Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS (Linthout & Urbanus)

esteban²

Recommended Posts

• 2 weeks later...

BREAKING NEWS!

Stad zet licht op groen voor Urbanus-stripmuur op Paardenmarkt

Het Antwerpse stadsbestuur heeft het licht officieel op groen gezet voor de realisatie van een stripmuur op de hoek van de Paardenmarkt en de Boterhamstraat. Binnenkort – een timing is nog niet bepaald - zal de beeltenis van Urbanus er te zien zijn. Eerder deze zomer werd ook de vergunning van de stripmuur van cartoonist Kim Duchateau in de Grote Goddaard door het college goedgekeurd.

Urbanus en Duchateau zijn voorlopig de laatsten die in Antwerpen een stripmuur krijgen. Striphelden zoals Nero, Kiekeboe en Suske en Wiske hebben al jaren hun eigen muur. Jaren geleden startte het project om bekende stripfiguren te eren. Toen was het opzet om vijftien van deze muren te beschilderen. Met de komst van Urbanus en Duchateau is dat doel bereikt.

Link naar bericht
3 uren geleden, linthout zei:

Vreemd bericht. Noch Urbanus noch ikzelf zijn gecontacteerd.

Straf, zouden ze ervan uitgaan dat jullie toch akkoord gaan? Of gaat dat via de uitvegerij?

Ik vind het alleszins goed nieuws, twee tekenaars waar ik best wel fan van ben.

Link naar bericht

Nee, de uitgeverij wist er ook niet van.

Het is ons drie jaar geleden wel gevraagd.

Uiteindelijk hebben we het afgeschoten omdat het te gecompliceerd werd.

En nu plots krijgen we de toelating voor iets dat voor ons gepasseerd was.

Ach, we zien wel

tot nu toe is niemand gecontacteerd. Ik weet het ook niet.

Link naar bericht
11 uren geleden, linthout zei:

Uiteindelijk hebben we het afgeschoten omdat het te gecompliceerd werd.

Hoe bedoel je? Als jullie en de uitgeverij groen licht geven, is dat niet voldoende voor een stad om daar een plaats voor te vinden? 

Link naar bericht

Nee, dat is omgekeerd.

Als je veel geluk en waardering voor je werk krijgt is het mogelijk dat de stad je een stripmuur wil geven. Dat komt van de stad en niet van ons. Op zich is het natuurlijk een hele eer om zo'n muur te krijgen in het centrum van Antwerpen.

Als ze niet teveel eisen stellen wat het ontwerp betreft doe ik graag mee.

Maar wat er nu gebeurd is vind ik raar. niemand weet iets.

Plots lezen we dat we  toch een muur krijgen...

Ach ja, ik zal er wel naartoe trekken met mijn potten verf en mijn verfborstel... 🙂

Link naar bericht

Ah deze heerlijke tekening uit Het Verslechteringsgesticht.

De belastingskontroleur die daar linksboven uit de lucht komt gevallen is die van Tegen de Dikkenekken.

Natuurlijk wordt er bij Kweepeers surprise vermeld dat het van een olifant komt. Saillant detail.

Die zwarte schaduwbogen bovenaan de muren is altijd wel typisch geweest voor de Urbanusstrips.

Ik heb dat nooit ergens anders gezien.

Ik hield ook van de zachte inkleuring gedaan door Mirella in deze periode.

afbeelding.thumb.png.f393661909ec77ccc89563ca557462f4.png

Na een streng Jommekesdieet in de eerste helft van mijn lagere school was Urbanus een welgekome frisse wind van anarchie en opende het voor mij de deuren naar een wijder stripspectrum.

Link naar bericht

Even een zijsprong: Willy, wat heb je met 'Jaren van de olifant' een geweldig mooie striproman gemaakt!
Vandaag ineens uitgelezen. Prachtig en indrukwekkend hoe je tragiek en humor samen hebt gebracht in deze strip met autobiografische elementen. Ik ben erg onder de indruk, dus voor mij vandaag even geen andere strips meer. Zojuist wel meteen 'De leveling' en 'Wat wij moeten weten' deel 1 en 2 aangeschaft. 😉

Link naar bericht
16 uren geleden, SAVANTAS zei:

Even een zijsprong: Willy, wat heb je met 'Jaren van de olifant' een geweldig mooie striproman gemaakt!
Vandaag ineens uitgelezen. Prachtig en indrukwekkend hoe je tragiek en humor samen hebt gebracht in deze strip met autobiografische elementen. Ik ben erg onder de indruk, dus voor mij vandaag even geen andere strips meer. Zojuist wel meteen 'De leveling' en 'Wat wij moeten weten' deel 1 en 2 aangeschaft. 😉

Goede reminder, ik wil 'Jaren van de olifant' ook nog altijd aanschaffen. Is deze nog ergens te koop?

Link naar bericht