragen (makkelijk lammeren) en kippen, (stille) ganzen en geitjes leken me leuk...

 

 Ewes%202003.jpg

maanganzen zijn kleine eendjes, maar ze vreten gras, misschien zelfs nog meer dan een gans. heb er momenteel 2 lopen en 't is echt DE oplossing om gras kort te houden zonder troubles. Schitterende beestjes trouwens.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Even van onder het stof halen. Intussen lopen hier 2 Canadezen rond. Mooie ganzen, al worden ze verfoeid door de 'natuurpunters' wegens het feit dat ze 'exoten' zijn... - Soit, ze houden mijn gras kort, en het leuke is dat het lawaai bijzonder goed meevalt. Enkel in 'de trek' roepen ze naar hun vrienden die overvliegen, waarop die landen en lekker mee-eten.

Bij het vertrekken gebeurt het ook wel eens dat die 'vliegers' een rondje maken en terug landen. Ze denken wellicht dat de onze 'vergeten' zijn mee te gaan :D

 

Nu merken we dat die  2 rakkers het nog niet helemaal kort houden. Binnenkort dus nog paar dieren erbij: wat kipjes wellicht, en misschien ook maanganzen - jij hebt toevallig niet gekweekt Timhardt? Zo nee: waar heb jij ze gekocht? Zo ja: wat vraag je voor een koppel? :)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...