Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

On 11/14/2018 at 1:05 PM, cartoonesk said:

Urbanus zelf kan ook goed tekenen. In een boek over Hector vertelde hij dat hij vroeger striptekenaar wilde worden. In zekere zin is hem dat ook gelukt!

 

 

Ver hoef je niet te gaan zoeken daarvoor. Zijn LP hoezen en binnenhoezen maakt hij toch ook zelf.

 

driesprookjesvoorkant700.jpg

 

vollemaanhoeslinksdetail900.jpg

Link naar reactie

image.thumb.png.8a0e571e7e1eb17616c499a6c5ea0235.png

 

• De Avonturen van Urbanus 182: Het Billenknijpertje: "Jef Patat vindt een mysterieuze doos aan 'zijn' brug. De doos blijkt vol slakken te zitten dus opent hij een restaurant, echter zonder veel succes... De slakken belanden in de Vortebeek, maar dan loopt het mis.
Ondertussen stort Eufrazie zich vol overgave op haar cursus kantklossen. Na een ongelukje moet Urbanus haar plaats innemen bij de cursus. En dat loopt niet zo vlot..."

• De Avonturen van Urbanus 183: Urbanov Protski: "Het gaat goed met Tollembeek, ze hebben zelfs hun eigen luchtvaartmaatschappij: Tollembeek Airlines! Alleen vliegen ze enkel op Rusland omdat dat het goedkoopste is. Het duurt dan ook niet lang of Tollembeek wordt overspoeld door Russische toeristen. Ondertussen sleurt Urbanus juffrouw Pussy mee in een riskant liefdesavontuur met dramatische gevolgen... Als Urbanus zijn nieuwe leraar verdenkt van banden met de Russische Geheime Dienst, besluit hij om er als een volleerde James Bond tegenaan te gaan!"

Bron: SSZ.be

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 22/11/2018 om 15:47, Mask zei:

 

Ver hoef je niet te gaan zoeken daarvoor. Zijn LP hoezen en binnenhoezen maakt hij toch ook zelf.

 

 

Uiteraard! Dat weet ik natuurlijk wel (ben een grote Urbanus-fan). Ik dacht dat die cartoons misschien minder bekend waren. Die Hector-cartoon had ik trouwens toevallig in mijn computer staan. Evenals deze :

 

 

urbanus cartoon 2.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik wil niet de negatieveling zijn en kijk zéker uit naar de film. Maar sommige stemmen deden ook mijn wenkbrauwen fronsen. Bekende stemmen die helemaal niet bij de personages lijken te passen, inderdaad. Dat heeft deels vast ook te maken met het feit dat we die stemmen al die jaren zelf ingevuld hebben in ons hoofd. Enfin, de casting kon sowieso beter hier en daar. Verder ben ik wel degelijk enthousiast!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het kan zijn dat het in de film nog gaat meevallen. In een trailer probeert men op een paar seconden tijd een spanningsboog op te bouwen waardoor het geheel soms/dikwijls nogal gejaagd overkomt. Die indruk had ik met deze trailer toch. Bij trailers met muziek van John Williams bv werkt dat wel, maar met Vlaamse stemmetjes helaas veel minder.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Zou men kunnen stellen dat een deel van de lezers de strip-Urbanus beschouwt als een figuur dat totaal losstaat van de echte Urbanus?

Tuurlijk staat die helemaal los van de echte Urbanus. De echte Urbanus is om te beginnen al een komiek/acteur/stripmaker. De stripfiguur is niets van dat alles.  Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is de naam en het uiterlijk. De Urbanus-figuur uit de Verniste Vernepelingskes daarentegen is wél de echte Urbanus (allez, ja, een fictieve versie van de echte Urbanus dan).

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom B zei:

Tuurlijk staat die helemaal los van de echte Urbanus. De echte Urbanus is om te beginnen al een komiek/acteur/stripmaker. De stripfiguur is niets van dat alles.  Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is de naam en het uiterlijk. De Urbanus-figuur uit de Verniste Vernepelingskes daarentegen is wél de echte Urbanus (allez, ja, een fictieve versie van de echte Urbanus dan).

Ik vind dat het karakter van de stripfiguur ook overeenkomt met het karakter van de komiek. (op het podium, niet in real life natuurlijk)

Link naar reactie

Ik heb de stripversie toch ook altijd gezien als een doorslag van de podiumversie. Een beetje zoals het typetje waarvan hij vertelt in zijn zaalshows in de jaren '80, toen die nog verkocht werden op platen die thuis dan werden grijsgedraaid, nagespeeld op de speelplaats enzovoorts. Diezelfde fantasie vond ik terug in de eerste strips. Al moet ik toegeven dat ik ze tegenwoordig niet echt meer lees, de volgende generatie heeft dat overgenomen. Ik blijf echter nog altijd grote fan van Urbanus de liedjesschrijver.

Link naar reactie

Inderdaad Willy. Voor mij is Urbanus de stripheld onlosmakelijk verbonden met de Urbanus op het podium. Er is dan ook overduidelijk een sterke gelijkenis. Dat bewijzen zijn reacties, zowel verbaal als qua gezichtsuitdrukkingen (vooral in iets oudere albums) en denkwijze. Je voelt sterk de aanwezigheid van de geest van Urbanus in de albums. Dat hij hetzelfde klinkt, maar dan wel als een iets jongere Urbain, is niet meer dan logisch.

 

Edit: Precies Tanuki.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Ik vind dat het karakter van de stripfiguur ook overeenkomt met het karakter van de komiek. (op het podium, niet in real life natuurlijk)

Ongetwijfeld. Maar misschien vroeger meer dan nu? Beide versies van Urbanus (de stripfiguur en de podiumfiguur) zijn in de loop van die 35 jaar toch wel een beetje uit elkaar gegroeid. Het opmerkelijkste verschil is dat de ene jonger is geworden en de andere ouder. (tijd is onverbiddelijk. de acteurs die de personages uit FC De Kampioenen vertolken, beginnen ook steeds verder af te staan van de stripversies van die personages). Misschien dat daarom sommigen het een beetje raar vinden dat de jonge stripfiguur klinkt als de oudere komiek? Moest ik de regisseur zijn zou ik de stem van Urbanus digitaal een beetje verhogen. Niet te veel, maar net genoeg om hem wat jonger te doen klinken.

 

Link naar reactie

Ik heb de Urbanusstrips echt leren kennen toen ze aan album 24 zaten.  Die van 16 t.e.m. 24 zijn mijn absolute favorieten. Ik hield ook erg van de inkleuring van die albums. Ik heb zowat de ganse Loempia-periode verder gevolgd. Andere hoogtepunten voor mij in die periode waren De Jef Patatten-Invasie, Urbanio en Oktaviëtte en De Hete Urbanus (die fotostrip). De SU-periode vanaf Het Zwarte Winkeltje heb ik niet meer zo echt gevolgd. Af en toe heb ik er nog eentje gelezen. (vb. Kiekebanus en Het Gaat Bergaf)

 

Dankzij de Urbanusstrips ben ik Nero beginnen lezen (omdat er op het begin regelmatig naar Nero gerefereerd werd), dus dat is ook mooi meegenomen.

Jammer dat er nooit een echte crossover tussen Urbanus en Nero à la Kiekebanus is gekomen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...