Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

13 uren geleden, Hamirubi zei:

The one and only Werther Vander Sarren (1941-2020).

Hij was een soort van sidekick-antagonist van Urbanus, ook in een stripalbum.

 

Hij was de halfbroer van Urbanus (althans dat beweerde de moeder van Werhter in dat verhaal toch). Cesar was niet zuiver op de graad, want... het is Cesar. Hij geloofde haar dus. 

 

(Het verhaal in kwestie is deel 28. ... en ge kunt er uw haar mee kammen). 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bron : www.knack.be

 

Urbanus lanceert anekdotische autobiografie 'En van waar dit nu allemaal komt'

 

In Gent heeft Urbanus woensdag zijn autobiografie gelanceerd, getiteld 'En van waar dit nu allemaal komt' en opgebouwd als een uitgeschreven zaalshow doorspekt met anekdotes. 'Het boek heeft 512 pagina's, maar als mijn vrouw en dochter er al de schrijffouten niet hadden uitgehaald, zou het 900 pagina's tellen', zegt Urbanus.

 

Urbanus maakte van de 'coronavakantie' gebruik om zijn leven op papier te zetten, zijn dochter en vrouw werkten mee aan de eindredactie en de lay-out. 'Het staat vol anekdotes, maar ik probeer altijd iets te schrijven waarbij na een halve pagina een pointe uitkomt. Al die verhalen zitten al heel mijn leven in mijn hoofd. Dat is een gave die ik heb, dat ik dat allemaal goed kan onthouden. Het moeilijkste was om al die anekdotes chronologisch te krijgen', zegt de komiek.

 

Het boek leest 'als was het een uitgeschreven zaalshow', stellen de makers. 'Met grappen, grollen en statements vertelt Urbanus over zijn prille jeugd in Sint-Gertrudis-Pede, zijn tienerjaren, opkomst als artiest en verschillende stappen in de Vlaamse en Nederlandse culturele sector. Je krijgt als lezer een unieke blik achter de mens Urbanus en je ziet effectief vanwaar de gekste sketches en grappen komen.' Over waar alles vandaan komt, zegt de auteur: 'Ik ben grootgebracht in een familie die alles weglachtte met humor. We durfden geen emotie tonen en werden gehard om alles met een grapje te vertellen. Dat heb ik zo meegekregen.'

 

De 72-jarige Urbanus schreef het boek 'in zijn typische eigen stijl' en vulde het met eigen tekeningen en archieffoto's. 'Vroeger was ik Urbanus van Anus. Dat kwam eigenlijk van het groepje Anus dat ik opgericht had, en dat bleef altijd hangen. Maar de pastoors zagen me niet overal graag komen. De tijden zijn veranderd, maar de heilige huisjes zijn vervangen door vijfduizend wolkenkrabbers. Humor blijft nodig om alle spanningen te relativeren.' 

knack urbanus.jpg

Link naar reactie
  • 3 months later...

Onderstaande is niet allemaal gerelateerd aan de Urbanus reeks, maar op zijn minst wel met de tekenaar Willy Linthout.

Na het lezen van "de zeven van zeveneken" vielen mij volgende zaken op:

- De verkoper in "de zeven van zeveneken" lijkt op de verkoper uit "de toet van tut". Beiden zijn albums van Willy Linthout en een parodie op nero.

verkoper.thumb.JPG.d12fba9bb407ea2fd0cae9db703182c5.JPG

 

- Urbanus komt reeds voor in dit album dat getekend was nog voor de Urbanus reeks. Dit toont dat Willy toen al een fan was van Urbanus.

urbanus.thumb.JPG.429298f76529b2b197d9ffbdbcfd5f30.JPG

- Madam Nero lijkt hier meer op Eufrazie. Ondanks dat de andere personages wel gelijkend zijn.eufrazie2.thumb.JPG.f8cb72c2f0d82c9bad7bf522161b4e5c.JPG

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Verschillende persagentschappen kregen een katje aangeleverd, zo ééntje die al enkele avonturen lang staat af te tellen.  Met groot nieuws.  Morgen zal het bekend gemaakt worden.  Ik gok op wat ik al van begin af aan denk:  Het einde van de reeks.  Het allerlaatste album.  We'll see ... Heb ik het juist, ben ik in ieder geval niet verkeerd. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 hours ago, esteban² said:

Verschillende persagentschappen kregen een katje aangeleverd, zo ééntje die al enkele avonturen lang staat af te tellen.  Met groot nieuws.  Morgen zal het bekend gemaakt worden.  Ik gok op wat ik al van begin af aan denk:  Het einde van de reeks.  Het allerlaatste album.  We'll see ... Heb ik het juist, ben ik in ieder geval niet verkeerd. ;) 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1436490740154907&id=271078233362836

Link naar reactie

Dat is een maneki neko. In principe brengen die geluk, handelaars zetten er eentje aan hun deur om klanten binnen te wenken, en aldus ook het geluk.

Meestal houden die een munt (een koban) in hun ene poot (zie foto van cinco), geen idee wat deze vast heeft. Van de kanji op de buik kan ik ook niets maken, maar het lijkt me sterk dat ze bij Standaard zo ver zouden gegaan zijn daar rekening mee te houden.

Link naar reactie

Het einde, dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.  Opvolgers, daar heb ik ook al aan gedacht.  Maar dan lijkt het mij niet meteen Steven De Rie als grote naam te worden?  Tekenaar Kim Duchateau (ik zie dat nog werken) of Luc Cromheecke neemt de reeks over!  Dat lijkt mij nog eens nieuws. :) 

 

Maar ... I don't know.  Linthout en Urbanus brengen toch iets redelijk unieks en énorm eigen, nog veel meer dan Merho bijvoorbeeld.  En zelfs die laatste worstelt met het vinden van opvolgers die de spirit kunnen vasthouden.  Daarom denk ik eerder aan een allerlaatste keer knallen met een afsluitend album.  Tenzij enkel onze geliefde Willy een stapje opzij zet en Urbanus nog even doorgaat met een andere tekenaar.  Allemaal mogelijk.

Los daarvan:  We weten ook helemaal niet wat de hedendaagse verkoopcijfers van Urbanus zijn.  Misschien valt in dat opzicht alles samen wat afronding betreft?


Allemaal speculatie!  (Mmmm, speculaas!)  Dat mag, als ze ons al zo lang in dergelijke mate teasen, kan er al eens stevig gegokt worden. ;) 

Straks zijn alle veronderstellingen gesmolten als sneeuw voor de zon en kennen we het grote mysterie.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat de verkoopcijfers betreft denk ik wel dat het nog steeds oké zit met Urbanus. Volgens mij is die reeks in Vlaanderen populairder dan Suske en Wiske. De Kiekeboes en F.C. De Kampioenen zijn waarschijnlijk wel nog steeds populairder, Jommeke waarschijnlijk ook.

 

Enfin, dit is puur speculatie van mijn kant. 

Link naar reactie

Zoals enigszins verwacht dus.  Ik vind het zeker geen slecht idee om zelf te stoppen en het niet uit handen te geven met alle risico's van dien.  Hartelijk dank  @linthout en Urbain voor deze ongelooflijk plezante reeks.  Het Kunstmatige Weeskindje zal altijd mijn grote favoriet blijven.  Zeer benieuwd naar de afsluiters. :) 

 

image.thumb.png.64de27edb6b2497e5d368342e365bd2e.png

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...