Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

Urbanus is een typetje, gebracht door Urbain op de planken. De strips, zeker de eerste, liggen als ik me niet vergis in het verlengde van het typetje uit zijn vroegere zaalshows. In de allereerste strips (o.a. het fritkotmysterie) werd hij ook groter, volwassener getekend. Ik moet er hier nog exemplaren van hebben liggen, als kind gekocht en ik denk zelfs nog met een opdracht van @linthout himself erin. Hoe de stijl later geëvolueerd is en waarom, kan alleen hij uitleggen maar de basis van het personage is wel hetzelfde gebleven, vandaar die volwassen onvolwassene.

9789002212468_front.jpg

 

Link naar reactie

ik heb Urbanus altijd al gezien als een prille puber. Ook in de eerste albums. Bij de baard en snor heb ik nooit vragen gesteld, het is Urbanus, die werd geboren met gezichtsbeharing. Een gegeven dat door mijn hersenen als normaal aanvaard werd. :)

 

Wat de stem betreft, ik hoor een jonge Urbanus stem tijdens het lezen. Niet de oude, zoals in de tekenfilm. Toch een heel verschil.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat de leeftijd van Urbanus betreft: ik heb geprobeerd om een figuurtje te creëren waar geen leeftijd op stond. De tegenstrijdigheid van de baard en de korte broek. Hij moest zowel directeur van een fabriek kunnen zijn als een schooljongen.

Maar al vlug heeft de schooljongen het overgenomen. Ik heb hem dan ook maar wat laten krimpen... 🙂

Link naar reactie

Het is altijd jammer als er bij herdrukken content of details verloren gaan.

Zo was bij De Sponskesrace op de binnenkant van de kaft op het einde nog een strookje waar Urbanus zijn einde-plakkaat vond en dat strookje is bij recente herdrukken weggevallen.

Of de voorkant van De Jef Patatten-Invasie met Jef Patat in Urbanuskleding. In de herdrukken is het gewoon de standaard Urbanus.

 

250_1242010114929-urbanus-27-de-jef-pataDe-Jef-patatten-invasie.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, Olav zei:

1940355559_20181027080.thumb.jpg.23ec012a1266bea83a3a18fd7ec38245.jpg

 

Zomaar een fait-divers...  Ik dacht dat ik in het bezit was van de eerste uitgave van Nr 1/Fritkotmysterie , maar dat blijkt fout te zijn. Op de achterkant van de eerste uitgave staat een foto met enkel Urbanus. Dit is bij mij niet het geval... :(

http://www.urbanusfan.be/urbanusstrip/urbanusuniekealbums.php?stripheldurbanus=2001

 

 

...en de eerste druk is geniet. De tweede druk is gelijmd.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Op 27/10/2018 om 19:00, linthout zei:

Nee, klopt niet, de tweede druk is ook geniet. Ik heb hem hier liggen. De derde of vierde druk is gelijmd..Dat weet ik niet precies.

Volgens deze site

https://www.stripinfo.be/reeks/strip/5632_Urbanus_1_Het_fritkotmysterie

klopt dit inderdaad wat je zegt. Als je op de achtercover van die uitgave klikt dan zie je de nietjes.

Feit is nu wel dat ik in het bezit ben van de uitgave met dat isbn nummer 9067710016,  D/1983/3952/1 maar het is niet geniet wel gelijmd...

Welke uitgave heb ik nu?

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, linthout zei:

De derde druk is ook met nietjes.

Jij hebt dus de vierde of de vijfde druk.

Wat op die site staat klopt totaal niet.

Graag een link waar je die info haalt.

Bij Catawiki staat dat de derde uitgave gelijmd is. Ook het depot nummer klopt met wat ik heb. Dus ik heb vermoedelijk derde druk (?)

https://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/urbanus-linthout/748591-het-fritkotmysterie

 

Link naar reactie

Voor zover ik mij herinner zijn de eerste zes boekjes uitgegeven met nietjes.

Daarna zijn we pas overgeschakeld naar rechte ruggen.

Nu weet ik pertinent zeker dat het fritkotmysterie op zeer korte tijd drie keer gedrukt is.

Nog voor De Hittentitten verschenen.

De derde druk heeft zeker nietjes.

We zijn pas overgeschakeld naar rechte ruggen bij deel zeven denk ik.

In elk geval zeeeer lang nadat het Fritkotmysterie voor de derde keer gedrukt is.

Wellicht heb je zelfs een vijfde druk en is Het Fritkotmysterie vier keer gedrukt met nietjes.

Maar goed, als Catawiki het beter weet , mij kan het verder ook niet schelen.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Olav zei:

Bij Catawiki staat dat de derde uitgave gelijmd is. Ook het depot nummer klopt met wat ik heb. Dus ik heb vermoedelijk derde druk (?)

https://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/urbanus-linthout/748591-het-fritkotmysterie

 

Ik vermoed dat die "derde druk" op Catawiki (1c) eigenlijk een vierde druk is (en misschien van later datum dan 1983).
Er staat namelijk ook een "tweede druk" met nietjes in de catalogus (1d), met de vermelding "made in holland" voorop. Dát zou de echte derde druk kunnen zijn (als 1b inderdaad de echte tweede druk is).

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Willy, toevallig een idee welke albums heel relevant zijn om helemaal mee te zijn met de film?  Ik wil mijn petekindje kennis laten maken met de reeks, want wil graag met haar naar de film en zou dus met die albums beginnen.  "De Hittentitten ..." llijkt me al essentieel. :) 

Goh, de film staat echt wel op zichzelf hoor! Je petekindje heeft geen voorkennis nodig.

De Hittentitten komen er maar even in. Misschien wel eens een album met Jef Patat lezen. Die speelt wel een hoofdrol. Mevrouw Kopermem werkt in de film in dienst van de belastingen, dus dat is een andere rol dan ze gewoonlijk speelt. Voor de rest zijn het de gewone stripfiguren zoals juffrouw Pussy, Dikke Herman, Botswana, de twee agenten, enz...En uiteraard hier en daar een verrassingsoptreden! De film staat echt heel dicht bij de strip vind ik. We zijn nu de definitieve filmaffiche aan het ontwerpen...Leuk!!!!

Link naar reactie

Goed om te lezen, merci.  En tof dat je ook effectief zo dicht betrokken bent bij het project.  Benieuwd naar de affiche.  'k Had online nog enkele nieuwe versies gevonden naast de drie die al bekend waren.  Vooral die van The Goonies vond ik leuk.  Onlangs deed Ready Player One het ook.  Benieuwd hoe de uiteindelijke er uit zal zien.

image.thumb.png.217ba1438865c013c823704a6b35876e.png

1, 3, 5 en 6 zou ik met plezier aan de muur hangen. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...